Emberek/Praxis

„Az ideiglenes építészet a legjobb tapasztalati terep” – New Generations: BUDCUD

1/5

Mateusz Adamczyk - Michal Palej: Hurok a Szajnán (Loop on Seine), 2006. Makettfotó: a BUDCUD jóvoltából

A 8. Warsaw Under Construction fesztiválra tervezett installáció. Tervező: BUDCUD.

A 8. Warsaw Under Construction fesztiválra tervezett installáció. Tervező: BUDCUD.

A BUDCUD irodája, fotó: BUDCUD

Agata Wozniczka és Mateusz Adamczyk . Fotó: BUDCUD

?>
Mateusz Adamczyk - Michal Palej: Hurok a Szajnán (Loop on Seine), 2006. Makettfotó: a BUDCUD jóvoltából
?>
A 8. Warsaw Under Construction fesztiválra tervezett installáció. Tervező: BUDCUD.
?>
A 8. Warsaw Under Construction fesztiválra tervezett installáció. Tervező: BUDCUD.
?>
A BUDCUD irodája, fotó: BUDCUD
?>
Agata Wozniczka és Mateusz Adamczyk . Fotó: BUDCUD
1/5

Mateusz Adamczyk - Michal Palej: Hurok a Szajnán (Loop on Seine), 2006. Makettfotó: a BUDCUD jóvoltából

A 8. Warsaw Under Construction fesztiválra tervezett installáció. Tervező: BUDCUD.

A 8. Warsaw Under Construction fesztiválra tervezett installáció. Tervező: BUDCUD.

A BUDCUD irodája, fotó: BUDCUD

Agata Wozniczka és Mateusz Adamczyk . Fotó: BUDCUD

„Az ideiglenes építészet a legjobb tapasztalati terep” – New Generations: BUDCUD
Emberek/Praxis

„Az ideiglenes építészet a legjobb tapasztalati terep” – New Generations: BUDCUD

2020.09.02. 12:34

A páneurópai építészeti platform, a New Generations együttműködésével kéthetente bemutatjuk a 2021-es Velencei Építészeti Biennále Magyar pavilonjában kiállító 12 építészeti praxist. Ezúttal Mateusz Adamczyk és Agata Woźniczka krakkói irodája, a BUDCUD kerül sorra, amely ugyan kevés házat, de sok projektet és szép nemzetközi sikeret tudhat maga mögött.

A BUDCUD kortárs építészeti műhely, amelyet 2011-ben alapított és azóta vezet Mateusz Adamczyk és Agata Woźniczka a lengyelországi Krakkóban. Az irodát napjaink viszonyrendszereit kutatja a téri tervezés eszközeivel, tágítva az építészet hatáskörét, érvényességét. Integritásukra határozottan vigyázó, kompromisszumoktól mentes építészet az övék.

Agata Wozniczka és Mateusz Adamczyk . Fotó: BUDCUD
5/5
Agata Wozniczka és Mateusz Adamczyk . Fotó: BUDCUD

Irodaalapítás a pályázati sikerek után

2006-ban én (Mateusz) együtt indultunk Michal Palej barátommal a Schindler Global Award pályázatán. A Hurok a Szajnán (Loop on Seine) projekt dicséretet kapott ezen a nagy presztízsű diákpályázaton, ezen felbátorodva megalapítottuk saját irodánkat. Néhány további sikert követően (pl. Europan, Shinkenchiku) elkezdtek érkezni az együttműködési felkérések más építészirodáktól, és kisebb magánmegbízások is. Aztán lanyhult a kezdeti lelkesedés, és végül is bezártuk az irodát. 2010-ben azonban megismerkedtünk Agata Wozniczkával, és újranyitottuk a BUDCUD-ot. Varsóban találkoztunk, egymásba szerettünk és úgy döntöttünk, együtt fogunk dolgozni is. Túl a tanulás időszakán, túl a külföldi munkavállaláson ez volt az egyetlen utunk arra, hogy közös ambícióinkat saját preferált munkamódszerünkön keresztül próbáljuk megvalósítani.

Mateusz Adamczyk - Michal Palej: Hurok a Szajnán (Loop on Seine), 2006. Makettfotó: a BUDCUD jóvoltából
1/5
Mateusz Adamczyk - Michal Palej: Hurok a Szajnán (Loop on Seine), 2006. Makettfotó: a BUDCUD jóvoltából

Egyszerű megoldások, nyomás alatt

Miután megnyertük a meghívásos pályázatot, jó pár hónapot dolgoztunk a 8. Warsaw Under Construction fesztivál kiállításának tervein. Készen álltak a rajzok, a specifikációk és a leírások, amikor egy hónappal a tervezett megnyitó előtt a rendezvényhelyszín egyszer csak csődbe ment és bezárt! Egy hetünk volt arra, hogy új helyszínt találjunk, egy másik az új kialakításra és két hét a megépítésre és a művek installálására. Az új hely teljesen különbözött a kezdetitől (egy poszt-indusztriál loftstúdió, a Kultúra és Tudomány Palotájának szocreál pompájához képest) – szóval teljesen új ötlettel kellett előállnunk. A nyomás alatt született egy egyszerű gesztus – egy hatalmas, közös tető kartonpapírból, hogy gyorsan meg is lehessen építeni. Hatalmas sikert aratott!

A 8. Warsaw Under Construction fesztiválra tervezett installáció. Tervező: BUDCUD.
3/5
A 8. Warsaw Under Construction fesztiválra tervezett installáció. Tervező: BUDCUD.

Intenzív munkanapokat intenzív hétvégékkel egyensúlyozni

A munkában és az életben is egymás társai vagyunk, úgyhogy időnként a BUDCUD a heti hét napján elfoglaltságot jelent – otthon is szóba kerülnek az irodai ügyek és munkaidőn kívül is gondolkodunk és rajzolunk; ezt a kérdőívet is este 11-kor töltöm ki idehaza... A mindennapi rutinban egyedül a változás állandó: gyakran túlórázunk az irodában és dolgozunk a hétvégén vagy nemzeti ünnepeken; manapság sokat utazunk is külföldi munkák ügyében. Ez egyszerre izgalmas és embert próbáló, különösen, ha az irodánk egyébként visszafogott létszámát figyelembe vesszük. Az intenzív munkaheteket dinamikus hétvégékkel ellensúlyozzuk, vigyázva a mentális egészségünkre és a munka-magánélet egyensúlyára – az országúti kerékpározás, a SUP deszkázás a vízen vagy a síelés a közeli hegyekben az ellensúlyok.

Funkciókövető munkatér

A stúdiónk mérete nem nagy – igyekszünk kicsik és „kontrollálhatóak" maradni. Ketten – Mateusz és Agata – számítunk az iroda magjának, és legfeljebb öt embert tudunk foglalkoztatni a térben. A BUDCUD iroda két szobából áll: a nagyobbik a munkatér, a másikban pedig elfér egy üvegasztal, ami tökéletes a megbeszélésekre és az itt található építészeti- és designkönyvtárunk böngészésére. Ha ennek a helynek a hierachiájáról, dinamikájáról van szó, akkor itt a tér követi a funkciót (sic!): első a beszélgetés, a reflektálás a munkára, majd az intenzív tervezés. 

A BUDCUD irodája, fotó: BUDCUD
4/5
A BUDCUD irodája, fotó: BUDCUD

Az építészek, akik alig építenek

Az biztos, hogy nem számítottunk arra, ilyen erősek lesznek a kapcsolatok a művészeti világgal: kiállításokat, térinstallációkat, tárgyakat és galériákba szánt projekteket tervezünk. Az ideiglenes építészet a lehető legjobb tapasztalati terepet kínálja a designfelfogásunk szerint; mi és a megbízóink is szeretünk kísérletezni. Ugyancsak meglepetés a megbízásaink sokfélesége és extrém skálája: dolgozunk utcabútorok tervezésén, belsőkön és köztereken, de városi stratégiákon és már-már filozófiai távlatú jövőképeken is. Bár magunk mögött tudhatunk néhány megvalósult ideiglenes projektet, az álmunk valami „komolyabb" vagy állandó lenne – ezzel együtt pozitív sokkot jelent, hogy ennyi évnyi munka után is építésznek nevezhetjük magunkat úgy, hogy közben alig építettünk valamit.

Türelmesnek lenni, őszintének maradni

Az integritás a legfőbb célunk a jövőben. Kompromisszumok nélkül akarunk dolgozni és építeni, a megérzéseinket, az álmainkat követve, azoknak a bizalmát élvezve, akik befektetnek az építészetünkbe és használják azt. Nem bánjuk, ha várni kell arra, hogy eljöjjön a mi pillanatunk időben és térben – valóban szeretnénk teljes bizalommal dolgozni azoknak a téri helyzeteknek a kiteljesítésén, amelyeket megálmodunk.
 

Az interjút fordította: Kovács Dániel

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.