Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épületek/Lakóépület

Egy mozdulat csak (épp a megfelelő)

1/19

földszinti alaprajz

emeleti alaprajz

tetőtéri alaprajz

metszet

metszet

oldalkerti homlokzat

utcai homlokzat

?>
?>
földszinti alaprajz
?>
emeleti alaprajz
?>
tetőtéri alaprajz
?>
metszet
?>
metszet
?>
oldalkerti homlokzat
?>
utcai homlokzat
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/19

földszinti alaprajz

emeleti alaprajz

tetőtéri alaprajz

metszet

metszet

oldalkerti homlokzat

utcai homlokzat

Egy mozdulat csak (épp a megfelelő)
Épületek/Lakóépület

Egy mozdulat csak (épp a megfelelő)

2007.08.27. 11:20

Projektinfó

Az Épületek rovatot támogatja a 

Szerzők:
Rozmann Viktor

Építészek, alkotók:
Tomay Tamás

Vélemények:
1

Ebben a szűkszavú architektúrában a katarzis erejével hat a felemás tető. Nem csak az ősi ház-formát, hanem a ’60-as évek egyik divatját, az aszimmetrikus tető-motívumot is megidézi.Családi ház RemetehegyenÉpítész: Tomay Tamás

Családi ház Remetehegyen

1/19

Nyeregtetővel fedett, négyzet alapú hasáb. A lakóház ősi alapformáját idéző épület egyszerűbb és visszafogottabb aligha lehetne. A kevés eszközzel dolgozó architektúra egy néhány évtizeddel korábbi formai divatot elevenít fel és tölt meg új erővel.

Az épületen a forma módszeres visszabontása figyelhető meg. A tömeg monolitikus. A tetősík nem lép túl a homlokzat síkján, hanem szigorúan a hasáb határain belül marad; az oromfalaknak finoman metszett lezárást ad, az eresz feszesen a falhoz húzott. A lekopaszított tömbszerűséget hangsúlyozza a tető fémlemez fedése, és a téglaburkolat kérlelhetetlen monotonitással szőtt textúrája. A homlokzatoknak ezt a formavesztett állapotát a tetőtéri erkélylemez enyhíti. Ez azonban kevés volna, hogy a végeredmény ne csak egy végletesen visszafogott, – már-már merev – épület legyen.
Azonban a ház tesz egy forma-mozdulatot, ami radikálisan szakít ezzel a kimért, szikár magatartással; ez pedig a tetőnek a hagyományosból való kibillentése. Ebben a szűkszavú architektúrában a katarzis erejével hat a felemás tető. Nem csak az ősi ház-formát, hanem a ’60-as évek egyik divatját, az aszimmetrikus tető-motívumot is megidézi. Ráadásul kétszeresen aszimmetrikus: a tetőgerinc kimozdul a tömeg középvonalából, és a tetősíkok hajlásszöge is eltérő. A ház minimumra redukált megfogalmazása megfelelő helyzetet teremt, hogy a tetőforma igazán nagyhatású lehessen. Csupán egyetlen, apró, de esszenciális sűrűségű mozdulatot tesz.
Ehhez a jelentőségteli, koncentrált elemhez képest minden másnak csak alárendelt és kiegészítő szerepe van/lehet. Csak ebben az eszközhasználati légritka térben tűnhet fel és nyerhet hangsúlyt az olyan apró, gesztusértékű részlet, hogy az oromfalon, egészen fent, a tetővonal közelében a burkolótégla futó sorai állóra váltanak – alig két tucat elem. Ugyanilyen minimál-részlet a kéménypillért alátámasztó betonkonzol, a hosszan elnyújtott bejárati előtető (szintén nyersbetonból) vagy a teljes értékű kéményseprő-kilépő és az erkélyre nyíló, ferde szemöldökű fémajtó. Itt kell megemlíteni a durva plaszticitású betonlemezekből összeállított archaikus hangvételű kapuépítményt is.

földszinti alaprajz
2/19
földszinti alaprajz

emeleti alaprajz
3/19
emeleti alaprajz

tetőtéri alaprajz
4/19
tetőtéri alaprajz

metszet
5/19
metszet

metszet
6/19
metszet

oldalkerti homlokzat
7/19
oldalkerti homlokzat

utcai homlokzat
8/19
utcai homlokzat

9/19

10/19

11/19

12/19

13/19

14/19

15/19

16/19

17/19

18/19

A nyíláskiosztás rendszere minden egyes homlokzaton belül egyensúlyt alkot. Azonban ezek az egyensúlyok homlokzatonként más-más koncepció szerint alakulnak. Az udvari homlokzaton egy impozáns szélességű kiváltó felett az egyforma ablakok racionálisan rendezettek. Az erkélyes oromfal nyílásai méretét és helyzetét egyaránt szándékolt spontaneitás határozza meg. A hátsó oldalon pedig a humor keveredik az antropomorfizmussal: középen tátongó hatalmas (lépcsőházat bevilágító) ablak két oldalán egy-egy apró szellőzőablak pislog. Játékosság, fesztelenség, kísérletező kedv és önirónia: az építész saját, kiérlelt rendszerének fordít hátat.


szöveg: Rozmann Viktor; fotó: Bujnovszky Tamás

Az írás megjelent az Atrium 2007/3 számban


Családi ház Remetehegyen
Budapest, Petőfi utca

Építész: Tomay Tamás
Statikus: Bartók Miklósné, Pintér Sándor
Épületgépész: Oltvai Tamás
Elektromos tervező: Sápi József

Vélemények (1)
gramercy
2007.09.11.
23:37

A beton kerítés nagyon jó lett! 

 --

kiváncsi vagyok az ilyen téglaburkolat alá, mellé stb. hogyan lehet hőszigetelni?  

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.