Épülettervek/Középület

MOME campusgép - a 2. díjas terv

1/34

helyszínrajz

parkolás

alaprajz

aula

alaprajz, földszint

alaprajz,1. szint

alaprajz, 2. szint

alaprajz, 3. szint

alaprajz, 4. szint

MOME - tetőszinti alaprajz

metszet

metszet

metszet

lift, észak

lift, nyugat

lift, dél

lift, kelet

új lift, észak

új lift, dél

metszet

metszet

A épület

környezet

auditorium

aula

kantin

koncepció

funkció

bejárat

bejárat

észak

villa

workshop

?>
helyszínrajz
?>
parkolás
?>
alaprajz
?>
aula
?>
alaprajz, földszint
?>
alaprajz,1. szint
?>
alaprajz, 2. szint
?>
alaprajz, 3. szint
?>
alaprajz, 4. szint
?>
MOME - tetőszinti alaprajz
?>
metszet
?>
metszet
?>
metszet
?>
lift, észak
?>
lift, nyugat
?>
lift, dél
?>
lift, kelet
?>
új lift, észak
?>
új lift, dél
?>
metszet
?>
metszet
?>
A épület
?>
környezet
?>
auditorium
?>
aula
?>
kantin
?>
koncepció
?>
funkció
?>
bejárat
?>
bejárat
?>
észak
?>
villa
?>
workshop
?>
1/34

helyszínrajz

parkolás

alaprajz

aula

alaprajz, földszint

alaprajz,1. szint

alaprajz, 2. szint

alaprajz, 3. szint

alaprajz, 4. szint

MOME - tetőszinti alaprajz

metszet

metszet

metszet

lift, észak

lift, nyugat

lift, dél

lift, kelet

új lift, észak

új lift, dél

metszet

metszet

A épület

környezet

auditorium

aula

kantin

koncepció

funkció

bejárat

bejárat

észak

villa

workshop

MOME campusgép - a 2. díjas terv
Épülettervek/Középület

MOME campusgép - a 2. díjas terv

2016.02.15. 13:52

Projektinfó

MOME campus tervpályázat

Tervezés éve:
2016

Stáblista

építészet: sporaarchitects-Studio Nomad-Palatium Studio
Hatvani Ádám, Dékány Tibor, Vadász Orsolya, Tarcali Dávid, Pásztor Bence, Csapó Balázs, Korompay Attila, Lőcsei Vera, Kosik Péter

látványterv: Happ Visual
Csányi Szabolcs, Gaál Zsombor

Talajszonda koncepció: Geort
Németh Iván

Racionálisan szervezett, takarékos, akár robotok által előregyártható és építhető, high-tech technikával felszerelt rendszert tervezett a MOME campus pályázati tervében a sporaarchitects. A funkciók nem önálló épületekbe szerveződnek, hanem egy komplex épületegyüttest alkotnak. Íme a 2. díjas terv. 

Sikeres csak az élő, sokrétegű, közösségi terekkel átszőtt, interakcióra késztető, provokáló, mégis inspiráló művészeti campus lehet. Ennek térbeli feltétele, hogy a közösségi terek és az alkotás terei koncentráltan, egymással szoros szimbiózisban helyezkedjenek el. A térbeli sűrűség itt modernista, bauhausiánus, corbusianus elveket feltételez, ahol a takarékosság, az ésszerűség, a könnyű építhetőség elsődleges, az épületsűrítmény át- meg átjárható, a minimalizált lábnyom élni hagyja a kertet, a parkot, lábakra állítja az épületet, aktívan használja a tetőt.

Ezek az elvek a legkorszerűbb technikai elemeket alkalmazó, közel önfenntartó épület rendszerével társítva egy hosszútávú, fenntartható, időtálló, transzparens manifesztum irányába mutatnak. A MOME campus XXI. századi szellemi folytatója kíván lenni Moholy-Nagyék Dessauban, ill. Chicagóban elkezdett munkájának, hiszen ez az eszme, mely maga a progresszió, a szabadság, soha sincsen befejezve.



alaprajz
3/34
alaprajz




Az épület egy nagyon racionálisan szervezett, takarékos, akár robotok által előregyártható és építhető rendszer, high-tech technikával felszerelve, szupermodern nomád hipszter metabolizmus. Művészeti, design campus: művészetet, design-t, elméletet a felismerhetetlenségig összeolvasztó épületkonglomerátum, eszelősen racionális és perverzen precíz. A szélsőségesen szabad rendszerek hihetetlen módon a teljes szabályosság irányába mutatnak, de a rendszer kis hibái életet visznek a (lakó)gépbe, és emberivé süllyesztik (emelik) a gép tökéletes rendszerét. A rendszer még nem vette át a hatalmat, de már teljes a kontroll: ezt a helyzetet csak teljes transzparenciával lehet (még remélhetőleg) a szabadság irányába tolni. Jól esik néha kimenni a kertbe vagy a teraszra, de ez csak illúzió, vissza kell térni. Csak a rendszer szabadíthat fel.

Klasszicizmus – szocreál – hűvösvölgyi szuprastruktúra.

A pályaműben a tervezési programban meghatározott funkciók nem önálló épületekbe szerveződnek, hanem egy komplex épületegyüttest alkotnak, részben vertikális, részben horizontális összemetsződésekkel. A beépítés lényegi része az a dinamikus szabadtér-rendszer, amelyet a semleges épülettömegek közötti negatív formák rajzolnak ki. Az izgalmas külső-belső udvarokkal az új épület teljes peremén, több szinten szervesen kapcsolódik.


koncepció
27/34
koncepció




A Zugligeti út mentén a reprezentatív előkert fogadó- és filtertérként működik, az épületek hátteret adnak a dús vegetációnak. A gazdag faállomány a déli homlokzatok árnyékolásában is jótékony szerepet játszik. A keleti parkrész forgalmasabb átjáró zóna a kantin kiülő teraszával, az épített térfalak között formális kertként működik. A park felső, nyugati térfele rekreációs célokat szolgál. A szabadtéri sportpálya melletti tisztás kerti partik ideális helye. A közösségi kertek a telek északnyugati sarkában húzódnak meg. A Gondűző-villa revitalizálásával a park nyugati harmada vivid, természetközeli hellyé válik.

Az új „B" épület és a tudásközpont hosszanti hasábot alkot: erős cezúrát képez, ami a különféle épületekkel külön-külön kerül interakcióba, ugyanakkor a campus teljes területét értelmezi és egységbe szervezi. Noha a telepítés elsőre ridegnek tűnhet, valójában egy nagyon érzékeny, a közvetlen és a tágabb környezetével is finoman rezonáló entitás jön létre.


A épület
22/34
A épület



A terv origója a MOME szíve, amelynek helyét a program a telek délkeleti fertályában jelöli ki. A szalagszerű épület a Farkasdy-ház talapzatának folytatásaként indul, majd a terep lejtésére reagálva a tető vonala lefut a technológiai park bejárati szintjére, így erősítve a vizuális, funkcionális és spirituális kohéziót. A központi funkciók az új épületszárny alsóbb szintjeit is belakják. Az épület belső tereit a közlekedő és közösségi terek alkotta összetett rendszer határozza meg. Ez a többszintes térsor az épületegyüttes feltárása mellett a campus közösségi interakciós élettere is.

A pályamű a kiírásban megfogalmazott szellemiséget, elvárásokat és a MOME jövőképét integrált struktúraként összegzi. Az épített és a természeti elemek elválaszthatatlan egységet alkotnak, a campus teljes területe sajátosan új értelmezést kap, új koordinátarendszerbe kerül: a tervben olyan egyensúlyi helyzetet teremtünk, amelyben a nagyívű építészeti fejlesztés szinergiát hoz létre a szabadterekkel.


workshop
33/34
workshop




sporaarchitects, Studio Nomad, Palatium Studio


 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.