| CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Vélemény

Kiállítási képriport — Kritikai minták, Pécs építészete '98-08'

1/24

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

A képen Szabó Levente DLA kurátor, Bencze Zoltán kiállítás-szervező és Golda János DLA kiállítás-megnyitó.

fotó: Csontos Györgyi

A képen Schreck Ákos az előadókat instruálja.

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
A képen Szabó Levente DLA kurátor, Bencze Zoltán kiállítás-szervező és Golda János DLA kiállítás-megnyitó.
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
A képen Schreck Ákos az előadókat instruálja.
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
fotó: Csontos Györgyi
?>
1/24

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

A képen Szabó Levente DLA kurátor, Bencze Zoltán kiállítás-szervező és Golda János DLA kiállítás-megnyitó.

fotó: Csontos Györgyi

A képen Schreck Ákos az előadókat instruálja.

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi

Kiállítási képriport — Kritikai minták, Pécs építészete '98-08'
Nézőpontok/Vélemény

Kiállítási képriport — Kritikai minták, Pécs építészete '98-08'

2009.01.07. 14:08

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Pécs, Magyarország

Építészek, alkotók:
Csontos Györgyi

Vélemények:
2

Letölthető dokumentumok:

A „Kritikai minták" címet viselő építészeti kiállítás december 29-én nyílt meg Pécsett, a Cella Septichora Látogató Központban. A tárlat visszatekintés Pécs elmúlt 10 évének építészeti termésére.Csontos Györgyi tudósít a megnyitóról

fotó: Csontos Györgyi
1/24
fotó: Csontos Györgyi

A „Kritikai minták" címet viselő építészeti kiállítás 2008. december 29-én nyílt meg Pécsett, a Cella Septichora Látogató Központban. Az itt látható tárlat visszatekintés Pécs elmúlt 10 évének építészeti termésére. A válogatás alapját 10 értelmezési nézőpont felkutatása képezte. Olyan nézőpontok keresése, amely a városban zajló folyamatokra koncentrál, és ahonnan az elmúlt 10 év 10 különböző vetülete rajzolódik ki. Hasonló tárlat éppen 10 évvel korábban volt Pécsett. Akkor az összegzés igénye hívta életre a kiállítást, a mostanit viszont az elmaradt értelmezések vagy a kimondatlan reflexiók felszínre kerülésének kényszere. A 2008-as kiállítás kurátora Szabó Levente DLA, a kiállítás koncepciójának létrehozója pedig Bencze Zoltán építész volt.

 

fotó: Csontos Györgyi
2/24
fotó: Csontos Györgyi



A Cella Septichora Látogató Központ hétkaréjos kápolnájában felállított installációk 10 értelmezési mintába rendezve 10 munkát mutatnak be és 50 házat idéznek meg a pécsi városrégió kortárs közelmúltjából.

 

fotó: Csontos Györgyi
3/24
fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi
4/24
fotó: Csontos Györgyi

 

A kiállítás lebonyolítója a Kortárs Magyar Fotográfia Alapítvány volt. Szervezői fiatal pécsi építészek (Bencze Zoltán, Kis János, Rabb Dániel, Veres Gábor).

Az újszerű strukturális szemlélettel rendelkező kiállítás környezete a Cella Septichora terében a város kortársépítészetét – még ha átmenetileg is – a helyi közélet fókuszpontjába állítja.

fotó: Csontos Györgyi
5/24
fotó: Csontos Györgyi

 

A puritán installáció kiváló közvetítő közeggé vált a hely (szelleme?) és a kiállított épületek, tervek között. Minta. (Kritika esetleg a néhol széteső grafikát, kivitelezést és technikát érheti).

 

fotó: Csontos Györgyi
6/24
fotó: Csontos Györgyi

 

Az egyszerűen felállítható, fizikai és szellemi értelemben véve is tartós kiállítás bizton számíthat még későbbi bemutatókra belföldön és külföldön is egyaránt …hiánypótló összeállítás 2010-re (kár, hogy csak magyarul...).

 

fotó: Csontos Györgyi
7/24
fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi
8/24
fotó: Csontos Györgyi

A képen Szabó Levente DLA kurátor, Bencze Zoltán kiállítás-szervező és Golda János DLA kiállítás-megnyitó.
9/24
A képen Szabó Levente DLA kurátor, Bencze Zoltán kiállítás-szervező és Golda János DLA kiállítás-megnyitó.


 

A kiállítást Szíjártó Zsolt társadalomkutató és Golda János DLA építész nyitotta meg.

Szíjártó Zsolt megnyitóbeszédében kiemelte, hogy az elmúlt tíz év során a városok átalakulását kísérő jelenségek építészeti vonatkozásai olvashatók a kiállítás tablóin is. Ennek megfelelően a kiállítás tíz évet átfogó anyaga az építészeti teljesítmények értékelése helyett a városban zajló folyamatok függvényében állít előtérbe egy-egy épületet.

Golda János fontosnak tartotta, hogy a kiállított épületek egyes elemzése helyett inkább a „pécsiségről", a pécsi építészek speciális helyzetéről, Pécs kisugárzásáról, hatásáról beszéljen. A szakmában kirajzolódó jövendőbéli generációváltás jelentőségét is előrevetítette, melynek első képviselői már a kiállítás résztvevői között is megjelentek.

A kiállítás-megnyitó a bevezető gondolatok elhangzása után a színművész(et)ek bevonásával folytatódott.

 

fotó: Csontos Györgyi
10/24
fotó: Csontos Györgyi

A képen Schreck Ákos az előadókat instruálja.
11/24
A képen Schreck Ákos az előadókat instruálja.

 

A minusplus_architects építésziroda mutatatta be a „Kifutó" címet viselő ház-divatbemutatóját.

 

fotó: Csontos Györgyi
12/24
fotó: Csontos Györgyi

 

A modernista bauhaus-színházat is nyomokban megidéző előadás üde színfoltja volt az estnek, melyben a közönség kreativitására volt bízva, hogyan azonosítják be a kiállított műveket a megelevenített házakkal,…

 

fotó: Csontos Györgyi
13/24
fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi
14/24
fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi
15/24
fotó: Csontos Györgyi


pl. a szociális bérlakás jelmezével, vagy a Horvát Iskola modelljével vagy épp az Árkád-üzletház parkolójával.

 

fotó: Csontos Györgyi
16/24
fotó: Csontos Györgyi

 

A többrétegű tartalommal megtöltött rendezvény „teltházzal" zajlott…

 

fotó: Csontos Györgyi
17/24
fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi
18/24
fotó: Csontos Györgyi

 

az idősebb (a képen Golda János és Dévényi Sándor), és az ifjabb generáció részvétele mellett.

 

fotó: Csontos Györgyi
19/24
fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi
20/24
fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi
21/24
fotó: Csontos Györgyi

 

A kiállítás tíz „kritikai mintája": az „identitást kereső folyamatok", az „építészeti reprezentáció", a „mitologizáció", az „áruvá transzformált város", a „szociális kísérlet", a „regionalista magatartás", a „helyénvalóság", a „turisztikai befektetés", a „koncept-építés", vagy épp’ az „újraírt lehetőségek" mintáit felsorakoztató kiállítás eltér struktúrájában a tíz évvel ezelőtti reprezentatív kiállítástól, és más szemléletet is képvisel. Tíz éve Vámos Dominika így fogalmazott: „Pécs építészetének fejlődése a realitás szerint úgy tűnik, egy sajátos racionalizáció felé tart, újra felfedezve a kontinuitásban és a város belső törvényszerűségében rejlő értékeket. A békesség záloga csak a város összetartó ereje lehet, egy megegyezésen alapuló rend, amelyben többféle irányzat is megtalálhatja a karakteréhez illő mozgásteret."

 

fotó: Csontos Györgyi
22/24
fotó: Csontos Györgyi

fotó: Csontos Györgyi
23/24
fotó: Csontos Györgyi

 

Hogy a tíz évvel korábban feltett kérdésre született-e a válasz azóta: azaz, hogy az elmúlt tíz év hozott-e e tekintetben elmozdulást, széles társadalmi rétegekben is értett, elfogadott, összefogott koncepciókat, vagy épp’ a város-lélek kontinuitását és belső törvényszerűségeit szem előtt tartó, előremutató terveket, annak eldöntését a kiállítás szervezői a nézőktől és a nézőpontok értelmezőitől várják...

(A kiállítás megtekinthető: a Cella Septichora Látogató Központ (Pécs, Szent István tér) nyitvatartási idejében, 2008. december 29-től 2009. február 22-ig)

Csontos Györgyi (szöveg+kép)

A képriport eredeti tördeléssel, továbbá a kiállítási katalógus a csatolt pdf-ekben.

Vélemények (2)
szpero
2009.01.07.
21:54

annak, aki most azonnal lerongyolna pécsre: a cella septichora "karbantartás miatt" 20-ig zárva tart. tegnap megtapasztalhattam :(

rokon
2009.01.08.
07:55

@szpero: kínos • vigasztalásul marad a katalógus, lásd pdf-ben...

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Gül Baba utca // Egy hely + Építészfórum

2024.01.30. 16:22
8:55

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

Nézőpontok/Történet

Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény // Egy hely + Építészfórum

2024.01.16. 11:41
9:03

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.