Helyek/Városépítészet

RAK-PARK – A pesti belvárosi Duna-part

1/25

RAK-PARK – Korzó Stúdió – id. Antall József rakpart

RAK-PARK – Korzó Stúdió – Jane Haining rakpart

RAK-PARK – Korzó Stúdió – Belgrád rakpart

RAK-PARK – Korzó Stúdió – Széchenyi István tér

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió – beavatkozások

?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió – id. Antall József rakpart
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió – Jane Haining rakpart
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió – Belgrád rakpart
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió – Széchenyi István tér
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió
?>
RAK-PARK – Korzó Stúdió – beavatkozások
1/25

RAK-PARK – Korzó Stúdió – id. Antall József rakpart

RAK-PARK – Korzó Stúdió – Jane Haining rakpart

RAK-PARK – Korzó Stúdió – Belgrád rakpart

RAK-PARK – Korzó Stúdió – Széchenyi István tér

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió

RAK-PARK – Korzó Stúdió – beavatkozások

RAK-PARK – A pesti belvárosi Duna-part
Helyek/Városépítészet

RAK-PARK – A pesti belvárosi Duna-part

2021.10.18. 18:00

Projektinfó

RAK-PARK – A pesti belvárosi Duna-part

URL:
Korzó Tervezési Stúdió

Tervezés éve:
2018

Stáblista

Vezető tervezők:

Grabner Balázs, Terhes Dénes

A Korzó Tervezési Stúdió munkatársai:

Kriston Tímea, Orbán Orsolya, Szilágyi Lilla, Vadász Dániel

Szakági tervezők:

Építészet: DÓM Építészműterem Kft. - Murka István, Nyéki Anikó Noll Márton
Építéstörténeti kutatás: Branczik Márta
Forgalomtechnika: FŐMTERV Zrt. - Ercsényi Balázs
Geodéziai felmérés: Vajda Szabolcs
Hajótervezés: IMMOWELL 2002 Kft. - Mikó Sándor
Közműtervezés: FŐMTERV Zrt. - Balogh Ágnes, Szova Ákos
Látványtervezés: VrWorks - Kiss János
Szerkezetépítészet: Human Construct Tervező és Tanácsadó Kft. - Bódi Attila, Dr. Makovényi Ferenc, Pesta László
Talajmechnika: GL-EXPERT Mérnökiroda Kft. - Dr. Takács Attila
Úttervezés: FŐMTERV Zrt. - Kovács Éva, Horváth László

A térvpályázat résztvevői: Kiss-Polák Andrea, Major Imola, Pompor Gyula, Tézli-Szabó Franciska, Varga Viktória

A Korzó Tervezési Stúdió Budapest Főváros Önkormányzata megbízásából 2018-ban készítette el a RAK-PARK – A pesti belvárosi Duna-part Kossuth tér – Fővám tér közötti szakaszának komplex megújítása projekt megvalósításához szükséges terveket. A tervezést a tájépítész iroda a korábban lebonyolított nemzetközi építészeti tervpályázat alapján nyerte el.

A projekt célja, hogy a jelenlegi, kaotikus állapot (töredezett burkolatok, esetlegesen elhelyezett korlátok, önkényesen kihelyezett reklámtáblák, gépkocsi-parkolók és hulladéktárolók) megszüntetésével és a közterületek megújításával egységes arculatú, jól használható Duna-parti közterület-hálózat jöjjön létre, ahol lehetőség nyílik a gyalogos- és zöldfelületek növelésére, biztosítva a gyalogos végigjárhatóság helyszínhez méltó környezetét.

KONCEPCIÓ ÉS ENGEDÉLYES TERVEK BEMUTATÁSA

A tervpályázat eredményeként, valamint a tervezési kooperációk során az alábbi legfontosabb igények, elvárások fogalmazódtak meg a rakpart kialakításával kapcsolatban:

  • rakpart szakaszolása a használat, városképi és -szerkezeti adottságok, partkialakítás alapján,
  • Duna-parti panoráma megőrzése, hangsúlyozása,
  • parti sáv elérhetőségének, megközelíthetőségének javítása,
  • rugalmasan alakítható forgalmi rendszer létrehozása,
  • gyalogos és kerékpáros közlekedés igényeinek kiszolgálása,
  • történelmi kialakításon alapuló tér- és parti zóna kidolgozása,
  • új burkolati rendszer alkalmazása,
  • zöldfelületek bővítése

A tervezés során folyamatosan szem előtt tartottuk a Megrendelő azon igényét, miszerint egy könnyen, jól ütemezhető beruházást kíván elindítani, amely nagyban épít a meglévő adottságokra, nem kíván jelentős szerkezeti átalakításokat.

RAK-PARK – Korzó Stúdió
5/25
RAK-PARK – Korzó Stúdió

A parti zóna kialakítása folyamán a környező városi kapcsolatok vizsgálata, a meglévő és prognosztizálható használói csoportok azonosítása, használati irányok biztosítása elengedhetetlen követelmény. A koncepció egyaránt számol az egyéni és társas használatok lehetőségével, a várható közlekedési irányok feltérképezésével és megfeleltetésével, valamint a megállási, pihenési és találkozási pontok definiálásával.

Városi kapcsolatok

A partalakítás alapvető gócpontjai a pesti oldal belvárosából induló városszerkezeti tengelyek. A Szabadság tér, Bazilika, Erzsébet tér, Vörösmarty tér, Ferenciek tere és a Belváros Főutcája folyó felé vezető irányai egyértelmű, könnyen megközelíthető új kapcsolatokat kapnak. Kialakítottuk a terekről és parkokból érkező gyalogos tengelyek levezetését, így az emberek könnyedén egészen vízközeli pozícióba érkezhetnek.

Látványkapcsolatok

A pesti rakpart rendezése elengedhetetlen a kilátás és rálátás analízise nélkül. A pesti oldal legértékesebb része a Lánchíd környezete. A Lánchíd önmagában jelentős városképi és turisztikai célpont, valamint nemzeti jelkép. Ugyanakkor a budai várra is erről a szakaszról nyílik a legjobb kilátás, tehát látvány szempontjából ez a legnagyobb prioritással rendelkező lokáció.

A Mátyás-templomra és a Halászbástyára a Széchenyi utca irányából nyílik kiváló kilátás, így ezt az irányt szükséges hangsúlyozni, itt van létjogosultsága új gyalogos leközlekedés kialakításának.

A Vigadó térsége szintén kétirányú látványkapcsolattal bír. A pesti oldalról a Budai Várbazár érvényesül a leginkább, míg a budai oldalról nézve maga a Vigadó számít történelmi városképi elemnek.

A Duna bal partjáról nem csupán urbánus túlpart érzékelhető, hanem a folyó felé 130 méterrel magasodó, meredeken emelkedő Gellért-hegy is, amely a budapesti relief egyedülálló eleme.

A Belgrád rakpartról a belvárosba ékelődő Gellért-hegy természeti környezete élvezhető, továbbá a szintén városi jelkép: a Szabadság-szobor. Így a Belgrád rakpart szintén egyedülálló látványkapcsolattal bír.

Illeszkedés

A 2013-ban kidolgozott, Budapest 2030 Hosszútávú Városfejlesztési Koncepció egyik megfogalmazott célkitűzése a Duna és a főváros egymás felé fordítása, a „Dunával együtt élő város". Ennek elérésére 8 tematizált feladat került megállapításra, melyből 5 teljesül a Rak-Park projekt által.

A rakparton a forgalmi rendszer kidolgozása már a tervpályázati szakaszban „A pesti és a budai rakpartok jövőbeli közlekedési rendszerének vizsgálata- 2013" alapján készült el.

Szakaszolás

A tervezési területet a tervpályázat szerint is három különféle arculatú és funkciójú területrészre osztottuk. Az id. Antall József rakparton a jelenlegi adottságok alapján egy folyóparti intenzív és reprezentatív zöldfelület kerül kialakításra. A vízpart mellett jön létre az átmenő sétány, amelyet egy széles zöldfelület határol le a közúttól. A Jane Haining rakpart urbánus parti sáv, akár a régi rakpart, burkolt dominanciával, valamint ahol a közmű helyzet engedi, árnyékot adó facsoportokkal. A Belgrád rakparton a Nemzetközi Hajóállomás épületein megszűnik a parkolás, azokat vendéglátó felületként alakítjuk ki. Ezen a szakaszon vízközeli szolgáltató zónát alakítunk ki, ahol kávézók és éttermek elhelyezését biztosítjuk, ami mellett a szállodahajók kikötési lehetősége továbbra is megmarad.

RAK-PARK – Korzó Stúdió – beavatkozások
25/25
RAK-PARK – Korzó Stúdió – beavatkozások

Beavatkozások

A projektben az egyes szakaszokon a csatlakozó városrészek jellege, a funkcionális, illetve közterület-hálózati kapcsolatok miatt a beavatkozások különböző szintűek, különböző célt szolgálnak, mégis fontos leszögezni, hogy mindegyik szakaszon az alapvető cél a rakparthoz való lejutás elősegítése és a parti zóna rendezése, a gyalogosok igényeinek kiszolgálása:

RAK-PARK – Korzó Stúdió – id. Antall József rakpart
1/25
RAK-PARK – Korzó Stúdió – id. Antall József rakpart

Idősebb Antall József rakpart

A szakasz kialakítása során törekedtünk a zöldfelületi dominancia megtartására, további minőségi javítására és területi bővítésére. A meglévő hársfa sor a rossz egészségi állapot és a hátrányos magassági elhelyezkedés miatt egy új dupla fasorral kiváltásra kerül, a vízparti sétány és a közút közé széles zöldsávot alakítunk ki. A part mentén 7 m széles gyalogos sétány jön létre, amelyben helyet kapnak a vízfelület irányába néző padok. A teljes tervezési területen egységes, modern, a mai használatnak megfelelő új ülőbútorokat tervezünk. A terület egyenletesen emelkedik a közút irányába, a növénykazettákat kiemelt terméskőszegély keretezi. A gyalogos burkolatok a történeti kőhasználatnak megfelelően a partvonalra merőleges irányba álló nagy terméskő (25x25-40 cm) kockák. A Kossuth tér és a Széchenyi tér között egy gyalogos lejáró készül, amelyet a Széchenyi utca tengelyében – mint fontos látványirány – helyezünk el. A 2-es villamos nyomvonalát keresztező lejárat a támfaltól független, acél szerkezetű lépcsővel készül.

RAK-PARK – Korzó Stúdió
7/25
RAK-PARK – Korzó Stúdió

A hajók kikötésére továbbra is biztosítjuk a kikötőhelyet, a tervezési diszpozíció alapján minden kikötői raszterben megteremtjük a szükséges közmű-csatlakozási lehetőséget. A gyalogos felületek megvilágításáról a kikötői raszterekben és közökben elhelyezett 3,9 m magas világító oszlopok gondoskodnak. A partfal mentén csak a hajóhidaknál kerülnek kihelyezésre korlátok, így a köztes szakaszokon érdesebb burkolat alkalmazásával jelezzük a partfal szélét. A mellvédfalban több helyen párhuzamos és merőleges lépcsők vezetnek le a vízhez, amelyek környezetében a gyalogos felületeket egészen a forgalmi sávig vezetjük, így rendezvények alkalmával is megfelelően biztosítható a parti zóna megközelítése és elhagyása. A felhajtás meggátlását és a zaj mérséklését nagyméretű növénydézsákkal oldjuk meg.

RAK-PARK – Korzó Stúdió
17/25
RAK-PARK – Korzó Stúdió

A Lánchíd északi oldalának rendezése során megszűnik a 45 fokos buszparkoló, hat kiránduló- és városnéző busz várakozását biztosítjuk. A ciklopkő támfal elbontásra kerül, a forgalmi sáv irányába új támfal létesül, így a part menti zónában szélesebb gyalogos felület jöhet létre. A nyárfák környezetében rugalmas használatot lehetővé tevő, és a fák gyökereit nem sértő zúzottkő burkolatot alakítunk ki, ahol a továbbiakban is lehetőség nyílik időszakos vendéglátóhely kitelepülésére. A Lánchíd gyalogos aluljárója melletti két lépcsőfokot megszüntetésre javasoljuk, így akadálymentes átközlekedés jöhet létre a híd alatt.

RAK-PARK – Korzó Stúdió – Jane Haining rakpart
2/25
RAK-PARK – Korzó Stúdió – Jane Haining rakpart

Jane Haining rakpart

A rakpart differenciált kialakítása kapcsán ezen a szakaszon urbánus megjelenés válik meghatározóvá, az összefüggő burkolt felületeket csak helyenként lazítja egy-egy facsoport, így a rakpart századfordulós karaktere továbbra is domináns marad. A viadukt mentén párhuzamos parkoló készül. A forgalmi sávok a továbbiakban 2x1 elrendezéssel kerülnek kialakításra. A viadukt melletti járda szélesítésére kerül sor. A Duna felőli oldalon megszűnik a parkolás, így kb. 10 m széles gyalogos felület alakulhat ki. Ebben a gyalogos felületben utcabútorok és facsoportok kerülnek elhelyezésre. A magaspart mentén csak szakaszosan, a hajóhidak környezetében és a szűkületeknél kerülnek kihelyezésre korlátok. A gyalogos felületen szintén a történeti kőhasználatnak megfelelően a partvonalra merőleges irányba álló nagy terméskő (25x25-40 cm) kockák kerülnek, míg az úttestre 20x20 nagykockák halszálka mintával. A viadukt környezetében a jelenlegi burkolati szint 15 cm-rel kerül süllyesztésre, így a Viadukt alatti helyiségek és átjárók kényelmesebb belmagasságot nyújtanak.

RAK-PARK – Korzó Stúdió
8/25
RAK-PARK – Korzó Stúdió

Az Apáczai Csere János utca déli irányba egyirányú marad, ennek következtében a rakpart időszakos lezárásakor – pl. rendezvény, futóverseny idején –a Kiskörútra terelhető a forgalom. A közút és a gyalogos felületek között az akadálymentes átközlekedés, valamint rendezvények alkalmával az egységes használat biztosítása céljából 2 cm-re kiemelt szegély készül. A hétköznapi használat biztonságosabbá tétele miatt a széles gyalogos felület és a közút közötti veszélyes zónára taktilis zónahatárkő hívja fel a figyelmet.

A rakpart jobb gyalogos megközelítésének biztosítása érdekében a Régi posta utca folytatásában egy új külső lépcső készül, amely a Széchenyi utcai lejáróhoz hasonlóan a fallal párhuzamosan fut.

RAK-PARK – Korzó Stúdió
21/25
RAK-PARK – Korzó Stúdió

Az Erzsébet híd alatt az alsó rakparton megszűnik a közúti forgalom, így a Nemzetközi Hajóállomásig kényelmes és biztonságos sétány kialakítása lehetséges. A híd északi oldalán a rámpa mentén a korábbi elfogyó lépcső struktúráját újra meg szeretnénk jeleníteni, amely a jelenlegi parthasználatnak megfelelően leginkább ülőfelületként, találkozóhelyként tud funkcionálni.

RAK-PARK – Korzó Stúdió – Belgrád rakpart
3/25
RAK-PARK – Korzó Stúdió – Belgrád rakpart

Belgrád rakpart

A Belgrád rakparton a közlekedés átszervezése miatt lehetőség nyílik új közterületi struktúra kialakítására. A 2-es villamos nyomvonala helyben marad, ám a közúti forgalom a szervizút megszüntetésével irányhelyesen kerül a villamospálya mellé. A beavatkozás révén a házak előtt a járda így lényegesen szélesebb lett, ezáltal biztosított a földszinti vendéglátóhelyek közterületi kitelepülése. A villamostól nyugatra a közúti forgalom déli irányba haladhat. A Nemzetközi Hajóállomás mentén buszok várakozására, illetve gépkocsi-parkolók számára alkalmas sávot hoztunk létre. A hajóállomás épületei előtt széles, reprezentatív sávot alakítottunk ki, amelyek képesek az időszakosan jelentkező jelentős sokaságot fogadni. A hajóállomás födémjein megszüntetjük a parkolást, rendezzük a korlátokat és vendéglátóhelyek kitelepülésére alkalmas palló burkolattal látjuk el a felületet, amely a gyalogos járda szintjéből kiemelkedő födémeket ülőfalakkal és lépcsőkkel hidalja át. A födémeken jelen terv javaslatot tesz kiszolgálóhelyiségek létesítésére, ám azok konkrét kivitelét, méretét a jövőbeli üzemeltető fogja megterveztetni, engedélyeztetni.

RAK-PARK – Korzó Stúdió
9/25
RAK-PARK – Korzó Stúdió

A hajóállomás menti új széles sétányba új egységes fasor telepítését javasoljuk. A fasor ültetésére egyedi technológiát szükséges alkalmazni, mivel a főgyűjtő csatorna nyomvonala közel esik a fasor tervezett vonalához. A főgyűjtő csatorna magassági vonalvezetése lehetővé teszi a fák gyökérzetének kifejlődését, ám a falazott csatorna állagát meg kell óvni az esetleges gyökérbetörések ellen. Az FCSM-el egyeztetett módon valósítható meg fatelepítés.

RAK-PARK – Korzó Stúdió
20/25
RAK-PARK – Korzó Stúdió

A hajóállomástól északra az alsó rakparti közúti forgalom megszűnik, így a gyalogosok számára alkalmas sétányt alakíthatunk ki a volt forgalmi sávok helyén. A rámpa támfalát bontásra javasoljuk, helyette az Erzsébet hídtól északra lévő elfogyó lépcsőhöz hasonló kialakítású lépcsős ülőfal-rendszert hozunk létre, amely a felső rakpart felől nagyvonalú vízre nyitó lejutást tesz lehetővé. A Március 15. tér térfal előtti járda közvetlen alsó rakparti lekötését acél lépcsővel teremtjük meg.

RAK-PARK – Korzó Stúdió – Széchenyi István tér
4/25
RAK-PARK – Korzó Stúdió – Széchenyi István tér

Széchenyi István tér

Jelen tervezési megbízás keretében – a rendelkezésre álló források alapján – a Széchényi tér átalakítására egy kisebb léptékű, rövidebb időn belül megvalósítható, ugyanakkor a tér páratlan adottságait kihasználó és gyalogos bejárhatóságát megteremtő javaslat készült. A tér átformálása a történeti térképek alapján készült; a korábbi három zöldfelületi folt került újra megjelenítésre a Zrínyi utca és a Mérleg utca tengelye pedig átvezetésre került a térre, így a központi zöldfelület kialakítása a határoló öt jelentős épülettömb ritmusát tükrözi.

A fásított köztér keleti oldalán két új gyalogátkelőhely létesül, mely a Zrínyi utcából és a Mérleg utcából érkező gyalogosok zavartalan átközlekedését teszik lehetővé. A két útvonal a tér szimmetriáját hangsúlyozva a tér felezővonala felé tart, majd középen találkozva a Lánchíd előtt egy teresedést hoz létre. A tér nyugati oldaláról tehát egy új gyalogátkelőhelyen lehet majd átjutni a Lánchíd előtti járdaszigetre. A közút túloldalán található járdaszigeten újból két irányba, a Lánchíd bal és jobb járdaszegélyére lehetséges a továbbközlekedés. A tér közepén áthaladó burkolt, gyalogos felületek az itt található fák érintetlenül hagyásával kerülnek kialakításra. A járdafelületek süllyesztett szegéllyel csatlakoznak majd az úttesthez.

RAK-PARK – Korzó Stúdió
19/25
RAK-PARK – Korzó Stúdió

A tér hármas osztása nem csupán az 1908-as kialakításával van összhangban, hanem a Belváros-Lipótváros 2004-es Kerületi Szabályozási Tervében is rögzítésre került a Zrínyi utca és a Mérleg utca átvezetése.

A terv utóélete

Az engedélyezési tervek alapján a BKK lebonyolításában a közelmúltban megkezdődött a kiviteli tervek készítése, ami a kapcsolódó beavatkozásokkal – Lánchíd felújítása, Fővárosi Vízművek főnyomócső (DN1200mm-es Sentab) vezeték átépítése – történő organizációs feladatok összehangolása miatt két szakaszra bontottan valósul meg. A két szakasz tervezési határai a Kossuth tér – Március 15. tér, valamint a Március 15. tér – Fővám tér közötti tervezési területet jelölik meg, míg a Széchenyi István tér megújítása külön projekt keretében, bővített műszaki tartalommal folytatódhat.

 

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.