Nézőpontok/Vélemény

Séta Vác késő barokk utcáin

1/21

A város pompás barokk főterének jó részét kitöltik az egykori Szent Mihály-templom romjai. A hatalmas, gótikus templom épségben átvészelte a török időket, a keresztények még új toronnyal is bővíthették, az 1760-as években azonban lebontották.

Az ország első vasútvonala Pestről Vác városba vezetett 1846-ban, majd épült tovább Pozsony felé. A vonattal érkezőket ma is hazánk legrégibb vasúti állomásépülete fogadja, bár eredeti, klasszicista stílusjegyeit az 1926-os felújítása megváltozatta.

A műemlék állomásépület számos kompromisszumot követelt az állomás 2015-ös felújítása idején, de végül sikerült megőrizni történelmi hangulatát. A vágányok ma már kizárólag aluljárókon át érhetők el.

A városközpont körül sokkal régebbi épített emlékekből sincs hiány. Közülük az egyik rangidős a tatárjárás után épült egykori városfal dunaparti bástyája, amiből mára lakóház lett, és Hegyestorony néven ismert.

A városfal másik látható része az egykori bécsi kapu. A középkorban a kőszegi Hősök Kapujához hasonló, hatalmas toronnyal védett átjárót Mária Terézia 1764-es látogatása előtt bontották le, mai formájában újkori rekonstrukció.

Szintén az uralkodó látogatásának alkalmából épült fel a régi bécsi koicsút fölött álló diadalív, hazánk egyetlen ilyen építménye. Méghozzá a feljegyzések szerint alig két hét alatt, és ezt megtudva Mária Terézia nem is mert alatta áthaladni.

A diadalív építésével egy időben készült el az új városháza is, ami az elmúlt 259 évben szinte folyamatosan ellátta a funkcióját. A bejárat feletti, eredeti, kovácsolt vas erkélykorlát a város egyik legszebbje.

A városházával szemközt áll a mindenkori püspök helyettesének palotája. A második világháborút követő államosításkor lakásokat alakítottak ki benne, a kilencvenes években visszanyerte eredeti formáját.

A főtér hazánk egyik legpatinásabb barokk tere, ami a legutóbbi felújításakor mentesült az átmenő autóforgalom nagy részétől. Középen a Domonkos-rend, azaz a "Fehér barátok" egykori temploma.

A téren szinte valamennyi épület műemlék, többnyire jó állapotban. Ellentétben a budai vár Nemcsics Antal-féle gondosan tervezett színdinamikájával, az itteni barokk épületek színösszeállítása jóval spontánabb, de kétségtelenül ízléses.

A 18. század közepére elkészült templom viszonylag egyszerű külseje igazán gazdagon díszített belsőt rejt. Sajnos csak a vasárnapi misék idején tart nyitva, a kihelyezett tábla szerint a rongálások miatt.

A városközpont szélén, a régi temető mellett áll a barokk Szent Rókus-kápolna, amelyet az 1704-es városi pestisjárvány nyomán építettek.

1864-ben, Alois Cacciari olasz építőmester tervei alapján épült a város zsinagógája. A második világháború után gazdátlanul maradt épület olyan rossz állapotba került, hogy a tetőszerkezete beomlott. Felújítása több ütemben, 2021-re készült el.

A közeli Szentendréhez hasonlóan Vácon is épült ortodox templom, főként görög, kisebb részben szerb gyülekezet számára. Ma múzeum, a templom főhajója pedig tavasztól őszig kiállítótérként működik.

A templom és egyben a főtéri épületek hátsó traktusába remek bepillantást enged a Tragor Ignác Múzeum udvara. Az intézmény föld alatti terei adnak otthont többek közt a híres váci múmiák kiállításának.

A főtértől délre, a Szent Anna-templom előtt álló névtelen tér sajnos még főként autóparkolóként funkcionál. Közepén a közelmúltban restaurált Szentháromság-oszlop, jobbra szemben az egykori rendőrség jelenleg üresen álló épülete.

A városkép formálásában legmeghatározóak a Nagyboldogasszonyszékesegyház tornyai, és 55 méter magas kupolája, aminek mérete igazán csak távolról, a városon kívülről érzékelhető. Végleges változatának építésze Isidore Canevale.

A székesegyház mögött, a régi főút mentén áll a város másik kivételes méretű épülete, a Vörösház. Az 1731-ben épült egykori magtár, istálló, és szolgálati lakóház ma közösségi térként, és kisebb részben üzletközpontként működik.

A Vörösházat építő nápolyi mesterek nemcsak szerkezetépítő tudásukat hozták magukkal, de a falakat is a hazájukban megszokott módon vakolták, megkönnyítve az időtálló névadást az épület színén meglepődő váci lakosság számára.

Majd száz évvel a városközpont kiépülése után, az 1860-as években a város evangélikus közössége is templomépítésbe fogott. A tervező, Krempele Edmund különleges, áttört öntöttvas toronysisakot tervezett; 1998 óta műemlék.

A lyukacsos toronysisak annyira megosztotta a gyülekezetet, hogy 60 év után is fontos kérdés volt a "befejezése". Ekkor Sándy Gyula építészt kérték fel, aki azonban visszautasította a munkát, mondván a torony "úgy jó, ahogy van"

?>
A város pompás barokk főterének jó részét kitöltik az egykori Szent Mihály-templom romjai. A hatalmas, gótikus templom épségben átvészelte a török időket, a keresztények még új toronnyal is bővíthették, az 1760-as években azonban lebontották.
?>
Az ország első vasútvonala Pestről Vác városba vezetett 1846-ban, majd épült tovább Pozsony felé. A vonattal érkezőket ma is hazánk legrégibb vasúti állomásépülete fogadja, bár eredeti, klasszicista stílusjegyeit az 1926-os felújítása megváltozatta.
?>
A műemlék állomásépület számos kompromisszumot követelt az állomás 2015-ös felújítása idején, de végül sikerült megőrizni történelmi hangulatát. A vágányok ma már kizárólag aluljárókon át érhetők el.
?>
A városközpont körül sokkal régebbi épített emlékekből sincs hiány. Közülük az egyik rangidős a tatárjárás után épült egykori városfal dunaparti bástyája, amiből mára lakóház lett, és Hegyestorony néven ismert.
?>
A városfal másik látható része az egykori bécsi kapu. A középkorban a kőszegi Hősök Kapujához hasonló, hatalmas toronnyal védett átjárót Mária Terézia 1764-es látogatása előtt bontották le, mai formájában újkori rekonstrukció.
?>
Szintén az uralkodó látogatásának alkalmából épült fel a régi bécsi koicsút fölött álló diadalív, hazánk egyetlen ilyen építménye. Méghozzá a feljegyzések szerint alig két hét alatt, és ezt megtudva Mária Terézia nem is mert alatta áthaladni.
?>
A diadalív építésével egy időben készült el az új városháza is, ami az elmúlt 259 évben szinte folyamatosan ellátta a funkcióját. A bejárat feletti, eredeti, kovácsolt vas erkélykorlát a város egyik legszebbje.
?>
A városházával szemközt áll a mindenkori püspök helyettesének palotája. A második világháborút követő államosításkor lakásokat alakítottak ki benne, a kilencvenes években visszanyerte eredeti formáját.
?>
A főtér hazánk egyik legpatinásabb barokk tere, ami a legutóbbi felújításakor mentesült az átmenő autóforgalom nagy részétől. Középen a Domonkos-rend, azaz a "Fehér barátok" egykori temploma.
?>
A téren szinte valamennyi épület műemlék, többnyire jó állapotban. Ellentétben a budai vár Nemcsics Antal-féle gondosan tervezett színdinamikájával, az itteni barokk épületek színösszeállítása jóval spontánabb, de kétségtelenül ízléses.
?>
A 18. század közepére elkészült templom viszonylag egyszerű külseje igazán gazdagon díszített belsőt rejt. Sajnos csak a vasárnapi misék idején tart nyitva, a kihelyezett tábla szerint a rongálások miatt.
?>
A városközpont szélén, a régi temető mellett áll a barokk Szent Rókus-kápolna, amelyet az 1704-es városi pestisjárvány nyomán építettek.
?>
1864-ben, Alois Cacciari olasz építőmester tervei alapján épült a város zsinagógája. A második világháború után gazdátlanul maradt épület olyan rossz állapotba került, hogy a tetőszerkezete beomlott. Felújítása több ütemben, 2021-re készült el.
?>
A közeli Szentendréhez hasonlóan Vácon is épült ortodox templom, főként görög, kisebb részben szerb gyülekezet számára. Ma múzeum, a templom főhajója pedig tavasztól őszig kiállítótérként működik.
?>
A templom és egyben a főtéri épületek hátsó traktusába remek bepillantást enged a Tragor Ignác Múzeum udvara. Az intézmény föld alatti terei adnak otthont többek közt a híres váci múmiák kiállításának.
?>
A főtértől délre, a Szent Anna-templom előtt álló névtelen tér sajnos még főként autóparkolóként funkcionál. Közepén a közelmúltban restaurált Szentháromság-oszlop, jobbra szemben az egykori rendőrség jelenleg üresen álló épülete.
?>
A városkép formálásában legmeghatározóak a Nagyboldogasszonyszékesegyház tornyai, és 55 méter magas kupolája, aminek mérete igazán csak távolról, a városon kívülről érzékelhető. Végleges változatának építésze  Isidore Canevale.
?>
A székesegyház mögött, a régi főút mentén áll a város másik kivételes méretű épülete, a Vörösház. Az 1731-ben épült egykori magtár, istálló, és szolgálati lakóház ma közösségi térként, és kisebb részben üzletközpontként működik.
?>
A Vörösházat építő nápolyi mesterek nemcsak szerkezetépítő tudásukat hozták magukkal, de a falakat is a hazájukban megszokott módon vakolták, megkönnyítve az időtálló névadást az épület színén meglepődő váci lakosság számára.
?>
Majd száz évvel a városközpont kiépülése után, az 1860-as években a város evangélikus közössége is templomépítésbe fogott. A tervező, Krempele Edmund különleges, áttört öntöttvas toronysisakot tervezett; 1998 óta műemlék.
?>
A lyukacsos toronysisak annyira megosztotta a gyülekezetet, hogy 60 év után is fontos kérdés volt a "befejezése". Ekkor Sándy Gyula építészt kérték fel, aki azonban visszautasította a munkát, mondván a torony "úgy jó, ahogy van"
1/21

A város pompás barokk főterének jó részét kitöltik az egykori Szent Mihály-templom romjai. A hatalmas, gótikus templom épségben átvészelte a török időket, a keresztények még új toronnyal is bővíthették, az 1760-as években azonban lebontották.

Az ország első vasútvonala Pestről Vác városba vezetett 1846-ban, majd épült tovább Pozsony felé. A vonattal érkezőket ma is hazánk legrégibb vasúti állomásépülete fogadja, bár eredeti, klasszicista stílusjegyeit az 1926-os felújítása megváltozatta.

A műemlék állomásépület számos kompromisszumot követelt az állomás 2015-ös felújítása idején, de végül sikerült megőrizni történelmi hangulatát. A vágányok ma már kizárólag aluljárókon át érhetők el.

A városközpont körül sokkal régebbi épített emlékekből sincs hiány. Közülük az egyik rangidős a tatárjárás után épült egykori városfal dunaparti bástyája, amiből mára lakóház lett, és Hegyestorony néven ismert.

A városfal másik látható része az egykori bécsi kapu. A középkorban a kőszegi Hősök Kapujához hasonló, hatalmas toronnyal védett átjárót Mária Terézia 1764-es látogatása előtt bontották le, mai formájában újkori rekonstrukció.

Szintén az uralkodó látogatásának alkalmából épült fel a régi bécsi koicsút fölött álló diadalív, hazánk egyetlen ilyen építménye. Méghozzá a feljegyzések szerint alig két hét alatt, és ezt megtudva Mária Terézia nem is mert alatta áthaladni.

A diadalív építésével egy időben készült el az új városháza is, ami az elmúlt 259 évben szinte folyamatosan ellátta a funkcióját. A bejárat feletti, eredeti, kovácsolt vas erkélykorlát a város egyik legszebbje.

A városházával szemközt áll a mindenkori püspök helyettesének palotája. A második világháborút követő államosításkor lakásokat alakítottak ki benne, a kilencvenes években visszanyerte eredeti formáját.

A főtér hazánk egyik legpatinásabb barokk tere, ami a legutóbbi felújításakor mentesült az átmenő autóforgalom nagy részétől. Középen a Domonkos-rend, azaz a "Fehér barátok" egykori temploma.

A téren szinte valamennyi épület műemlék, többnyire jó állapotban. Ellentétben a budai vár Nemcsics Antal-féle gondosan tervezett színdinamikájával, az itteni barokk épületek színösszeállítása jóval spontánabb, de kétségtelenül ízléses.

A 18. század közepére elkészült templom viszonylag egyszerű külseje igazán gazdagon díszített belsőt rejt. Sajnos csak a vasárnapi misék idején tart nyitva, a kihelyezett tábla szerint a rongálások miatt.

A városközpont szélén, a régi temető mellett áll a barokk Szent Rókus-kápolna, amelyet az 1704-es városi pestisjárvány nyomán építettek.

1864-ben, Alois Cacciari olasz építőmester tervei alapján épült a város zsinagógája. A második világháború után gazdátlanul maradt épület olyan rossz állapotba került, hogy a tetőszerkezete beomlott. Felújítása több ütemben, 2021-re készült el.

A közeli Szentendréhez hasonlóan Vácon is épült ortodox templom, főként görög, kisebb részben szerb gyülekezet számára. Ma múzeum, a templom főhajója pedig tavasztól őszig kiállítótérként működik.

A templom és egyben a főtéri épületek hátsó traktusába remek bepillantást enged a Tragor Ignác Múzeum udvara. Az intézmény föld alatti terei adnak otthont többek közt a híres váci múmiák kiállításának.

A főtértől délre, a Szent Anna-templom előtt álló névtelen tér sajnos még főként autóparkolóként funkcionál. Közepén a közelmúltban restaurált Szentháromság-oszlop, jobbra szemben az egykori rendőrség jelenleg üresen álló épülete.

A városkép formálásában legmeghatározóak a Nagyboldogasszonyszékesegyház tornyai, és 55 méter magas kupolája, aminek mérete igazán csak távolról, a városon kívülről érzékelhető. Végleges változatának építésze Isidore Canevale.

A székesegyház mögött, a régi főút mentén áll a város másik kivételes méretű épülete, a Vörösház. Az 1731-ben épült egykori magtár, istálló, és szolgálati lakóház ma közösségi térként, és kisebb részben üzletközpontként működik.

A Vörösházat építő nápolyi mesterek nemcsak szerkezetépítő tudásukat hozták magukkal, de a falakat is a hazájukban megszokott módon vakolták, megkönnyítve az időtálló névadást az épület színén meglepődő váci lakosság számára.

Majd száz évvel a városközpont kiépülése után, az 1860-as években a város evangélikus közössége is templomépítésbe fogott. A tervező, Krempele Edmund különleges, áttört öntöttvas toronysisakot tervezett; 1998 óta műemlék.

A lyukacsos toronysisak annyira megosztotta a gyülekezetet, hogy 60 év után is fontos kérdés volt a "befejezése". Ekkor Sándy Gyula építészt kérték fel, aki azonban visszautasította a munkát, mondván a torony "úgy jó, ahogy van"

Nézőpontok/Vélemény

Séta Vác késő barokk utcáin

2023.02.04. 11:56
1/21

A város pompás barokk főterének jó részét kitöltik az egykori Szent Mihály-templom romjai. A hatalmas, gótikus templom épségben átvészelte a török időket, a keresztények még új toronnyal is bővíthették, az 1760-as években azonban lebontották.

Az ország első vasútvonala Pestről Vác városba vezetett 1846-ban, majd épült tovább Pozsony felé. A vonattal érkezőket ma is hazánk legrégibb vasúti állomásépülete fogadja, bár eredeti, klasszicista stílusjegyeit az 1926-os felújítása megváltozatta.

A műemlék állomásépület számos kompromisszumot követelt az állomás 2015-ös felújítása idején, de végül sikerült megőrizni történelmi hangulatát. A vágányok ma már kizárólag aluljárókon át érhetők el.

A városközpont körül sokkal régebbi épített emlékekből sincs hiány. Közülük az egyik rangidős a tatárjárás után épült egykori városfal dunaparti bástyája, amiből mára lakóház lett, és Hegyestorony néven ismert.

A városfal másik látható része az egykori bécsi kapu. A középkorban a kőszegi Hősök Kapujához hasonló, hatalmas toronnyal védett átjárót Mária Terézia 1764-es látogatása előtt bontották le, mai formájában újkori rekonstrukció.

Szintén az uralkodó látogatásának alkalmából épült fel a régi bécsi koicsút fölött álló diadalív, hazánk egyetlen ilyen építménye. Méghozzá a feljegyzések szerint alig két hét alatt, és ezt megtudva Mária Terézia nem is mert alatta áthaladni.

A diadalív építésével egy időben készült el az új városháza is, ami az elmúlt 259 évben szinte folyamatosan ellátta a funkcióját. A bejárat feletti, eredeti, kovácsolt vas erkélykorlát a város egyik legszebbje.

A városházával szemközt áll a mindenkori püspök helyettesének palotája. A második világháborút követő államosításkor lakásokat alakítottak ki benne, a kilencvenes években visszanyerte eredeti formáját.

A főtér hazánk egyik legpatinásabb barokk tere, ami a legutóbbi felújításakor mentesült az átmenő autóforgalom nagy részétől. Középen a Domonkos-rend, azaz a "Fehér barátok" egykori temploma.

A téren szinte valamennyi épület műemlék, többnyire jó állapotban. Ellentétben a budai vár Nemcsics Antal-féle gondosan tervezett színdinamikájával, az itteni barokk épületek színösszeállítása jóval spontánabb, de kétségtelenül ízléses.

A 18. század közepére elkészült templom viszonylag egyszerű külseje igazán gazdagon díszített belsőt rejt. Sajnos csak a vasárnapi misék idején tart nyitva, a kihelyezett tábla szerint a rongálások miatt.

A városközpont szélén, a régi temető mellett áll a barokk Szent Rókus-kápolna, amelyet az 1704-es városi pestisjárvány nyomán építettek.

1864-ben, Alois Cacciari olasz építőmester tervei alapján épült a város zsinagógája. A második világháború után gazdátlanul maradt épület olyan rossz állapotba került, hogy a tetőszerkezete beomlott. Felújítása több ütemben, 2021-re készült el.

A közeli Szentendréhez hasonlóan Vácon is épült ortodox templom, főként görög, kisebb részben szerb gyülekezet számára. Ma múzeum, a templom főhajója pedig tavasztól őszig kiállítótérként működik.

A templom és egyben a főtéri épületek hátsó traktusába remek bepillantást enged a Tragor Ignác Múzeum udvara. Az intézmény föld alatti terei adnak otthont többek közt a híres váci múmiák kiállításának.

A főtértől délre, a Szent Anna-templom előtt álló névtelen tér sajnos még főként autóparkolóként funkcionál. Közepén a közelmúltban restaurált Szentháromság-oszlop, jobbra szemben az egykori rendőrség jelenleg üresen álló épülete.

A városkép formálásában legmeghatározóak a Nagyboldogasszonyszékesegyház tornyai, és 55 méter magas kupolája, aminek mérete igazán csak távolról, a városon kívülről érzékelhető. Végleges változatának építésze Isidore Canevale.

A székesegyház mögött, a régi főút mentén áll a város másik kivételes méretű épülete, a Vörösház. Az 1731-ben épült egykori magtár, istálló, és szolgálati lakóház ma közösségi térként, és kisebb részben üzletközpontként működik.

A Vörösházat építő nápolyi mesterek nemcsak szerkezetépítő tudásukat hozták magukkal, de a falakat is a hazájukban megszokott módon vakolták, megkönnyítve az időtálló névadást az épület színén meglepődő váci lakosság számára.

Majd száz évvel a városközpont kiépülése után, az 1860-as években a város evangélikus közössége is templomépítésbe fogott. A tervező, Krempele Edmund különleges, áttört öntöttvas toronysisakot tervezett; 1998 óta műemlék.

A lyukacsos toronysisak annyira megosztotta a gyülekezetet, hogy 60 év után is fontos kérdés volt a "befejezése". Ekkor Sándy Gyula építészt kérték fel, aki azonban visszautasította a munkát, mondván a torony "úgy jó, ahogy van"

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.