| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

Zenedoboz – a Zeneakadémia korszerűsítése, Mányi Stúdió

1/45

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Az épület felújítás előtt, fotó: Schiller Kata

A kész épületfelújítás, fotó: LFZE

A kész épület, fotó: LFZE

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Az épület felújítás előtt, fotó: Schiller Kata
?>
A kész épületfelújítás, fotó: LFZE
?>
A kész épület, fotó: LFZE
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
?>
1/45

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Az épület felújítás előtt, fotó: Schiller Kata

A kész épületfelújítás, fotó: LFZE

A kész épület, fotó: LFZE

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zenedoboz – a Zeneakadémia korszerűsítése, Mányi Stúdió
Épületek/Középület

Zenedoboz – a Zeneakadémia korszerűsítése, Mányi Stúdió

2012.02.13. 14:54
MÉD

Ha kinyitom, csilingel, ha becsukom, hallgat. Megunhatatlan játék – órákig elszórakoztat. A Zeneakadémia Wesselényi utcai oktatási épületében járva hangból a csendbe és vissza vezet a látogató útja. Az óriási zenedobozban a szólóhoz a kíséretet vizuális effektusok adják. A szecessziós épület szellemi hagyományait folytatja a Mányi István vezetésével megvalósult korszerűsítés is, melyet Zöldi Anna írásából ismerhetünk meg.

Ha kinyitom, csilingel, ha becsukom, hallgat. Megunhatatlan játék – órákig elszórakoztat. A Zeneakadémia Wesselényi utcai oktatási épületében járva hangból a csendbe és vissza vezet a látogató útja. Az óriási zenedobozban a szólóhoz a kíséretet vizuális effektusok adják. A Korb Flóris és Giergl Kálmán tervezte szecessziós Zeneakadémia szellemi hagyományait folytatva az új oktatási épületben is nívós társművészet kíséri az építészeti megoldásokat, a zenét a 21. század nyelvén képpé fogalmazva.

 

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
1/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
2/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
3/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Az épület felújítás előtt, fotó: Schiller Kata
4/45
Az épület felújítás előtt, fotó: Schiller Kata

A kész épületfelújítás, fotó: LFZE
5/45
A kész épületfelújítás, fotó: LFZE

A kész épület, fotó: LFZE
6/45
A kész épület, fotó: LFZE

 

 

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jelenleg öt épületben működik Budapesten. A központi épületként regisztrált Liszt Ferenc téri Zeneakadémia 1907-ben épült Giergl Kálmán és Korb Flóris építészek tervei szerint. A szecessziós csoda mára sem az egyetemi oktatásnak, sem az oktatást támogató és kiszolgáló tevékenységeknek (audiovizuális, stúdiótechnikai szolgáltatások, adminisztráció stb.) nem tud elég helyet biztosítani.

A Zeneakadémia épületének korszerűsítése során logikus igényként jelentkezett, hogy az oktatási és adminisztratív funkciókat új épületbe költöztessék. Az Egyetem vezetése az ideális helyszínt a Wesselényi utca 52. sz. alatt találta meg, ahol korábban a fővárosi fenntartású Modell Divatiskola működött. Az elméleti, gyakorlati és speciális tantermeken, próbatermeken, gyakorlótermeken és az egyetem adminisztratív helyiségein kívül egy világszínvonalú adottságokkal rendelkező kamaraterem és stúdió nyert itt helyet a szükséges kiszolgáló létesítményekkel együtt. A Wesselényi utcai épület a főváros egyesítését követő években, a világvárossá fejlődő Budapest intenzív kiépítésének fázisában épült, Feszl Frigyes tervei szerint. Eredetileg Népiskolának szánták, a terveknek nem sikerült nyomára bukkanni, de minthogy folyamatosan iskolaként használták, alaprajzi struktúrája nem sokat változott.

 

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
7/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
8/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
9/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

 

 

A korszerűsítés nagyon tiszta logika mentén gondolta újra a pince plusz háromszintes, magastetős épületet. A hátsó udvari utólagos toldalékokat és az idő közben megsüllyedt, a főépülettől elvált lépcsőházat elbontva megtisztították az épület udvarát. A megmaradó tömeghez illesztették a kortárs kiegészítéseket: azokat a belső udvar egy részét lefedve a földszinthez, illetve pinceszinthez kapcsolták, a magastető mögött pedig két további használati szintet alakítottak ki. Az udvar helyén felszabadított térben illesztették az épülethez a függőleges közlekedést kiszolgáló új lépcsőházat, melynek zárófödéme a tetőtéri szintekével együtt tetőteraszként lett kialakítva. Így a kifordítom-befordítom épület az utca felé a rekonstruált 19. századi homlokzatát mutatja, az udvar, illetve az ég felé viszont kortárs felületekkel fordul.

 

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
10/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
11/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
12/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
13/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
14/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
15/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
16/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
17/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

 

 

Hasonló beavatkozások esetében mindig a régi és az új rész kapcsolatán múlik a harmonikus végeredmény. A kortárs bővítmények ebben az esetben szerves részévé válnak a teljes együttesnek anélkül, hogy külső jegyeikben illeszkedni próbálnának. A meglévő és az újonnan épített részek között számos ponton áttörések kínálnak átlátást, így teremtve vizuális és konkrét térbeli kontinuitást a különböző funkciójú terek között. A pinceszint feletti födém részbeni megnyitásával a földszinti aula a lenti rendezvénytér és büfé galériájává válik. A földszinti aula felett részben üvegfödém kínál kilátást az ég felé, részben zöldtető kínál kellemes látványt az épület magasabb szintjei felől. Az emeleti szinteken a 19. század tipikus iskolaépületének struktúrája nyílik meg az új lépcsőházi traktus felé.

A hajdani iskolaépület utcai traktusába kerültek az irodák, az udvari folyosó megnyitott homlokzati nyílásain át hol az új lépcsőházba láthatunk, hol az új traktusban kialakított közösségi találkahelyekre léphetünk. A függőlegesen és vízszintesen átlyuggatott hagyományos épülettömeg logikus struktúrája izgalmas átlátások révén tárul fel a benne mozgók számára. A tetőtérben kialakított új szintekre kerültek a speciális akusztikai igényű, sokszor cellányi méretű, egyszemélyes gyakorlóhelyiségek. A tervezők megfogalmazása szerint a Liszt Ferenc téri épület a Zene Palotája, gazdag díszítése egyaránt tiszteleg a zeneművek és azok hallgatósága előtt. A Wesselényi utcai ház ezzel szemben az elmélyült munka kolostori helyszíne, ahol a majdani előadók életre keltik a kottába foglalt muzsikát. A tetőtéri szintek építészeti megfogalmazása ezt a puritán, kolostori világot idézi hosszú, tagolatlan, mégis körbejárható folyosókról nyíló apró helyiségeivel. A gazdagságot itt a hangok kavalkádja adja: zene szövi át a két szint minden zegzugát.

 

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
18/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
19/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió
20/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió
21/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió
22/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió
23/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió
24/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Mányi Stúdió

 

 

Az akusztika értelemszerűen nagyon sokrétű igényeknek felel meg egy ilyen funkciójú épületben. A homlokzati határoló falakon a kinti zaj kiszűrését és a benti hangözön megállítását egyaránt biztosítania kell a felületeknek. A „ház a házban" jelleggel kialakított stúdió esetében (ahol vizsgaelőadások, koncertek is zajlanak majd, illetve saját frekvencia használatára is lehetőség lesz a későbbiekben) is sikerült a homlokzati nyílásokat megtartani, habár az akusztikusok először kíméletlenül be akarták falazni azokat. Az ablakokat háromrétegű, speciális üvegezéssel mentették meg, ezzel a helyiség süketdobozból exkluzív előadótérré avanzsált. A gyakorlótermek esetében viszont az volt a cél, hogy egymástól és a közlekedőktől hermetikusan elszigetelődjenek. Kifelé, a közlekedők felé azonban nem volt ilyen szigorú a követelmény, sőt, a tervezők kifejezett szándéka volt, hogy a hangok kavalkádja átjárja a házat, elérje a folyosókon bolyongó látogatókat. Szürreális élmény a kakofóniából a meglepően kis alapterületű, szigorú koncentrációt feltételező, süket helyiségekbe lépni, ahol a falak észrevétlenül széttartanak, párhuzamos falak közt ugyanis nem kívánt visszhang keletkezne.

 

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
25/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
26/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
27/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
28/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
29/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

 

 

A határozott építészeti beavatkozások tiszta logikájával analóg a Gergely László által kimunkált belsőépítészeti gesztusok erőteljes, koncentrált használata. A legegyszerűbb, legolcsóbb és leghatásosabb eszköz teremti meg az építészeti egységet: a szín. A pompeji vörös szín kívül-belül végigvonul a klasszikus épületrész falain, ezzel a korhű rekonstrukció némiképp idézetszerűvé válik. A vörös háttér előtt erős kontrasztot képeznek a fehér nyílászárók, illetve a régi és az új rész határán álló, íves nyílásokkal áttört falak fehérsége. Az új épületrészben a színek viszonya az ellenkezőjére fordul, itt a fehér dominál (még az aulába üvegfalon át kukucskáló zongora is fehér). A vörös szín foltokban kúszik át – bútorokon, belsőépítészeti elemeken jelenik meg.

Mindezt a teljes öt szinten végigfutó, grafitszürke, vakvezető sávokkal strukturált padló foglalja egységbe. Az akadálymentesítést minden vonatkozásban figyelembe vették: a mozgássérültek esetében szokásos megoldásokon túl a vakokat Braille-írásos feliratok, vezetősávok és hangostérkép, a gyengénlátókat kontrasztos színek segítik, és – bár blaszfémiának hangzik – a gyengénhallókra is gondoltak. A bejárás során megrendítő és egyben a tervezői gondosságot visszaigazoló élmény volt a kutyájával az épületben közlekedő világtalan fiút látni, aki céltudatosan igyekezett és akadály nélkül el is jutott a kívánt helyiségbe.

 

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
30/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
31/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
32/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
33/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
34/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
35/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
36/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
37/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
38/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
39/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
40/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
41/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
42/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
43/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István
44/45
Zeneakadémia - tervező: Mányi Stúdió, fotó: Oravecz István

 

 

A tömören megfogalmazott építészeti keretek között különös hangsúlyt kapnak a játékos elemek. A színvonalas grafikai arculat önálló díszítő funkciót nyer, zenei hangsorra rímel a lépcsőkorlát szabályos függőleges ritmusának törése a különböző magasságokban. Ebben a tisztán komponált közegben igazán nagyot szól az egyetlen luxusszámba menő társművészeti gesztus: az udvari homlokzat üvegfalának beégetett kerámia mintázata. Aki nincs tisztában sem a hang hullámtermészetével, sem az interferencia jelenségével, azt is elbűvöli az öt szint magas üvegfalon hullámzó színes sávok játéka. A gondos mérlegelés és teoretikus megfontolás alapján választott mintázat minden didaxis nélkül is idézi a zene csodáját, az áramló változást, melybe oly könnyű belefeledkezni.

A 21. század technikai színvonalán és formanyelvén megszólaló társművészeti alkotással (Szövetség’39 Művészeti Bázis / Baróthy Anna munkája) az épület megálmodói a Liszt Ferenc téri Zeneakadémia előtt kívántak tisztelegni, amely a vezető tervező, Mányi István szavait idézve: csordultig telt társművészetekkel. A Wesselényi utcai épület nem a közönséget kápráztatja el, elsődlegesen a zene munkásainak épült. A nyilván a költségvetés által is behatárolt, egyszerű, tömör megfogalmazás, az ebben erős hangsúllyal megjelenő építészeti gesztusok jóval többet hoztak létre, mint egy kulturált oktatási épülettől várható. A zene szépsége, öröme és rendje köszön vissza a falak között – s nem utolsó sorban az a támogató együttműködés, amely ritka magyarországi gyakorlatként építtető, építő és tervező között ezúttal létrejött.

Zöldi Anna


építészet: Mányi István, Mányi Dániel, Gáti Attila László, Molnár Judit, Kardos Gábor - Mányi István Építész Stúdió Kft.
belsőépítészet: Gergely László - Stúdió G Bt.
statika: Szántó László, Dósa József, Koch György - Exon2000 Kft.
épületgépészet: Szigyártó Gábor, Pitkó Attila- SMG SISU Mérnöki Iroda Kft.
épületvillamosság: Papp Péter, Turi Ádám- SMG SISU Mérnöki Iroda Kft.
gyengeáramú rendszerek: Csányi István - Kvinterv Kft. László Árpád, Fodor Attila - Bconsulting Vagyonvédelmi kft.
akusztika, stúdiótechnológia: Fürjes Andor - aQrate akusztikai mérnök iroda kft.
zöldfelületek: Balogh Péter István - s73 Kft.
felvonó: Tóth Miklós - TM-Lift Kft.
társművészet: Szövetség’39 Művészeti Bázis / Baróthy Anna, Kolozsvári Csenge, Bozsó Melinda, Koródi Zsuzsanna
építész konzulens: Kukucska Gergely
asszisztencia: Lajkó Nóra, Bánsági Dávid
generálkivitelező: W-Akadémia Kft. (HÉROSZ Kft. – Magyar Építő Kft. – Reneszánsz Zrt. konzorcium)
üveghomlokzat gyártója: Rákosy Glass Kft.

 

 

 

Vélemények (2)
Pákozdi Imre
2012.02.13.
21:02

Az ütő megállt bennem, hogy mi? A Zeneakadémiát ilyenre? (Mert hogy az is most készül.) Azután láttam, hogy nem, csak a Zeneakadémia Wesselényi utcai oktatási épülete. És tele szép részletekkel.

sponcsak
2012.02.13.
18:18

Wow, nagyon szép harmonikus lett. Bravo!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.