Nézőpontok/Kritika

Két jelenség

1/4

Páskomliget utcai lakossági Együttműködési Iroda

Páskomliget utcai lakossági Együttműködési Iroda

Páskomliget utcai lakossági Együttműködési Iroda

?>
Páskomliget utcai lakossági Együttműködési Iroda
?>
Páskomliget utcai lakossági Együttműködési Iroda
?>
Páskomliget utcai lakossági Együttműködési Iroda
?>
1/4

Páskomliget utcai lakossági Együttműködési Iroda

Páskomliget utcai lakossági Együttműködési Iroda

Páskomliget utcai lakossági Együttműködési Iroda

Két jelenség
Nézőpontok/Kritika

Két jelenség

2011.06.09. 11:34

Cikkinfó

Szerzők:
Bardóczi Sándor

Vélemények:
3

Két tér, két azonos „színeket" képviselő politikai vezetés, két módszer, kétféle sors. Hogy melyik „európaibb"? Az olvasóra bízom – lehet szavazni. Vélemény Bardóczi Sándortól.

Felütés
2011. június 7-én kapkodhattuk a fejünket, amikor több sajtóorgánum leközölte Hutiray Gyula, újdonsült városfejlesztési ügyekért felelős főpolgármester-helyettes nyilatkozatát arról, hogy egy „közbeszerzéses ötletpályázaton" – maga a szókapcsolat is érdekes – eldőlt, hogy a FŐMTERV Zrt. tervezheti át a nevében és BKV tájékoztató tábláiban nemrég már „megújult" ex-Moszkva teret, azaz régi-új nevén a Széll Kálmán teret. A szakma ugyanis egyáltalán semmiféle jelét nem észlelte kiírt ötletpályázatnak – aminek egyébként a szabályok szerint át kéne futnia az illetékes szakmai kamarákon, hogy minden tekintetben megalapozott kiírás szülessen. A „Kalef" – ahogyan régen becézték – a budai oldal egyik legfontosabb tere, amelynek átépítésére több mint húsz év vajúdás sem volt elegendő. Számtalan urbanisztikai ötletelés, tervváltozat és térépítészeti koncepció született, amelyek jelentős részét a MŰ-HELY Zrt. (Nagy Béla) készítette el, de soha nem volt elegendő forrás a megvalósításra.

 

Páskomliget utcai lakossági Együttműködési Iroda
1/4
Páskomliget utcai lakossági Együttműködési Iroda

 

 

A dolgok azután vettek gyors fordulatot, hogy az év elején állami költségvetésből a rendezésre elkülönítettek hárommilliárd forintot, amely azonban a korábbi terveknek csak a töredékét engedi megvalósítani - elsősorban a fonódó villamosra fókuszálva. Az új közlekedésfejlesztési csúcsszerv, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) írt ki erre a feladatra közbeszerzési értékhatár alatti „ötletpályázatot", amely éppen ezért lehetett zárt és meghívásos. Ami ebben az egyetlen pozitívum: a szervezet nem automatikusan kiadta, hanem megversenyeztette azt a három legnagyobb budapesti közlekedéstervező céget, amelyeknek a tér fordulatokban gazdag közlekedési viszonyaira nagy a történeti rálátásuk. „A három jelentkező közül", olvasható az origo.hu közlésében, a FŐMTERV lett a befutó. Háttér információink szerint azonban a „jelentkezők" nem jelentkeztek, meghívták őket. Továbbá nem közbeszerzés és nem „ötletpályázat" zajlott le, hanem elkészült három tanulmányterv szintjét súroló pályázat és árajánlat a szerzői jogról történő előre lemondás mellett. (Ilyen jogokról való lemondás a kamarai hivatalos álláspont szerint egyébként jogi lehetetlenség). A Beleznay Éva korábbi főépítész által kezdeményezett, de végül el nem fogadott új Fővárosi Építési Keretszabályzat (FÉK) passzusaiba – helyesen – belekerült volna valami olyan megfogalmazás, hogy a város előre meghatározott, kiemelt jelentőségű, közérdekű pontjain csak nyílt tervpályázat lebonyolítása után lehet beruházást megindítani. Ha ez a szabálygyűjtemény érvényben lenne, akkor a Széll Kálmán tér ügye már nem ilyen hátsószobai módon rendeződik.

A tér több mint húsz éves tervezéstörténete, ha másra nem is, arra talán elegendő információval szolgálhatott volna, hogy abból egy jó tervezési program szülessen egy nyílt pályázat számára. A BKK valamiért nem gondolta azt, hogy ez lehet a helyes út. Régi reflexek egy új szervezetnél? Pedig a tér rendezése nem pusztán közlekedési kérdés: úgy érzem, ha ismét elsődleges prioritást élveznek majd a téren a közlekedési és közmű szakágak nyomvonalai, és ahhoz kell majd idomítani a tér megjelenését, abból ismét csak vizuálisan zavaró, léptéktévesztő, bizonytalan tömegekre, dézsás növényekre, resztli területek bezöldítésére, átfogó téri koncepció nélküli hályogkovácsolásra futja majd szabadtér-építészeti szempontból, ahogy ez ma a Móricz Zsigmond körtér esetében tapasztalható.

 

Páskomliget utcai lakossági Együttműködési Iroda
2/4
Páskomliget utcai lakossági Együttműködési Iroda

 

 

Átütés
2011 márciusában a XV. kerület vezetése nyílt tervezési ötletpályázatot írt ki Újpalota főterének környezetalakítására. A kiírásra 65 (!!!) érvényes pályamű érkezett, amely a válságfaktort kiválóan illusztrálja: mintegy 150 tervező tartotta érdemesnek elindulni az anonim megmérettetésen. Ezekből a zsűri végül 11 pályaművet díjazott és bár első helyezést is kiosztottak – itt gratulálok a Láris Barnabás - Vesztergom Ádám - Gyüre Borbála - Csontos Csenge - Kőhalmi Nóra - Antal Márk alkotta csapatnak – a kiíró mégis úgy látja, hogy a díjazott alkotások mindegyikében van olyan ötlet, amitől a majdani főtér működőképesebbé válik, és ezeket fel is akarja használni a kiviteli tervezéskor.

Nem szabad elfeledni azt sem, hogy az újpalotai főtérről való gondolkodás nem 2011 márciusában indult el: a kiírás programját sok év civil vajúdása, és egy erre a célra alakult formáció, a Nyírpalota Társaság küzdötte, szenvedte ki, leginkább a korábbi vezetés generálta ellenszélben. A régi vezetésnek ugyanis volt egy jól bevált házi tervezőcsapata, akik szíves örömest megtervezték volna az újpalotai főteret. Csak éppen akiknek tervezték volna, azok nem voltak megelégedve az első vázlatokkal. 2005-ben ezért a civilek előléptek azzal a koncepcióval, hogy „Álmodjuk meg közösen Újpalotát". Ezen belül programokat szervezetek arra a kérdésre, hogy „Milyen Főteret szeretnénk?". Az akkor civil, szakértő segítőként közreműködő Novák Ágnes építész most alpolgármesterként felügyelte az ötletpályázat lebonyolítását. A nagy üzenete a történetnek: így is lehet. Hosszabb, rögösebb, de nyílt úton.

 

Páskomliget utcai lakossági Együttműködési Iroda
3/4
Páskomliget utcai lakossági Együttműködési Iroda

 

 

Mélyütés
A Széll Kálmán térre benyújtott „ötletpályázatok" tervi tartalma vagy pusztán látványtervei egyáltalán nem publikáltak a sajtóban, azokat a BKK vagy a Főváros - úgy tűnik - nem óhajtja megosztani a nyilvánossággal. Biztosan úgy gondolják, hogy úgysem érdekel ez senkit. Innen jelzem: sokakat érdekelne. Lesz viszont véglegesített tanulmányterv – várhatóan nyár végére. Éppen ezért most csak a tervezőről való döntés ténye került napvilágra, meglehetősen pongyola sajtóátiratban, már ami a fenti anomáliákat illeti. Az Újpalotai Főtér pályázatokat – amely ténylegesen ötletpályázat volt – kiállításon ismerheti meg a nagyérdemű. Hozzá is szólhat. A Kalefnél egyenlőre csak a nyertes csapat összetétele ismert, maga a nyertes pályamű nem. A „tervversenyre" felkért FŐMTERV a Finta Stúdiót, és a Garten Stúdiót vitte magával a megmérettetésre.

Nem elvitatva egyik cég érdemeit sem, továbbá nem feltételezve azt, hogy az érintett cégek nem képesek akár kiváló minőségben megbirkózni az igencsak nehéznek ígérkező feladattal, az ember szája íze a fentiek tükrében mégis keserű: olybá tűnik, hogy a Széll Kálmán tér tervezési megbízásának kiadása esetében Fővárosunkban, vagy éppen a BKK berkein belül még mindig inkább a moszkvai állapotok a mérvadóak.

Hölgyeim! Uraim! Állítólag idén Magyarországon a „megújulás éve" van. Ennek jegyében jó lenne látni, hogy a város kiemelten kezelendő köztereiről elkezdenek máshogy, más módszerekkel gondolkodni, mindannyiunk érdekében. A minta adott: a XV. kerülettől, úgy vélem, érdemes lenne tanulni.

Vélemények (3)
felucca
2011.06.10.
09:52

Valóban csodálatraméltó, hogy Hutiray úr hogyan bukott egyre magasabbra és magasabbra, ez engem Andrej Gromiko esetére emlékeztet. Egyébként Hutiray úr volt az, aki nősténytigrisként védte és tette várostervezők számára érinthettelenné a Mammut 1. és Mammut 2. problémát, még a '90-es évek közepén, saját hátán hajózva be Schőn Józsefet a Széna térre. De mindegy. A konkrét problémához a hozzátennivalóm annyi, hogy nagyon helyes, hogy a jelenlegi "ötletpályázatnál" átugrották a korábbi tervezési "eredményeket". Azok ugyanis kivétel nélkül abból indultak ki, hogy eljön majd valamikor egy boldog kor, ahol hirtelen annyi pénz ömlik ki egy páncélszekrényből, hogy abból a Moszkva tér sorsa egyszer és mindenkorra a legelőremutatóbb módon rendezhető. Eklatáns példája ennek a Mű-Hely terve, ahol egy változatlanul elmaradott szervezésű közlekedési csomópontra emeltek egy, a lényeget (azaz a változatlan káoszt) elfedő műhegyet. Isten mentsen az ilyen típusú tervektől! Mivel ilyen ideális állapot nem létezik, ezért másfajta, ütemezhető megoldások után kell nézni, lehetőleg elfelejtve ez együtemű gigaprojekteknek még a lehetőségét is. Kíváncsi vagyok, mit hozott a Főmterv. Előéletüket ismerve valami nagyon közlekedésszagú megoldás lesz, itt-ott zöld reszlikkel, kis torz gyalogosficakokkal.

line out
2011.06.09.
13:49

Mióta erről és az országos főépítész által kiírt másik szenzációs javaslattételi izéről olvastam, egyre növekvő kíváncsisággal várom a Kamara nyilatkozatát mindkét ügyben (hogy a többi, a sajtóban pörgő csodás ügyről ne is beszéljünk). Igazán izgatott vagyok, vajon mit gondol a szakma érdekképviseleti szervezete az eljárásokról, a témákról, a verseny és a piac tisztaságáról és a résztvevők felelősségéről, illetve a saját vonatkozó feladatairól.

Pákozdi Imre
2011.06.09.
14:05

@line out: Kevés közszolgát ismertem, akit annyira idegesített a köz, mint Hutiray urat. Tapasztalataim az 1998 és 2002 közötti időszakból valók, amikor ő volt a II. kerület alpolgármestere. "Személyes" ismeretségünk a Marcibányi tér átrendezésével kapcsolatos, amely ügyben H. úr tartotta a lakossági fórumot. Hát, lehet, hogy ebbe bukott bele 2002 őszén Bencze György, akkori, fideszes polgármester...

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.