Közélet, hírek

Közösségi

1/12

kerthelyiség

kerthelyiség

kerthelyiség

Pásztor Erika Katalina, Finta Sándor

kutya állat

FInta Sándor

zky

Pásztor Erika Katalina

Bodóczky Antal

?>
kerthelyiség
?>
kerthelyiség
?>
kerthelyiség
?>
?>
Pásztor Erika Katalina, Finta Sándor
?>
?>
kutya állat
?>
FInta Sándor
?>
?>
zky
?>
Pásztor Erika Katalina
?>
Bodóczky Antal
1/12

kerthelyiség

kerthelyiség

kerthelyiség

Pásztor Erika Katalina, Finta Sándor

kutya állat

FInta Sándor

zky

Pásztor Erika Katalina

Bodóczky Antal

Közösségi
Közélet, hírek

Közösségi

2007.05.17. 10:21

Finta Sándor, az Építész embe®. Május hónap földalatti beszélgetője a SPORA építésze, a Kortárs Építészeti Központ vezetője volt. Eszmecsere közösségi munkáról, építészetről hörcsögökkel, kutyával a KÉK-ben.

A tavasz utolsó Építész embe®-e Finta Sándor volt, aki KÉK-alapítóként és vezetőként hazai pályán került terítékre. Mielőtt a vendég-házigazda helyet foglalt volna az általa vezetett műegyetemi „2 szék" kurzus termékein, Pásztor Erika Katalina elővezette az első kísérővideót, Kiss Gergő Összhang című munkáját. A magyar filmzörej-művészet szürke eminenciásainak munkájába nyertünk bepillantást a film által, a Hukkle, a Mézga család, Pom-pom, Frédi és Béni világát megtöltő zajok háromfős szerzőgárdáját láthattuk bizarr mozdulatok közepette, vetítővászonra szegezett tekintettel, vizes rongyokkal és deszkákkal operálva dolgozni. Kezdésnek nem volt rossz.

A film szereplőinek is másodállása a zörejkészítés, ahogy Finta Sándor is a SPORA építésze elsősorban, a KÉK csak ezután következik. Elmondta, hogy a Kortárs Építészeti Központ létrehozásával egy „hűsítő jégkockát" akartak dobni a hazai építészpocsolyába, utat nyitva annak a fajta építészetnek, amit ők csinálnának és amire itthon még nem nagyon érett a köz. A KÉK-es munkában azok a partnereik, akik szűknek érzik a hazai szakmai kereteket, akiknek „nemzetközi gondolataik vannak".
A SPORA mint iroda számára ez a „generációs alapú kultúraszervezés", vagyis a KÉK-hez kapcsolódó munka nem része a piaci érvényesülés tudatos stratégiájának, nem tekintik kommunikációs eszköznek szolgáltatásaik népszerűsítésére. Fokozatosan ki is akarják vonni magukat a működtetésből-irányításból, és ezzel jelenleg néhány hónapos csúszásban vannak ugyan, de idén várhatóan sikerül.

A KÉK illusztris európai építészeti kultúrintézményekkel ápol kapcsolatokat (NAi, AzW). Pedig először a holland kultúrattasé és az Architekturzentrum Wien vezetője is csak udvariasan mosolygott rájuk, mint naiv bolondokra - előbbi tavaly már kiállítást (Archiprix) nyitott meg itt. Egyébként volt olyan, hogy a külföldről érkező együttműködési felhívásokra itthon egyedül a KÉK reagált. By the way, most éppen az Architectural Review kiállítását mutatják be. Arra a kérdésre, hogy programjaikkal az Ötpacsirta utcának (Építészek Háza) akarnak-e konkurrenciát csinálni, Finta Sándor visszakérdez: Miért, ott mi van? (halk derültség a közönség soraiban). Az egyetemi hallgatók aktivitásának hiányán nem csodálkozik, oktatóként közelről látja az „egyetemi leszívást".

Bodóczky Antal (Medence Csoport) filmje következik, az 1-100, benne mindazzal, ami a bújócska hunyójának szemeket takaró kezei mögött lejátszódik számolás közben: egér, csigák, vízözön, egyszóval emlékek, amik úgy törnek elő a tudat mélyéről, ahogy a papír szakad.

Finta Sándor az egérről lánya szapora hörcsögeire, a vízözönről pedig arra az ötletre asszociál, miszerint üzemeltetője a West Balkánt úgy bontaná le, ha eljön az ideje, hogy vízzel teleszivattyúzza a szinteket. Ahogy visszaül a helyére folytatni a beszélgetést, a projektor az arcára vetíti filmrendező nevének –zky végződését. Ezzel testművészeti multimédia-performansznak is részeseivé válunk, a nézőtéren grasszáló göndör fekete háziállat pedig tovább gazdagítja az élményt.

És a bújócska természetesen nem véletlenül kerül elő, a következő kérdéscsokor ugyanis a gyerekkort firtatja. A Kelenföld-környéki kvázi-falusi környezetet, az éjszakai  hazagyaloglásokat a Kelenföldi Pályaudvar vágányain át és a vasutasmikrofonokkal elkövetett verbális visszaéléseket. Az egy évet a Kecskeméti Műszaki Főiskolán, majd a menekülést a kiábrándító szellemi környezetből. Az építészet megtalálásáról: „lerajzoltam a kezemet és megtetszett". Ebből lett egy építészkari felvételi, abból  meg mostanra a nagy lépték vonzerejének a fölénye, mert a családi ház, mint műfaj az átlagos megrendelő paraméterei miatt nagyon problémás dolog.

Juhász Dávid filmje (ESP) a jövőre vonatkozó kérdéseknek ágyazott meg. A tömör válasz: „nagy házak és sok hörcsög". Finta Sándor alkotó építészként szeretne dolgozni, továbbra is abban a közösségi szellemben, amit alapvetőnek tekint a munkában – Finta Sándor annyi, mint Finta Sándor plusz egy nagy horizontális struktúra, vagyis emberek, akik nagyon sokat tesznek hozzá az ő egyéni munkájához.

A KÉK is megnyitotta a maga kis udvari kocsmáját az épület mögött, lassacskán lesz saját áram, telefon és wc, tehát infrastrukturálisan le tudnak válni a Múzeumról. Nemsokára egy évesek lesznek.

szöveg és képek: Török Tamás 



 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.