| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Vélemény

A valódi szocreál építészet jellegzetes alkotásai, második rész

1/20

Bár a hazai szocreál leginkább a klasszicizmust idézte meg, ezt sokféle formában tette. A Szovjetunióra jellemző barokk nem nyert teret, de a Nyíregyháza központjában álló irodaház tervezői ebbe az irányba is tettek kísérletet.  

A múzeumnak is beillő, hatalmas épület valójában a kor első irodaházainak egyikeként épült, amelynek falai között a megyei tanács mellett számos kisebb-nagyobb városi vállalat adminisztratív központja kapott helyet. A funkciói nagy részét a felújítása után is megőrizte.

A budapesti Kerepesi úti téri lakótelep a főváros legnagyobb lakásépítési projektjeinek egyike volt az 1950-es évek elején. Fő épülete csak hazánk egyik leghosszabb lakóháza: a 18 ponton 90 fokot kanyarodó alaprajzának teljes hossza több mint 900 méter, a Flórián téri faluház két és félszerese.

A frissen kialakuló szocializmus lakótelep-építéseinek egyik fő újdonsága az épületek hátsó homlokzatai közti, kerítések nélküli, félprivát tér. Nem kis területekről van szó, hiszen a beépítés mértéke ritkán haladta meg a 25 százalékot, még a városközpontok belső részein is.

Az új lakások alapfelszereltségéhez olyan műszaki megoldások tartoztak, mint a vezetékes víz, fürdőszoba és illemhely -mindez közel sem volt mindennapos a világháború után hét évvel még mindig romokkal teli országban.

A hosszú szalagházak fontos részei voltak az átjárók, gyakran két szint magas, gazdagon díszített formában. A Hungária Körút 104 alatti lakóház bejárata még csupán egy belső udvarra vezet.

A dunaújvárosi Kodály Zoltán utcában jóval geometrikusabb, monumentális oszlopcsarnokok vezetik át a gyalogosforgalmat.

Oroszlány központjában nem a praktikum, hanem inkább a városkép nagyvonalúsága indokolta a főutca átvezetését a városközpontot lezáró épület alatt -itt korábban még a helyi járatú autóbusz is áthaladt.

Méretében utóbbit is felülmúlja a szegedi Attila utca végének lefedése, a belvárosba tartó legfontosabb trolibuszvonal fölött.  

A Kerepesi úti, vagy a Fiastyúk utcai lakótelepen, a főbb utaktól távoli, rosszul kihasználható földszinteken száz négyzetméternél is nagyobb átjárókat alakítottak ki, amik legtöbbjéből mára fedett parkoló lett.

A legfontosabb reprezentációs célt talán a nagyüzemek szolgálták. Az ekkoriban a semmiből felépített Dunaújváros szélén, Lauber László és Szendrői Jenő tervezte a vasmű bejáratát. Az oszlopok mögött Domanovszky Endre 17 méter széles festménye a munkás-parszt szövetséget mutatja be.  

Az 1950-es évek elején még nem csak a vidéki országutak jó része volt burkolatlan, de magánszemélyek egyáltalán nem birtokolhattak autót. Így a hétköznapok kiemelt helyszíne volt a vasútállomás, amik közül több újjáépítése is aktuális volt a háborút követő években, többek közt Győrben, Debrecenben, és Székesfehérváron.  

A Székesfehérvári állomás tervezése a szocreál térnyerésének első évében kezdődött Kelemen László vezetésével. Az 1951-es üzembe helyezésekor még itt-ott javában épülő, díszek nélküli épület csak nyolc év múlva nyerte el végső formáját -amire viszont azóta is vigyáznak.

Kelemen László másik meghatározó műve, a korszak végén tervezett Debreceni vasútállomás jól példázza az építészetben beállt változásokat. Az 1956-61 között épült szerkezet még szimmetrikus, anyaghasználata elegáns, de a historizáló díszítései már hiányoznak.

A belső tér legforgalmasabb felületeit a kortalan márvány burkolatok uralják, amelyek Európa számos bányájából érkeztek Debrecenbe. Az igényesség itt nem csak az ország második legnagyobb városa, de a Budapest-Moszkva expresszvonatok kevés hazai megállóhelyének egyikeként is elvárt volt.  

A központi csarnok falain ezúttal is Domanovszky Endre hagyományos sgrafittói láthatók, amik az alföldi vásárt, és ötösfogatot ábrázolják, a vasbeton héjszerkezetű kupolák azonban már egy új építészeti korszak jelei.

Utóbbiak kialakítása már az építkezésen gyakornokként dolgozó Csete Györgyre is nagy benyomást tett -az ő neve az 1980-as évekre kibontakozó organikus építészet kapcsán lett országszerte ismert.

A legkevésbé közismert, hogy az ötvenes években is folytatódhatott a templomok építése, igaz, már csak főként alulról szerveződő formában, minimális számban. Balatonalmádi református temploma közülük talán a leglátványosabb szocreál stílusjegyeket viseli magán.

A legtöbb korabeli templom azonban szinte teljes titokban épült, ami a megjelenésére is vonatkozott. A dél-alföldi Kömpöc templomán szinte csak a homlokzatra felírt római szám árulkodik az 1953-as építési évről.  

Az idén már 70 évnél is öregebb épületek lassan túljutnak a társadalmi megítélésük mélypontján, és az építésük politikai légkörétől elvonatkoztatva, egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy a hazai kulturális örökség egyenrangú részének tekintsük az ötvenes évek első felének építészetét. Szakszerű védelmük és felújításuk egyre időszerűbb.

?>
Bár a hazai szocreál leginkább a klasszicizmust idézte meg, ezt sokféle formában tette. A Szovjetunióra jellemző barokk nem nyert teret, de a Nyíregyháza központjában álló irodaház tervezői ebbe az irányba is tettek kísérletet.
 
?>
A múzeumnak is beillő, hatalmas épület valójában a kor első irodaházainak egyikeként épült, amelynek falai között a megyei tanács mellett számos kisebb-nagyobb városi vállalat adminisztratív központja kapott helyet. A funkciói nagy részét a felújítása után is megőrizte.
?>
A budapesti Kerepesi úti téri lakótelep a főváros legnagyobb lakásépítési projektjeinek egyike volt az 1950-es évek elején. Fő épülete csak hazánk egyik leghosszabb lakóháza: a 18 ponton 90 fokot kanyarodó alaprajzának teljes hossza több mint 900 méter, a Flórián téri faluház két és félszerese.
?>
A frissen kialakuló szocializmus lakótelep-építéseinek egyik fő újdonsága az épületek hátsó homlokzatai közti, kerítések nélküli, félprivát tér. Nem kis területekről van szó, hiszen a beépítés mértéke ritkán haladta meg a 25 százalékot, még a városközpontok belső részein is.
?>
Az új lakások alapfelszereltségéhez olyan műszaki megoldások tartoztak, mint a vezetékes víz, fürdőszoba és illemhely -mindez közel sem volt mindennapos a világháború után hét évvel még mindig romokkal teli országban.
?>
A hosszú szalagházak fontos részei voltak az átjárók, gyakran két szint magas, gazdagon díszített formában. A Hungária Körút 104 alatti lakóház bejárata még csupán egy belső udvarra vezet.
?>
A dunaújvárosi Kodály Zoltán utcában jóval geometrikusabb, monumentális oszlopcsarnokok vezetik át a gyalogosforgalmat.
?>
Oroszlány központjában nem a praktikum, hanem inkább a városkép nagyvonalúsága indokolta a főutca átvezetését a városközpontot lezáró épület alatt -itt korábban még a helyi járatú autóbusz is áthaladt.
?>
Méretében utóbbit is felülmúlja a szegedi Attila utca végének lefedése, a belvárosba tartó legfontosabb trolibuszvonal fölött.

 
?>
A Kerepesi úti, vagy a Fiastyúk utcai lakótelepen, a főbb utaktól távoli, rosszul kihasználható földszinteken száz négyzetméternél is nagyobb átjárókat alakítottak ki, amik legtöbbjéből mára fedett parkoló lett.
?>
A legfontosabb reprezentációs célt talán a nagyüzemek szolgálták. Az ekkoriban a semmiből felépített Dunaújváros szélén, Lauber László és Szendrői Jenő tervezte a vasmű bejáratát. Az oszlopok mögött Domanovszky Endre 17 méter széles festménye a munkás-parszt szövetséget mutatja be.

 
?>
Az 1950-es évek elején még nem csak a vidéki országutak jó része volt burkolatlan, de magánszemélyek egyáltalán nem birtokolhattak autót. Így a hétköznapok kiemelt helyszíne volt a vasútállomás, amik közül több újjáépítése is aktuális volt a háborút követő években, többek közt Győrben, Debrecenben, és Székesfehérváron.

 
?>
A Székesfehérvári állomás tervezése a szocreál térnyerésének első évében kezdődött Kelemen László vezetésével. Az 1951-es üzembe helyezésekor még itt-ott javában épülő, díszek nélküli épület csak nyolc év múlva nyerte el végső formáját -amire viszont azóta is vigyáznak.
?>
Kelemen László másik meghatározó műve, a korszak végén tervezett Debreceni vasútállomás jól példázza az építészetben beállt változásokat. Az 1956-61 között épült szerkezet még szimmetrikus, anyaghasználata elegáns, de a historizáló díszítései már hiányoznak.
?>
A belső tér legforgalmasabb felületeit a kortalan márvány burkolatok uralják, amelyek Európa számos bányájából érkeztek Debrecenbe. Az igényesség itt nem csak az ország második legnagyobb városa, de a Budapest-Moszkva expresszvonatok kevés hazai megállóhelyének egyikeként is elvárt volt.

 
?>
A központi csarnok falain ezúttal is Domanovszky Endre hagyományos sgrafittói láthatók, amik az alföldi vásárt, és ötösfogatot ábrázolják, a vasbeton héjszerkezetű kupolák azonban már egy új építészeti korszak jelei.
?>
Utóbbiak kialakítása már az építkezésen gyakornokként dolgozó Csete Györgyre is nagy benyomást tett -az ő neve az 1980-as évekre kibontakozó organikus építészet kapcsán lett országszerte ismert.
?>
A legkevésbé közismert, hogy az ötvenes években is folytatódhatott a templomok építése, igaz, már csak főként alulról szerveződő formában, minimális számban. Balatonalmádi református temploma közülük talán a leglátványosabb szocreál stílusjegyeket viseli magán.
?>
A legtöbb korabeli templom azonban szinte teljes titokban épült, ami a megjelenésére is vonatkozott. A dél-alföldi Kömpöc templomán szinte csak a homlokzatra felírt római szám árulkodik az 1953-as építési évről.

 
?>
Az idén már 70 évnél is öregebb épületek lassan túljutnak a társadalmi megítélésük mélypontján, és az építésük politikai légkörétől elvonatkoztatva, egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy a hazai kulturális örökség egyenrangú részének tekintsük az ötvenes évek első felének építészetét. Szakszerű védelmük és felújításuk egyre időszerűbb.
1/20

Bár a hazai szocreál leginkább a klasszicizmust idézte meg, ezt sokféle formában tette. A Szovjetunióra jellemző barokk nem nyert teret, de a Nyíregyháza központjában álló irodaház tervezői ebbe az irányba is tettek kísérletet.  

A múzeumnak is beillő, hatalmas épület valójában a kor első irodaházainak egyikeként épült, amelynek falai között a megyei tanács mellett számos kisebb-nagyobb városi vállalat adminisztratív központja kapott helyet. A funkciói nagy részét a felújítása után is megőrizte.

A budapesti Kerepesi úti téri lakótelep a főváros legnagyobb lakásépítési projektjeinek egyike volt az 1950-es évek elején. Fő épülete csak hazánk egyik leghosszabb lakóháza: a 18 ponton 90 fokot kanyarodó alaprajzának teljes hossza több mint 900 méter, a Flórián téri faluház két és félszerese.

A frissen kialakuló szocializmus lakótelep-építéseinek egyik fő újdonsága az épületek hátsó homlokzatai közti, kerítések nélküli, félprivát tér. Nem kis területekről van szó, hiszen a beépítés mértéke ritkán haladta meg a 25 százalékot, még a városközpontok belső részein is.

Az új lakások alapfelszereltségéhez olyan műszaki megoldások tartoztak, mint a vezetékes víz, fürdőszoba és illemhely -mindez közel sem volt mindennapos a világháború után hét évvel még mindig romokkal teli országban.

A hosszú szalagházak fontos részei voltak az átjárók, gyakran két szint magas, gazdagon díszített formában. A Hungária Körút 104 alatti lakóház bejárata még csupán egy belső udvarra vezet.

A dunaújvárosi Kodály Zoltán utcában jóval geometrikusabb, monumentális oszlopcsarnokok vezetik át a gyalogosforgalmat.

Oroszlány központjában nem a praktikum, hanem inkább a városkép nagyvonalúsága indokolta a főutca átvezetését a városközpontot lezáró épület alatt -itt korábban még a helyi járatú autóbusz is áthaladt.

Méretében utóbbit is felülmúlja a szegedi Attila utca végének lefedése, a belvárosba tartó legfontosabb trolibuszvonal fölött.  

A Kerepesi úti, vagy a Fiastyúk utcai lakótelepen, a főbb utaktól távoli, rosszul kihasználható földszinteken száz négyzetméternél is nagyobb átjárókat alakítottak ki, amik legtöbbjéből mára fedett parkoló lett.

A legfontosabb reprezentációs célt talán a nagyüzemek szolgálták. Az ekkoriban a semmiből felépített Dunaújváros szélén, Lauber László és Szendrői Jenő tervezte a vasmű bejáratát. Az oszlopok mögött Domanovszky Endre 17 méter széles festménye a munkás-parszt szövetséget mutatja be.  

Az 1950-es évek elején még nem csak a vidéki országutak jó része volt burkolatlan, de magánszemélyek egyáltalán nem birtokolhattak autót. Így a hétköznapok kiemelt helyszíne volt a vasútállomás, amik közül több újjáépítése is aktuális volt a háborút követő években, többek közt Győrben, Debrecenben, és Székesfehérváron.  

A Székesfehérvári állomás tervezése a szocreál térnyerésének első évében kezdődött Kelemen László vezetésével. Az 1951-es üzembe helyezésekor még itt-ott javában épülő, díszek nélküli épület csak nyolc év múlva nyerte el végső formáját -amire viszont azóta is vigyáznak.

Kelemen László másik meghatározó műve, a korszak végén tervezett Debreceni vasútállomás jól példázza az építészetben beállt változásokat. Az 1956-61 között épült szerkezet még szimmetrikus, anyaghasználata elegáns, de a historizáló díszítései már hiányoznak.

A belső tér legforgalmasabb felületeit a kortalan márvány burkolatok uralják, amelyek Európa számos bányájából érkeztek Debrecenbe. Az igényesség itt nem csak az ország második legnagyobb városa, de a Budapest-Moszkva expresszvonatok kevés hazai megállóhelyének egyikeként is elvárt volt.  

A központi csarnok falain ezúttal is Domanovszky Endre hagyományos sgrafittói láthatók, amik az alföldi vásárt, és ötösfogatot ábrázolják, a vasbeton héjszerkezetű kupolák azonban már egy új építészeti korszak jelei.

Utóbbiak kialakítása már az építkezésen gyakornokként dolgozó Csete Györgyre is nagy benyomást tett -az ő neve az 1980-as évekre kibontakozó organikus építészet kapcsán lett országszerte ismert.

A legkevésbé közismert, hogy az ötvenes években is folytatódhatott a templomok építése, igaz, már csak főként alulról szerveződő formában, minimális számban. Balatonalmádi református temploma közülük talán a leglátványosabb szocreál stílusjegyeket viseli magán.

A legtöbb korabeli templom azonban szinte teljes titokban épült, ami a megjelenésére is vonatkozott. A dél-alföldi Kömpöc templomán szinte csak a homlokzatra felírt római szám árulkodik az 1953-as építési évről.  

Az idén már 70 évnél is öregebb épületek lassan túljutnak a társadalmi megítélésük mélypontján, és az építésük politikai légkörétől elvonatkoztatva, egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy a hazai kulturális örökség egyenrangú részének tekintsük az ötvenes évek első felének építészetét. Szakszerű védelmük és felújításuk egyre időszerűbb.

Nézőpontok/Vélemény

A valódi szocreál építészet jellegzetes alkotásai, második rész

2024.03.09. 13:00
1/20

Bár a hazai szocreál leginkább a klasszicizmust idézte meg, ezt sokféle formában tette. A Szovjetunióra jellemző barokk nem nyert teret, de a Nyíregyháza központjában álló irodaház tervezői ebbe az irányba is tettek kísérletet.  

A múzeumnak is beillő, hatalmas épület valójában a kor első irodaházainak egyikeként épült, amelynek falai között a megyei tanács mellett számos kisebb-nagyobb városi vállalat adminisztratív központja kapott helyet. A funkciói nagy részét a felújítása után is megőrizte.

A budapesti Kerepesi úti téri lakótelep a főváros legnagyobb lakásépítési projektjeinek egyike volt az 1950-es évek elején. Fő épülete csak hazánk egyik leghosszabb lakóháza: a 18 ponton 90 fokot kanyarodó alaprajzának teljes hossza több mint 900 méter, a Flórián téri faluház két és félszerese.

A frissen kialakuló szocializmus lakótelep-építéseinek egyik fő újdonsága az épületek hátsó homlokzatai közti, kerítések nélküli, félprivát tér. Nem kis területekről van szó, hiszen a beépítés mértéke ritkán haladta meg a 25 százalékot, még a városközpontok belső részein is.

Az új lakások alapfelszereltségéhez olyan műszaki megoldások tartoztak, mint a vezetékes víz, fürdőszoba és illemhely -mindez közel sem volt mindennapos a világháború után hét évvel még mindig romokkal teli országban.

A hosszú szalagházak fontos részei voltak az átjárók, gyakran két szint magas, gazdagon díszített formában. A Hungária Körút 104 alatti lakóház bejárata még csupán egy belső udvarra vezet.

A dunaújvárosi Kodály Zoltán utcában jóval geometrikusabb, monumentális oszlopcsarnokok vezetik át a gyalogosforgalmat.

Oroszlány központjában nem a praktikum, hanem inkább a városkép nagyvonalúsága indokolta a főutca átvezetését a városközpontot lezáró épület alatt -itt korábban még a helyi járatú autóbusz is áthaladt.

Méretében utóbbit is felülmúlja a szegedi Attila utca végének lefedése, a belvárosba tartó legfontosabb trolibuszvonal fölött.  

A Kerepesi úti, vagy a Fiastyúk utcai lakótelepen, a főbb utaktól távoli, rosszul kihasználható földszinteken száz négyzetméternél is nagyobb átjárókat alakítottak ki, amik legtöbbjéből mára fedett parkoló lett.

A legfontosabb reprezentációs célt talán a nagyüzemek szolgálták. Az ekkoriban a semmiből felépített Dunaújváros szélén, Lauber László és Szendrői Jenő tervezte a vasmű bejáratát. Az oszlopok mögött Domanovszky Endre 17 méter széles festménye a munkás-parszt szövetséget mutatja be.  

Az 1950-es évek elején még nem csak a vidéki országutak jó része volt burkolatlan, de magánszemélyek egyáltalán nem birtokolhattak autót. Így a hétköznapok kiemelt helyszíne volt a vasútállomás, amik közül több újjáépítése is aktuális volt a háborút követő években, többek közt Győrben, Debrecenben, és Székesfehérváron.  

A Székesfehérvári állomás tervezése a szocreál térnyerésének első évében kezdődött Kelemen László vezetésével. Az 1951-es üzembe helyezésekor még itt-ott javában épülő, díszek nélküli épület csak nyolc év múlva nyerte el végső formáját -amire viszont azóta is vigyáznak.

Kelemen László másik meghatározó műve, a korszak végén tervezett Debreceni vasútállomás jól példázza az építészetben beállt változásokat. Az 1956-61 között épült szerkezet még szimmetrikus, anyaghasználata elegáns, de a historizáló díszítései már hiányoznak.

A belső tér legforgalmasabb felületeit a kortalan márvány burkolatok uralják, amelyek Európa számos bányájából érkeztek Debrecenbe. Az igényesség itt nem csak az ország második legnagyobb városa, de a Budapest-Moszkva expresszvonatok kevés hazai megállóhelyének egyikeként is elvárt volt.  

A központi csarnok falain ezúttal is Domanovszky Endre hagyományos sgrafittói láthatók, amik az alföldi vásárt, és ötösfogatot ábrázolják, a vasbeton héjszerkezetű kupolák azonban már egy új építészeti korszak jelei.

Utóbbiak kialakítása már az építkezésen gyakornokként dolgozó Csete Györgyre is nagy benyomást tett -az ő neve az 1980-as évekre kibontakozó organikus építészet kapcsán lett országszerte ismert.

A legkevésbé közismert, hogy az ötvenes években is folytatódhatott a templomok építése, igaz, már csak főként alulról szerveződő formában, minimális számban. Balatonalmádi református temploma közülük talán a leglátványosabb szocreál stílusjegyeket viseli magán.

A legtöbb korabeli templom azonban szinte teljes titokban épült, ami a megjelenésére is vonatkozott. A dél-alföldi Kömpöc templomán szinte csak a homlokzatra felírt római szám árulkodik az 1953-as építési évről.  

Az idén már 70 évnél is öregebb épületek lassan túljutnak a társadalmi megítélésük mélypontján, és az építésük politikai légkörétől elvonatkoztatva, egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy a hazai kulturális örökség egyenrangú részének tekintsük az ötvenes évek első felének építészetét. Szakszerű védelmük és felújításuk egyre időszerűbb.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.