| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Emberek/Portré

Az ismeretlen Magyar Péter: a korai évek pályázatai

1/18

Magyar Péter és munkatársainak terve a Nemzeti Színház 1965-1966-os pályázatán. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Magyar Péter és munkatársainak terve a Nemzeti Színház 1965-1966-os pályázatán. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Magyar Péter és munkatársainak terve a Nemzeti Színház 1965-1966-os pályázatán. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

A Nemzeti Színház külső, utcaszinti látványa; balra a süllyesztett bejáratot rejtő tetőszakasz, jobbra a zsinórpadlás

A Nemzeti Színház előcsarnoka, jobbra a levezető lépcsősor

Magyarázó ábra német nyelvű feliratokkal, a Nemzeti Színház tervezési folyamatáról. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Magyarázó ábra német nyelvű feliratokkal, a Nemzeti Színház tervezési folyamatáról. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Janáky István archívumából

Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Janáky István archívumából

A szófiai operaház pályázati modellje, 1972. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából

Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából

Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából

Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából

Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából

?>
Magyar Péter és munkatársainak terve a Nemzeti Színház 1965-1966-os pályázatán. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából
?>
Magyar Péter és munkatársainak terve a Nemzeti Színház 1965-1966-os pályázatán. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából
?>
Magyar Péter és munkatársainak terve a Nemzeti Színház 1965-1966-os pályázatán. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából
?>
A Nemzeti Színház külső, utcaszinti látványa; balra a süllyesztett bejáratot rejtő tetőszakasz, jobbra a zsinórpadlás
?>
A Nemzeti Színház előcsarnoka, jobbra a levezető lépcsősor
?>
Magyarázó ábra német nyelvű feliratokkal, a Nemzeti Színház tervezési folyamatáról. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából
?>
Magyarázó ábra német nyelvű feliratokkal, a Nemzeti Színház tervezési folyamatáról. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából
?>
Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából
?>
Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából
?>
Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából
?>
Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Janáky István archívumából
?>
Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Janáky István archívumából
?>
A szófiai operaház pályázati modellje, 1972. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából
?>
Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából
?>
Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából
?>
Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából
?>
Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából
?>
Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából
1/18

Magyar Péter és munkatársainak terve a Nemzeti Színház 1965-1966-os pályázatán. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Magyar Péter és munkatársainak terve a Nemzeti Színház 1965-1966-os pályázatán. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Magyar Péter és munkatársainak terve a Nemzeti Színház 1965-1966-os pályázatán. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

A Nemzeti Színház külső, utcaszinti látványa; balra a süllyesztett bejáratot rejtő tetőszakasz, jobbra a zsinórpadlás

A Nemzeti Színház előcsarnoka, jobbra a levezető lépcsősor

Magyarázó ábra német nyelvű feliratokkal, a Nemzeti Színház tervezési folyamatáról. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Magyarázó ábra német nyelvű feliratokkal, a Nemzeti Színház tervezési folyamatáról. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Janáky István archívumából

Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Janáky István archívumából

A szófiai operaház pályázati modellje, 1972. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából

Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából

Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából

Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából

Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából

Az ismeretlen Magyar Péter: a korai évek pályázatai
Emberek/Portré

Az ismeretlen Magyar Péter: a korai évek pályázatai

2023.12.14. 10:01

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Építészek, alkotók:
Magyar Péter

A napokban jelent meg az első magyar nyelvű monográfia Magyar Péter építész munkásságáról az Artem/Books kiadó gondozásában. A Lázár Antallal közös Tüskecsarnokról ismert építész korai munkásságát kevésbé tartja számon a szakma. Háromrészes cikksorozatában ezt az időszakot mutatja be a monográfia szerzője, Kovács Dániel – ezúttal a korai évek válogatott pályázati munkái kerülnek sorra.

Péter rajzi munkássága életművének legfontosabb része, papírra vetett és maradt épületgondolatai legalább ugyanolyan fontosak, mint a megépült házai. Ez egy rajzi életmű. Ahogyan Sylvester Ádám fogalmazott egy 2008-as kiállításának megnyitóján: „…a rajzok mindegyike, megjelenésében és tartalmában egyaránt, külön-külön is önálló művek. Nem porábrák, befejezett egészek." Míg fiatalkorában ezt a rajzokban megmutatkozó szabadságvágy kapcsán értékelték, addig későbbi kortársai felismerték a munkamódszer önértékét: univerzalitását is. „…the hand drawing is the place where thinking and making are joined together" – ezt már Robert McCarter írja Péter rajzai kapcsán.[1]

A meg nem valósult pályázati munkák ennek az életműnek talán a legfontosabb részei, és többek közt a szófiai operaház 1972-es terve kapcsán fontos bizonyítékai annak, hogy a kortársak gondolkodására egy papíron maradt építészeti mű is fontos hatást tud gyakorolni. Az alábbiakban Péter korai pályázati munkái közül hármat mutatok be részletesebben, bár kétségtelenül több is megérdemelné ezt.

Magyar Péter és munkatársainak terve a Nemzeti Színház 1965-1966-os pályázatán. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából
1/18
Magyar Péter és munkatársainak terve a Nemzeti Színház 1965-1966-os pályázatán. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

A hatvanas-hetvenes éveket átívelő bő évtized azonban a nemzetközi pályázatok aranykora, és ebből a folyamatból a magyar építészek is jócskán kivették a szerepüket. A konszolidáció kádári eszköztára alapvetően kétféle terjeszkedést határozott meg: kereskedelmi, gazdasági és politikai területen a keleti blokk országaival szövődött komolyabb együttműködés, kulturális téren azonban kifejezett célpont volt a nyugati világ. A magyar filmek és színészek megjelentek Cannes-ban, a magyar popzene nyugati hódításra indult. Az építészet a két világ határán mozgott: aktív szerepvállalásra a KGST-országokkal együttműködésben a Közel-Keleten és Afrikában került sor, de a hazai építészek lehetőségeket kaptak a nyugati tervpályázatokon való indulásra is. Ebben fontos motivációt jelentett a velünk közös blokkba tartozó lengyel tervezők több nemzetközi pályázati sikere, bár ezeket jellemzően nem követték megvalósult épületek, a magyaroknak pedig hasonlókat sem sikerült elérni.

A pályázat értelemszerűen jóval szabadabb műfaj a konkrét megbízásnál, így alkalmasabb terep eredeti építészeti gondolatok kifejtésére. A korszak legtöbb vizionárius, a közegtől és az adottságoktól elvonatkoztatni képes gondolata pályázatok mentén fogalmazódik meg, hogy aztán a papírkosárban vagy a fiókban landoljon.[2] Magyar Péter elszánt pályázó: a hazai és nemzetközi versengések lehetőségeit tudatosan használja gondolkodásmódjának és rajzi kifejezőeszközeinek fejlesztésére. Saját összesítése szerint 1975-ig harminc hazai és nemzetközi pályázaton indult. Jóval korábban elkezd ezekkel a lehetőségekkel foglalkozni, mint pályatársainak többsége: már harmadéves építész hallgatóként. A megépült munkáknál látott útkereséshez képest pályázatai már a legkorábbi időktől kiérlelt, eredeti gondolkodó és alkotó képét mutatják, akinek komoly lendületet adott első sikere.

A Nemzeti Színház külső, utcaszinti látványa; balra a süllyesztett bejáratot rejtő tetőszakasz, jobbra a zsinórpadlás
4/18
A Nemzeti Színház külső, utcaszinti látványa; balra a süllyesztett bejáratot rejtő tetőszakasz, jobbra a zsinórpadlás

A Nemzeti Színház 1965-1966-os pályázata

Első, egy szentendrei helyszínre kiírt pályázati sikere után Péter számára a második, sokkal komolyabb megmérettetést a Nemzeti Színház nyilvános, névaláírásos tervpályázata jelentette, amelyet 1965. január 31-én hirdetett meg a Magyar Építőművészek Szövetsége október 31-i beadási határidővel.[3] A kiválasztott helyszín – a korábbi elhelyezési tervpályázat nyomán – a Városliget területe volt a Városligeti (akkor Gorkij) fasor tengelyében. Az új épületet a Felvonulási térre kerülő új kulturális és intézményi központ részeként tervezték megvalósítani, mégpedig a második világháborút követő első nemzetközi tervpályázat eredményeként – igaz, ezen csak a KGST országai vehettek részt.

A beérkezett 92 pályamű közül a Magyar Péter vezetésével, Krulich Frigyes, Pócza József, Rixer Ádám és Szentiványi György közreműködésével készült a 66. sorszámot viseli, és a harminchat magyarországi pályázat egyike. A terv természetesen magánmunkaként készült, de Szendrői Jenő engedélyével az IPARTERV modellező műhelyében dolgozó Jahoda Ernő készíthetett egy fehér makettet az épülethez. Ennek képe sajnos nem szerepel a tervpályázatot bemutató, reprezentatív kiadványban, csak néhány reprodukció a rajzi anyagból.[4]

Magyar Péter és munkatársainak terve a Nemzeti Színház 1965-1966-os pályázatán. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából
3/18
Magyar Péter és munkatársainak terve a Nemzeti Színház 1965-1966-os pályázatán. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

A munkát a bírálóbizottság komoly kritikával illette, főként azokért az elsőre szembetűnő sajátosságaiért, amelyek egyértelműen kiemelik a mezőnyből. Mai szemmel ugyanis a terv lehengerlően eredeti és nagyvonalú. Alapgondolata az, hogy a Nemzet Színháza mindenkié – ezért az épületet is mindenki számára hozzáférhetővé, bejárhatóvá szükséges tenni. Ennek érdekében minden funkció a föld alá kerül, a Dózsa György úti frontra helyezett, nagyméretű hasítékon keresztül megközelíthető módon. A bejárható tetőzetet párhuzamosan sorakozó, egyenes födémszakaszok fedik, amelyek a bejárati hasítéknál, valamint a zsinórpadlás és a hátsó színpad kiemelkedő tömbjeinél zongorabillentyűkhöz vagy emberi ujjakhoz hasonlóan, ritmikusan megemelkednek. Kimerevített, dinamikus pillanatkép jön létre, a színház a megnyíló földbe húzódik, tisztást alkotva a facsoportok között, magához invitálva a látogatókat; legmagasabb pontja alig nyúlik túl a lombkoronák szintjén. A tömegalakításnál az inspirációt bevallottan Jørn Utzon egy 1964-es zürichi színházterve jelentette; Utzon azonban a tetőszint magasságában használt hasonló megoldást, míg Magyar Péter a talajszintbe süllyesztve, tájművészeti minőségű külteret teremtve.

A városligeti elhelyezésre érzékenyen reflektáló, ma is korszerűnek tekinthető hozzáállás ez, amelyet a bizottság egyáltalán nem értékelt, sőt: városképi szempontból elfogadhatatlannak minősítette.[5] Ezt a szemrehányást talán betudhatjuk annak, hogy a tervező gyakorlatilag nem vett tudomást egy fontos momentumról: arról, hogy a színház számára kijelölt terület előtt kihasított Felvonulási teret évi három alkalommal reprezentatív célokra használják. Pedig a kiírás erre explicit módon hivatkozott, a színház homlokzatát is ennek a funkcióra alárendelve.[6] Magyar Péter azonban sem pódiumot, sem integetőerkélyt nem tervezett; az épületet sokkal inkább a park, mint az útvonal részeként képzelte el. A kötelező elemként megjelenő Lenin-szobor a Műcsarnok felé eső sarokban, mellékes pozícióba szorítva árválkodik; helyét a színház előtt futó sétány jelöli ki csupán.

Magyarázó ábra német nyelvű feliratokkal, a Nemzeti Színház tervezési folyamatáról. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából
6/18
Magyarázó ábra német nyelvű feliratokkal, a Nemzeti Színház tervezési folyamatáról. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

A belső nemkülönben radikális megoldásokat tartalmazott. A képletszerű alaprajz hatalmas négyzet, a fogadótér, a nézőtér és a közönségtér, a színpad és a próbaterem, majd a kiszolgáló folyosó és a helyiségek egymás után sorakozó sávjaival. Két bővületében a lejárati lépcsősor, illetve a kiszolgáló terek önálló feljárata kaptak helyet. A hatalmas foyer és a nézőtér között kettős, hangszigetelő függönysáv húzódik, azaz a terek szükség és igény esetén egybenyithatóak. A megszokott, patkó alakú elrendezéshez képest a két szegmensív összemetszéséből kirajzolódó nézőtér erősen aszimmetrikus; a bejárathoz közelebb eső ívtől lefelé futó sorok a másik ívet követik, erősen meghatározva a nézői közlekedés lehetőségeit. A széksorok mellett nagyívű lépcsősor vezet a színpadig, amely alkalomadtán az előadás tereként is használható. Mindez a bírálóbizottság teljes ellenkezését váltotta ki: a nézőtér és a foyer kapcsolata „elhibázott", a színpaddal való viszony „alapgondolatában sem fogadható el". A koncepció nyilvánvalóan nem hibátlan, de radikálisan újszerű és flexibilis térkapcsolatokat javasol: akár az épület előtti tértől a hátsó színpadig létrehozható egyetlen összefüggő előadótér. Ehhez képest a 125 ezer köbméternyi kubatúra a pályázat kisebbjei közé tartozik.

A bécsi UNIDO-IAEA székház pályázata, 1968-1969

1968 novemberében hirdették meg az ENSZ Iparfejlesztési Szervezete (UNIDO) és a Nemzetközi Atomerő Bizottság (IAEA) új székházainak tervpályázatát.[7] A kiíró körülbelül 700 ezer légköbméter térfogatú, szakaszosan megvalósítható épületegyüttes terveit várta a két intézmény irodái, közös könyvtára, étterme, szociális létesítményei, nyomda, bevásárlóközpont és nem utolsósorban egy nagyobb léptékű konferenciaközpont számára. A bécsi helyszín közelsége és a korábbi hasonló nemzetközi pályázatokon szerzett tapasztalatok jó esélyekkel kecsegtették a hazai építészeket. És persze nem csak őket: az 1969. április 30-i beadási határidőig 272 pályamű érkezett Bécsbe.[8]

Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából
8/18
Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

Külön izgalmat kínált Péter számára, aki a második világháború vége óta egyáltalán nem járt nyugaton, hogy ez volt az első pályázati helyszín, ahova el tudott utazni. Más pályázókkal: Kévés Györggyel, Virág Csabával, Tokár Györggyel és Janáky Istvánnal látogattak el a székház számára kijelölt helyszínhez. Emlékei szerint a közös pályázás lehetőségét Péter vetette fel Janákynak, aki viszont azt javasolta: ne hagyományos anyagot adjanak be. Pályaművük ezért nem tablóformátumban készült: egy tekercs mylar-fóliára készítették el a rajzokat, és ezen is adták be.[9]

Az egymás után sorakozó rajzok olvasása az ókori pergamentekercsekhez hasonlóan, folyamatában vált lehetővé, ami reflektált a fő építészeti gondolatra: a fokozatosan beépülő-tömegesedő rácsrendszerre. A technicista-strukturalista vízió a változó igényekre reflektálni képes szerkezetet hoz létre, emberfeletti méretben: 36 méteres szélességben és 100 méteres magasságban. Az épület hossza a térigényekkel együtt növekszik, de „minden bővítési állapotban komplett motívum." Az alsó 10 szint nyitott, nagyrészt parkolásra; felettük a rácsrendszert az aktuális igények szerint „növi be" az épület, töltik a födémek, a falak és a funkciók, 3x6x3 méteres alapmodulokkal. A nagyobb térigényű helyiségeket térrácsszerkezetekkel alakítják ki. A legfelső szinten elhelyezett „építőkocsik" a karbantartás és a bővítés eszközei; a tervezők már az első ütem építésének folyamatát is felvonulási terület nélkül képzelték el. A lépcsőházak fixek, a liftek azonban függőlegesen és vízszintesen is képesek mozogni az épületben.

Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Janáky István archívumából
11/18
Magyar Péter és Janáky István közös terve a bécsi UNIDO-IAEA székház pályázatára, 1968-1969. Reprodukció Janáky István archívumából

A megastruktúrák korának kései, a magyar kontextusban azonban így is jelentős víziója ez. Nemzetközi párhuzamaként nem érdemtelen felhozni Yona Friedman városvízióit, valamint az Archigramot. Peter Cook 1964-es Plug-In City koncepciója, valamint Warren Chalk ugyanebből az évből származó kapszulatorony-elképzelése a mindent átható flexibilitás elvéből indulnak ki. A növekvő struktúra a korszak olyan jelentős, befutott tervezőit is foglalkoztatta, mint Louis Kahn, aki Anne Tyng-gel közösen a Philadelphia városába 1958-ban tervezett „City Tower" koncepciójában dolgozta ki elképzeléseit.

A szófiai operaház pályázati modellje, 1972. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából
13/18
A szófiai operaház pályázati modellje, 1972. Reprodukció Magyar Péter Vörös portfóliójából

A szófiai operaház 1972-es pályázata

A dinamikus építészet gondolatát fejleszti tovább az utolsó, Magyarországon készült nemzetközi pályázat: az 1972-es szófiai operaházé.[10] „Az operaház a változások, a mozgás háza. A mozgásé – szellemi és fizikai értelemben. Ez a pályamű fő elve."[11] Az épületegyüttes (a szemközti térfalra reflektálva) hosszan elnyúló sávház, amelyen a tömeg domborulata és a mögötte álló torony jelöli ki a nézőtér pozícióját. A zsinórpadlás felett magasodó torony funkciója kettős: az épület mögött húzódó konténeres díszletraktárt kiszolgáló daru végpontja, valamint a térrácsra lógatott irodai helyiségek, öltözők flexibilis váza. A főhomlokzat látszólag random, eltérő méretű négyzetes nyílásaival, bevágásaival, ablakaival korai komputer-kezelőfelületre emlékeztet. Az épület működése automatizált és számítógéppel irányított: a tárolórendszer daruja az előadásnak megfelelő konténert keresi elő és szállítja a hátsó színpadra a díszletépítéshez. 

A látszólagos egyszerűség valóban a kiírói elvárásból: a kellékszállítás automatizálhatóságából fakadt. A darupálya által meghatározott konténersáv mint kiinduló geometria mellé simult oda a színház sávháza. Bár a pályázat számos elemet átemel a bécsi UNIDO-székházból, mint a konténer-dimenziójú alapmodulok, a zöldfelület megőrzését szolgáló, sávos tömeg, valamint a térrács-szerkezeten alapuló, stabil homlokzat és a fix tömeg nélküli, flexibilis építészet ideája, ezek korántsem öncélú motívumok: az intézmény optimális működését szolgálják.

Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából
14/18
Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából

Az elgondoláshoz méltó a rajzi megjelenés is, amelynek csíráit már a bécsi pályázatnál fel lehetett fedezni. A perspektivikus látványtervnél Péter „skizofrén axonometriát" használt: madártávlatból a két tömeg ellentétes irányú látványtengelyek mentén képződik le, egyértelművé téve a nézőtér és a színpad viszonyát. Az egész létesítmény alaprajza, megjelenítése diagramszerűen absztrakt, akárcsak a funkcionális felépítés az egymásra síkban és térben is merőleges tengelyekként beállított közönségforgalmi és raktárterekkel. A pályázati anyag, mint Péter terveinek többsége, kollaborációban készült. A résztvevő, akkor végzős egyetemista Kövesdi Rózsa szerint a besegítés „megtiszteltetés volt és jó buli. (…) …boldogok voltunk, hogy ott lehettünk. A határidő minden pályázatnak éjfélkor volt, akkor kellett a postára adni a pályázatot és utolsó percig dolgoztunk. Péter rátette a nevünket a tervekre, ami szokatlan volt, hiszen mi csak rajzoltunk."[12]

Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából
15/18
Magyar Péternek a szófiai operaházhoz készített pályázatát bemutató oldal a Bercsényi 28-30 1974/2. számából

A gépkorszak hattyúdala ez, Magyar Péter talán legnagyobb hatású hazai terve és magyarországi munkásságának csúcspontja. Bár a Magyar Építőművészet nem közölte, a Bercsényi 28-30 öt oldalt szentelt a tervnek Noll Tamás szerkesztette 1974-es számában, majd Gerle János és Szegő György bemutatták az Építészeti tendenciák 1968-1981 kiállításán – ennek nyomán a szélesebb építészszakma is megismerhette.

Kovács Dániel

A cikk A végtelen építészete – Magyar Péter munkássága című monográfia felhasználásával készült, amely 2023 decemberében jelent meg az Artem/Books kiadásában.

Az ismeretlen Magyar Péter cikksorozat első része itt olvasható. 

 

[1] Robert McCarter: Drawing, Thinking, Making. In: Peter Magyar: Linear Thought-Condensation. ORO Editions, 2019. 571-574. o.
[2] A ritka ellenpéldák egyike Bán Ferenc, aki egészen fiatalon nyeri meg a nyíregyházi művelődési ház tervpályázatát egy radikálisan újszerű tervvel, amelyet másfél évtizednyi küzdelem árán, jelentős módosításokkal, de sikerült megvalósítania.
[3] Zárójelentés a budapesti Nemzeti Színház tervpályázatáról. Magyar Építőművészet 1966/3. 6-40. o.
[4] Dr. Reischl Antal (szerk.): A budapesti Nemzeti Színház tervpályázata. Az 1965-ben megtartott tervpályázat anyagának és eredményeinek ismertetése. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1966. 214. o.
[5] Reischl: i. m. 214. o.
[6] A tervezőknek számolnia kellett az ünnepi felvonulásoknál használható díszlelátó elhelyezésével és a téren elhelyezett Lenin-emlékművel. Reischl: i. m. 8. o.
[7] Dr. Gyöngyösi István: Nemzetközi Szervezetek - UNIDO-IAEA - Központja, Bécs, tervpályázat, 1969. Magyar Építőművészet, 1970/2. 8-16. 
[8] A pályázatot a César Pelli vezette amerikai tervezőcsapat nyerte meg. A megvalósult komplexumot többéves huzavonát követően a negyedik helyre rangsorolt osztrák Johann Staber tervezhette meg.
[9] A pályázati anyaghoz készített vázlatok Janáky István hagyatékában maradtak fenn. Két illusztrációja megjelent Janáky A hely című könyvében (18-19. o.), ezek közül a 19. oldali rajz Magyar Péter műve.
[10] A pályázatot a Bolgár Népköztársaság Művészeti és Kulturális Bizottsága hirdette meg; a MÉSZ húsz magyar építészcsoport számára biztosította az indulás lehetőségét. A leadási határidő 1973. augusztus 15. volt. A pályázatot Ivan Štraus és Halid Muhasilović munkája nyerte; az operaház nem épült fel.
[11] Magyar Péter: Állami Operaház, Szófia. Bercsényi 28-30, 1974. 20-21. o.
[12] Kövesdi Rózsa e-mailje, 2023. február 26.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.