| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Programok

Ipar–Infrastruktúra–Építészet / Győr-Moson-Sopron megyében 1925–1990

1/8

Forrás: Hartmann Gergely

A győri Gabonatárház a Mosoni-Duna partján az ötvenes években. (Fortepan / Szalay Zoltán)

A sopronhorpácsi Növénynemesítési Intézet körmagtárja. (Fortepan / Botár Angéla)

A győri ÁTI Közraktár a hetvenes évek végén (Horváth Andor hagyatéka)

A Rába Magyar Vagon- és Gépgyár 67 ezer m²-es futóműgyártó csarnoka és irodaépülete a nyolcvanas évek elején. (Lőrincz József hagyatéka)

A Rába Magyar Vagon- és Gépgyár új acélöntödéje a hetvenes években. (Lőrincz József hagyatéka)

A Magyar Államvasutak Kimlei Villamos Vonalfelügyelősége (és transzformátorháza) Pretsch János, 1932 (© Schmal Fülöp, Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara)

Sopronhorpács, a Növénynemesítési Intézet ”körmagtára” Novák Ede, 1951 (© Schmal Fülöp, Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara)

?>
Forrás: Hartmann Gergely
?>
A győri Gabonatárház a Mosoni-Duna partján az ötvenes években. (Fortepan / Szalay Zoltán)
?>
A sopronhorpácsi Növénynemesítési Intézet körmagtárja. (Fortepan / Botár Angéla)
?>
A győri ÁTI Közraktár a hetvenes évek végén (Horváth Andor hagyatéka)
?>
A Rába Magyar Vagon- és Gépgyár 67 ezer m²-es futóműgyártó csarnoka és irodaépülete a nyolcvanas évek elején. (Lőrincz József hagyatéka)
?>
A Rába Magyar Vagon- és Gépgyár új acélöntödéje a hetvenes években. (Lőrincz József hagyatéka)
?>
A Magyar Államvasutak Kimlei Villamos Vonalfelügyelősége (és transzformátorháza) Pretsch János, 1932 (© Schmal Fülöp, Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara)
?>
Sopronhorpács, a Növénynemesítési Intézet ”körmagtára” Novák Ede, 1951 (© Schmal Fülöp, Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara)
1/8

Forrás: Hartmann Gergely

A győri Gabonatárház a Mosoni-Duna partján az ötvenes években. (Fortepan / Szalay Zoltán)

A sopronhorpácsi Növénynemesítési Intézet körmagtárja. (Fortepan / Botár Angéla)

A győri ÁTI Közraktár a hetvenes évek végén (Horváth Andor hagyatéka)

A Rába Magyar Vagon- és Gépgyár 67 ezer m²-es futóműgyártó csarnoka és irodaépülete a nyolcvanas évek elején. (Lőrincz József hagyatéka)

A Rába Magyar Vagon- és Gépgyár új acélöntödéje a hetvenes években. (Lőrincz József hagyatéka)

A Magyar Államvasutak Kimlei Villamos Vonalfelügyelősége (és transzformátorháza) Pretsch János, 1932 (© Schmal Fülöp, Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara)

Sopronhorpács, a Növénynemesítési Intézet ”körmagtára” Novák Ede, 1951 (© Schmal Fülöp, Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara)

Ipar–Infrastruktúra–Építészet / Győr-Moson-Sopron megyében 1925–1990
Programok

Ipar–Infrastruktúra–Építészet / Győr-Moson-Sopron megyében 1925–1990

2021.11.16. 11:32

Eseményinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Cég, szervezet:
Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara, Magyar Építőművészek Szövetsége

Esemény kezdete:
2021.11.16. 18:00
Esemény vége:
2021.11.30. 18:00

A Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara folytatja 2014 óta tartó építészeti kiállítás-sorozatát, amelyben a megye 20. századi építészeti örökségét dolgozza fel és mutatja be. A templomok, lakó- és középületek után idén az ipari épületek kerülnek sorra.

A mai megye a 20. század során többször volt országosan is kiemelt ipari fejlesztések színtere, amelyek maradandó építészeti alkotásokat hagytak maguk után. A két világháború között például Füredi Oszkár és Winkler Oszkár ipari épületei tették le először a régió modern formálású építészetének alapjait. A II. világháború után a mosonmagyaróvári Timföldgyár és a győri Magyar Vagon- és Gépgyár fejlesztése volt számottevő beruházás. A hatvanas évektől a Győri Tervező Vállalat és a Rába-gyár évtizedeken át tartó közös munkával az ország legnagyobb és építészetileg is érdekes acélszerkezetű üzemeit hozta létre, először Győrben, majd a megyében és végül országszerte. Olykor kisebb falvakban, például Sopronhorpácson vagy Bakonyszentlászlón is épültek kivételes alkotások. Többek között ezek is szerepelnek a bemutatott mintegy ötvenöt épület, épületegyüttes között.

A győri Gabonatárház a Mosoni-Duna partján az ötvenes években. (Fortepan / Szalay Zoltán)
2/8
A győri Gabonatárház a Mosoni-Duna partján az ötvenes években. (Fortepan / Szalay Zoltán)

A tárlatnak van két különleges egysége is. Összegyűjtöttünk néhányat a legjelentősebb közlekedési és közmű-infrastruktúrát szolgáló építmények közül. Látható többek között az ország legnagyobb víztornya, valamint az 1932-es átadásakor világ leghosszabb hegesztett közúti acél hídja is. Mintha ezek a gyárépületeknél tartósabban őriznék eredeti formájukat és méltóságukat. Ugyanakkor az ipari épületek különösen veszélyeztetettek: sok esetben akár komplett gyárak ürülnek ki, ami rohamos pusztuláshoz és bontásokhoz vezet. A funkcióváltásra és az ily módon való újjászületésre sajnos gyakorlatilag nem találunk példát, lebontott együttesre viszont annál többet.

Reméljük, hogy a tárlat hozzájárul ahhoz, hogy felismerjük a még meglévő építmények értékeit, hogy azokat ne elpusztítsuk, hanem újrahasználjuk, hiszen nem csak jelentős anyagi értéket képviselnek, de a régió önazonosságának is szerves részei.

Forrás: Hartmann Gergely
1/8
Forrás: Hartmann Gergely

szervező: Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara
kurátor, szövegek: Hartmann Gergely
grafika: Manninger Dániel
fotók, fotóarculat: Schmal Fülöp

megnyitó:
2021. november 16., 18:00
MÉSZ-székház, Kós Károly terem
1088 Budapest, Ötpacsirta utca 2.
web: https://fb.me/e/1wjySkes8

A kiállítás november 30-áig látogatható.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.