Nézőpontok/Vélemény

Újjászületésre várva – Az egykori Arad–Csanádi Vasút állomásépületei

1/19

A fővonalak kiépítése után a vidék feltárása is megoldásra várt. Boros Béni aradi mérnök és üzletember új megközelítéssel, kisebb sebességre és csak nappali közlekedésre alkalmas vasutat tervezett, amelynek alacsony költségeihez helyi támogatókat talált.

?>
A fővonalak kiépítése után a vidék feltárása is megoldásra várt. Boros Béni aradi mérnök és üzletember új megközelítéssel, kisebb sebességre és csak nappali közlekedésre alkalmas vasutat tervezett, amelynek alacsony költségeihez helyi támogatókat talált.
?>
A jellegzetes, egy szintes, téglából épült állomásépületek tervei az aradi Ursitz Lipót építész műhelyében készültek. Battonya állomás a vasút hazai végpontja, a közeli országhatáron ma már nem folytatódnak a sínek Aradra.
?>
Szintén Battonya állomás, 16 évvel ezelőtti képen. Ekkor ugyan már csak néhány járattal, de még elérhető volt Szeged és Békéscsaba felől is, az állomáson pedig állandó szolgálat volt, rendezett környezettel.
?>
A fővonali állomásépületek 30-60 éve tömegesen estek át nagyobb átépítésen, bővítésen, a sínáramkörökkel működő biztosítóberendezések nagy helyigényű kapcsolótermei miatt, a legkisebb mellékvonalakon azonban ma is eredeti infrastruktúra áll szolgálatban.
?>
Battonya évtizedek óta változatlan váróterme. A szárnyvonal bezárásának alternatívájaként csupán napi egyetlen vonat fordul meg itt, az is hajnali 04:33-kor, amikor a járműre és személyzetére még nincs szükség más vasúton -igaz, itt sem különösebben.
?>
Csanádpalota állomás oromfalának homlokzatdíszei 2006 és 2022 évi állapotukban. A vasút munkatársai ma is dolgoznak a pálya és a kötelezően fenntartandó berendezések, például a peronvilágítás karbantartásán, de többre sajnos nincs mód.
?>
A környék vasúti közlekedésének központja Mezőhegyes állomás, ahol a hazai mellékvonalakhoz mérten ma is jelentős a forgalom.
?>
Az állomás gazdagon díszített homlokzatán 2006-ban már nem működött az 1950-es évekből származó neontábla, amelyet a közelgő felújításkor leszereltek.
?>
2022-ben, az épület állapota ismét kissé megkopott, de még elfogadható. Az állandó személyzettel működő, viszonylag jó elhelyezkedésű állomás egyelőre nincs veszélyben, társai közt egyedüliként, műemléki védelem alatt áll.
?>
A vasút 20. századi történetének különleges darabjai az állomási áruraktárak, amelyek 1906 és 1909 között épültek, méghozzá teljes egészben a kor csúcstechnikáját jelentő vasbetonból.
?>
	A raktárak terveit a vasbeton korai hazai alkalmazásának legtermékenyebb úttörője, Zielinski Szilárd készítette, akinek fő műve ebben az időben a közeli szegedi víztorony volt, korának első hasonló hazai építménye.
?>
A nagylaki raktár ma is szinte eredeti állapotú, és ellátja funkcióját, igaz, már nem a vasúti árufuvarozás szolgálatában, csak egy helyi vállalkozás bérraktáraként.
?>
Az immár száztíz évnél is régebbi épületek minimálisnál is kevesebb karbantartás után is ép állapotban hirdetik a korai betonok és építőmestereik munkájának színvonalát.
?>
Mezőhegyes állomás kivételes helyzetének másik ismérve, hogy kettő van belőle. A szentendrei Skanzen 2009-es bővítésekor az itteni állomásépületet választották ki a néprajzi gyűjtemény új fogadóépületének alapjául.
?>
A skanzen koncepciója szerint a kisvárosi vasútállomás autentikus kiindulópont a vidék felé tartó úton, ennek megfelelően az állomás a 20. század eleji, újszerű állapotának megfelelően épült fel.
?>
Az épület belső tere már modern funkciót kapott, a skanzen főbejáratának pénztárai is itt kaptak helyet. A vágányok felőli oldalon azonban a száz éves állapot szerint épült meg az állomásfőnöki iroda.
?>
Az állomásról két, 1930-as gyártású Ganz motorkocsi szállítja menetrend szerint a látogatókat a skanzen belseje felé.
?>
A gazdagon díszített oromzatokra is  egyelőre itt, Szentendrén csodálkozhatunk rá a maguk teljes valójában.
?>
Az eredeti állomások jelenleg minimális, de még létező forgalom és fenntartás mellett várják a sorsuk kedvezőbbre fordulását.
1/19

A fővonalak kiépítése után a vidék feltárása is megoldásra várt. Boros Béni aradi mérnök és üzletember új megközelítéssel, kisebb sebességre és csak nappali közlekedésre alkalmas vasutat tervezett, amelynek alacsony költségeihez helyi támogatókat talált.

Nézőpontok/Történet

KÁLI SZOBROK // Egy hely

2022.09.02. 14:53
00:04:59

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Nézőpontok/Történet

LÖVŐHÁZ UTCA // Egy hely + Építészfórum

2022.09.02. 14:51
00:09:05

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk