Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Vélemény

Kié itt a Palotanegyed? – Olvasói levél

1/5

Borítókép. Grafika: Vitányi Regina

Szentkirályi 29-31. udvari homlokzat 2024 nyaráig. Forrás: a Szerző fotója

Szentkirályi 29-31. udvari homlokzat 2024 november. Forrás: a Szerző fotója

Szentkirályi u. 27, 29-31 - utcai homlokzat. Forrás: a Szerző fotója

Pázmány-campus, Szentkirályi utcakép. Látványterv: KÖZTI, HAMBURG C

Hirdetés
?>
Borítókép. Grafika: Vitányi Regina
?>
Szentkirályi 29-31. udvari homlokzat 2024 nyaráig. Forrás: a Szerző fotója
?>
Szentkirályi 29-31. udvari homlokzat 2024 november. Forrás: a Szerző fotója
?>
Szentkirályi u. 27, 29-31 - utcai homlokzat. Forrás: a Szerző fotója
?>
Pázmány-campus, Szentkirályi utcakép. Látványterv: KÖZTI, HAMBURG C
1/5

Borítókép. Grafika: Vitányi Regina

Szentkirályi 29-31. udvari homlokzat 2024 nyaráig. Forrás: a Szerző fotója

Szentkirályi 29-31. udvari homlokzat 2024 november. Forrás: a Szerző fotója

Szentkirályi u. 27, 29-31 - utcai homlokzat. Forrás: a Szerző fotója

Pázmány-campus, Szentkirályi utcakép. Látványterv: KÖZTI, HAMBURG C

Kié itt a Palotanegyed? – Olvasói levél
Nézőpontok/Vélemény

Kié itt a Palotanegyed? – Olvasói levél

2025.03.18. 07:53

Józsáné Prejczer Zsuzsanna a Pázmány-campus fejlesztésében legérintettebb lakóház lakójaként és szakmabeli mérnökként fogalmazza meg észrevételeit és aggályait a beruházással kapcsolatban.

Három éve ismert számunkra a Piliscsabáról beköltözött egyetem fejlesztésének túlzott léptékű programja, azon a területen, ahol korábban a Nemzeti Múzeum különösen indokolt bővítését tervezték. Amikor a múzeumok koncentrációja érzékelhető kormányzati szándék, akkor érthetetlen, hogy a NM miért nem itt kapná meg a szükséges kiállítótereket a palotákban? Érthetetlen, hogy miért nem a legalkalmasabb funkciót keresték meg az értékes épületek újrahasznosítására.

Az sem érthető, hogy az egyetemfejlesztés miért egy tömbbe kívánja összevonni az összes funkcióját, mikor a Práter utcai Infotech. kar csak részlegesen kerülne ide, pedig a modern épületei a Szigony utcában fejlesztési területtel bírnak. A szomszédos Mikszáth térről a bölcsészeket azért kell áthelyezni, hogy az oktatási épület 50.000 m2-es, 30 m magas tömbjét megtöltsék?

A tervezői szándék az egy épülettömegbe zsúfolt funkciók teljesítését csak belső udvarok kialakításával tudta megoldani, és ezt a funkcionális szükségesség mellett a kerületben a lakóházakra jellemző belső udvaros, gangos beépítésnek a projektben szándékolt ismétlésével indokolta. A századfordulós Budapestre, és más európai nagyvárosokra is jellemző építési mód a telkek maximális kihasználására, a nagy lakásszámra törekedve a gangos házak egymás mellé sorolása. Ezek az épületek tűzfalakkal csatlakoznak egymáshoz, amit kis méretű, sötét, de a mellékhelyiségek szellőzését biztosító lichthofok szakítanak meg.

A campus kb. 6.000 m2 alapterületű új oktatási tömbjében tervezett három belső udvar 500, 660 és 700 m2 területűek, de belső homlokzatmagasságuk csak 7-12 m, az alattuk elhelyezett aula, ill. előadóterem funkciók okán. Így megfelelő bevilágítást kapnak, nem úgy, mint a Szentkirályi utcai, a Nemzeti Lovarda Egylet által a lovarda mögé készült nagypolgári bérház, melyet 1928-ban Münnich Aladár tervei alapján építettek. Annak udvari homlokzatát körbezárva 3:1 arányú, 30 méter magas épülettel élhetetlenné tennék.

Szentkirályi 29-31. udvari homlokzat 2024 nyaráig. Forrás: a Szerző fotója
2/5
Szentkirályi 29-31. udvari homlokzat 2024 nyaráig. Forrás: a Szerző fotója

Szentkirályi 29-31. udvari homlokzat 2024 november. Forrás: a Szerző fotója
3/5
Szentkirályi 29-31. udvari homlokzat 2024 november. Forrás: a Szerző fotója

Az épület udvari homlokzatát a bontás előrehaladtával elkészített 18 m magas „védőfal" takarja a homlokzattól 9 m-re. A tervezett épület 2 m-rel távolabb, de 10 m-rel magasabb lesz. Azok az emberek, akik egy gangos házban udvari lakást vásárolnak, az ismert körülményeket tudomásul véve teszik ezt, de akik 20-40 éve, vagy születésüktől fogva egy olyan napfényes lakásban laknak, ami a baloldali képen látható, azok nem hajlandók tudomásul venni ezt az Alaptörvényben is biztosított, egészséges életmódot ellehetetlenítő állapotot. Erre a körülményre a Bíráló Bizottság az alábbiakat írta:

„A Bírálóbizottság kifejezetten fontosnak tartja az alábbiakat: A Szentkirályi utcai, szomszédos lakóházak benapozási körülményeinek javítását."

De már a Tervezési programban is rögzítették az alábbiakat:

„tervezői feladat a beruházással érintett szomszédos ingatlanok figyelembevétele: alapozások, tűzfalak, rálátások, zavaró hatások szempontjából, különös tekintettel a Szentkirályi utca 31. épületre."

Az egyetem és a minisztérium társadalmi egyeztetésre, az Önkormányzat és a civilek javaslatai, kérései teljesítésére hivatkozik, amikor a földszín alatt -12 m-re tervezett lelátós sportcsarnokot, a mélygarázst és az 1000 m2-es konditermet elhagyja ebből a projektből. Ennek igazi oka: a legköltségesebb és műszaki kockázatokat hordozó mélyépítési munkák maradnak el. Cserében az egyetem megkapja a Pollack-téri mélygarázst és másik területet a sportlétesítmény céljára.

Az előkészítés és tervezés fázisában kihagyták az érintett lakosságot és az őket képviselő Önkormányzatot az őket rendkívüli mértékben érintő, közpénzből megvalósuló beruházás véleményezéséből. A környékbeliek és a városrész életminőségét rontja a bontás és építés, majd azután a megduplázódó diákszám. A belvárosnak ezen a részén a zöldterületek növelésére lenne szükség, különösen azért, mert a körúton belül csak 1% a zöldterület. A műemlék paloták között, a volt palotakertek helyén a Múzeumkerthez hasonló park kialakítása az egyetem valódi campus jellegét biztosítaná.

Szentkirályi u. 27, 29-31 - utcai homlokzat. Forrás: a Szerző fotója
4/5
Szentkirályi u. 27, 29-31 - utcai homlokzat. Forrás: a Szerző fotója

Pázmány-campus, Szentkirályi utcakép. Látványterv: KÖZTI, HAMBURG C
5/5
Pázmány-campus, Szentkirályi utcakép. Látványterv: KÖZTI, HAMBURG C

A bontás engedélyeztetése, előkészítése és folyamata során is a hatalom minden más érdeket figyelmen kívül hagyó, erőszakos megvalósításával szembesülnek a lakók. A Szentkirályi utcában műszakilag jó állapotú, több funkcióra alkalmas épületeket terveznek elbontani, ezek megjelenése a városban is egyedi utcaképet mutatnak ma még. Ide tervezik a környezeténél 10 m-rel magasabb épületmonstrumot, ami sötét homlokzatával kiváló hőelnyelő képességgel képezne hőszigetet.

Józsáné Prejczer Zsuzsanna okleveles építőmérnök


Szerk.: Borenich Levente

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.