Helyek

"Szálljon be, melegedjen meg, érezze jól magát!"

1/5

?>
?>
?>
?>
?>
1/5

Helyek

"Szálljon be, melegedjen meg, érezze jól magát!"

2005.11.25. 10:03

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Varga Péter István

Földrajzi hely:
Nürnberg, Németország

Óhatatlanul adódik az összehasonlítás a budapesti BKV-betegséggel, de ennek a csábításnak nem engedünk. Inkább gyorsan beszállunk egy fűtött nürnbergi villamosba, ami épp menetrend szerint a megállóba érkezik.Varga Péter István írása a nürnbergi tömegközlekedésről

Többek között e szavakkal csábítja a tömegközlekedés igénybevételére a városlakókat néhány nürnbergi villamos. Sok más európai városhoz hasonlóan itt is szembetűnő a tömegközlekedés mint városi szolgáltatás intenzív és minőségi jelenléte. Nürnberg példáját érdemes kicsit áttekinteni, hogyan is működik egy vonzó közlekedési szolgáltatás az utazó polgár szemszögéből.

1/5

Bár Nürnberg a maga félmilliós lakosságával nem nagy város, 2 metróvonala, 7 S-Bahn (HÉV), 8 hosszú villamosvonala és számtalan buszjárata van. A közlekedési vállalat (VAG, Verkehrs-Aktiengesellschaft Nürnberg) 100%-os városi tulajdon. Meg kell jegyezni: a közösségi közlekedés itt sem olcsó. A jegyárak alakulása nem politikai kérdés, az árak a szolgáltatás-viszonosság piaci elvén alapulnak. A város és a közlekedési vállalat vezetése nyilván tisztában van a német polgár ár- és minőség-érzékenységével, ezért a magasabb árakkal szemben a minőségi és komplex szolgáltatás áll. A közösségi közlekedés itt piaci szereplő, az egyéni közlekedéssel, vagyis a növekvő autóforgalommal kell versenyeznie. Nürnbergben felismerték, hogy a közösségi közlekedés a város működőképességének és élhetőségének egyik alapfeltétele. Ezért a tömegközlekedés nem kényszer, hanem lehetőség, amelynek igénybevételére minden eszközzel próbálják inspirálni az útnak indulókat. Az "inspiráció" több részből áll: minőségi járműpark; rugalmas, az igényekhez igazított rendszer és szervezés; intenzív városi jelenlét és kommunikáció; imázs és jókedv.

 

2/5

3/5


 

Az imázsteremtéshez a német nyelv is szolgáltat alapot. Az utast németül "Fahrgast"-nak hívják, a szóösszetételben szerepel a "Gast" vagyis "vendég" szó. Már maga a szóösszetétel is szolgáltatás-jellegű gondolkodást tükröz (lásd: vendéglátás). A "tömegközlekedés" mint negatív kicsengésű szó (ugye, ahol a tömeg utazik, szardíniásdoboz, egyebek) nem létezik, helyette van az "öffentlicher Verkehr" vagyis nyilvános vagy közösségi közlekedés. A közlekedés pedig valóban közösségi, a járművek alacsonypadlósak, a babakocsi szállíthatóságára külön prospektus hívja fel a figyelmet; természetesen valamennyi járművön lehet kerékpárt szállítani, a járművek TÉNYLEG a menetrend szerint közlekednek, éjjel 1-ig járnak, azután van éjszakai hálózat - csak nehogy valaki inkább autóval menjen.

 

4/5

5/5

 

Külön izgalmas a közlekedési vállalat intenzív médiajelenléte. Számtalan német és angol nyelvű prospektus segít eligazodni a közlekedés lehetőségei között. Úton-útfélen plakátok erősítenek meg bennünket abban, hogy helyesen döntöttünk, mikor autó helyett inkább villamosra ültünk. A közlekedési vállalat működése nyilvános, ami a weblapján is nyomon követhető. A közlekedési rendszer egésze próbálja minimalizálni a városi közlekedésből adódó stresszt illetve megpróbál erősíteni a városlakókban egyfajta közlekedési tudatosságot. Ennek fontos elemeként gyakran hívják fel a figyelmet a közösségi közlekedés környezetbarát voltára (egyébként a környezettudatosság jegyében valamennyi busz gázüzemű). Az egész közlekedési rendszer intenzíven kommunikál: egy jókedvű, erős marketing szól egy jókedvű, erős szolgáltatásról. Láthatóan tudatában vannak: a városról alkotott képet a közlekedés keltette benyomás nagymértékben meghatározza.

Óhatatlanul adódik az összehasonlítás a budapesti BKV-betegséggel, de ennek a csábításnak nem engedünk. Inkább gyorsan beszállunk egy fűtött nürnbergi villamosba, ami épp menetrend szerint a megállóba érkezik.

szöveg+kép: Varga Péter István építész (Nürnberg)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.