Nézőpontok/Történet

Úgy maradt… a nagymarosi vízlépcsőterv utolsó mementója, a munkásszálló

1/25

Tervezett látkép 1985-ből. Forrás: Pest Megyei Hírlap

Kiáltvány 1988-ból. Forrás: Rendszerváltó archívum, 2007

Ideiglenes Duna-meder létesítése a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építésekor, 1986. Forrás: Fortepan / Vimola Károly

A bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építési területe, 1986. Forrás: Fortepan / Vimola Károly

Skála-Coop Nagymaros Áruház, 1988. Forrás: Fortepan / Vimola Károly

A bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építési területe, 1988. Forrás: Fortepan / Vimola Károly

Élőlánc a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építése ellen 1988. október 3-án. Forrás: Fortepan / Philipp Tibor

Élőlánc a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építése ellen 1988. október 3-án. Forrás: Fortepan / Philipp Tibor

Vörösmarty tér, tüntetés a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer felépítése ellen, 1988. május 27-én. Forrás: Fortepan

A bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építése, 1989. Forrás Fortepan / Urbán Tamás

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

?>
Tervezett látkép 1985-ből. Forrás: Pest Megyei Hírlap
?>
Kiáltvány 1988-ból. Forrás: Rendszerváltó archívum, 2007
?>
Ideiglenes Duna-meder létesítése a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építésekor, 1986. Forrás: Fortepan / Vimola Károly
?>
A bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építési területe, 1986. Forrás: Fortepan / Vimola Károly
?>
Skála-Coop Nagymaros Áruház, 1988. Forrás: Fortepan / Vimola Károly
?>
A bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építési területe, 1988. Forrás: Fortepan / Vimola Károly
?>
Élőlánc a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építése ellen 1988. október 3-án. Forrás: Fortepan / Philipp Tibor
?>
Élőlánc a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építése ellen 1988. október 3-án. Forrás: Fortepan / Philipp Tibor
?>
Vörösmarty tér, tüntetés a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer felépítése ellen, 1988. május 27-én. Forrás: Fortepan
?>
A bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építése, 1989. Forrás Fortepan / Urbán Tamás
?>
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
1/25

Tervezett látkép 1985-ből. Forrás: Pest Megyei Hírlap

Kiáltvány 1988-ból. Forrás: Rendszerváltó archívum, 2007

Ideiglenes Duna-meder létesítése a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építésekor, 1986. Forrás: Fortepan / Vimola Károly

A bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építési területe, 1986. Forrás: Fortepan / Vimola Károly

Skála-Coop Nagymaros Áruház, 1988. Forrás: Fortepan / Vimola Károly

A bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építési területe, 1988. Forrás: Fortepan / Vimola Károly

Élőlánc a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építése ellen 1988. október 3-án. Forrás: Fortepan / Philipp Tibor

Élőlánc a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építése ellen 1988. október 3-án. Forrás: Fortepan / Philipp Tibor

Vörösmarty tér, tüntetés a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer felépítése ellen, 1988. május 27-én. Forrás: Fortepan

A bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építése, 1989. Forrás Fortepan / Urbán Tamás

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

Úgy maradt… a nagymarosi vízlépcsőterv utolsó mementója, a munkásszálló
Nézőpontok/Történet

Úgy maradt… a nagymarosi vízlépcsőterv utolsó mementója, a munkásszálló

2024.05.24. 09:38

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Nagymaros, Magyarország

Vélemények:
1

Dosszié:

A Nagymaros fölött álló, pompás panorámás, 1989-ben elkészült és akkor teljesen berendezett munkásszálló végül sosem fogadott vendégeket. Azóta áll üresen, az elvetélt vízlépcső projekt és az elmúlt 35 év tehetetlenségének egyfajta utolsó mementójaként. Bán Dávid írása.

„Dunaújváros, Komló, Százhalombatta, Leninváros, Paks. Néhány településnév, melyek hallatán a felszabadulás utáni évek egy-egy nagyberuházása jut eszünkbe. Olyanok, amelyeket annak idején szinte az egész ország épített, s amelyek nélkül ma már valószínűleg nehezebb lenne az élet az országban. A hatvanas évek végén, amikor először kerültek napvilágra hírek egy magyar—csehszlovák vízlépcsőrendszer terveiről, a hozzájuk tartozó erőművekről, úgy gondoltuk, e névsorhoz nemsokára Nagymaros is csatlakozik. A két kormány elnöke 1977-ben államközi szerződést írt alá arról, hogy a munkák 1978-ban elkezdődnek, a gabcikovói erőmű első turbináinak 1986-ban, a nagymarosinak 1989-ben el kell kezdeni működnie." – írja a Pest Megyei Hírlap munkatársa 1985. szeptemberében a „Felépül a Nagymarosi vízlépcső – Fontos szempont a környezetvédelem" című cikkében. A hurráoptimizmus mellett, érthető módon érezhető az óvatosság, amit az írás a zárógondolatai is jól mutatnak: „Beruházók, tervezők, a munkákat irányító tudományos intézetek és minisztériumok mindent megtesznek azért, hogy ennek az állami nagyberuházásnak a környéken lakók, a tájat szeretők, természetvédők is sok-sok hasznát, s csak csekély kárát lássuk."

A projektet a mindennapi újságolvasó számára érthetően, kellő, de nem túlzott részletességgel tálaló, mintegy a témát ügyesen csomagolva „eladni" kívánó cikk többször kihangsúlyozza, hogy az építők szándéka a környezet értékeinek minél nagyobb mértékű megóvása, a tájvédelmi szempontok figyelembevétele. Ugyanakkor fontos volt az is, hogy a hatalmas, országos jelentőségű – de a Duna szerepét tekintve jóformán a fél kontinensre kiható – beruházás a helyi közösségek, Visegrád és Nagymaros számára is közvetlen hasznot hozhasson. Ez előbbi település végül „csak" a duzzasztóhoz szükséges körgátat kapta meg, amely a később félbemaradt építkezés legmarkánsabb tájsebeként állt a folyóban egészen az 1990-es években végbement folyószakasz-rehabilitációig.

A nagymarosi oldalra hárult volna a komolyabb logisztikai terhelés, s noha többször szó volt arról, hogy a turisztikailag kiemelt természeti környezetet minél kevésbé bolygassa meg az építkezés, mégis a 12-es főút és a vasút jelenléte, valamint a váci cementipar közelsége olyan adottságokat jelentett, amelyek miatt a Duna-parti, akkori nagyközségnek fontos szerepet szántak a beruházás során. A főutat szélesíteni kívánták – az ingadozó vízállás miatt a vasútvonalat is el kellett volna terelni –, teljesen új csatorna- és ivóvízhálózat kiépítésére lett volna szükség, a faluba pedig új kereskedelmi-, kulturális- és egészségügyi központot terveztek építeni.

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
25/25
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A beruházáshoz szükséges felvonulási épületeket, s ennek kiemelt részeként a munkásszállót is Nagymarosra szánták. A településre a csúcsmunkák idejében háromezer építőmunkást vártak, akik rézben Ausztriából érkeztek volna. Számukra húzták fel a hegyoldalban a visegrádi-dunai panorámás, a maga idejében az átlagos munkásszállókhoz képest komolyabb minőséget képviselő, 1520 személy befogadására tervezett épületet. A korai tervezők előrelátását bizonyítja, hogy a szálló és a nagyközségben kialakítandó infrastruktúra – vendéglátás, kiskereskedelem, szállás, új utak – a vízlépcső-építkezések befejeztével az idegenforgalmat szolgálta volna, hiszen a Dunakanyar és Börzsöny vonzerejével számoló Nagymaros akkor híján volt a megfelelő szálláshelyeknek, míg a folyam túlpartján, a Pilisben már javában zajlottak a látványos turisztikai fejlesztések. A település vezetői és a lakók egy része a létrejövő üdülőközpont reményében elfogadta a körzetre várhatóan zúduló hatalmas építési forgalmat és a Duna-part erőteljes átalakítását, és nem egyszer még ma is lehet olvasni, hogy a helyiek egy része sajnálja az építkezés leállását.

A munkásszálló 1989-re készült el, teljesen bebútorozva, ablakait függönyökkel ellátva várta a beköltözőket, akik azonban sosem jöttek el. Hiszen ebben az évben lényeges fordulat történt a közel egy évszázada tartó Duna-szabályozási elképzelések és tervek történetében. A Duna hazai szakaszának hajózhatóságában két kiemelten problematikus szakasz okozott fejtörést a mérnökök számára már a 19. század óta. Míg az Al-Dunán a Vaskapu-szoros szabályozására, Széchenyi István javaslatára Vásárhelyi Pál készített terveket az 1830-as években, majd, ha több buktatóval is, de 1896-ra elkészült a Monarchia akkori megaprojektje, a szabályozott, ezáltal biztonságosabban hajózható Vaskapu.

Ugyanakkor a Felső-Dunán leginkább a Szigetköz vadregényes rendszere és világa tette problematikussá a kiszámítható hajózást, amelynek megoldását elsőként szintén Széchenyi kezdeményezte, de tervek csak a 20. század első évtizedeiben születtek. A századfordulón Viczián Ede mérte fel az ország vízienergia-készletét, majd erre is alapozva 1911-ben készül el Buss és Schmidthauer szabályozási terve a Mosoni-Duna felhasználásával, Pozsony és Győr között három vízlépcső építésével, hajózó- és öntözőcsatornák kialakításával. Elképzelésüket 1917-ben újabb terv követte, majd 1935-ben terjesztették a képviselőház elé a „Magyarország energiakészletei" című javaslatokat, amelyek a Duna Szigetköz-Csallóköz-Nagymarosi szakaszának vízenergia-hasznosítását is tartalmazták. 1942-ben „Dr. Mosonyi Emil megkezdi a nagymarosi vízlépcső tervének első konkrét megfogalmazását."

Tervezett látkép 1985-ből. Forrás: Pest Megyei Hírlap
1/25
Tervezett látkép 1985-ből. Forrás: Pest Megyei Hírlap

A szigetközi szabályozási tervek az I. világháború után válsághelyzetek miatt többször háttérbe szorultak, majd a II. világháború a nagymarosi vízlépcső előkészítését akasztotta meg. Az 1950-es években a magyar kormány az MTA szakértői javaslatára ismét napirendre tűzi a Duna szabályozásának és a vízlépcsőnek a kérdését, majd 1958-ban már a közös magyar-csehszlovák tervezési munka kezdődik. Innentől az 1977-es tényleges államközi szerződésig kutatások, hatásvizsgálatok, tervezések és korszerűsített tervezések zajlottak. Egy évvel később a csehszlovák oldalon Bősnél (Gabčikovo), míg a magyar oldalon Dunakilitinél megkezdődik a duzzasztómű és a vízlépcsőrendszer építése. A cél a Duna szabályozása, a nagyobb teherszállító hajók biztonságos közlekedésének megteremtése, és ez által Nyugat-Európa legfőbb vízi szállítási útvonalára, a szintén ekkor kiépülő Rajna-Majna-Duna-csatornára való rácsatlakozás volt. Bősnél vízierőmű épült, amelynek a teljes kihasználhatóságához is szükség lett volna a nagymarosi vízlépcső megépítésére.

Az egyre komolyabb forráshiánnyal küszködő hazai kormányzat azonban 1981-ben a program csúsztatásáról döntött, ami egyúttal lehetőséget adott újabb környezeti- és gazdasági hatástanulmányok megrendelésére. Nem sokkal ezután, majd 1984-től a Duna Kör, mint a rendszerváltás előtti első meghatározó civil szervezet megalakulásától kezdve a nagymarosi vízlépcső – és a szigetközi folyószabályozás – ellen egyre élesebb környezetvédelmi kritikákat kezdtek megfogalmazni, megindult egy korábban nem látott méretű civil szerveződés.

Ideiglenes Duna-meder létesítése a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építésekor, 1986. Forrás: Fortepan / Vimola Károly
3/25
Ideiglenes Duna-meder létesítése a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer építésekor, 1986. Forrás: Fortepan / Vimola Károly

Ezt megelőzően, már az 1970-es évek végén, a politikai enyhülést is kihasználva a környezetvédők időnként ugyan hallatták a hangjukat egyes ipari környezetszennyezések ellen, de ekkor még csak helyi, legfeljebb regionális szinten. Mikecz Dániel „Tüntetés a bős-nagymarosi erőmű ellen" című tanulmányában hangsúlyozza, hogy az 1980-as években – de még inkább az 1986-ban bekövetkezett csernobili atomkatasztrófa óta – a környezetért való aggódás ügye a magyar társadalomban egyre erősödött, illetve a csehszlovák, valamint a Duna révén nyugati, főleg osztrák kapcsolatódások miatt nemzetközi szintérre emelkedett.

Mindeközben a hazai oldalon a nagymarosi vízlépcsőnél egyre több tervezési, technikai és gazdasági nehézségbe is ütközött a beruházó magyar állam, ezért a megvalósításra 1986-ban kénytelenek voltak osztrák kivitelező céget felkérni. Az építkezés költségeit az erőmű megépülte után – megfelelő valutakészlet híján – két évtizeden keresztül áramexporttal kívánta törleszteni a magyar fél. 1988. októberében, amikor az országgyűlés elfogadta a vízlépcső megépüléséről szóló határozatot, a civil mozgalmak megtartották a rendszerváltó korszak legnagyobb tüntetéseit a beruházás ellen. Míg a korábbi években a vízlépcső ellen tiltakozó megmozdulásokat a rendőrség erőszakkal feloszlatta, addig az 1988-as tüntetésbe már nem avatkozott bele. A résztvevők is szintet léptek, hiszen ekkor már népszavazás kiírását kezdeményezték a vízlépcső létesítésének kérdésében, ami már az „alapvető demokratikus rendszer átalakítására vonatkozó követelés" volt, az ügy politikai síkra lépett.

Vörösmarty tér, tüntetés a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer felépítése ellen, 1988. május 27-én. Forrás: Fortepan
9/25
Vörösmarty tér, tüntetés a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer felépítése ellen, 1988. május 27-én. Forrás: Fortepan

A vízlépcső kérdése a rendszerváltás egyik szimbolikus ügye lett, ami a civil szféra győzelmével és megerősödésével járt. A magyar kormány 1989-ben ugyanis először ideiglenesen, majd valamivel később végleg letett a nagymarosi vízlépcső megépítéséről, egyúttal egyoldalúan felbontotta az 1977-ben megkötött államközi szerződést Csehszlovákiával. Magyarország, és a Csehszlovákia kettészakadása után a bősi erőművet végül befejező és üzemeltető Szlovákia több évtizedes perlekedésbe kezdett a Hágai Nemzetközi Bíróságon az elmaradt nagymarosi mű és a Duna egyoldalú elterelése ügyében.

A bevezetőben idézett újságcikk írójának egy valamiben igaza lett: jóslata, hogy Nagymaros neve is kiemelkedik majd, valóban így lett, igaz, teljesen más előjellel. A leállított vízlépcsőt a rendszerváltás eufóriájában egyértelműen demokratikus és környezetvédelmi győzelemnek könyvelték el, Nagymaros fogalommá vált. Évtizedekkel később, leginkább a nagy dunai érvizek kapcsán nem egyszer merült fel, hogy a leállítás döntése mégis elhibázott volt, a beruházásnak azonban, Bardóczi Sándor az Építészfórumon megjelent 2010-es írása szerint számos kevésbé ismert vonzata lett volna:

„Részlegesen át kellett volna például telepíteni egy országos főútvonalat, egy nemzetközi vasútvonalat. Több magyar és szlovák település (közöttük Komárom, Révkomárom, Esztergom, Párkány, Szob) teljes gravitációs szennyvízcsatorna rendszerét nyomottá kellett volna átalakítani. Számtalan parti szűrésű ivóvízbázisunkon vízműkutak százait jelentősen át kellett volna építeni. Számos vízbázis veszélybe került volna. (…) 1999-ben egy a magyar kormány által megbízott nemzetközi közgazdász csapat a járulékos költségekkel és a várható áramtermelési és hajózási haszonnal együtt a Bős-Nagymarosi beruházás megtérülési idejét 200 évre becsülte!"

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
14/25
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A nagyívűre sikerült, de a történet egésze szempontjából fontos kitérő után térjünk vissza a tervezett gigaberuházás szinte egyetlen máig megmaradt hazai objektumára, a bizonyos munkásszállóra. Az építészeti szempontból nem túl jelentős, bár számos potenciállal bíró épület nemcsak az elmaradt vízlépcső beruházás egyfajta utolsó mementója, de egyúttal jól szimbolizálja a rendszerváltás után eltelt évtizedek teszetoszaságát is.

Az építtetők eredeti szándéka is az volt, hogy a vízlépcsőn dolgozó munkások levonulása után a megüresedett építményt a turizmus tudná megfelelően hasznosítani. Erre az adottságok adottak is volnának: kellemes környezet, pompás panoráma, jól elérhető kiránduló célpontok, igaz, nem feltétlenül ideális elrendezés. Nagymaros akkor is, és a helyi sajtóban megjelent több cikk tanulsága szerint az elmúlt évtizedekben is örömmel venné az épület ilyen irányú felélesztését, ebben látva a ma már városi rangot viselő település turisztikai fellendülését. Az elképzelés jogosnak tűnik, ugyanakkor nem egyértelmű, hogy varázsütés szerű változást hozna-e. Hiszen a folyó túlpartján is két évtizede áll torzóként a többször már majdnem befejezett luxusszálló, vagy várja sorsa jobbra fordulását a Pilis valaha volt kellemes pihenőszállója a Nimród Dobogókőn, amelyet szintén bemutattunk korábban.

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
12/25
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

Az épület teljes elkészülte utáni három és fél évtized leginkább egy folyamatos ötletbörzének tűnik. Időről időre számos, az épület adottságaiból kifolyólag nem annyira radikálisan eltérő elgondolás merült fel annak hasznosítására. A szálló köré eredetileg harminc ikerépületet is terveztek, valószínűleg az osztrák mérnökök számára, de ezekből végül csak öt készült el nagyjából teljesen; több másiknak csak az alapját rakták le, illetve néhány falat is felhúztak.

Az épületegyüttes tulajdonjoga az 1990-es évek elején először a Pest Megyei Önkormányzatra szállt, azzal a feltétellel, hogy benne a vácdukai és a pomázi nevelőintézet lakói számára alakítsanak ki egy holland mintájú, szabadabb intézetet, ahol a lakóházak is szerepet kapnának. A település lakói – legalábbis az akkori alpolgármester nem túl empatikus szavai szerint – hevesen tiltakoztak az elképzelés ellen. Ezek után a szálló és a körülötte álló félkész lakótelep az államhoz került, tulajdonosa az akkori Kincstári Vagyonkezelő lett, amely az önkormányzat számára csak hasznosítási jogot biztosított.

Az ezredfordulón a vagyonkezelő próbált volna magánbefektetőt találni az együttes számára, akkori áron 500 millió forintért (ez ma ennek nagyjából a bő háromszorosát érné) kínálta eladásra. Noha a polgármester akkor úgy vélte, az osztatlan tulajdonviszony miatt nem lenne könnyű a terület értékesítése, érdeklődők azonban időről időre akadtak, és valóban leginkább a turisztikai célú hasznosításban látták a potenciált. „… évekkel ezelőtt tervezte az egyik Esterházy, hogy idehozná a világ különböző pontjain élő idős, nyugdíjas magyarokat, akik Mátyás király egykori palotájával szemben telepednének le." – nyilatkozta az akkori polgármester a Népszabadságnak 2000. áprilisában.

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
15/25
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

A kezdetektől fogva őrzött területet ekkor a kormányzattól azzal a feltétellel kapta meg a város, hogy öt ével belül előnyös módon adjanak túl rajta. A felbukkant külföldi befektetőket, akik hol szállodát, hol nyugdíjas otthont képzeltek el az épületben a helyiek nem nézték jó szemmel, szerződéskötés nem történt. Ugyanakkor nem alakították át művészteleppé sem, de a Máltai Szeretetszolgálat sem költöztetett ide nagycsaládosokat.

2003-ban a város, az akkor már csak 300 milliósra taksált vagyonát térítésmentesen átadta volna a Kodolányi János Főiskola számára azzal, hogy itt egy „XXI. századi tudáscentrum létesüljön". Az épületegyüttes történetének legígéretesebb próbálkozása nyomán egy fizetős szakképzési központ, majd főiskola jött volna létre Nagymaroson: „az érdeklődőket idegenforgalmi és szállodai, nemzetközi marketing és PR szakértő képzéssel várják majd. A főiskolai képzés várhatóan 2005-től indulhat majd el Nagymaroson. Szeretnék a várost a művészeti képzések bölcsőjévé tenni, ezért a vizuális művészeti szak is felkerül az iskola palettájára. Emellett a főigazgató említést tett arról is, hogy a város segítségével szeretnék feléleszteni a művészeti telepet is." (Váci Napló, 2003)

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
22/25
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

Az oktatási épületté átalakítandó központi tömb körüli családi házakat az ideköltöző tanárok számára kívánták eladni. A főiskola ötlete azért is tetszett a városnak, mert számos lakos is potenciált látott benne. Az itt tanuló diákok számára szerettek volna szobát, albérletet kiadni, mivel az 1980-as években számos család a vízlépcső építkezésében bízva hasonló céllal bővítette ki házát. A főiskola és a város között azonban megbomlott az együttműködés, amely az első kapavágások előtt szerződésbontáshoz vezetett – noha a diákok toborzása már megkezdődött, őket végül a budapesti intézmény vette át.

Egy 2007-es tudósítás szerint akkor épp a gyógyturizmusban, egészen pontosan egy rekreációs parkban, láttak fantáziát, amelyhez termálvíz kutatást is szerettek volna végezni, és az ehhez szükséges vízjogi engedélyeket már be is szerezték. A beruházáshoz Európai Uniós forrásokra is számítottak volna. A szállodafejlesztés azonban azért is tűnt problematikusnak, mert az épület jelenlegi beosztása, kialakítása alapján csak igen alacsony besorolást kaphatna, a négyágyas szobákhoz ugyanis nem tartozik fürdő, az egyébként kellemesen panorámás étterem pedig külön épületben van. Egy 2010-es elképzelés szerint az épületet egy hiperaktív, figyelemhiányos gyerekekkel foglalkozó alapítvány kapta volna meg. A felújításhoz kormányzati és uniós segítségben bíztak a város és az alapítvány vezetői, a telepen 100-120 gyerek számára lett volna hely. Arról nem szólt a tudósítás, hogy míg két évtizeddel korábban a település hevesen ellenezte a hátrányos helyzetű fiatalok befogadását, addig az ADHD-s gyerekeket örömmel fogadták volna-e a „az ország kiemelt idegenforgalmi övezetébe". Az viszont 2023-ban mégis borzolta a kedélyeket, amikor felreppent a hír, hogy a gödi Samsung gyár távol-keleti munkásokat szállásolna el az eredetileg is munkásszállónak készült épületben.

A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila
24/25
A nagymarosi munkásszálló romjai ma. Fotó: Gulyás Attila

Az ötletbörze máig nem állt le, hiszen még mindig, 35 év elteltével sem találtak megfelelő befektetőt, forrást, támogatót, funkciót a volt munkásszállónak, amelynek az állapota persze folyamatosan romlik, de az állandó őrzésnek hála megállt benne az idő, igazi ’80-as évek végi hangulatot áraszt. A környéken annyi előrelépés látszik, hogy a szomszédos családiházak mégis életre keltek, ma már kisebb lakópark néz a domboldalról a Dunakanyar és a visegrádi Fellegvár irányába, a Börzsöny felé azonban még mindig a kísértetszálló zárja el a kilátást.

Bán Dávid

 

Források:
Hidrológiai Közlöny 1994 (74. évfolyam) / 5. szám
Kisalföld, 1979. szeptember (35. évfolyam, 224. szám)
László Ferenc – Varga Bálint (szerk.) Magyarország globális története 1869-2022. Corvina, 2023
Magyar Hírlap, 2007. január (40. évfolyam, 24. szám)
Népszabadság - PestVidék melléklet, 2000. április 
Pest Megyei Hírlap, 1977. május (21. évfolyam, 121. szám)
Váci Napló, 2003 (12. évfolyam, 15. szám)
https://index.hu/belfold/2015/08/07/hagytak_lepusztulni_a_nagymarosi_szellemlakotelepet/

 

Szerk.: Winkler Márk

Vélemények (1)
Kruppa Gábor
2024.05.27.
12:28

Bántó, hogy az ÉPÍTÉSZFÓRUMON egy cikkben pont az építész neve nem szerepel...

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.