Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épülettervek/Középület

MOME campus - az Építészkohó megvételben részesült terve

1/17

udvar

főkapu

Gondűző hátul

Gondűző elöl

túloldal

Gondűző bent

aula

utca

csomópont

MOME szíve

könyvtár

üvegtető

udvar

légi felvétel

légi felvétel

alaprajzok

helyszínrajz

?>
udvar
?>
főkapu
?>
Gondűző hátul
?>
Gondűző elöl
?>
túloldal
?>
Gondűző bent
?>
aula
?>
utca
?>
csomópont
?>
MOME szíve
?>
könyvtár
?>
üvegtető
?>
udvar
?>
légi felvétel
?>
légi felvétel
?>
alaprajzok
?>
helyszínrajz
1/17

udvar

főkapu

Gondűző hátul

Gondűző elöl

túloldal

Gondűző bent

aula

utca

csomópont

MOME szíve

könyvtár

üvegtető

udvar

légi felvétel

légi felvétel

alaprajzok

helyszínrajz

MOME campus - az Építészkohó megvételben részesült terve
Épülettervek/Középület

MOME campus - az Építészkohó megvételben részesült terve

2016.02.11. 10:22

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Tarnóczky Tamás Attila

MOME campus tervpályázat

Stáblista

építész vezető tervező: Tarnóczky Tamás Attila 

Tarnóczky Tamás Attila a MOME campus már meglévő épületeit és az azokat körülölelő egyetemkertet kezeli legnagyobb értékként tervében. Ehhez illeszkedve az új létesítmények a terepszint alá rejtve kaptak helyet, mely a (alkotó) szellem mélyebb, meditatív fázisba kerülésének szimbóluma. 

 

A Bíráló Bizottság véleménye

Az egyik legmerészebb pályázat és egyben a park értékét a leginkább értő és képviselő munka, mivel az építészeti attrakció helyett a negatív építészet eszközeit használva, a három épületet összevonva a térszín alatt helyezi el, s egyúttal egy merengő teret hoz létre. Megkapó a kígyózó zöld épülettető látványa a többi épületből nézve.

A pályamű túllép azon, hogy csak egy egyetemi campus épületekkel történő bővítéséről szóljon. Vizsgálja az egész campus területét, viszonylatait, komolyan véve az A épület meghatározó szerepét az egész területre. Vizsgálja a Gondűzőt, annak elhelyezkedését, az előtte kialakított tisztással mintegy kiemeli azt.


alaprajzok
16/17
alaprajzok




A teljes program terepszint feletti, új épületekbe történő elhelyezése nem csak optikai, hanem akár tényleges túlépítés is lehetne. Az erre adott válasz, azaz az új épületek egy jelentős részének a terep alatti elhelyezése érdekes és különleges eredményt adott.

Az A épületben elhelyezhető funkciókon kívül minden egyebet térszint alatti épületekbe szervez. A Tudásközpontot, a MOME Szívét, de a B épület funkcióit is egy épített „gödörbe" építi be. a Spirál alakban komponált-, belső Merengő udvart közrefogó épület radikális választ ad sok kérdésre, ugyanakkor a benne rejlő lehetőségeket nem használja ki kellőképen, ami talán a lemerevített rendszerben jelentkezik elsősorban, ami kevés teret hagy a flexibilitásnak.







A beépítéssel és a választott építészeti megoldásokkal mintegy kiemeli az A épületet. Az új főbejárat nem akar konkurálni az A épülettel, a negatív kontraszt jó megoldást kínál. A kígyózó épület közepén kialakuló süllyesztett kertrész, - a Merengő - nyugodt, védett elhelyezést biztosít, a természetes megvilágítása ugyanakkor a vízszintes és magassági dimenziókból adódóan kielégítő.

Az épület külső oldali bevilágítása is kellően megoldott, azonban a lesüllyesztett épületet körülvevő résfalak végiggondolatlanok és igen költséges megoldást eredményeznek. Jó megoldás a régi és új épületek szándékos és teljes körű megkülönböztetése, a teljes terven végighúzódó pozitív-negatív kontraszt. Az újonnan kialakított bejárat nagyvonalú és egyértelmű megérkezési pont. A csatlakozó terek, az új közösségi tér, a galérián elhelyezett kantin fogyasztótere, az ezt folytató egyenes vezetésű lépcső jól megformálható tereket alkot, szép átlátásokat ad és kellő fényt biztosít a terepszint alatt is. A homlokzati rendszer ritmusa az eltérő anyaghasználat mellett is finom összhangot biztosít a MMM épületek homlokzatával.


csomópont
9/17
csomópont





Az A épület felújítása nagyvonalú, Azonban az alaprajzi megoldásai szűkös, nehezen használható tereket eredményeznek. Összességében rossz üzenet, hogy a hallgatók által használt tereket, közlekedési és találkozási csomópontokat a föld alá süllyeszti, míg az A épület felső szintjeire helyezi az intézmény irányításának irodáit.

Az A épülethez csatolt terepszint alatti, nagyméretű üveg felülvilágítókkal ellátott műtermek jól szolgálják az egyetem működését, rugalmas téralakítást biztosítanak. A megoldás figyelemreméltó. Az elhelyezésből adódó terepszinten kialakuló zöldtető nagyvonalú gesztus a Gondűző épülethez való viszonyában, egyúttal – a felülvilágítók miatt ha korlátozottan is - növeli a használható zöldterületek arányát.


udvar
13/17
udvar



A Bíráló Bizottság a terv radikalizmusát és a felvetett gondolatokat nagyra értékelve a pályaművet megvételben részesíti.


Bíráló Bizottság


Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.