Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Vélemény

Időutazás menetrend szerint – a magyar vasút leghangulatosabb kisállomásai

1/21

A Bakony mélyén, a legközelebbi lakott területektől, azaz a két névadó falutól három kilométerre fekszik az 1940-ben épült Porva-Csesznek állomás. A Bakonyt átszelő, egy vágányú Győr-Veszprém vasútvonal 1896-os megépítése után egy évtizeddel létesült, mint keresztezőhely a hosszú Zirc-Bakonyszentlászló állomásköz félútján.

A mai, ritkább menetrendben az állomásnak már nincs kitérő funkciója, így személyzete sem. Állapota azonban az a 1960-as, majd a 2020-as évek felújítási után kiváló. 2011 óta műemlék.  

Az állomás elhelyezkedése még azokat az éveket idézi, amikor ilyen távoli falvakból is érdemes volt eljönni a vasúthoz, mint egyetlen gépesített közlekedési eszközhöz. Az épület belsejében hétvégenként működik büfé, és vasúttörténeti kiállítása is látogatható.

A Balatonföldvártól mintegy 15 kilométerre fekvő Somogymeggyes azon kevés települések egyike, amik közúti szempontból zsákfaluk, a vasútja viszont kapcsolatot teremt Siófok és Kaposvár között.  

Az állomás a Helyi Érdekű Vasutak szabványos negyed osztályú típustervéhez hasonló, de azokhoz képest 90 fokkal elforgatva álló épület, a vasúttal együtt a HÉV-ek építésének fénykorában épült, 1906-ban.

Az állomás berendezései között még eredeti formában megtalálhatók az ólak is, ahol a vasúti dolgozók a ház körüli állataikat tarthatták.

Az állomás egykori parkja is kútja is eredeti, bár leromlott állapotban áll. A nagyobb felújítások építése óta elkerülték, de az állagmegóvása folyamatos. Állandó térközőri szolgálat működik benne.

A Pécstől Villányba és Mohácsra vezető vasútvonal egyik középállomása Áta, szintén zsákfalu. Az egyedi állomásépület még évtizedekkel a vasúti mellékvonalak hőskora előtt, 1857-ben épült.

Az épület ma is teljes értékű állomás, bár a jelenlegi menetrend szerint csak a tehervonatok félreállítására használatos. Homlokzata és váróterme is jó állapotú.

Az állomáshoz tartozó szolgálati lakás és az eredeti mellékhelységek ma is megvannak, már használaton kívüli állapotban.

A két óránként közlekedő járatok kevés utasa száll itt le, a falu még bő fél kilométerre van a dombtetőn. Az épület mellől itt sem hiányzik a máig gyártott H típusú vasbeton elemekből álló kerítés.

A Bakonyt átszelő vasút másik erdei állomása Eplény, ahol ma is folyamatos szolgálat, és rendszeres vonatkeresztezések vannak. A 127 éves állomásépületet szépen gondozott kertje, és piros nyílászárói teszik igazán egyedivé.

A Somogyi Mernye állomása a másod osztályú HÉV típusterv állomásépületek jellegzetes példája, közülük is a jelenlegi legjobb állapotú. Teljes felújítása a Magyar Falu Program keretében alig három hete, 2023 novemberre készült el.

Míg az utasokat a szerény váróteremben már USB töltővel felszerelt asztal várja, a vasúti technológia maradt az évszázados, jól bevált rendszer. Az állomás végében lévő útátjáró sorompóját a személyzet hosszú láncok közvetítésével, kézi erővel engedi le és fel az épület előtt.  

Az állomás dísze az igazán szépen, de sajnos megállíthatatlanul öregedő, eredeti áruraktár. A fekete nyíl a vasút maximális űrszelvényébe benyúló rakodóperonra figyelmeztet –a szabványos teherkocsik éppen ide illenek.  

Az Alföld déli részén kanyargó, egykori Arad-Csanádi vasút állomásai építészetileg is igazán egyedi, értékes alkotások, amit 2022 tavaszán külön képgalériában mutattunk be. Köztük Mezőhegyes állomása bonyolítja az egyik legnagyobb forgalmat.

A hazai vasút egyik különlegessége a keskeny nyomközű Balatonfenyves- Szomogyszentpál- Csisztafürdő vonal, hazánk utolsó gazdasági vasútja, ami ma már az országos hálózatba integrált menetrenddel és jegyekkel közlekedik. Az 1952-ben átadott állomásépülete a szorceál építészet jegyeit is magán viselte.

A múlt idő oka, hogy a vasút 2020-as felújításkor sajnos alaposan  átépült, eredeti homlokzatát elvesztette (2019-es fotó). Az egykori különlegességét már csak a változatlanul közlekedő, hetven éves járművek őrzik.

A megszűnt vasútvonalak hosszú sorát gyarapítja az 1997-ben és 2003-ban két ütemben bezárt Pécsvárad-Bátaszék vasútvonal, melynek Palotabozsoki állomása húsz éves elhagyottsáság után az elmúlt években újjáéledt.

A Vasúti Múzeum Palotabozsok Hagyományőrző Egyesület jóvoltából mára egy egyedülálló vasúti múzeum született meg, ami valódi időgépként repíti vissza a látogatót egy vidéki kisállomás 20. század közepi hétköznapjaiba.

Az állomás harmadosztályú felvételi épülete a késői HÉV –állomások típusterve szerint, három helyett már négy emeleti ablakkal épült 1911-ben. A múzeum udvarán a mellékvonalakon használatos kisebb szabványos építmények, padok, lámpaoszlopok, és utastájékoztató táblák mellett járművek gyűjteménye is megtekinthető.  

?>
A Bakony mélyén, a legközelebbi lakott területektől, azaz a két névadó falutól három kilométerre fekszik az 1940-ben épült Porva-Csesznek állomás. A Bakonyt átszelő, egy vágányú Győr-Veszprém vasútvonal 1896-os megépítése után egy évtizeddel létesült, mint keresztezőhely a hosszú Zirc-Bakonyszentlászló állomásköz félútján.
?>
A mai, ritkább menetrendben az állomásnak már nincs kitérő funkciója, így személyzete sem. Állapota azonban az a 1960-as, majd a 2020-as évek felújítási után kiváló. 2011 óta műemlék.

 
?>
Az állomás elhelyezkedése még azokat az éveket idézi, amikor ilyen távoli falvakból is érdemes volt eljönni a vasúthoz, mint egyetlen gépesített közlekedési eszközhöz. Az épület belsejében hétvégenként működik büfé, és vasúttörténeti kiállítása is látogatható.
?>
A Balatonföldvártól mintegy 15 kilométerre fekvő Somogymeggyes azon kevés települések egyike, amik közúti szempontból zsákfaluk, a vasútja viszont kapcsolatot teremt Siófok és Kaposvár között.

 
?>
Az állomás a Helyi Érdekű Vasutak szabványos negyed osztályú típustervéhez hasonló, de azokhoz képest 90 fokkal elforgatva álló épület, a vasúttal együtt a HÉV-ek építésének fénykorában épült, 1906-ban.
?>
Az állomás berendezései között még eredeti formában megtalálhatók az ólak is, ahol a vasúti dolgozók a ház körüli állataikat tarthatták.
?>
Az állomás egykori parkja is kútja is eredeti, bár leromlott állapotban áll. A nagyobb felújítások építése óta elkerülték, de az állagmegóvása folyamatos. Állandó térközőri szolgálat működik benne.
?>
A Pécstől Villányba és Mohácsra vezető vasútvonal egyik középállomása Áta, szintén zsákfalu. Az egyedi állomásépület még évtizedekkel a vasúti mellékvonalak hőskora előtt, 1857-ben épült.
?>
Az épület ma is teljes értékű állomás, bár a jelenlegi menetrend szerint csak a tehervonatok félreállítására használatos. Homlokzata és váróterme is jó állapotú.
?>
Az állomáshoz tartozó szolgálati lakás és az eredeti mellékhelységek ma is megvannak, már használaton kívüli állapotban.
?>
A két óránként közlekedő járatok kevés utasa száll itt le, a falu még bő fél kilométerre van a dombtetőn. Az épület mellől itt sem hiányzik a máig gyártott H típusú vasbeton elemekből álló kerítés.
?>
A Bakonyt átszelő vasút másik erdei állomása Eplény, ahol ma is folyamatos szolgálat, és rendszeres vonatkeresztezések vannak. A 127 éves állomásépületet szépen gondozott kertje, és piros nyílászárói teszik igazán egyedivé.
?>
A Somogyi Mernye állomása a másod osztályú HÉV típusterv állomásépületek jellegzetes példája, közülük is a jelenlegi legjobb állapotú. Teljes felújítása a Magyar Falu Program keretében alig három hete, 2023 novemberre készült el.
?>
Míg az utasokat a szerény váróteremben már USB töltővel felszerelt asztal várja, a vasúti technológia maradt az évszázados, jól bevált rendszer. Az állomás végében lévő útátjáró sorompóját a személyzet hosszú láncok közvetítésével, kézi erővel engedi le és fel az épület előtt.

 
?>
Az állomás dísze az igazán szépen, de sajnos megállíthatatlanul öregedő, eredeti áruraktár. A fekete nyíl a vasút maximális űrszelvényébe benyúló rakodóperonra figyelmeztet –a szabványos teherkocsik éppen ide illenek.

 
?>
Az Alföld déli részén kanyargó, egykori Arad-Csanádi vasút állomásai építészetileg is igazán egyedi, értékes alkotások, amit 2022 tavaszán külön képgalériában mutattunk be. Köztük Mezőhegyes állomása bonyolítja az egyik legnagyobb forgalmat.
?>
A hazai vasút egyik különlegessége a keskeny nyomközű Balatonfenyves- Szomogyszentpál- Csisztafürdő vonal, hazánk utolsó gazdasági vasútja, ami ma már az országos hálózatba integrált menetrenddel és jegyekkel közlekedik. Az 1952-ben átadott állomásépülete a szorceál építészet jegyeit is magán viselte.
?>
A múlt idő oka, hogy a vasút 2020-as felújításkor sajnos alaposan  átépült, eredeti homlokzatát elvesztette (2019-es fotó). Az egykori különlegességét már csak a változatlanul közlekedő, hetven éves járművek őrzik.
?>
A megszűnt vasútvonalak hosszú sorát gyarapítja az 1997-ben és 2003-ban két ütemben bezárt Pécsvárad-Bátaszék vasútvonal, melynek Palotabozsoki állomása húsz éves elhagyottsáság után az elmúlt években újjáéledt.
?>
A Vasúti Múzeum Palotabozsok Hagyományőrző Egyesület jóvoltából mára egy egyedülálló vasúti múzeum született meg, ami valódi időgépként repíti vissza a látogatót egy vidéki kisállomás 20. század közepi hétköznapjaiba.
?>
Az állomás harmadosztályú felvételi épülete a késői HÉV –állomások típusterve szerint, három helyett már négy emeleti ablakkal épült 1911-ben. A múzeum udvarán a mellékvonalakon használatos kisebb szabványos építmények, padok, lámpaoszlopok, és utastájékoztató táblák mellett járművek gyűjteménye is megtekinthető.

 
1/21

A Bakony mélyén, a legközelebbi lakott területektől, azaz a két névadó falutól három kilométerre fekszik az 1940-ben épült Porva-Csesznek állomás. A Bakonyt átszelő, egy vágányú Győr-Veszprém vasútvonal 1896-os megépítése után egy évtizeddel létesült, mint keresztezőhely a hosszú Zirc-Bakonyszentlászló állomásköz félútján.

A mai, ritkább menetrendben az állomásnak már nincs kitérő funkciója, így személyzete sem. Állapota azonban az a 1960-as, majd a 2020-as évek felújítási után kiváló. 2011 óta műemlék.  

Az állomás elhelyezkedése még azokat az éveket idézi, amikor ilyen távoli falvakból is érdemes volt eljönni a vasúthoz, mint egyetlen gépesített közlekedési eszközhöz. Az épület belsejében hétvégenként működik büfé, és vasúttörténeti kiállítása is látogatható.

A Balatonföldvártól mintegy 15 kilométerre fekvő Somogymeggyes azon kevés települések egyike, amik közúti szempontból zsákfaluk, a vasútja viszont kapcsolatot teremt Siófok és Kaposvár között.  

Az állomás a Helyi Érdekű Vasutak szabványos negyed osztályú típustervéhez hasonló, de azokhoz képest 90 fokkal elforgatva álló épület, a vasúttal együtt a HÉV-ek építésének fénykorában épült, 1906-ban.

Az állomás berendezései között még eredeti formában megtalálhatók az ólak is, ahol a vasúti dolgozók a ház körüli állataikat tarthatták.

Az állomás egykori parkja is kútja is eredeti, bár leromlott állapotban áll. A nagyobb felújítások építése óta elkerülték, de az állagmegóvása folyamatos. Állandó térközőri szolgálat működik benne.

A Pécstől Villányba és Mohácsra vezető vasútvonal egyik középállomása Áta, szintén zsákfalu. Az egyedi állomásépület még évtizedekkel a vasúti mellékvonalak hőskora előtt, 1857-ben épült.

Az épület ma is teljes értékű állomás, bár a jelenlegi menetrend szerint csak a tehervonatok félreállítására használatos. Homlokzata és váróterme is jó állapotú.

Az állomáshoz tartozó szolgálati lakás és az eredeti mellékhelységek ma is megvannak, már használaton kívüli állapotban.

A két óránként közlekedő járatok kevés utasa száll itt le, a falu még bő fél kilométerre van a dombtetőn. Az épület mellől itt sem hiányzik a máig gyártott H típusú vasbeton elemekből álló kerítés.

A Bakonyt átszelő vasút másik erdei állomása Eplény, ahol ma is folyamatos szolgálat, és rendszeres vonatkeresztezések vannak. A 127 éves állomásépületet szépen gondozott kertje, és piros nyílászárói teszik igazán egyedivé.

A Somogyi Mernye állomása a másod osztályú HÉV típusterv állomásépületek jellegzetes példája, közülük is a jelenlegi legjobb állapotú. Teljes felújítása a Magyar Falu Program keretében alig három hete, 2023 novemberre készült el.

Míg az utasokat a szerény váróteremben már USB töltővel felszerelt asztal várja, a vasúti technológia maradt az évszázados, jól bevált rendszer. Az állomás végében lévő útátjáró sorompóját a személyzet hosszú láncok közvetítésével, kézi erővel engedi le és fel az épület előtt.  

Az állomás dísze az igazán szépen, de sajnos megállíthatatlanul öregedő, eredeti áruraktár. A fekete nyíl a vasút maximális űrszelvényébe benyúló rakodóperonra figyelmeztet –a szabványos teherkocsik éppen ide illenek.  

Az Alföld déli részén kanyargó, egykori Arad-Csanádi vasút állomásai építészetileg is igazán egyedi, értékes alkotások, amit 2022 tavaszán külön képgalériában mutattunk be. Köztük Mezőhegyes állomása bonyolítja az egyik legnagyobb forgalmat.

A hazai vasút egyik különlegessége a keskeny nyomközű Balatonfenyves- Szomogyszentpál- Csisztafürdő vonal, hazánk utolsó gazdasági vasútja, ami ma már az országos hálózatba integrált menetrenddel és jegyekkel közlekedik. Az 1952-ben átadott állomásépülete a szorceál építészet jegyeit is magán viselte.

A múlt idő oka, hogy a vasút 2020-as felújításkor sajnos alaposan  átépült, eredeti homlokzatát elvesztette (2019-es fotó). Az egykori különlegességét már csak a változatlanul közlekedő, hetven éves járművek őrzik.

A megszűnt vasútvonalak hosszú sorát gyarapítja az 1997-ben és 2003-ban két ütemben bezárt Pécsvárad-Bátaszék vasútvonal, melynek Palotabozsoki állomása húsz éves elhagyottsáság után az elmúlt években újjáéledt.

A Vasúti Múzeum Palotabozsok Hagyományőrző Egyesület jóvoltából mára egy egyedülálló vasúti múzeum született meg, ami valódi időgépként repíti vissza a látogatót egy vidéki kisállomás 20. század közepi hétköznapjaiba.

Az állomás harmadosztályú felvételi épülete a késői HÉV –állomások típusterve szerint, három helyett már négy emeleti ablakkal épült 1911-ben. A múzeum udvarán a mellékvonalakon használatos kisebb szabványos építmények, padok, lámpaoszlopok, és utastájékoztató táblák mellett járművek gyűjteménye is megtekinthető.  

Nézőpontok/Vélemény

Időutazás menetrend szerint – a magyar vasút leghangulatosabb kisállomásai

2023.11.25. 16:02
1/21

A Bakony mélyén, a legközelebbi lakott területektől, azaz a két névadó falutól három kilométerre fekszik az 1940-ben épült Porva-Csesznek állomás. A Bakonyt átszelő, egy vágányú Győr-Veszprém vasútvonal 1896-os megépítése után egy évtizeddel létesült, mint keresztezőhely a hosszú Zirc-Bakonyszentlászló állomásköz félútján.

A mai, ritkább menetrendben az állomásnak már nincs kitérő funkciója, így személyzete sem. Állapota azonban az a 1960-as, majd a 2020-as évek felújítási után kiváló. 2011 óta műemlék.  

Az állomás elhelyezkedése még azokat az éveket idézi, amikor ilyen távoli falvakból is érdemes volt eljönni a vasúthoz, mint egyetlen gépesített közlekedési eszközhöz. Az épület belsejében hétvégenként működik büfé, és vasúttörténeti kiállítása is látogatható.

A Balatonföldvártól mintegy 15 kilométerre fekvő Somogymeggyes azon kevés települések egyike, amik közúti szempontból zsákfaluk, a vasútja viszont kapcsolatot teremt Siófok és Kaposvár között.  

Az állomás a Helyi Érdekű Vasutak szabványos negyed osztályú típustervéhez hasonló, de azokhoz képest 90 fokkal elforgatva álló épület, a vasúttal együtt a HÉV-ek építésének fénykorában épült, 1906-ban.

Az állomás berendezései között még eredeti formában megtalálhatók az ólak is, ahol a vasúti dolgozók a ház körüli állataikat tarthatták.

Az állomás egykori parkja is kútja is eredeti, bár leromlott állapotban áll. A nagyobb felújítások építése óta elkerülték, de az állagmegóvása folyamatos. Állandó térközőri szolgálat működik benne.

A Pécstől Villányba és Mohácsra vezető vasútvonal egyik középállomása Áta, szintén zsákfalu. Az egyedi állomásépület még évtizedekkel a vasúti mellékvonalak hőskora előtt, 1857-ben épült.

Az épület ma is teljes értékű állomás, bár a jelenlegi menetrend szerint csak a tehervonatok félreállítására használatos. Homlokzata és váróterme is jó állapotú.

Az állomáshoz tartozó szolgálati lakás és az eredeti mellékhelységek ma is megvannak, már használaton kívüli állapotban.

A két óránként közlekedő járatok kevés utasa száll itt le, a falu még bő fél kilométerre van a dombtetőn. Az épület mellől itt sem hiányzik a máig gyártott H típusú vasbeton elemekből álló kerítés.

A Bakonyt átszelő vasút másik erdei állomása Eplény, ahol ma is folyamatos szolgálat, és rendszeres vonatkeresztezések vannak. A 127 éves állomásépületet szépen gondozott kertje, és piros nyílászárói teszik igazán egyedivé.

A Somogyi Mernye állomása a másod osztályú HÉV típusterv állomásépületek jellegzetes példája, közülük is a jelenlegi legjobb állapotú. Teljes felújítása a Magyar Falu Program keretében alig három hete, 2023 novemberre készült el.

Míg az utasokat a szerény váróteremben már USB töltővel felszerelt asztal várja, a vasúti technológia maradt az évszázados, jól bevált rendszer. Az állomás végében lévő útátjáró sorompóját a személyzet hosszú láncok közvetítésével, kézi erővel engedi le és fel az épület előtt.  

Az állomás dísze az igazán szépen, de sajnos megállíthatatlanul öregedő, eredeti áruraktár. A fekete nyíl a vasút maximális űrszelvényébe benyúló rakodóperonra figyelmeztet –a szabványos teherkocsik éppen ide illenek.  

Az Alföld déli részén kanyargó, egykori Arad-Csanádi vasút állomásai építészetileg is igazán egyedi, értékes alkotások, amit 2022 tavaszán külön képgalériában mutattunk be. Köztük Mezőhegyes állomása bonyolítja az egyik legnagyobb forgalmat.

A hazai vasút egyik különlegessége a keskeny nyomközű Balatonfenyves- Szomogyszentpál- Csisztafürdő vonal, hazánk utolsó gazdasági vasútja, ami ma már az országos hálózatba integrált menetrenddel és jegyekkel közlekedik. Az 1952-ben átadott állomásépülete a szorceál építészet jegyeit is magán viselte.

A múlt idő oka, hogy a vasút 2020-as felújításkor sajnos alaposan  átépült, eredeti homlokzatát elvesztette (2019-es fotó). Az egykori különlegességét már csak a változatlanul közlekedő, hetven éves járművek őrzik.

A megszűnt vasútvonalak hosszú sorát gyarapítja az 1997-ben és 2003-ban két ütemben bezárt Pécsvárad-Bátaszék vasútvonal, melynek Palotabozsoki állomása húsz éves elhagyottsáság után az elmúlt években újjáéledt.

A Vasúti Múzeum Palotabozsok Hagyományőrző Egyesület jóvoltából mára egy egyedülálló vasúti múzeum született meg, ami valódi időgépként repíti vissza a látogatót egy vidéki kisállomás 20. század közepi hétköznapjaiba.

Az állomás harmadosztályú felvételi épülete a késői HÉV –állomások típusterve szerint, három helyett már négy emeleti ablakkal épült 1911-ben. A múzeum udvarán a mellékvonalakon használatos kisebb szabványos építmények, padok, lámpaoszlopok, és utastájékoztató táblák mellett járművek gyűjteménye is megtekinthető.  

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.