Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Notre-Dame: hol tartunk most?

1/5

A Notre-Dame jelenlegi állapotában. Fotó forrása: Joëlle Lévy / Wikipedia

Az állványzat leemelésének terve. Forrás: Europe Echafaudage

Fotó: Europe Echafaudage

Fotó: Europe Echafaudage

A Notre-Dame jelenlegi állapota. Fotó: Wikipedia

Hirdetés
?>
 A Notre-Dame jelenlegi állapotában. Fotó forrása: Joëlle Lévy / Wikipedia
?>
Az állványzat leemelésének terve. Forrás: Europe Echafaudage
?>
Fotó: Europe Echafaudage
?>
Fotó: Europe Echafaudage
?>
A Notre-Dame jelenlegi állapota. Fotó: Wikipedia
1/5

A Notre-Dame jelenlegi állapotában. Fotó forrása: Joëlle Lévy / Wikipedia

Az állványzat leemelésének terve. Forrás: Europe Echafaudage

Fotó: Europe Echafaudage

Fotó: Europe Echafaudage

A Notre-Dame jelenlegi állapota. Fotó: Wikipedia

Notre-Dame: hol tartunk most?
Közélet, hírek

Notre-Dame: hol tartunk most?

2020.01.07. 08:05

Cikkinfó

Szerzők:
Fürdős Zsanett

Földrajzi hely:
Párizs

A székesegyház újjáépítéséért felelős kormánybiztos szerint a boltozat jelenlegi állapota nem teljesen ismert, így nem garantálható, hogy a mennyezet nem omlik be. A veszélyt a sérült állványzat jelenti, ennek elbontása a legsürgetőbb feladat. 

2019. április 15-én tűz ütött ki az éppen felújítás alatt álló párizsi Notre-Dame-ban. A tűzvészben megsemmisült a huszártorony és leégett a tetőszerkezet, melynek jelentős része a 13. századból származott. Az elmúlt félévben szakemberek dolgozták ki a rekonstrukciós munkálatok különböző fázisait, elfogadták a székesegyház helyreállításáról szóló törvényt, de a huszártorony és a tetőszerkezet újragondolásáról szóló pályázatról is szó esett. Az nyilvánvaló, hogy a 2024-es párizsi olimpiára lehetetlen a Notre-Dame helyreállítása - ahogy azt Emmanuel Macron, Franciaország elnöke szerette volna -, hiszen a munkálatok hosszú éveket vesznek majd igénybe. 

Az áprilisi tűz idején a székesegyház felújítás alatt állt, kb. 50000 csőből álló állványzat keresztezte az épületet, melyek közül több megsérült - ezek veszélyeztetik most a boltozatot. Az állványzat biztonságos eltávolítása a legsürgetőbb feladat. Ahogy Patrick Chauvet, a Notre-Dame elöljárója az AP hírügynökségnek elmondta, 50% esély van rá, hogy a boltozat beomlik. “A problémát a tűzben megsérült építési állványzat okozza, ennek eltávolítása a jelenlegi feladatunk, az épület csak ezután válik biztonságossá és csak ekkor kezdődhet meg helyreállítása is." Jelenleg nem tudni biztosan, milyen állapotban van a katedrális boltozata, ehhez el kell távolítani a törmeléket, amely a székesegyház újjáépítéséért felelős kormánybiztos, Jean-Louis Georgelin tábornok szerint bonyolult és hosszadalmas munka, amit a levegő és a talaj mérgező ólomportól való megtisztítása is lassít. 

Az állványzat leemelésének terve. Forrás: Europe Echafaudage
2/5
Az állványzat leemelésének terve. Forrás: Europe Echafaudage

Hogyan távolítható el a megsérült állványzat? A székesegyház helyreállításán dolgozó szakértők egy második állványzat felállításával tervezik körbekeríteni az épületet. Az elképzelés szerint a szerkezetet stabilizáló “övként" acél gerendákat helyeznek el a roncsolt állványzat körül, melyről - daruk segítségével - kötélen leereszkedve ipari alpinisták fogják először védőréteggel bevonni a csöveket - hogy megfékezzék a lehetséges ólommérgezés szétterjedését -, majd apró részekre vágni és eltávolítani a teljes állványzatot. A boltozat állapotának vizsgálatához két ideiglenes csúszótetőt is elhelyeznek: egyik a főhajó, míg másik a kórus számára lesz kialakítva a boltozat felett. A sérült állványzat elbontása után a Notre-Dame fölé ideiglenes tető (grand parapluie) kialakítására kerül sor, amely a boltozat restaurálási munkálatait és a tető rekonstrukcióját teszi lehetővé. Mindeközben a főhajó, a kórus, a mellékhajó tereiben az ideiglenes állványzat biztosítja a helyreállítási munkálatok folytatását. 

A munkálatok várhatóan 2020 közepén kezdődnek el, míg a restaurálási folyamatok megkezdésére 2021-ig biztosan várni kell. 

További képek és információk a The Art Newspaper cikkében olvashatók.

Forrás: The Art Newspaper, The Guardian

Nyitókép: A Notre-Dame jelenlegi állapotában. Fotó forrása: Joëlle Lévy / Wikipedia
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.