Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Vélemény

1933 – Az építészet egyik legizgalmasabb éve

1/18

Az 1929-es gazdasági válság után fellendülő építészet egyik legimpozánsabb hazai példája a Városmajori Jézus Szíve-plébániatemplom, hazánk első nagyméretű, modern vasbeton temploma.

Az épület tervezője a klasszikus népies stílusban alkotó Árkay Aladár, aki számára a templom modern világa jókora változást, egyben sajnos élete utolsó művét jelentette. A harangtorony már 1936-ban készült el, Árkay Bertalan tervezésével.

Az egyházi építészet megszokott határait feszegető épület elkészülte után is erősen megosztotta a híveket. A későbbi évekre azonban otthonos és elismert helyszínné vált, alapvető átalakítások nélkül.

A templom mennyezetét Aba-Novák 1938-ra elkészült freskói díszítik, amelyek többek közt a világ teremtésének hét napját, próféták és angyalok sorát ábrázolják.

A modern templom közelében, a Rózsadomb tövében egészen más megközelítésben épült a Buday László utca 8. alatti lakóház. Révész Sámuel és Kollár József historozáló épülete a 19-20. század fordulóján formálódott utcaképbe simul.

Szintén Budán áll a főváros másik modern temploma, a Pasaréti téren. Tervezője, a későbbi szocreál korszak jeles alkotója, az akkor mindössze 30 esztendős Rimanóczy Gyula, a városmajorihoz képest valamivel konzervatívabb külsőt szerkesztett.

A templom belsejének megjelenése már kissé jobban hasonlít a városmajori szomszédjához. Festett ablakai és freskói mellett fő látványossága a tetőzet színnel is kiemelt vasbeton vázszerkezete.

A korból nem maradhatott ki az art deco stílusa, amelynek viszonylag kevés igazán képviselőjét találjuk itthon. A Nemzeti Lovarda vasbeton csarnokának homlokzata közéjük tartozik.

Az Ifjabb Paulheim Ferenc tervezte csarnok a második világháborúban sajnos elpusztult, egykori belső lelátója ma a helyén elterülő nyitott ügetőpályára néz.

A főváros modern templomépítészete mellett tovább élt a neobarokk is. Egyik jellegzetes példája a középkori alapokra újjáépített ajkai Jézus Szíve Plébániatemplom.

Békéscsaba vasútállomása a mellette álló, akkor már 75 éves állomásépület alapos bővítéseként jött létre Goszleth Béla tervei alapján.

Az állomás bővítését a megyeszékhely fellendülő utasforgalma indokolta, így a városközpont melletti téren egy reprezentatív fogadóépület született, aminek szélső szárnyai is gazdagon díszítettek.

A közlekedésépítés világában a korszak a vasbeton elterjedésének egyik intenzív időszaka is volt. Mellette 1933-ra megjelent a nagyobb hidak vadonatúj anyaga, a hegesztett acél. Első képviselőjük a ma is álló győri Petőfi híd.

A teret hódító bauhaus iskola egyik legpatinásabb képviselője a budapesti Lejtő utcai Dálnoki-Kováts villa. Molnár Farkas műve az akkori milánói művészeti triennálén első díjat nyert. Mai állapota a korhű felújítás egyik legszebb példája.

A dél-budai Corvin Udvar historizáló sarokháza egy nagyobb beruházás, mai szóval lakóparkprojekt keretében épült, Martonosi Baráth Lajos tervei alapján.

A Markó utcai irodaház modern falai a lakóépületektől merőben eltérő hangulatot árasztanak. Nem véletlenül, hiszen az épület az 1990-es évekig eredeti funkciója szerint mint óriási transzformátorállomás működött.

A belváros másik, kisebb transzformátorháza a Kazinczy utca 21-ben áll, Gerstenberger Ágost és Arvé Károly tervei alapján épült. Műemlék falai között 1975-ben a jelenleg sajnos zárva tartó Elektrotechnikai Múzeum rendezkedett be.

A budai Simplon-ház modern üvegfelületei is igazán előremutató, ma is látványos megoldások. A földszinten berendezett, egykori Simplon mozi vetítőtermében ma kávéház működik.

?>
Az 1929-es gazdasági válság után fellendülő építészet egyik legimpozánsabb hazai példája a Városmajori Jézus Szíve-plébániatemplom, hazánk első nagyméretű, modern vasbeton temploma.
?>
Az épület tervezője a klasszikus népies stílusban alkotó Árkay Aladár, aki számára a templom modern világa jókora változást, egyben sajnos élete utolsó művét jelentette.  A harangtorony már 1936-ban készült el, Árkay Bertalan tervezésével.
?>
Az egyházi építészet megszokott határait feszegető épület elkészülte után is erősen megosztotta a híveket. A későbbi évekre azonban otthonos és elismert helyszínné vált, alapvető átalakítások nélkül.
?>
A templom mennyezetét Aba-Novák 1938-ra elkészült freskói díszítik, amelyek többek közt a világ teremtésének hét napját, próféták és angyalok sorát ábrázolják.
?>
A modern templom közelében, a Rózsadomb tövében egészen más megközelítésben épült a Buday László utca 8. alatti lakóház. Révész Sámuel és Kollár József historozáló épülete a 19-20. század fordulóján formálódott utcaképbe simul.
?>
Szintén Budán áll a főváros másik modern temploma, a Pasaréti téren. Tervezője, a későbbi szocreál korszak jeles alkotója, az akkor mindössze 30 esztendős Rimanóczy Gyula, a városmajorihoz képest valamivel konzervatívabb külsőt szerkesztett.
?>
A templom belsejének megjelenése már kissé jobban hasonlít a városmajori szomszédjához. Festett ablakai és freskói mellett fő látványossága a tetőzet színnel is kiemelt vasbeton vázszerkezete.
?>
A korból nem maradhatott ki az art deco stílusa, amelynek viszonylag kevés igazán képviselőjét találjuk itthon. A Nemzeti Lovarda vasbeton csarnokának homlokzata közéjük tartozik.
?>
Az Ifjabb Paulheim Ferenc tervezte csarnok a második világháborúban sajnos elpusztult, egykori belső lelátója ma a helyén elterülő nyitott ügetőpályára néz.
?>
A főváros modern templomépítészete mellett tovább élt a neobarokk is. Egyik jellegzetes példája a középkori alapokra újjáépített ajkai Jézus Szíve Plébániatemplom.
?>
Békéscsaba vasútállomása a mellette álló, akkor már 75 éves állomásépület alapos bővítéseként jött létre Goszleth Béla tervei alapján.
?>
Az állomás bővítését a megyeszékhely fellendülő utasforgalma indokolta, így a városközpont melletti téren egy reprezentatív fogadóépület született, aminek szélső szárnyai is gazdagon díszítettek.
?>
A közlekedésépítés világában a korszak a vasbeton elterjedésének egyik intenzív időszaka is volt. Mellette 1933-ra megjelent a nagyobb hidak vadonatúj anyaga, a hegesztett acél. Első képviselőjük a ma is álló győri Petőfi híd.
?>
A teret hódító bauhaus iskola egyik legpatinásabb képviselője a budapesti Lejtő utcai Dálnoki-Kováts villa. Molnár Farkas műve az akkori milánói művészeti triennálén első díjat nyert. Mai állapota a korhű felújítás egyik legszebb példája.
?>
A dél-budai Corvin Udvar historizáló sarokháza egy nagyobb beruházás, mai szóval lakóparkprojekt keretében épült, Martonosi Baráth Lajos tervei alapján.
?>
A Markó utcai irodaház modern falai a lakóépületektől merőben eltérő hangulatot árasztanak. Nem véletlenül, hiszen az épület az 1990-es évekig eredeti funkciója szerint mint óriási transzformátorállomás működött.
?>
A belváros másik, kisebb transzformátorháza a Kazinczy utca 21-ben áll, Gerstenberger Ágost és Arvé Károly tervei alapján épült. Műemlék falai között 1975-ben a jelenleg sajnos zárva tartó Elektrotechnikai Múzeum rendezkedett be.
?>
A budai Simplon-ház modern üvegfelületei is igazán előremutató, ma is látványos megoldások. A földszinten berendezett, egykori Simplon mozi vetítőtermében ma kávéház működik.
1/18

Az 1929-es gazdasági válság után fellendülő építészet egyik legimpozánsabb hazai példája a Városmajori Jézus Szíve-plébániatemplom, hazánk első nagyméretű, modern vasbeton temploma.

Az épület tervezője a klasszikus népies stílusban alkotó Árkay Aladár, aki számára a templom modern világa jókora változást, egyben sajnos élete utolsó művét jelentette. A harangtorony már 1936-ban készült el, Árkay Bertalan tervezésével.

Az egyházi építészet megszokott határait feszegető épület elkészülte után is erősen megosztotta a híveket. A későbbi évekre azonban otthonos és elismert helyszínné vált, alapvető átalakítások nélkül.

A templom mennyezetét Aba-Novák 1938-ra elkészült freskói díszítik, amelyek többek közt a világ teremtésének hét napját, próféták és angyalok sorát ábrázolják.

A modern templom közelében, a Rózsadomb tövében egészen más megközelítésben épült a Buday László utca 8. alatti lakóház. Révész Sámuel és Kollár József historozáló épülete a 19-20. század fordulóján formálódott utcaképbe simul.

Szintén Budán áll a főváros másik modern temploma, a Pasaréti téren. Tervezője, a későbbi szocreál korszak jeles alkotója, az akkor mindössze 30 esztendős Rimanóczy Gyula, a városmajorihoz képest valamivel konzervatívabb külsőt szerkesztett.

A templom belsejének megjelenése már kissé jobban hasonlít a városmajori szomszédjához. Festett ablakai és freskói mellett fő látványossága a tetőzet színnel is kiemelt vasbeton vázszerkezete.

A korból nem maradhatott ki az art deco stílusa, amelynek viszonylag kevés igazán képviselőjét találjuk itthon. A Nemzeti Lovarda vasbeton csarnokának homlokzata közéjük tartozik.

Az Ifjabb Paulheim Ferenc tervezte csarnok a második világháborúban sajnos elpusztult, egykori belső lelátója ma a helyén elterülő nyitott ügetőpályára néz.

A főváros modern templomépítészete mellett tovább élt a neobarokk is. Egyik jellegzetes példája a középkori alapokra újjáépített ajkai Jézus Szíve Plébániatemplom.

Békéscsaba vasútállomása a mellette álló, akkor már 75 éves állomásépület alapos bővítéseként jött létre Goszleth Béla tervei alapján.

Az állomás bővítését a megyeszékhely fellendülő utasforgalma indokolta, így a városközpont melletti téren egy reprezentatív fogadóépület született, aminek szélső szárnyai is gazdagon díszítettek.

A közlekedésépítés világában a korszak a vasbeton elterjedésének egyik intenzív időszaka is volt. Mellette 1933-ra megjelent a nagyobb hidak vadonatúj anyaga, a hegesztett acél. Első képviselőjük a ma is álló győri Petőfi híd.

A teret hódító bauhaus iskola egyik legpatinásabb képviselője a budapesti Lejtő utcai Dálnoki-Kováts villa. Molnár Farkas műve az akkori milánói művészeti triennálén első díjat nyert. Mai állapota a korhű felújítás egyik legszebb példája.

A dél-budai Corvin Udvar historizáló sarokháza egy nagyobb beruházás, mai szóval lakóparkprojekt keretében épült, Martonosi Baráth Lajos tervei alapján.

A Markó utcai irodaház modern falai a lakóépületektől merőben eltérő hangulatot árasztanak. Nem véletlenül, hiszen az épület az 1990-es évekig eredeti funkciója szerint mint óriási transzformátorállomás működött.

A belváros másik, kisebb transzformátorháza a Kazinczy utca 21-ben áll, Gerstenberger Ágost és Arvé Károly tervei alapján épült. Műemlék falai között 1975-ben a jelenleg sajnos zárva tartó Elektrotechnikai Múzeum rendezkedett be.

A budai Simplon-ház modern üvegfelületei is igazán előremutató, ma is látványos megoldások. A földszinten berendezett, egykori Simplon mozi vetítőtermében ma kávéház működik.

Nézőpontok/Vélemény

1933 – Az építészet egyik legizgalmasabb éve

2023.07.02. 12:29
1/18

Az 1929-es gazdasági válság után fellendülő építészet egyik legimpozánsabb hazai példája a Városmajori Jézus Szíve-plébániatemplom, hazánk első nagyméretű, modern vasbeton temploma.

Az épület tervezője a klasszikus népies stílusban alkotó Árkay Aladár, aki számára a templom modern világa jókora változást, egyben sajnos élete utolsó művét jelentette. A harangtorony már 1936-ban készült el, Árkay Bertalan tervezésével.

Az egyházi építészet megszokott határait feszegető épület elkészülte után is erősen megosztotta a híveket. A későbbi évekre azonban otthonos és elismert helyszínné vált, alapvető átalakítások nélkül.

A templom mennyezetét Aba-Novák 1938-ra elkészült freskói díszítik, amelyek többek közt a világ teremtésének hét napját, próféták és angyalok sorát ábrázolják.

A modern templom közelében, a Rózsadomb tövében egészen más megközelítésben épült a Buday László utca 8. alatti lakóház. Révész Sámuel és Kollár József historozáló épülete a 19-20. század fordulóján formálódott utcaképbe simul.

Szintén Budán áll a főváros másik modern temploma, a Pasaréti téren. Tervezője, a későbbi szocreál korszak jeles alkotója, az akkor mindössze 30 esztendős Rimanóczy Gyula, a városmajorihoz képest valamivel konzervatívabb külsőt szerkesztett.

A templom belsejének megjelenése már kissé jobban hasonlít a városmajori szomszédjához. Festett ablakai és freskói mellett fő látványossága a tetőzet színnel is kiemelt vasbeton vázszerkezete.

A korból nem maradhatott ki az art deco stílusa, amelynek viszonylag kevés igazán képviselőjét találjuk itthon. A Nemzeti Lovarda vasbeton csarnokának homlokzata közéjük tartozik.

Az Ifjabb Paulheim Ferenc tervezte csarnok a második világháborúban sajnos elpusztult, egykori belső lelátója ma a helyén elterülő nyitott ügetőpályára néz.

A főváros modern templomépítészete mellett tovább élt a neobarokk is. Egyik jellegzetes példája a középkori alapokra újjáépített ajkai Jézus Szíve Plébániatemplom.

Békéscsaba vasútállomása a mellette álló, akkor már 75 éves állomásépület alapos bővítéseként jött létre Goszleth Béla tervei alapján.

Az állomás bővítését a megyeszékhely fellendülő utasforgalma indokolta, így a városközpont melletti téren egy reprezentatív fogadóépület született, aminek szélső szárnyai is gazdagon díszítettek.

A közlekedésépítés világában a korszak a vasbeton elterjedésének egyik intenzív időszaka is volt. Mellette 1933-ra megjelent a nagyobb hidak vadonatúj anyaga, a hegesztett acél. Első képviselőjük a ma is álló győri Petőfi híd.

A teret hódító bauhaus iskola egyik legpatinásabb képviselője a budapesti Lejtő utcai Dálnoki-Kováts villa. Molnár Farkas műve az akkori milánói művészeti triennálén első díjat nyert. Mai állapota a korhű felújítás egyik legszebb példája.

A dél-budai Corvin Udvar historizáló sarokháza egy nagyobb beruházás, mai szóval lakóparkprojekt keretében épült, Martonosi Baráth Lajos tervei alapján.

A Markó utcai irodaház modern falai a lakóépületektől merőben eltérő hangulatot árasztanak. Nem véletlenül, hiszen az épület az 1990-es évekig eredeti funkciója szerint mint óriási transzformátorállomás működött.

A belváros másik, kisebb transzformátorháza a Kazinczy utca 21-ben áll, Gerstenberger Ágost és Arvé Károly tervei alapján épült. Műemlék falai között 1975-ben a jelenleg sajnos zárva tartó Elektrotechnikai Múzeum rendezkedett be.

A budai Simplon-ház modern üvegfelületei is igazán előremutató, ma is látványos megoldások. A földszinten berendezett, egykori Simplon mozi vetítőtermében ma kávéház működik.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.