/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

Jön az IQ-központ

1/18

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
Kaszás István
?>
Lázár Antal
?>
Turányi Gábor
?>
1/18

Jön az IQ-központ
Közélet, hírek

Jön az IQ-központ

2007.09.07. 11:40

Cikkinfó

Szerzők:
Haba Péter

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Lázár Antal, Kaszás István, A&D Stúdió, Szalonka Építésziroda

Vélemények:
2

"Nem a magyar szürkeállomány templomát kell tehát elképzelnünk, csak a Villamosmérnöki és Informatikai Karnak, illetve a Gazdaság- és Társadalomtudományi Karnak teremtenek új otthont." Tervtanács előtt a BME új épületegyüttese, tervezők Lázár Antal (A&D Stúdió) és Kaszás István (Szalonka Építésziroda).

Vigyázat, csalok! A címben szereplő „IQ" kissé félrevezető, ugyanis nem jelent mást, mint a lágymányosi egyetemi együttesben álló Finta-féle I épület és a közeljövőben létesítendő Q épület(ek) egyszerű összekapcsolását. Nem a magyar szürkeállomány templomát kell tehát elképzelnünk, csak a Villamosmérnöki és Informatikai Karnak, illetve a Gazdaság- és Társadalomtudományi Karnak teremtenek új otthont. Persze az építtettők tudatosan választották a Q-t, hogy IQ lehessen az épületegyüttesből, amely – mint látni fogjuk – valójában nem kettő, hanem három épületből áll majd.

E beruházás elvi építési engedélyezési tervét vitatták meg Fővárosi Tervtanács szerdai, szeptember 5-ei ülésén. Mint megtudtuk, a Q épület két szárnyra oszlik, s a Magyar Tudósok Körútja által övezett félkör alakú terület sugárirányú szeletekre osztott beépítési struktúrájába illeszkedik. A déli tömb (a Villamosmérnöki és Informatikai Kar központja) a Lázár Antal vezette A&D Stúdió, az északi (a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar székhelye) Kaszás István és a Szalonka Építésziroda műve.

9/18

Lázár Antal elmondta, hogy a déli szárny két párhuzamos traktusból áll, melyet egy kétoldalt kihasasodó homlokzatú, nagyszabású előadótermet magába foglaló, földszintjén süllyesztett aulával megnyíló épületrész kapcsol össze. A traktusokban tantermek, előadók, kiszolgálóblokkok helyezkednek el. Az aula a körút irányából a majdani parkosított belső tér központjába vezető tengelyt jelöl ki. A homlokzatok domináns anyaga a tégla lenne, a nagy nyílásokat üveglamellás szakaszok élénkítenék, a nagyelőadó íves homlokzatait váltakozó színű ledvilágítás tenné transzparens hatásúvá.

Kaszás István rámutat, hogy bár az alaprajz tekintetében az északi épület hasonló a délihez, a két oldalsó traktust sugárirányba rendezték (azaz a belső tér felé összetartanak).

A közbülső, üvegtetővel fedett aulát kétoldalt a traktusokat összekötő hídszerű közlekedőterek határolják. A gépészetet a tetőn lévő kör alaprajzú elemekben helyezték el. Az anyaghasználat terén itt is a téglaburkolat lenne a jellemző, nagy üvegfalakkal, fémkeretes nyílászárókkal. A két tömböt, illetve a déli szárnyat az I épülettel egy-egy üveghíd kötné össze, így egyesülne a három egység IQ-vá.

10/18

Turányi Gábor opponenciájában rámutatott: ahhoz képest, hogy a terv kényszerűen egy ma már elavultnak tűnő beépítési struktúrához igazodik, s egy olyan területre készült, ahol építészeti támpontok nemigen találhatók, az építészek igen színvonalas munkát végeztek. Bár az épületek klasszikus megoldásokat alkalmaznak, mégis képesek újszerű hatást kelteni nagy, bátor gesztusok révén. Csak a homlokzatképzés terén érez bizonytalanságokat.

Vikár András szerint a telepítés és az alaprajzi elrendezés mindkét épület esetében alapvető hibákat hordoz: míg az aulák sugárirányban vannak, addig a traktusok nem (a látszat ellenére sem). Ez eredményezi a két tömb között kialakuló rossz arányú, ék alakú teret. A traktusok elhelyezkedése, hossza, egymáshoz való viszonya végiggondolatlan. Vikár kiengedte a szellemet a palackból: a telepítés kérdése hosszú vita tárgya lett – pro és kontra. Ennek kapcsán került elő a kerületi szabályozás kérdése is – sokan hangot adnak azon véleményüknek, hogy a beruházásnak a városrendezési problémák tisztázása után kellene megindulnia.

14/18

A terület a tömegközlekedés szempontjából fehér foltnak számít: ahogy az egyetemi negyedben mind több épület létesül, úgy lesz egyre érezhetőbb ez a hiányosság. Schreffel János, a XI. kerület főépítésze az erre vonatkozó kérdésre úgy válaszolt, hogy egyelőre nem tudni, mik a kerület lehetőségei. A főépítész hosszan dicséri a tervet, mint ahogy a tervtanács tagjai is – minden kifogásuk ellenére – összességében kulturáltnak, színvonalasnak nevezték a munkát.

A Tervtanács engedélyezésre javasolta a tervet, de kikötötte, hogy az épületet övező terek, illetve a telepítés terén felmerült kérdések megfontolandók. A tagok többsége egyetértett azzal is, hogy jó lenne, ha a traktusok jobban megnyílnának a Duna felé, a belső folyosók többet engednének magukba a külvilágból.

Haba Péter

 

Vélemények (2)
gramercy
2007.09.07.
20:34

Villamost Lágymányosnak!!!  A negyed tömegközlekedésén radikálisan javítana két villamos:1. Az 1-es a Lágymányosi híd pesti hídfő - Fehérvári út - Kelenföldi pu. meghosszabbítása, valamint

2. a budai rakparti villamos kihúzása a Gellért tér - Petőfi híd - Lágymányosi híd irányába. Utóbbival kapcsolatban több viszonylat is felmerül (pl. a 17-es villamossal való összekötés révén a Bécsi úttól ill. a Szabadság hídon keresztül a belvárosból jöhetne villamos).

így: http://img402.imageshack.us/img402/6609/lgymnyosvillivq7.jpg

 

3. ha lenne S-bahn..... akkor itt is ki kellene alakítani egy megállót.. 

beton
2007.09.08.
17:38

@gramercy: Ugyan jó ötlet, hogy néha azt bekiabáljuk hogy legyen itt ott villamos, mert így talán nem felejtjük el az erre már meglévő terveket.

De miből gondolod, hogy az általad felrajzolt vonalakra elötted még nem gondolt, város-, és közlekedéstervezők több generációja. Vajon miért van az Etele út/Szerémi út/Budai Alsó rakpart így rendezve  kb 36 m-es utcaszélességgel? Kész, átgondolt tervek vannak mindkét vonalra...  csak azért, hogy te berajzolhass egy sárga vonalat ... :)

Új hozzászólás
Helyek/Városépítészet

WEKERLETELEP // Egy hely + Építészfórum

2020.10.28. 14:46
00:06:33

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk