| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Hallgatói terv

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

1/30

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
1/30

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
Épülettervek/Hallgatói terv

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

2023.09.08. 08:14
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország, Római-part

Építészek, alkotók:
Partali Ádám

Cég, szervezet:
BME Exploratív Építészeti Tanszék

Mobil csónakház és büfé

Tervezés éve:
2023

Bruttó szintterület:
630 m2

Stáblista

Intézmény:
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Építészmérnöki Kar, Exploratív Építészeti Tanszék

Tervező:
Partali Ádám

Építész konzulens:
Sági Gergely

MÉD:

Partali Ádám diplomatervében a Római-part kevésbé frekventált, északi területére tervezett áradásbiztos mobil csónakházat és büfét. Tervének célja, hogy a part ezen területén is hozzájáruljon a közösségi-kulturális élet fenntartásához. 

 

A Római-part

A Római-part Budapest egyik ikonikus területe. A Duna mellett elterülő ősplatánokkal teli partszakasz csónakházaknak, vendéglátóhelyeknek ad otthont. Egy kikapcsolódásra és rekreációra alkalmas, egyedi atmoszférájú helyet biztosít az ide látogatók és a helyiek számára. Végigsétálva a parton előtűnnek az elmúlt idők elhagyatott céges üdülői, az üdülőparkoknak becézett társasházak és a kihasználatlan telkeken terpeszkedő romok is. A terület értékes és fontos a környéken lakók számára. Ezt mi sem tükrözi jobban, mint a 2022/23-ban megrendezésre került közösségi tervezés programsorozata, amin keresztül jobban megismerhettem a helyiek kapcsolatát a területtel.

Tervezési Program

A tervezett épület funkciójában egy büfét és egy csónakházat foglal magába. A vendéglátó egységek zöme a part déli részén koncentrálódik. A telkem az északi, kissé elhagyatottabb szakaszon helyezkedik el, ahol ugyanezt a nyüzsgést szeretném megindítani. A helyiek állandó félelme, hogy az új, tulajdonképpen lakó funkciójú beruházások kiszorítják a rekreációs helyeket. Annak ellenére, hogy a Római fénykorához képest ötvenről hatra csökkent a csónakházak száma, a vízi sportok élvezői nagy számban látogatnak ide. Ezt a hanyatlást pedig leginkább a céges üdülők bezárása, az állami támogatottság megszűnése és az árvizeket követő felújítások meghiúsulása eredményezte.

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
1/30
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Helyszín

A telkem a Római Tenisz Akadémia (RTA) tulajdonában van (Kossuth Lajos Üdülőpart 52). Jelenleg nem tölt be tényleges funkciót, kihasználatlan és leginkább szeméttárolásra használják. A 2013-as árvíz elleni védelem nyomai a mai napig fellelhetőek. Az RTA tulajdonában lévő három telek mindösszesen 20000 m2, ebből a választott telek 3000 m2. A teniszpályák és az uszoda üzemeltetése helytakarékosabb módon is megoldható. A szomszédos, szintúgy RTA-hoz tartozó telken két bontandó ház és egy nagyobb zöldterület is található, ami jelenleg is hasonló funkciót tölt be. Az így felszabadult terület feloldja azt a zártságot, amit a Duna-menti sétányra rászoruló telkek eredményeznek.

Koncepció

Lényeges szempont volt, hogy a tervem környezetre gyakorolt hatása minimális legyen. A betont, mint anyagot kerülve, konténer egységeket, fém- és faszerkezeteket, valamint betonmentes, mikrocölöpös alapozást alkalmaztam. Ezzel egy tartósan ideiglenes karaktert kapott épületem, ami élete végén remélhetőleg nem hagy újabb sebet a Rómain.

Az egész partszakasz ártérnek számít és a mobilgát új tervei is a Rómait kihagyó Királyok útja – Nánási úton húzódó Nyúlgát nyomvonalát fogja követni. A területnek tehát a belátható jövőben is meg kell küzdenie a 4-5 évente előforduló nagyobb áradásokkal. A funkciókat magukba foglaló konténer egységek önmagukban költöztethetőek árvíz esetén. Ezek kisebb igényszintnél kavicságyra vannak fektetve, nagyobbnál saját betonmentes alapozást kapnak bontható csatlakozási pontokkal.

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
3/30
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Telepítés

Három funkciós egységre osztottam fel épületemet. Ezek külön tömegekként egy tengelyre fűződnek fel, ami a Dunába torkolló sólyapályában végződik. A csónakház és a konditerem erre a tengelyre párhuzamosan tapad rá, míg a büfé és az ahhoz tartozó terasz, ezek között a tengelyre merőlegesen kapcsolja őket össze. A hosszúkás épületforma által lehatárolt hátsó telekrészen tűzrakóhelyeket, a déli oldalkertben strandröplabda-pályákat helyeztem el.

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
25/30
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Tető

A konténereket lehatároló trapézlemez megjelenik a tetőfedésben és formájában az azt tartó változó keresztmetszetű rácsostartókban is. Ezek kettős oszlop állásokra vannak fektetve. A világítás és az ehhez tartozó vezetékezés a rácsostartókba süllyesztve, illetve a kör keresztmetszetű fém oszlopokban vannak elvezetve. A három félnyereg tetőszerkezet közül a csónakház és a konditerem fedése kereszt irányban, míg a büfé hosszirányban lejt, így nyitva a gyalogos forgalom felé.

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
30/30
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Anyaghasználat

Az épületegyüttes önmagában homogén szürke színhasználatú. Anyagában kiemeltem a büfét, ami tűzihorganyzott lemezburkolatot kapott kinyitható/elrejthető kiszolgáló pulttal, ezzel reflektálva környezetére.

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
19/30
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

A part karakteréhez hozzátartozik a sokszínűség, ami megjelenik az ide látogatókban, a folytatott tevékenységekben és az épített környezetben is. A csónakházak többnyire falak mögé zárják a színes kenukat, kajakokat. Tervemben ezek átlátható konténer vázakban kaptak helyet és ezt ellensúlyozva a büféhez egyedi hajlított fémváz székeket terveztem, amiknek ülőfelületén különböző színű textíliák vannak kifeszítve.

Összegezve

Egy újrahasznosítható anyagokból készült, a környezetre minimális nyomást gyakorló, költöztethető konténer egységekből álló épületegyüttest terveztem, amiben a Római két jelentősebb rekreációs funkciója van elhelyezve. A telket felnyitva feloldja a környezetében lévő zártságot és remélhetőleg katalizálja a környező partszakaszon azt a pezsgést, amit annyian szeretnek a Rómaiban.

Partali Ádám

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.