| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

Utópikus realizmusok VI. – muoto: Társadalmi kondenzátor

1/32

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Myriam Tirler

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Myriam Tirler

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Myriam Tirler

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Olivier Campagne

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Olivier Campagne

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Olivier Campagne

Helyszínrajz – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Földszinti alaprajz – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Második emeleti alaprajz – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Harmadik emelti alaprajz – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Tetőszinti alaprajz – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Hosszanti keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Keleti homlokzat – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Északi homlokzat – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Nyugati homlokzat – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Déli homlokzat – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Állókép – Jean-Luc Godard: Bolond Pierrot, 1965.

?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux
?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux
?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux
?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux
?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux
?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux
?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux
?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux
?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux
?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux
?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux
?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Myriam Tirler
?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Myriam Tirler
?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Myriam Tirler
?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Olivier Campagne
?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Olivier Campagne
?>
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Olivier Campagne
?>
Helyszínrajz – muoto: Társadalmi kondenzátor.
?>
Földszinti alaprajz – muoto: Társadalmi kondenzátor.
?>
Második emeleti alaprajz – muoto: Társadalmi kondenzátor.
?>
Harmadik emelti alaprajz – muoto: Társadalmi kondenzátor.
?>
Tetőszinti alaprajz – muoto: Társadalmi kondenzátor.
?>
Keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.
?>
Keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.
?>
Keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.
?>
Keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.
?>
Hosszanti keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.
?>
Keleti homlokzat – muoto: Társadalmi kondenzátor.
?>
Északi homlokzat – muoto: Társadalmi kondenzátor.
?>
Nyugati homlokzat – muoto: Társadalmi kondenzátor.
?>
Déli homlokzat – muoto: Társadalmi kondenzátor.
?>
Állókép – Jean-Luc Godard: Bolond Pierrot, 1965.
1/32

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Myriam Tirler

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Myriam Tirler

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Myriam Tirler

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Olivier Campagne

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Olivier Campagne

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Olivier Campagne

Helyszínrajz – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Földszinti alaprajz – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Második emeleti alaprajz – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Harmadik emelti alaprajz – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Tetőszinti alaprajz – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Hosszanti keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Keleti homlokzat – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Északi homlokzat – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Nyugati homlokzat – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Déli homlokzat – muoto: Társadalmi kondenzátor.

Állókép – Jean-Luc Godard: Bolond Pierrot, 1965.

Utópikus realizmusok VI. – muoto: Társadalmi kondenzátor
Épületek/Középület

Utópikus realizmusok VI. – muoto: Társadalmi kondenzátor

2023.02.28. 08:03

Projektinfó

Szerzők:
Borenich Levente

Földrajzi hely:
Saclay, Franciaország

Építészek, alkotók:
muoto, Gilles Delalex, Yves Moreau

Címkék:
utópikus realizmusok

Társadalmi kondenzátor

URL:
muoto

Tervezés éve:
2011 – 2016

Építés éve:
2016

Bruttó szintterület:
4097 m2

Stáblista

Építész tervezők:

Gilles Delalex
Yves Moreau
Thomas Wessel-Cessieux
Paulo Neves
Anne Gerard
Andra Stanciu

További közreműködők:

Y Ingénierie
Bollinger & Grohmann
Alternative
Novorest

Dosszié:

Párizs agglomerációjában új kampusza épült a Párizs-Saclay Egyetemnek, melynek közösségi épületét a muoto pezsgő és aktív találkozóhelyként képzelte el. A francia iroda „archaikus modern" terveiben a szabad használat lehetőségét magában hordozó legelemibb formákat és szerkezeteket keresi. A tervezők a modernizmusra nem lezárt építészeti periódusként/stílusként tekintenek, hanem egy társadalmi folyamatként, mely olvasatuk szerint csak kritikus reflexión keresztül irányítható és alakítható tudatosan.

 

A muoto finnül formát jelent. Az építészirodát 2003-ban alapította Gilles Delalex és Yves Moreau Párizsban, a tevékenységük az építészeti tervezésre, a várostervezésre, az oktatásra és a tudományos kutatás területére terjed ki. A muoto célja olyan egyszerű struktúrák létrehozása, amelyek képesek különböző tevékenységeket ötvözni, időben fejlődni, és egyesíteni a gazdasági és esztétikai kérdéseket. Munkáik egyszerre alapulnak racionálisan szerkesztett, ortogonális rasztereken, és keltik befejezetlen, romos állapotú infrastruktúrák romantikus hatását.

A jövőbeli város katalizátora
Párizs néhány elit egyeteme – köztük a Párizs-Saclay Egyetem – a város peremén, Versailles közelségében alakította ki új kampuszát. Tekintve, hogy a pályázat kiírásakor a tervezési helyszínen kukoricaültetvények, az azokat átszelő utak és víztornyok terültek el, az építészek feladata volt, hogy elképzeljék a nemlétező várost, és annak potenciális közösségi terét. A muoto építészei a diákváros részeként megvalósuló privát – könyvtárat, éttermet, tanulásiteret, és más rekreációs egységeket magukban foglaló – egyetemi enklávékkal ellentében, olyan 24 órában hozzáférhető, a város életét szervező találkozási pontot terveztek, mely nyitott a diákok széles tömege felé. A tervezők a városi kontextus hiányában a helyszín külvárosi, átmeneti helyzetéből merítettek inspirációt. Az elkészült épület ipari karaktere és kávézói funkciója feleleveníti a benzinkutak és a világítótornyok (a tervezők az épület tereinek éjszakai megvilágítására külön hangsúlyt fektettek) hangulatát. A jövendőbeli városi közösség formálása érdekében az épület programját szerteágazó funkciók hibridizálásával, sűrítésével alakították ki, mely garantálja a projekt urbánus karakterét.

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Myriam Tirler
12/32
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Myriam Tirler

Társadalmi kondenzátor
A social condenser koncepcióját az orosz konstruktivista építészek alkották meg a húszas években, azzal a reménnyel, hogy az individualizált, társadalmi konvenciókon és hierarchikus viszonyokon alapuló létformát, egy egyenlően hozzáférhető, kollektív működésen alapuló intézménnyel váltsák fel. A muoto tervezőit hasonló vágyak hajtották, így vált az épület legfontosabb szervezőelemévé a központi lépcsőház, mely lehetőséget nyújt a használók keveredésére és spontán találkozására. A gáláns közlekedőtereken kívül az épület programjának dinamikus rétegződése járul hozzá a közösségi ház pezsgő karakteréhez. A tervezők tudatos döntése volt a hagyományos főbejárat elvetése, az épület így egyfajta polcrendszerként működik, melyre az idő során különböző funkciókat lehet pakolni. A terek így külön üzemeltethetők, és saját bejáraton közelíthetőek meg. A 4000 négyzetméter alapterületű épületnek hozzávetőlegesen a fele fűthető belső tér, a maradék körbesétálható fedett köztérként és tetőteraszként hasznosul.

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Myriam Tirler
13/32
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Myriam Tirler

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux
10/32
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

Az épület betonstruktúráját egy passzázs szeli át, ami kerékpárlerakóként funkcionál és összeköti az utcát a belső, zárt hangulatú városi térrel. A földszint keleti szárnyába egy kávézó költözött, a nyugati oldalán a logisztikához kapcsolódó helyiség kapott helyet. Az emeletre stadion léptékű közlekedő vezet fel, mely kitölti a szerkezet raszterének 7 méter széles traktusát. Az épület magjában megszakad a betonstruktúra, ebben a résben egy kültéri, acélszerkezetű lépcső cikkcakkozik felfelé. Az első szintre a gépészet és a mezzanine került, mely – pingpongasztalokkal és csocsókkal elszórt – fedett köztérként működik. Az építészek a következő szintre konyhát és hozzá kapcsolódó dupla belmagasságú teret terveztek, mely ebédidőben étkezésre, esténként rendezvények és közösségi események megtartására is alkalmas. A harmadik emeletre két azonos méretű multifunkcionális sportterem, és hozzájuk csatlakozó öltözők költöztek. A tetőn két szabadtéri kosárlabdapálya kapott helyet, mely arra bíztatja a közösséget, hogy felmásszon és felfedezze a tereket. A végeredmény egy szabadon hozzáférhető közösségi platform, mely lehetőséget nyújt kutatók, diákok és tanárok újféle interakcióinak.

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Olivier Campagne
15/32
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Olivier Campagne

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux
8/32
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

Archaikus modern
Az épület büszkén vállalja egyszerűségét, nyersességét, romszerűségét. A konzolosan túlnyúló natúr betonstruktúra hirtelen elvágása a folytatólagosságra, és bővíthetőségre utal. Az építészek vizuális világára és képzeletére nagy hatással vannak Toshio Shibata – japán tájakban talált különös és elhagyatott rácsos infrastruktúrákról készített – fotósorozatai. Szintén fontos referenciájuk Jean Luc Godard Bolond Pierrot-jának egy jelenete, melyben Jean-Paul Belmondo és Anna Karina Párizsból menekülve egy a természet által benőtt, romos állapotú autópálya felüljáró töredékét díszletként használják fel halálos balesetük megrendezéséhez. A muoto épülete egyrészt vizuális inspirációt merít a mező közepén árválkodó csupasz betonszerkezetből, másrészt a filmhez hasonlóan a fogyasztói társadalommal szemben fogalmaz meg éles kritikát. A tervezők ahelyett, hogy becsomagolandó, profitábilis termékként kezelték volna az épületet, egy szabadon belakható, flexibilis, időtálló struktúrát hoztak létre. Az alkotás befejezetlen jellege és őszinte megjelenése a rendelkezésre álló alacsony költségvetésből fakad.

Állókép – Jean-Luc Godard: Bolond Pierrot, 1965.
32/32
Állókép – Jean-Luc Godard: Bolond Pierrot, 1965.

Az épület termikus burkának hőátbocsátási tényezője nem igazodik a Franciaországban hatályos szabályozáshoz, mivel a szerkezet belső oldali szigetelése teljesen elrugaszkodik a hagyományos megközelítéstől. A tervezők egy stabil hőmérsékletre beállított épület helyett, a nap eseményei függvényében – főzés termelte hő, emberek be- és kiáramlása, stb. – folyamatosan változó levegőjű tereket képzeltek el. A közösségi épület használati módja – mivel nincsen folytonos bent tartózkodás – időben eltérő körülményeket igényel, az egyesével leválasztott terek hőmérséklete pedig külön szabályozhatók. Puritánsága egy ipari teret újrahasznosító, alacsony költségvetésű szövetkezeti ház visszafogottságához hasonlítható. Az építészek hivatkozási alapként tekintenek a caracasi Torre David különleges esetére, ahol a beruházó halálával félbemaradt magasház beton szerkezetét hátrányos helyzetű emberek életterükként sajátították ki.

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux
4/32
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

Pozitív formalizmus
A muoto tervezői elsődleges feladatként egy keretrendszer megformálását tekintették, mely izgalmas térhálózatot hordoz magában. Ebben az értelemben a francia iroda az építészet hagyományos, csendes, mozdulatlan minőségéhez tér vissza, szemben például a 60-as évek technoutópista japán metabolista konténerházaival vagy a brit avantgárd provokatív, mozgó infrastruktúráival. A beton mozdulatlan tömege arányos és karakteres téri szituációkat jelöl ki, ilyenek az összenyomott mezzanine, a nagy belmagasságú, tágas étkezőtér vagy a tükörfallal elválasztott szimmetrikus edzőtermek. A dinamikusan változó közösségek később saját kedvük szerint lakhatják be és adaptálhatják ezeket az élettereket. Az épület közepén elhelyezett – furcsamódon mégis kültéri – lépcső pedig mozgásra és egészséges életre buzdítja a közösséget. Az épület 6. homlokzata az étkezőtér plafonja, melynek szellőzőrendszerének és lámpáinak kiosztása az építészeti kompozíció fontos része.

muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux
2/32
muoto: Társadalmi kondenzátor. Fotó: Maxime Delvaux

Keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.
24/32
Keresztmetszet – muoto: Társadalmi kondenzátor.

A Párizs-Saclay Egyetem közösségi háza a muoto egyik első megvalósult épülete volt, mellyel felkerültek a nemzetközi kortárs építészet térképére. Jelenleg számos tervük áll kivitelezés alatt, tavaly adták át a párizsi Atelier Médicis-t vagy a montpellieri Innovációs központot. Az ipari szerkezetek generikus világából inspirálódó tervek – a természeti analógiákra építő – szerzői építészettel szemben, a történelem során felhalmozott közös, racionális építészeti formakincsből merítenek. Az analóg módon konstruált mesterséges geometriai gesztusok szabadíthatják fel a digitális eszközökkel előállított, menedzseri nyelvezet által leuralt kortárs építészetet. A muoto projektjeivel nem kevesebbet szeretne elérni, mint visszaszerezni az építészek autoritását az épület tereinek és homlokzatainak kifinomult megformálásra, így fenntartva a jogot intellektuálisan és esztétikailag stimuláló életterek elképzelésére.

Borenich Levente

A cikksorozat szövegeinek gondozását köszönöm Monti Elvirának!

A cikksorozat címét Davide Tomasso Ferrando Realismoutopico című blogsorozata inspirálta.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.