Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épülettervek/Tervpályázat

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve

1/14

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – külső látvány

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – Lantos Ferenc festményei, forrás: https://apagyi-lantos.hu/lantos-ferenc/galeria/

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – formavariációk

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – a formavariációkból képzett egységek

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – a két- és háromdimenziós kép alapja

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – a kör motívum használata

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – földszinti látvány

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – emeleti látvány

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – metszet

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – nyugati homlokzat

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – déli homlokzat

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – földszinti alaprajz

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – emeleti alaprajz

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – helyszínrajz

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – külső látvány
Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – Lantos Ferenc festményei, forrás: https://apagyi-lantos.hu/lantos-ferenc/galeria/
1/14

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – külső látvány

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – Lantos Ferenc festményei, forrás: https://apagyi-lantos.hu/lantos-ferenc/galeria/

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – formavariációk

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – a formavariációkból képzett egységek

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – a két- és háromdimenziós kép alapja

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – a kör motívum használata

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – földszinti látvány

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – emeleti látvány

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – metszet

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – nyugati homlokzat

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – déli homlokzat

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – földszinti alaprajz

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – emeleti alaprajz

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – helyszínrajz

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve
Épülettervek/Tervpályázat

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve

2024.02.01. 08:46

Projektinfó

Földrajzi hely:
Pécs, Magyarország

Építészek, alkotók:
Györgyi Ábel

Lantos Múzeum Pécs 2022

Tervezés éve:
2022

Bruttó szintterület:
600 m2

Stáblista

Tervező: Györgyi Ábel

"Lantos munkássága térben is megvalósítható" állítja az MMA ötletpályázatára benyújtott pályaművében Györgyi Ábel. A pályázati kötöttségeket hátrahagyva és az eredeti koncepciót továbbgondolva egy bejárható festményt alkotott a pályamű tervezője.

Alapgondolat

A festészet és az építészet közötti összefüggések sokszor nem egyértelműek, de Lantos Ferenc munkássága inspirációt jelenthet a mai kor építésze számára is. A festményeire jellemző geometrikus formakarakter és organikus formakapcsolat térben is megvalósítható. A terv kísérletet tesz a festővászonból kilépve egy háromdimenziós kép megvalósítására, Lantos munkásságát és elveit alapul véve.

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – Lantos Ferenc festményei, forrás: https://apagyi-lantos.hu/lantos-ferenc/galeria/
2/14
Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – Lantos Ferenc festményei, forrás: https://apagyi-lantos.hu/lantos-ferenc/galeria/

Szerkesztési elvek

Lantos festészetének legfontosabb szerkesztési szabályait végigkövetve izgalmas téri struktúrákhoz juthatunk. Képei többségének alapja egy négyzetháló, aminek az átlói mentén való szeleteléssel formavariációkat hoz létre. Ugyanezzel a módszerrel, ám egy térbeli hálót használva mi is létrehozhatunk különböző alaptípusokat.

Ezen variációk összekapcsolásával nagyobb egységeket képezhetünk, melyek összessége egy háromdimenziós képet alkot. Ahogy Lantos esetében ez jelentette a képek alapját, úgy térben is ez adja az épület alapstruktúráját.

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – formavariációk
3/14
Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – formavariációk

Belső kialakítás

A rendszer az épület belsejében is megjelenik, érdekes kristályszerű képződmények formájában. Lantos számára kiemelten fontos volt a kör motívum, mely az alapot átszőve teszi teljessé festményeit. Az épületnél hasonló módon gondolkodva az íves lépcsők és liftek fonják és metszik át a térbeli rendszert, ezzel egy bejárható képet létrehozva.

Az épület földszint feletti része így egy olyan kiállítótérré válik, ami túlmutat a funkcionális szükségleteken. Egyedi élményt ad a látogatóknak, akik a földszintre belépve már bepillantást nyerhetnek a fejük fölött húzódó izgalmas téri játékba. A kiszolgáló funkciók a pinceszinten kaptak helyet.

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – emeleti látvány
8/14
Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – emeleti látvány

Külső megjelenés

Az épület színvilága is Lantos festményeit vizsgálva született meg. A festő nem félt az élénk színek használatától, melyeket többször is fehérrel és feketével egészített ki. Az épületnél hasonló módszerrel lett hat szín kiválasztva. A fehér és a fekete mellett piros, zöld, kék, és narancsszínű egységekből áll az épület. Két egyforma színű „kristály" sosem érintkezik egymással.

A múzeum több helyen is megnyílik a külvilág felé. A rendszerhez igazodó szilánkszerű nyílások izgalmas ki- és belátást biztosítanak a látogatóknak. Az épület magassági méretei miatt a felsőbb részekről a Mecsek vonulata is látható, ami Lantos számára a természettel való kapcsolat egyik fontos elemét jelentette.

Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – metszet
9/14
Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve – metszet

Mivel a pécsi helyszínt két oldalról nagy forgalmú utak határolják, és a környező épületek sem karakteresek, így az épület jellegzetes formálásával új identitást ad a területnek. A múzeum környezetének kialakítása az épület szerkesztéséhez hasonlóan, de kevésbé hangsúlyosan, finom térplasztikaként jelenik meg.

Györgyi Ábel

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.