| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Hallgatói terv

Integrációs ház és tanoda Gilvánfán – Varjú Kata diplomamunkája

1/23

Helyszíni-, és történeti áttekintés, építészeti program. Építész: Varjú Kata

A megfogalmazott tervezési módszer-, és a tervezési folyamat összefüggései. Építész: Varjú Kata

Helyszíni adottságok, és azokból következő telepítési koncepció. Építész: Varjú Kata

Tanoda - térszervezési axonometria, földszinti alaprajz. Építész: Varjú Kata

A tanoda metszetei, energetikai koncepció. Építész: Varjú Kata

Homlokzatok és alkalmazott építőanyagok. Építész: Varjú Kata

Tanoda - belső terek koncepciója, látványtervei. Építész: Varjú Kata

Integrációs ház - Térszervezési axonometria, földszinti alaprajz. Építész: Varjú Kata

Az integrációs ház hosszmetszete, szerkezeti koncepció és részletrajzok. Építész: Varjú Kata

Az integrációs ház és kemencés közösségi kert metszete, axonometria a fedett-nyitott közösségi tér működéséről. Építész: Varjú Kata

Az integrációs ház közösségi terének használati variációi. Építész: Varjú Kata

Templom hitéleti funkció visszaállítása, belsőépítészeti koncepció. Építész: Varjú Kata

Megvalósítási szakaszok definiálása. Építész: Varjú Kata

Átnézeti axonometria, a koncepció összegzése. Építész: Varjú Kata

Látványterv a Fő utca felől. Építész: Varjú Kata

Látványterv a templom bejárata felől. Építész: Varjú Kata

Kemencés közösségi udvar látványterve. Építész: Varjú Kata

Látványterv az Újsor felől. Építész: Varjú Kata

Tanoda – kültéri látványterv. Építész: Varjú Kata

A tanoda udvara, fedett-nyitott foglalkoztatóterem. Építész: Varjú Kata

1:200 makett, anyaga: canson, beton, balsafa

1:200 makett, anyaga: canson, beton, balsafa

1:200 makett, anyaga: canson, beton, balsafa

?>
Helyszíni-, és történeti áttekintés, építészeti program. Építész: Varjú Kata
?>
A megfogalmazott tervezési módszer-, és a tervezési folyamat összefüggései. Építész: Varjú Kata
?>
Helyszíni adottságok, és azokból következő telepítési koncepció. Építész: Varjú Kata
?>
Tanoda - térszervezési axonometria, földszinti alaprajz. Építész: Varjú Kata
?>
A tanoda metszetei, energetikai koncepció. Építész: Varjú Kata
?>
Homlokzatok és alkalmazott építőanyagok. Építész: Varjú Kata
?>
Tanoda - belső terek koncepciója, látványtervei. Építész: Varjú Kata
?>
Integrációs ház - Térszervezési axonometria, földszinti alaprajz. Építész: Varjú Kata
?>
Az integrációs ház hosszmetszete, szerkezeti koncepció és részletrajzok. Építész: Varjú Kata
?>
Az integrációs ház és kemencés közösségi kert metszete, axonometria a fedett-nyitott közösségi tér működéséről. Építész: Varjú Kata
?>
Az integrációs ház közösségi terének használati variációi. Építész: Varjú Kata
?>
Templom hitéleti funkció visszaállítása, belsőépítészeti koncepció. Építész: Varjú Kata
?>
Megvalósítási szakaszok definiálása. Építész: Varjú Kata
?>
Átnézeti axonometria, a koncepció összegzése. Építész: Varjú Kata
?>
Látványterv a Fő utca felől. Építész: Varjú Kata
?>
Látványterv a templom bejárata felől. Építész: Varjú Kata
?>
Kemencés közösségi udvar látványterve. Építész: Varjú Kata
?>
Látványterv az Újsor felől. Építész: Varjú Kata
?>
Tanoda – kültéri látványterv. Építész: Varjú Kata
?>
A tanoda udvara, fedett-nyitott foglalkoztatóterem. Építész: Varjú Kata
?>
1:200 makett, anyaga: canson, beton, balsafa
?>
1:200 makett, anyaga: canson, beton, balsafa
?>
1:200 makett, anyaga: canson, beton, balsafa
1/23

Helyszíni-, és történeti áttekintés, építészeti program. Építész: Varjú Kata

A megfogalmazott tervezési módszer-, és a tervezési folyamat összefüggései. Építész: Varjú Kata

Helyszíni adottságok, és azokból következő telepítési koncepció. Építész: Varjú Kata

Tanoda - térszervezési axonometria, földszinti alaprajz. Építész: Varjú Kata

A tanoda metszetei, energetikai koncepció. Építész: Varjú Kata

Homlokzatok és alkalmazott építőanyagok. Építész: Varjú Kata

Tanoda - belső terek koncepciója, látványtervei. Építész: Varjú Kata

Integrációs ház - Térszervezési axonometria, földszinti alaprajz. Építész: Varjú Kata

Az integrációs ház hosszmetszete, szerkezeti koncepció és részletrajzok. Építész: Varjú Kata

Az integrációs ház és kemencés közösségi kert metszete, axonometria a fedett-nyitott közösségi tér működéséről. Építész: Varjú Kata

Az integrációs ház közösségi terének használati variációi. Építész: Varjú Kata

Templom hitéleti funkció visszaállítása, belsőépítészeti koncepció. Építész: Varjú Kata

Megvalósítási szakaszok definiálása. Építész: Varjú Kata

Átnézeti axonometria, a koncepció összegzése. Építész: Varjú Kata

Látványterv a Fő utca felől. Építész: Varjú Kata

Látványterv a templom bejárata felől. Építész: Varjú Kata

Kemencés közösségi udvar látványterve. Építész: Varjú Kata

Látványterv az Újsor felől. Építész: Varjú Kata

Tanoda – kültéri látványterv. Építész: Varjú Kata

A tanoda udvara, fedett-nyitott foglalkoztatóterem. Építész: Varjú Kata

1:200 makett, anyaga: canson, beton, balsafa

1:200 makett, anyaga: canson, beton, balsafa

1:200 makett, anyaga: canson, beton, balsafa

Integrációs ház és tanoda Gilvánfán – Varjú Kata diplomamunkája
Épülettervek/Hallgatói terv

Integrációs ház és tanoda Gilvánfán – Varjú Kata diplomamunkája

2020.09.06. 08:22
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Gilvánfa

Építészek, alkotók:
Varjú Kata

Integrációs ház és tanoda Gilvánfán

Tervezés éve:
2020

Stáblista

Tervező: Varjú Kata

Intézmény: Pécsi Tudományegyetem, Építőművész Msc

Konzulensek: 
építészet: dr. Zilahi Péter, dr. Rétfalvi Donát
szerkezet: dr. Széll Attila Béla, Duga Marcell
opponens: Pelényi Margit

Egyéb információ: Breuer Marcell diplomadíjjal elismert terv
 

Dosszié:

MÉD:

Építészként hogyan gondolkodunk a társadalmi felelősségvállalásról? Varjú Kata diplomamunkájában egy elmaradott település, Gilvánfalva lakosságának tervezett a közösség integrációját segítő épületet. A tervezési folyamatnak azonban az esettanulmányok, a helyi tapasztalatok és következtetések, valamint a szociológiai és gazdasági elemzések is fontos részét képezték.

A jelen kor legsúlyosabb globális-, és hazai társadalmi problémáinak egyike a szegregáció és a vele járó társadalmi szakadék növekedése, mélyülése. Egy adott társadalmat elérő hatások szinte az összes tudományterületet és kompetenciát érintik, ezáltal felmerül a kérdés, hogy egy adott szakterületen belül – jelen esetben építész tervezőként –, hogyan gondolkodhatunk a társadalmi felelősségvállalásról, annak fontosságáról?

Diplomamunkám elkészítésekor nem csupán egy, a közösség integrációját segítő épület megtervezése volt a cél, hanem egy tervezési módszer megfogalmazása, melynek alkotóelemei esettanulmányok, a helyi tapasztalatokból levont következtetések, szociológiai-, történeti-, és gazdasági elemzés.

Helyszíni-, és történeti áttekintés, építészeti program. Építész: Varjú Kata
1/23
Helyszíni-, és történeti áttekintés, építészeti program. Építész: Varjú Kata

Diplomamunkám helyszíne az ormánsági kistérség legelmaradottabb mutatókkal rendelkező települése: Gilvánfa. A település 404 lakosa mind roma származású. A lakosság több, mint fele csupán 8 általános iskolai osztályt végzett, vagy annál is kevesebbet. A nagy mértékű munkanélküliség következtében az egy főre jutó átlagos kereset alig éri el a huszonháromezer forintot. A lakosság nagy részének 10-15 éve nem volt állandó munkahelye, kiadásaikat a közmunkaprogramban való részvétel-, és a szociális ellátás által képesek fedezni.1

Helyszíni adottságok, és azokból következő telepítési koncepció. Építész: Varjú Kata
3/23
Helyszíni adottságok, és azokból következő telepítési koncepció. Építész: Varjú Kata

A tervezési folyamat kiindulópontja a helyi jelenléten alapuló párbeszéd megteremtése volt, mely által a problémameghatározás egzakttá-, s így a megfelelő megoldási javaslat megfogalmazása egyszerűbbé vált. Az általuk megfogalmazott problémák közt szerepelt a közösségi kohézió hiánya, melyet összefüggésbe hoztak a szórakozási-, találkozási lehetőség hiányával. Megoldandó problémaként merült fel az orvosi szolgáltatás hiánya, a felnőttképzés infrastruktúrájának elmaradottsága, s a gyermekek kapcsán a jelenlegi tanoda léptéke, mely egyben imaterem, harangláb és közösségi tér is. A helyiek akut problémaként fogalmazták meg a kóbor kutyák jelenlétét, ezzel összefüggésben a közbiztonság hiányát. A spontán interjúk résztvevői egyetlen konkrét víziót fogalmaztak meg egy lehetséges fejlesztés kapcsán: a létrejövő közösségi terekben akkor éreznék magukat igazán biztonságban, ha az egy kerített, biztonságos tér lenne.

A programalkotás során megfogalmazott két épület telepítésekor a templom térben álló épületének bizonytalan téri, és a jelenlegi használatból adódó helyzeteinek rendezése, továbbá a településközpont kiterjedésének definiálása volt az elsődleges cél. A tervezett épületek illeszkednek a meglévő struktúrába, az utcafronttól visszahúzott épületek által reprezentatív előtér jön létre a templom bejáratánál, s a két különböző minőségű közösségi tér megközelítése is egyértelművé válik. Az integrációs ház épülete zárja az eddig nem definiált településközpont határát.

Az építészeti koncepció kiindulópontja egy olyan moduláris rendszer létrehozása volt, mely könnyen átlátható szerkezeti elemekből építkezik, lehetővé teszi a közösségi építést, ez által megalapozva a közösség épületekhez való kötődését.2 A tanoda zárt kertjében álló pavilonszerű épület földszinti áttört tere fedett-nyitott foglalkoztatótérként funkcionál, egyben átmeneti teret képez a megérkezés helye és a védett sportudvar között. A tanoda belső tere a fedett nyitott tér lefedése, vertikális kiterjesztése. A tanoda, mint sajátos intézmény, nem csak az oktatásban való felzárkóztatásért felel, ezért fontos volt olyan terek megtervezése, ahol a gyermekek kijátszhatják magukból a mindennapok során átélt traumákat,3 mint a negatív diszkrimináció, a kirekesztettség és nincstelenség. Ennek érdekében kül-, és beltéri rekreációs terek és relaxációs felületek is helyet kaptak az épületben. 

Az integrációs ház kétszintes épületében a földszinten került elhelyezésre a szociális blokk orvosi rendelővel, jogsegély irodával, adományraktárral, az emeleten pedig a felnőttképzés, szórakozás, kikapcsolódás többfunkciós tere. A zárt kert vertikális hangsúlya a falu kemencéje. A fedett-nyitott közösségi tér a roma kultúra szerves részét képező gasztronómiai-zenés-táncos közösségi rendezvények helye. A közösségi teret és az ott tartott rendezvényeket (esküvő, főzés, falunap, disznóvágás) egy kompakt blokk szolgálja ki bográcsmosóval, raktárral, mosdókkal. Az építmény a környékbéli összeomlott házak vályogtégláinak felhasználásával, újra hasznosításával jön létre.

Átnézeti axonometria, a koncepció összegzése. Építész: Varjú Kata
14/23
Átnézeti axonometria, a koncepció összegzése. Építész: Varjú Kata

A kerítés szintén egy helyi anyag – gyomként számontartott gyalogakác vessző – felhasználásával jön létre, mely egyben a beás roma kultúra kosárfonó hagyományaihoz nyúl vissza. 
A helyi anyagok felhasználásán túl a fenntarthatóság és az esztétikus költséghatékonyság is szerves részét képezték a koncepciónak. A faszerkezet vázán belül elhelyezkedő „meleg mag" falpaneljein kívül Betonyp építőlemez, belső oldalon MFP építőlemez került elhelyezésre. A belső terekben az MFP lemez a bútorok anyagaként is megjelenik, néhol finoman színeket láttatva. A cél azonban, hogy a belső terek mégis inkább letisztul hátteret adjanak a közösség színes kutúrájának. A letisztult „befejezettlen háttér" lehetőséget ad a későbbi használóknak arra, hogy tereiket úgy alakítsák, hogy az a leginkább illeszkedjen a közösség atmoszférájához.4

Varjú Kata

Források:

1 Humán innovációs szemle 2016/1.- A Gilvánfán lakók körében végzett, szükséglet- és helyzetfeltárásra irányuló kérdőíves vizsgálat eredményei, elérhető az interneten, p29. 2019.07.26.
2 Design Like You Give a Damn - Building Change from the Ground Up - Edited by Architecture for Humanity - Abrams, New York. pp. 38-39.
3 Design Like You Give a Damn - Building Change from the Ground Up - Edited by Architecture for Humanity - Abrams, New York. pp. 116-117.
4 dr. Zilahi Péter - Társadalom és építészet peremén - A szociális építészet tervezési aspektusai, 2015.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.