Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épülettervek/Hallgatói terv

Kelenföldi Pályaudvar felvételi épülete

1/12

helyszínrajz

fszt. alaprajz

1.emeleti alaprajz

2. emeleti alaprajz

homlokzatok

homlokzatok

?>
helyszínrajz
?>
fszt. alaprajz
?>
1.emeleti alaprajz
?>
2. emeleti alaprajz
?>
homlokzatok
?>
homlokzatok
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/12

helyszínrajz

fszt. alaprajz

1.emeleti alaprajz

2. emeleti alaprajz

homlokzatok

homlokzatok

Kelenföldi Pályaudvar felvételi épülete
Épülettervek/Hallgatói terv

Kelenföldi Pályaudvar felvételi épülete

2007.08.09. 12:41

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Tóth Zoltán Zsombor

Letölthető dokumentumok:

Tóth Zoltán Zsombor díjazott diplomamunkája a BME Építéskivitelezési Tanszéken.

A feladat
A XI. kerület, azon belül is az Etele tér és környéke Budapest déli kapuja. Az ide bekötő autópályák és főutak mellett fontos szerepe van a Kelenföldi Pályaudvarnak, mely a Déli Pályaudvar forgalmának tervezett csökkentésével, valamint a 4-es metróvonal kiépülésével még nagyobb súllyal szól bele a városrész fejlődésébe. Az itt kialakuló központ nemcsak közvetlen környezetét szolgálja, hanem Budapest belvárosát is tehermentesíti.

helyszínrajz
1/12
helyszínrajz

fszt. alaprajz
2/12
fszt. alaprajz

1.emeleti alaprajz
3/12
1.emeleti alaprajz

2. emeleti alaprajz
4/12
2. emeleti alaprajz

homlokzatok
5/12
homlokzatok

homlokzatok
6/12
homlokzatok

7/12


Diplomamunkám témája a pályaudvar új felvételi épülete, a MÁV által készített tervezési program alapján. A kiírás egy fejépületről szól, mely a Palatium Stúdió által tervezett (és lassan a kivitelezés fázisába jutó) vasúti aluljáró Etele-téri kijáratát képezi. Mivel a vasúti peronokhoz és a metró megállójához is az említett aluljárón lehet lejutni, az épületnek az utóbbit elérni szándékozó gyalogosforgalmat is be kell tudni fogadni. A meglévő felvételi épület illetve a Volán buszpályaudvar sorsáról egy a napokban kiírt pályázat dönt majd, ezért ezen épületekhez igazodtam ugyan, de a tervezésnél számoltam esetleges lebontásukkal is. Az említett adottságok és kötöttségek képezték a tervezési feladat kiindulási alapját.

8/12


Funkció

Az épület kialakítását alapvetően két tényező határozta meg:
– tereinek biztosítani kell az áramló tömeg akadálytalan haladását (funkció)
– megjelenésével ki kell ’emelkednie’ környezetéből, ikonná kell válnia (reprezentáció)

Előbbi feltétel kielégítésére az épületet mint közlekedési csomópontot kezeltem, mely a gyalogos áramlás fő irányait fogja össze:
1. Nyugat felől: a már említett aluljáró, mely nemcsak a metróhoz illetve a vasúti peronokhoz biztosít kijutást, hanem összeköti a sínpályák által kettévágott városrészeket. Itt lettek kialakítva a metró jegypénztárai, valamint a falak mentén poggyászmegőrzők, üzletek, büfék (a Palatium Stúdió tervei alapján).

2. Dél-kelet felől: Alapvetően a távolsági buszpályaudvarra és az ebben az irányban elhelyezkedő, jövőben tervezett kereskedelmi és iroda negyedre szervezett bejárat. Ezen épületrész főleg a metrót használó tömeget szolgálja ki, mely az itt áthaladó – becslések szerint – napi 20-30000 ember 80 százalékát teszi ki. Itt kapott helyet a vizesblokk az utasok részére, hírlapárus, virágüzlet és turista információ, valamint a második szinten – galériás kialakítással – a mozgólépcsőn elérhető gyorsétterem. A legfelső szinten a gépészet, valamint az átutazó személyzet által használt szobák találhatóak.

3. Észak-kelet felől: a BKV megállóra illetve a lakóövezetre szervezett épületszárny. Ezen megközelítés a MÁV utasai számára kialakított főbejárat, ebből következően itt kaptak helyet a vasúti pénztárak, fizetős zuhanyzók, illetve az ingázó diákok részére kialakított, az utascsarnokból határozottan leválasztott, kifelé szintmagas üvegfallal megnyitott tanulóváró. Utóbb említett helyiség falai egyben a délkeleti szárnyból átúszó, a forgalmas csarnokból kiemelt várótérként funkcionáló első emeleti födém támaszául is szolgálnak. A pénztárak felett belső közlekedéssel érhetőek el a felvételi épülethez tartozó adminisztráció helyiségei (a pályaudvar vasútüzemi funkciói továbbra is az Őrmező felőli oldalon található, meglévő épületben maradnak.)

4. Észak felől: A már említett MÁV adminisztráció főbejárata, mely az előzőektől eltérő módon az Etele tér magasabb szintjéről nyílik. Utasforgalmi szempontból a 19-es és 49-es villamosok megállójára, illetve a jelenlegi felvételi épületre irányított épületszárny. A szintkülönbség áthidalásáról (lejtős ösvény helyett) lépcső, mozgólépcső, és – az akadálymentesség biztosítására l – felvonó gondoskodik.
A szükséges parkolók elhelyezése az Etele tér szintje alatt kialakítandó P+R parkolóban biztosítható.

9/12

12/12


Tömegformálás, homlokzatképzés
A reprezentáció igénye az épület tömegének – és jellegének – szoborszerű kialakításához vezetett, mely az előzőekben leírt irányokra illesztett, Dél felé emelkedő cikk-cakk formaként írható le. Az épület északi homlokzata illeszkedik a meglévő felvételi épület párkánymagasságához, míg magasabb, déli felőli szárnya átvezet az ebben az irányban megvalósulni tervezett épületek léptékébe, egyúttal kiemeli a legnagyobb embertömeg által használt épületrészt.
A tervezésnél igyekeztem következetesen végigvinni a szoborszerűséghez köthető monolitikus jelleget. Ezen törekvés a belső térben látszó monolit vasbeton szerkezetek alkalmazását tette indokolttá (kivételt képeznek a belső téren belüli ’belső terek’), míg a külső a tetőre beforduló, az ablakok előtt is végigfutó perforált, barnára előpatinásított rézlemez burkolatot kapott.
Az üveg a homlokzaton csak nagy felületeken jelenik meg, hangsúlyos pontokat (bejáratok, étkező, stb.) jelölve ki. Az utascsarnok természetes megvilágításáról a cikk-cakk formára szerkesztett vasbeton gerendarács közeiben elhelyezett, a körbefutó rézlemez burkolattal síkban lévő felülvilágítók gondoskodnak, melyek játékos rajzolatát a gerendáknak a homogén önterülő padlóra vetett árnyéka mutatja.

10/12


Alapadatok
Az épület megnevezése: Kelenföldi pályaudvar többfunkciós felvételi épülete
Az épület helye: Etele tér, XI. ker., Budapest
Szintszám: Fsz+2
Telek területe: 4331 m2
Beépített nettó szintterület: 3337 m2
Beépített terület: 2222 m2
Beépítés: Szabadonálló
Legfelső használati szint m.-a: +8.00 m

 

Tóth Zoltán Zsombor: Pályaudvar felvételi épülete, Kelenföld
BME Építészmérnöki kara Építéskivitelezési tanszéke 2007

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.