Helyek/Infrastruktúra

Hárfahíd a Creti folyón

1/5

Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava

Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava

Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava

Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava

Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava

?>
Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava
?>
Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava
?>
Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava
?>
Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava
?>
Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava
1/5

Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava

Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava

Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava

Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava

Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava

Hárfahíd a Creti folyón
Helyek/Infrastruktúra

Hárfahíd a Creti folyón

2018.02.05. 15:00

Cikkinfó

Szerzők:
Ordasi Zsuzsanna

Építészek, alkotók:
Santiago Calatrava

Földrajzi hely:
Olaszország

A Creti folyó felett átívelő híddal folytatja Santiago Calatrava a hárfahidak láncolatát. A 104 méteren magasodó pilon kiemelkedik a város épületei közül és a tetején elhelyezett fényszóró messziről is láthatóvá teszi a hidat - akárha egy világítótoronyként állna előttünk. 

2018. január 26-án átadták Santiago Calatrava (1951) újabb hárfahídját, ezúttal a dél-olaszországi Cosenza városában a Creti folyó felett. Az ünnepség rendhagyó módon esti sötétségben zajlott, többszáz színes vetítő irányult az égre, s egyben megvilágította az acélköteg húrokon akrobatikus mutatványokat bemutató angyalokat megjelenítő szereplőket. Az előadás a város büszkesége, a helyi születésű zongoraművész és zeneszerző Alfonso Rendano zenéjére készült, s tűzijátékkal zárult. Az avatást kiváncsian követte a város apraja-nagyja, s az építész polgármester, Mario Occhiuto büszkeségtől dagadó mellel vágta át a szalagot a tervező Calatrava jelenlétében. A hidat Paolai Szent Ferencnek, Calabria tartomány védőszentjének ajánlották.


Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava
1/5
Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava




A híd elkészítésének ötlete 18 évvel ezelőtt született meg, az akkori szocialista polgármester, Giacomo Mancini városfejlesztési tervének részeként. Az volt a szándéka, hogy felemelje a többezer éve alapított várost, amely az utóbbi évtizedekben meglehetősen lemaradt a fejlődésben. A régi város a folyó bal partján terül el, a jobb parton néhány ma már nem működő ipari üzem romjai találhatók, valamint 50 éve egy roma barakkváros, amelyet lebontottak, hogy helyet adjanak az épülő hídnak, s a majdani sport-, kulturális és szórakoztató központnak. A barakkváros lakói, akik lakás nélkül maradtak, hiába kérelmezik évek óta, hogy szociális lakáshoz jussanak, folyamatosan tiltakoztak, de ez sem állította meg az azóta többszörösen is változott városvezetést.

A híd egyelőre a „nullából a nullába" vezet, holott ha kicsit északabbra építették volna, be lehetett volna kapcsolni a Sila, Calabria hegyvidékének területébe vezető főútba. A kb. 70 ezer lakost számláló város polgárainak nagy része azonban mégis azt gondolja, hogy a híd a fellendülés első lépése lehet, kapcsolat az egyelőre elmaradott Contrada Gergeri városrész és a folyó túlpartján futó, a város egyik főútjának számító via Reggio Calabria között, s ugyanakkor látványosság, ami fellendítheti a turizmust. Cosenza ugyanis teljes mértékben kimarad a turista útvonalakból, közel van a tengerhez, de nem a tengerparton, közel van a hegyekhez, de a téli sportok kedvelői nem Dél-Olaszországba mennek. A városban számos érdekes történelmi épület van az antikvitástól kezdve, különösen szép a 12. századi normann erődítmény és a szintén 12. századi dóm, de a 15-16. század óta létező régi, a hegyoldara épült óváros vagy a 19. század második felében kialakított új város is.


Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava
3/5
Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava




A mostani városvezetés azon munkálkodik, hogy egy gát építésével megemeljék a Creti szintjét, s hajózhatóvá tegyék a folyót, a jobb partján pedig olyan központot kívánnak létrehozni, ami kielégíti a sport, a szórakozás és a kulturálódás 21. századi igényeit. Természettudományi múzeumot is terveznek, s egy óriás csillagvizsgálót is fognak építeni a területre. Ehhez gondolták első lépésnek a híd megépítését, amihez világhírű építészt hívtak meg, hogy nagy felütéssel kezdődhessen a fejlesztés.

Calatrava cosenzai hídja nem újszerű az építész munkásságában, abba a sorba illeszkedik, amelyet a világ több városában emelt hídjai képeznek. 1992-ben építette meg az első „hárfahíd" jelzőt kapott alkotását Sevillában a Világkiállításra (Alamillo híd). Azóta hasonlót emeltek Buenos Airesben (Mujer-híd, 1998), a mexikói Nuevo Leónban (Unidad híd, 2003), a kaliforniai Reddingben (Sundial híd, 2004), Valenciában (Serreria híd, 2008), Jeruzsálemben (Húrok hídja, 2008), Dublinban (Samuel Beckett híd, 2009), de ebbe a csoportba tartoznak az ívhidak is, amelyekből szintén több készült szerte a világban (Bilbao, Zubizuri híd, 1997; Dallas, Margaret Hunt Hill híd, 2012).


Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava
4/5
Cosenza híd - építész: Santiago Calatrava



A Creti folyó felett átívelő híd is konzolos ferdekábeles híd, a tartószerkezet központi eleme a 104 m magas felfelé ferdén magasodó pilon, ebből indulnak ki az 54° szögben feszített acél kábelek. A pilontól a híd két oldaláig két síkban legyezőszerűen futnak a kábelek, mégis „hárfahídnak" nevezték el. A híd fesztávja 130 m, rajta 22 m széles 4 sávos autóút, valamint kerékpár- és gyalogos út is vezet. A pilon magasan kiemelkedik a város épületei közül, s a tetején elhelyezett fényszóró messziről láthatóvá teszi, mintegy világítótoronyként működik. Az energiatakarékosság jegyében a híd megvilágítását led fényekkel oldották meg. A híd összköltsége 20 millió Euro. Az építést a Friulibeli Cimolai cég végezte, amely már számos alkalommal dolgozott a katalán építésszel a világ több városában.

Calatravának nem ez az első alkotása Olaszországban. 2008-ban épült meg Velencében a Canal Grande fölött a Santa Lucia Vasútállomás és a Piazzale Roma között átívelő 94 m hosszú Ponte della Costituzione (Alkotmány hídja), amely számos vitát, sőt pert váltott ki, hiszen az üveg padozat Velence párás levegőjétől csúszóssá válik, s ezáltal rendkívül balesetveszélyes. Ezen kívül ő készítette a szupervasút Reggio Emilia várostól 4 km távolságra lévő állomását (2013) és az A1 autópálya felett átívelő három nagyon impozáns vasúti hídját (2007) is.

Ordasi Zsuzsanna

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.