Közélet, hírek

Mélyvíz

1/6

Beleznay Éva

KÉK-ben

Pásztor Erika Katalina

közönség a KÉK-ben

Wesselényi-Garay Andor

Beleznay Éva, Wesselényi-Garay Andor és Pásztor Erika Katalina

?>
Beleznay Éva
?>
KÉK-ben
?>
Pásztor Erika Katalina
?>
közönség a KÉK-ben
?>
Wesselényi-Garay Andor
?>
Beleznay Éva, Wesselényi-Garay Andor és Pásztor Erika Katalina
1/6

Beleznay Éva

KÉK-ben

Pásztor Erika Katalina

közönség a KÉK-ben

Wesselényi-Garay Andor

Beleznay Éva, Wesselényi-Garay Andor és Pásztor Erika Katalina

Mélyvíz
Közélet, hírek

Mélyvíz

2007.10.16. 12:47

Budapest megbízott főépítésze szerint a mai viszonyok között szinte kizárólag rossz minőségű és hosszú távon eladhatatlan-bérbeadhatatlan felhőkarcolók épülnének. Ezért egyelőre nem támogatja a magasságkorlátozások feloldását. Az építész embe® sorozat vendége Beleznay Éva volt.

Beleznay Éva, Wesselényi-Garay Andor és Pásztor Erika Katalina
6/6
Beleznay Éva, Wesselényi-Garay Andor és Pásztor Erika Katalina

Beleznay Éva, a hétfő esti (október 15.) építész embe® vendége, rögtön a mélyvízben kezdte. Beszélgetőpartnere, Pásztor Erika Katalina ugyanis nem kevesebbre vállalkozott, minthogy a Wérgida által összegyűjtött legjelentősebb Budapest-kritikák alaptételeivel szembesíti a város megbízott főépítészét. Az ezredforduló óta megjelent cikkek fókuszában olyan sokat emlegetett kérdések és témakörök álltak, mint az ikonszerű épületek szükségessége, a hivatalos Budapest-vízió hiánya, a magasházak problémája a sztárépítészek távolmaradásának okai.

Beleznay Éva
1/6
Beleznay Éva

Beleznay Éva szerint az elmúlt évek nagy közmegbízásai nem tudták megalkotni a rendszerváltás utáni időszak emblematikus épületeit, sem a lágymányosi egyetemi városnegyed, sem a millenniumi városközpont (Nemzeti Színház, MűPa) nem képes betölteni ezt a szerepet. Hozzátette, hogy a belső területek 19. századi házai átlagos színvonalúak ugyan, de karakteresek – ezzel szemben a mai átlag esztétikai értelemben gyenge, sivár. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy ma sokan úgy érzik: az építészeti „felhozatal" lemaradt a kultúra többi területéhez képest. Mint mondja, sok kárt okoz az is, hogy a Főépítészi Irodának csak a fővárosi beruházások tekintetében van jogosultsága esztétikai-minőségbeli kérdésekbe beleszólni.

A beruházók többsége nem ismerte még fel, hogy a magas színvonalú építészeti teljesítmény eladhatóbbá teszi a terméket, a tervezők viszont – éppen kiszolgáltatott jogi helyzetük és szakmájuk alárendelt szerepe miatt – bátortalanok, nem mernek igazán karakteres terveket leszállítani. A főépítész ezért tartja fontosnak és kívánatosnak a külföldi sztárépítészek budapesti megjelenését, őket ugyanis a hatóságok és a befektetők már komolyan veszik, munkájukat jobban megbecsülik. Rajtuk keresztül a szakma tehetséges hazai képviselőinek presztizse jelentősen növekedhet, szabad utat engedve kreativitásuknak.

 

KÉK-ben
2/6
KÉK-ben

Pásztor Erika Katalina
3/6
Pásztor Erika Katalina

közönség a KÉK-ben
4/6
közönség a KÉK-ben

Wesselényi-Garay Andor
5/6
Wesselényi-Garay Andor

Magyarországon azonban nem lehet valódi nemzetközi pályázatokat kiírni, mivel a munkákat csak magyar nyelven lehet beadni, ezért a tervezők – ha nem akarnak időt és pénzt szánni a fordításra – csak hazai irodákkal társulva rúghatnak labdába.
A helyi jövőkép kérdése kapcsán Beleznay Éva azt emelte ki, hogy bár a mai európai nagyvárosok hosszú távú fejlesztési koncepciójuk révén valamely területen globális pozíciót igyekeznek kivívni maguknak, addig lokális szinten, az egyes városrészek tekintetében a vezetők gyakran nem járnak el megfelelő figyelemmel, a lakók maguk nem érzik a változásokat. A fővárosban is ez a gond: a Főváros nem rendelkezik olyan monitoringrendszerrel, amely megmutatná a beruházások mikrohatásait. Nehezíti a helyzetet a végletes széttagoltság: a Főváros, a vele egyenrangú 23 kerület és az állami szféra trióját egy új Közmunkatanács foghatná össze – ennek megalakulására igen kevés az esély.

A főépítész szerint nincs szükség a város belső részeinek drasztikus megváltoztatására: olyan kisebb városközpontokat kell kialakítani, melyek a városmag régi körutas-sugárutas szerkezetéhez kapcsolódnak.

A végén szóba került az örök téma, a magasházak ügye is. Beleznay Éva meggyőződése, hogy a mai viszonyok között szinte kizárólag rossz minőségű és hosszú távon eladhatatlan-bérbeadhatatlan felhőkarcolók épülnének. Ezért nem támogatja egyelőre a magaságkorlátozások feloldását.

Bár igen megterhelő ma Budapest főépítészének lenni, Beleznay Éva számára ez a megbízatás igazi szakmai kiteljesedést jelent: vallomása szerint szinte képtelen kikapcsolódni, még hétvégén is a főváros ügyein pörög az agya. Most arra törekszik, hogy megtanulja kezelni ezt a helyzetet, megtanuljon pihenni, mert még sokáig szeretne ebben a pozícióban maradni.

Az estet négy kisfilm tagolta. Horváth Viktor egyik műve a Horváth Viktor címet viselte, mely az identitáskeresés témájával kapcsolódott a városvíziók világához. Másik, Megfigyelés című etűdje, valamint Illés István Rynek Run és Krámli András WoW riport című filmje egyaránt a városi léttel és a különböző médiumok vizsgálatával foglalkozott.

szöveg és képek: Haba Péter

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.