Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Helyek/Köztér

Egy kódolt tér születése Vinciben

1/10

A Piazza del Campo Sienában - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza del Campo Sienában - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza del Campo Sienában - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

?>
A Piazza del Campo Sienában - fotó: Bardóczi Sándor
?>
A Piazza del Campo Sienában - fotó: Bardóczi Sándor
?>
A Piazza del Campo Sienában - fotó: Bardóczi Sándor
?>
A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor
?>
A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor
?>
A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor
?>
A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor
?>
A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor
?>
A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor
?>
1/10

A Piazza del Campo Sienában - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza del Campo Sienában - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza del Campo Sienában - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

Egy kódolt tér születése Vinciben
Helyek/Köztér

Egy kódolt tér születése Vinciben

2010.07.20. 09:09

Projektinfó

Szerzők:
Bardóczi Sándor

Építészek, alkotók:
Mimmo Paladino, Nicola Fiorillo

Földrajzi hely:
Vinci, Olaszország

Leonardo örökségét megelevenítve, kortárs szellemben újították fel a toscanai kisváros, Vinci egyik terét. Új és történelmi jól megfér egymás mellett, miközben népszerű közösségi helyszínt alkot. A Piazza dei Guidi Mimmo Paladino és Nicola Fiorillo által jegyzett átépítéséről Bardóczi Sándor számol be.

Olaszországban nincs nagy szükség a szabad terek revitalizációjára, gyakorlatilag minden, ami kicsit is fontos volt, megőrizte emberléptékét (talán ez alól egyedül Róma és Milánó, a vallás és a dizájn fővárosa jelentenek kivételt). Az olasz kisvárosok dombokra, csipkézett partvonalakra települése, a mediterrán hőséget hatékonyan kompenzáló sikátorokkal szőtt városszövet a legtöbb helyen nem adott akkora teret a motorizációnak az olasz történeti belvárosokban, így annak káros hatásai nem változtatták meg a már egyszer kialakított emberi arányokat, atmoszférát. Nincs mit revitalizálni. Él. Legfeljebb néha egy-egy elkopott követ kell a másikra cserélni, de azzal sem sietnek oly nagyon. Túl meleg van ahhoz. Különösen igaz lehet ez a megállapítás a „földi paradicsomra", Toscanára, és annak városaira. A világ egyik legszebb főterén, a kagylóhéj alakú sienai Piazza del Campón1 érti, érzi meg igazán az ember a konkáv térformákban rejlő transzcendens erőt, azt az elemi vonzást, ami szinte oda ragasztja, lenyűgözi, egyre csak hívogatja a látogatót a tér centruma felé.

 

A Piazza del Campo Sienában - fotó: Bardóczi Sándor
1/10
A Piazza del Campo Sienában - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza del Campo Sienában - fotó: Bardóczi Sándor
3/10
A Piazza del Campo Sienában - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza del Campo Sienában - fotó: Bardóczi Sándor
2/10
A Piazza del Campo Sienában - fotó: Bardóczi Sándor

 

 

A „kitaláltság" ellenére 2006-ban Vincinek, a Firenzétől Nyugatra fekvő apró toscanai városkának, amely a világ egyik legkreatívabb alkotójának, művészének, feltalálójának, Leonardo Da Vincinek volt szülővárosa, új tere, kortárs tere született. A város 2003-ban írt ki ötletpályázatot a Leonardo Múzeumnak helyet adó Castello dei Conti Guidi előtti tér, a Piazza dei Guidi átépítésére, amelyen számos kortárs művész indult el, és amelyet végül Mimmo Paladino, a transzavantgárd2 egyik kiemelkedő művésze nyert el Nicola Fiorillo építészmérnökkel közös, meglehetősen dekonstruktivista tervével. Lám, lehet múzeumot, teret még uniós támogatással együtt is ötletpályáztatni!

 

 

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor
4/10
A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor
5/10
A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor
6/10
A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

 

Pedig e helyütt és eme koncepcióban aztán a hagyományos, és emberhez oly közeli konkáv térformának, a magához ölelő, hívogató térnek semmi szerep nem jutott, a konvex, baltaéles sokszögek szinte szilánkokra hasítanak mindent, amit egy toscanai térről képzelünk. Önkéntelenül jutottak eszembe Mőcsényi professzor „igéi" a Visszatérés Geához c. filmből: „A nyíl, a dárda, a balta és minden, ami konvex (és ilyen módon ellenem irányul) azt igyekszik az ember kikerülni. Fél, viszolyog, atavisztikusan irtózik tőle, még akkor is, ha az a forma egy nyírott sövényből áll össze. A konkáv formák, a három éves kisgyerek, egy idős nagypapa, vagy egy csinos fiatal nő ölelő karja, vagy éppenséggel maga az anyaméh (a legtökéletesebb konkáv tér), amelyhez az ember atavisztikusan vonzódik. A jó terek ugyanilyenek. Kényelemérzetünket növelők, abszolút konkáv, nem szilárd, nem merev, nem geometrikus terek, hanem elasztikusok, változók, a legkülönbözőbb helyzeteknek megfelelők és megfeleltethetők." A Piazza dei Guidi egészen bizonyosan nem felel meg e Mőcsényi kritériumoknak, míg a Piazza del Campón szinte beszippantott az anyaméh-érzés.

Mégis ez az egzaltált mozgalmasság, ez a nyugodni nem tudó feszültség ott Vinciben megtalált valamit a leonardói örökségből, mesél valamit ennek a kivételes embernek az ideges kapkodásairól, számtalan befejezetlen, de csírájában is jövőmutató munkájáról, paranoiáiról, önmarcangolásairól, a géniuszt az őrülttől alig elválasztó attitűdről, de megújulási képességeiről is. A múzeum bejáratát jelölő csillag alakzatú test Leonardo poliéderekhez való vonzódására és kutatásaira utaló (szintén konvex) szimbólum. Ám maga a tér is háromszögekből, rombuszokból, négyzetekből összerakott egyfajta térplasztika, megfejtendő kódhalmaz, amely Da Vinci matematika és geometria iránti szeretetéről mesél, azt viszi át – egyfajta szabadtéri múzeumi térként – a látogatót érzelmileg felkészítve arra, ami a múzeumban rá várni fog. A szabadtéri múzeumi térérzetet csak fokozza az a kőlapokba szabadkézi vonalakkal metszett mozaik berakás, amelynek ábráit szinte graffiti jelleggel a köztérbe billogozta Palladino. Az ábrákban Leonardo tükörírással írt sűrű feljegyzéseit tarkító skicceit, vonalrajzainak részleteit fedezhetjük fel. Szinte tökéletes választás ebben a miliőben az a mindössze 1 cm vastagságúra szelt, ám hatalmas lapokba fektethető ún. Cardoso homokkő3, amely kékesszürke fényével valami hidegen metsző, logikus mértani világba repít bennünket, és amelyet híven ellenpontoznak a bele mart vibrálóan emberi, bizonytalan firkák a mestertől.

 

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor
7/10
A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor
8/10
A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor
9/10
A Piazza dei Guidi Vinciben - fotó: Bardóczi Sándor

 

 

A tökéletes (konkáv) toscanai tájban, a rég kitalált kisvárosok régen kitalált terei között óriási nóvumnak számít, hogy egy kortárs alkotás egyáltalán megjelenhet, ráadásul minden ridegen formáltságával együtt egyfajta művészeti telitalálatnak mondható. A tér ebben a történeti települési kontextusban éppen Leonardo modernizmusát tudja kiemelni, míg aprócska léptéke révén a reneszánsz ember önmérsékletére, arányérzékére világít rá.

Leonardo írta: „Az arányosságot nem csak a számokban, méretekben találjuk meg, de ott van mindenben, ami hat ránk, a hangokban, mozdulatokban, tájakban, időérzésünkben". Véletlenül, spontán bukkantunk rá erre a kis térre egy röpke tavaszi toscanai kiruccanás közepette (miután Leonardo feltételezett szülőházát, a Vincitől 3 km-re fekvő Casa Natalét és különösképpen annak környezetét rendkívül méltatlan állapotban találtuk). A Vinciben helyet foglaló, meglehetősen központi helyzetű téren éppen a helyi kisiskolások tartottak szabadtéri koncertet Ennio Morricone spagettiwestern-zenéiből. A tér tehát él, taszításra programozott konvexitása ellenére is a városi élet színterévé tudott válni, nemcsak egyfajta múzeumi exteriőr maradt. És egy tér életében ez a legfontosabb vízválasztó.

Bardóczi Sándor


1 A Piazza del Campo formája folytán természetes nézőteret ad számtalan köztéri aktivitásnak, közöttük a 350 éves múltra visszatekintő Il Paliónak, aminek – a más térérzet okán - csak gyenge mása tud lenni a budapesti Hősök terére szervezett fesztivál, a „Nemzeti Vágta".
2 A transzavantgárd kifejezést először Achille Bonito Oliva, neves olasz művészettörténész használta 1979-ben. Segítségével kívánta összefoglalni Sandro Chia, Francesco Clemente, Enzo Cucchi, Nicola de Maria és Mimmo Paladino művészetét. A folytonos megújulási kísérletekkel jellemezhető avantgardista törekvések kiüresedése és a művészet mozgósító erejének hanyatlása utáni, jelenleg is zajló útkeresési korszakot írta le ezzel a kifejezéssel Oliva. (forrás: Artportál)
3 A követ az Apuan Alpokban, Felső-Versiliában bányásszák

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.