Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épületek/Középület

KWK Promes: Az ostravai PLATO Kortársművészeti Galéria

1/42

A romos állapot // Ostrava city archive

Nyugati homlokzat // Juliusz Sokołowski

Keleti homlokzat // Juliusz Sokołowski

Északi homlokzat // Jakub Certowicz

Északi homlokzat // Jakub Certowicz

Déli homlokzat // Juliusz Sokołowski

Nyugatról //  Juliusz Sokołowski

Keleti homlokzat // Juliusz Sokołowski

Keleti homlokzat részlet // Juliusz Sokołowski

Nyugati homlokzat // Jakub Certowicz

Nyugati homlokzati, részlet // Juliusz Sokołowski

Nyugati homlokzat, a forgófelületek használatban //  Juliusz Sokołowski

Nyugati homlokzat, részlet // Jakub Certowicz

Nyugati homlokzat, részlet // Jakub Certowicz

Nyugati homlokzat, részlet // Jakub Certowicz

Nyugati homlokzat, részlet // Jakub Certowicz

fotó:  Juliusz Sokołowski

fotó: Jakub Certowicz

Északi homlokzat // Jakub Certowicz

Északi homlokzat // Jakub Certowicz

Északi homlokzat // Jakub Certowicz

Átrium és bejárati tér //Jakub Certowicz

Átrium és bejárati tér //Jakub Certowicz

Átrium és bejárati tér, részlet // Juliusz Sokołowski

Lépcsősorok és ablaknyílások a bejárati térben //  Jakub Certowicz

Lépcsősorok és ablaknyílások a bejárati térben //  Jakub Certowicz

Betonfelületek találkozása a bejárati térben //  Jakub Certowicz

Recepciós pult a bejáratnál // Jakub Certowicz

Kiállítóterek, használatban // Dominika Goralska

A galéria használatban //  Jan Antos

A galéria és a közpark, használatban // Martin Polak

A közpark használatban //  Dita Eibenova

A közpark használatban // Viktoriia Tymonova

A galéria, gasználatban // Jiří Gruber

A tér és látogatói  // Jan Antos

Kiállítótér // Jakub Certowicz

Kiállítótér // Jakub Certowicz

Kiállítótér // Jakub Certowicz

Kiállítótér // Jakub Certowicz

Kiállítótér // Jakub Certowicz

Kiállítótér // Juliusz Sokołowski

Kiállítóterek, használatban // Dominika Goralska

A romos állapot // Ostrava city archive
Nyugati homlokzat // Juliusz Sokołowski
1/42

A romos állapot // Ostrava city archive

Nyugati homlokzat // Juliusz Sokołowski

Keleti homlokzat // Juliusz Sokołowski

Északi homlokzat // Jakub Certowicz

Északi homlokzat // Jakub Certowicz

Déli homlokzat // Juliusz Sokołowski

Nyugatról //  Juliusz Sokołowski

Keleti homlokzat // Juliusz Sokołowski

Keleti homlokzat részlet // Juliusz Sokołowski

Nyugati homlokzat // Jakub Certowicz

Nyugati homlokzati, részlet // Juliusz Sokołowski

Nyugati homlokzat, a forgófelületek használatban //  Juliusz Sokołowski

Nyugati homlokzat, részlet // Jakub Certowicz

Nyugati homlokzat, részlet // Jakub Certowicz

Nyugati homlokzat, részlet // Jakub Certowicz

Nyugati homlokzat, részlet // Jakub Certowicz

fotó:  Juliusz Sokołowski

fotó: Jakub Certowicz

Északi homlokzat // Jakub Certowicz

Északi homlokzat // Jakub Certowicz

Északi homlokzat // Jakub Certowicz

Átrium és bejárati tér //Jakub Certowicz

Átrium és bejárati tér //Jakub Certowicz

Átrium és bejárati tér, részlet // Juliusz Sokołowski

Lépcsősorok és ablaknyílások a bejárati térben //  Jakub Certowicz

Lépcsősorok és ablaknyílások a bejárati térben //  Jakub Certowicz

Betonfelületek találkozása a bejárati térben //  Jakub Certowicz

Recepciós pult a bejáratnál // Jakub Certowicz

Kiállítóterek, használatban // Dominika Goralska

A galéria használatban //  Jan Antos

A galéria és a közpark, használatban // Martin Polak

A közpark használatban //  Dita Eibenova

A közpark használatban // Viktoriia Tymonova

A galéria, gasználatban // Jiří Gruber

A tér és látogatói  // Jan Antos

Kiállítótér // Jakub Certowicz

Kiállítótér // Jakub Certowicz

Kiállítótér // Jakub Certowicz

Kiállítótér // Jakub Certowicz

Kiállítótér // Jakub Certowicz

Kiállítótér // Juliusz Sokołowski

Kiállítóterek, használatban // Dominika Goralska

KWK Promes: Az ostravai PLATO Kortársművészeti Galéria
Épületek/Középület

KWK Promes: Az ostravai PLATO Kortársművészeti Galéria

2025.01.30. 08:14

Projektinfó

Az Épületek rovatot támogatja a 

Földrajzi hely:
Ostrava

Építészek, alkotók:
Robert Konieczny, Michał Lisiński, Dorota Skóra

Cég, szervezet:
Robert Konieczny KWK Promes

Ostravai PLATO Kortársművészeti Múzeum és ipari műemlék-rehabilitáció

Bruttó szintterület:
2841 m2 m2

Stáblista

Vezető tervezők

Robert Konieczny, Michał Lisiński, Dorota Skóra

Közreműködő építészek

 Tadeáš Goryczka, Marek Golab-Sieling

Agnieszka Wolny-Grabowska, Krzysztof Kobiela, Adrianna Wycisło, Mateusz Białek, Jakub Bilan, Wojciech Fudala, Katarzyna Kuzior, Damian Kuna, Jakub Pielecha, Magdalena Orzeł – Rurańska, Elżbieta Siwiec, Anna Szewczyk, Kinga Wojtanowska, Karol Knap

Épületszerkezet: MS – Projekce Ing. Jaroslav Habrnal, Ing. Petr Hanko

Gépészet: MS – Projekce Ing. Jaroslav Habrnal, Ing. Petr Hanko

Tájépítészet: Denisa Tomášková


 

Az egykori ipari műemlék megóvásával és művészeti galériává alakításával egy olyan épületkomplexum született, amely a térhasználaton keresztül lehetőséget teremt egy demokratikusabb kortársművészeti intézmény működésére. A ki-be fordítható falfelületeken keresztül a művészet kilép az épületből a köztérre. A galéria környzete, amely korábban szennyezett terület volt,  biodiverz művészeti közparkká alakult.

KONCEPCIÓ

A projekt egy nemzetközi pályázat eredménye, melynek célja a csehországi Ostrava városában található, leromlott állapotú vágóhíd átalakítása volt a PLATO Kortárs Művészeti Galériává. Az eredeti falak állapota rendkívül rossz volt, hatalmas lyukak tarkították, a kormos téglái őrzik a város ipartörténetét. Éppen ezért az épület állapotát adottságként, nem hiányosságként kezeltük. Egy új réteget adtunk hozzá az épület történetéhez, nem sértve, hanem megőrizve és kortárs elemekkel kiegészítve azt. 

A romos állapot // Ostrava city archive
1/42
A romos állapot // Ostrava city archive

Megőriztük az épület eredeti karakterét a kormos téglafelületeket, az és az ablakokat. A falakon lévő sérüléseket ugyanakkor kortárs anyaggal töltöttük fel, de itt is megőriztük a homlokzat eredeti kiosztását a kortárs beavatkozás ornamentikájaként. Újjáépítettük az épület megsemmisült részeit, ugyanakkor mindezt jól elkülöníthető kortárs beavatkozás formájában, szintén betonból. 

Keleti homlokzat // Juliusz Sokołowski
3/42
Keleti homlokzat // Juliusz Sokołowski

A koncepció alapja, az épület nyílásainak funkcionális megőrzése volt. A romépület falain tátongó réseket a várossal való kapcsolatot biztosító átjáróként értelmeztük. A nyilásokba épített forgó panelek lehetővé teszik, hogy a galéria terei közvetlenül az utca felé nyíljanak, így a művészet ki tud lépni az épületből, a galéria enteriőrje, a forgó falfelületek belső oldala kivülről válik láthatóvá. Ez a dinamikus térhasználat újfajta kiállítási lehetőségeket biztosít, miközben a kultúra demokratizálódásának is eszközévé válik.

Északi homlokzat // Jakub Certowicz
5/42
Északi homlokzat // Jakub Certowicz

A galéria átalakítása mellett a környező külső terek megformálásába is aktívan bekapcsolódtunk, noha ez eredetileg nem képezte a feladatunk részét. Kezdetben egy burkolt felületet képzeltünk el, de miután mélyebben megismertük Ostravát, világossá vált, hogy egy működő zöldterület létrehozására a városlakóknak nagyobb szüksége van. A szennyezett talajt rehabilitáltuk, a helyén pedig egy biodiverz parkot hoztunk létre, amely átmeneti medencékkel, virágmezőkkel egészült ki. A növényzet elrendezése utal az egykori vágóhíd segédépületeinek helyére és a terület még ehető növényekkel is gazdagodott. Egy olyan befogadó tér jött létre, amely nemcsak a korátrs művészet köztéri reprezentációjára, hanem egy városi zöldfelület napi használatára is alkalmas. 

A közpark használatban // Viktoriia Tymonova
33/42
A közpark használatban // Viktoriia Tymonova

SZERKEZET

Az rehabilitáció soroán az épletkomplexum sérült, de megőrzendő részeit a nem megőrizhető szekciókból bontott téglával pótoltuk. A főhomlokzati nyílászárók üvegfelületei kerámianyomtatott felületkezelés kaptak, amely sötét, tompa szűrtfényt enged a galériatérbe. Az egykori vágóhíd belső falait higéniai okokból mésszel kezeltük, majd ásványgyapottal szigeteltük, végül újra fehérre meszeltük. Az eredeti formájában meghagyott, kormos pőre téglafelületek az egykori átriumban megmaradtak. Ezt a teret befedtük, létrehozva így egy időjárástól függetlenül használható centrális összeköttetést a galériaterek között. Az eredetileg sötét filccel borított fagerendázat nem volt menthető, így acélgerndeákra cseréltük, melyeket a mikrobeton felületek színével azonos membránnal borítottunk. A világos tetőburkolás miatt az épület kevéssé melegedik fel és kisebb esélyel alakul ki  hőszigethatás. 

Kiállítótér // Jakub Certowicz
40/42
Kiállítótér // Jakub Certowicz

A membrán szürkéje rímel a mikrobeton színére, amelyből az összes új és felújított elem készült. Ezek közül a legfontosabb a hat forgófal, amelyek közül kettő az épület bejáratát képzi, a többi pedig a galériákat köti össze a a külső parkkal. A forgó betonfelületek további előne, hogy zárt állapotban  növelik a kiállítótér belső falfelületeit.  A  betonbeékelések ornamenikája követi az eredeti homlokzati kialakítást, így a kapuk illeszkednek az amúgy változó vastagságú falfelülethez.

fotó: Jakub Certowicz
18/42
fotó: Jakub Certowicz

/ A KWK sajtóközöleménye alapján /

Szerk & ford.: Őze Sándor

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.