Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Helyek/Infrastruktúra

Fapadosi Ferihegy

1/12

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/12

Fapadosi Ferihegy
Helyek/Infrastruktúra

Fapadosi Ferihegy

2005.08.25. 09:08

Fejállomás lenne az egyszerű neve, de már beszivárgott helyette a latin gyökerű, angolból átvett szó, a terminál. Ráadásul számozva - itt most a régiről, az egyesről lesz szó -, túlnan évek óta működik a kettes, a betűvel jelölt 2/A meg 2/B, szóval nem egyszerű.

 

Sokáig az egyetlen nemzetközi repülőtér volt Budapesten az egyes, a Ferihegy - jó arányú, hangulatos épület. Megnyitása, 1950 után a zivatarosra forduló időkben persze hamar feledésbe merült, hogy alaprajza kétmotoros repülőt formáz. A gépmadarak felőli oldalon, a terasz két végében mégis annyira jellegzetesek a légcsavarjai - a két hengeres torony -, hogy e játék, az óriásmodell ma is könnyen felfedezhető. A hely külön bája, hogy a felújítás-bővítés közepette nem szoktak el innen a pici repülő lények, a fecskék. A tornyok nyakrészében s a fejépület négyzetes tagolású homlokzatán számos fészekben költenek, rendületlenül.


Még a madaraknak sem volt idejük felocsúdni, oly hirtelen vált aktuálissá az újjáépítés. Mert elszaporodtak a fapadosok. S miután kétfejű (fene vad) folyamatról van szó, hiszen a nagy turistainváziók kora egyszerre következett be az iszonyatos terrorattakokkal - az átépítést szinte titokban készítették elő, ki sem írtak építészeti pályázatot. Nem kíméltek viszont apait-anyait, azaz anyagit. Tíz és fél milliárd a végösszeg. Elkészült 15 hónap alatt. Fő szempont bizonyára a biztonság volt: a személyi és csomagkontroll, a jól ellenőrizhető terek szellőztetése, világítása - infrastrukturális kompaktsága. Így lett huszadrangú kérdés az architektúra, a kiérlelt tér- és felületformálás. Megteszi néhány formai bukfenc, rátétek, villogó fémcsicsák, vagy itt-ott a mattüveg - az összkép sokszor procc. Szerencse, hogy a villámmunka iparviharában a régi Ferihegyet mégis próbálták műemlékként kezelni. Ifjabb Dávid Károly és Szabó Márton klasszikus modern alkotásán (1939-1950) nagyon nem tudtak rontani. Pár malőr azért akad, például érthetetlen ablak-ajtócserék és átalakítások.


Amit most hozzáraktak, persze hatásos, de hogy néhány év múltán hasonlóan patinás lesz-e, megőrzésre és felújításra érdemes, az ma még rejtély. Közvetlen előzmény: a hetvenes években az utascsarnokot már kibővítették. Kétoldalt acélos - ún. KIPSZER - térrácsot alkalmaztak, a szinte mindenhatónak kikiáltott, aztán hamar dicsfényét vesztett "könnyűszerkezet" egyik hazai csodáját. Ezeket lebontották, de - láss más csodát - a zártszelvény-vasrudakat nem dobták ki, hanem egyéb terek fedéséhez újra felhasználták. S most egyedi acélszerkezettel fedték le a két új szárnycsarnokot, melyek üveghéja vászonredőnnyel árnyékolható. A lapos ívű tartókon könnyítő lyuksor fut végig, és így kísértetiesen emlékeztet egy éppen kimúlt védőtetőre. Történetesen arra, ami oly nagy tiltakozást váltott ki a székesfehérvári királyi romoknál, hogy pár év múltán csak lebontották...


Nem mondható, hogy e szerkezet itt sokkal jobban illenék a főképp kővel burkolt, vasbeton szerkezetű régi épülethez. A nagy nyugat-európai repülőterek, Frankfurt, München, Amszterdam racionálisabb hájtekje már inkább, de az nálunk valahogy nem megy. Fontosabbnak tartották a tervezők, hogy az egyszerű alaprajzi analógiát tovább fűzzék az anyagformálásban. Az acélívek régi Junkers repülők testének bordáit idézik, és előtetőként végigfutnak kívül is, az organikusság érzetét keltve. A Farkasréti temető központi ravatalozójának bordavilága így terjed tova a reptér irányában. A térkihasználás hol szoros, hol bő - de épp fordítva, mint ahogy jó lenne. Szűk például az érkezési utascsarnok, ahol a bőröndfutószalag visszakanyarját magas korláttal kell védeni, mert ha ott venné le valaki a pakkját, akkor elállja a többiek útját. Szintén cipőkanalas az indulási oldalon az útlevélvizsgálat tere, ugyanakkor pazarló is. Párosan raktak be önálló határőrfülkéket, egymástól alig 40-70 centire, és a hulladéktérként adódó rövid folyosócskákat oszlopokkal torlaszolták el, ahogy pesti járdáinkat szokták az autók elől. Rejtett bőség: a harmadik emeleti irodák folyosója olyan széles, hogy pingpongasztalokat vagy fitneszgépeket rakhatnának be a személyzet fölfrissülésére.


A Ferihegy 1 szeptember 1-jétől fogadja a fapados utasokat. A magángéppel repkedők számára pedig egy konténerépületet emeltek, közvetlenül mellé.

 

 

Fotó: Lakóterv Kft.


Felújítás és bővítés: Budapest Airport
Építész: dr. Jaklics Ervin és Obermayer István - Lakóterv Kft.; Szécsi Zsolt - Állami Műemlékhelyreállítási és Restaurálási Központ
Belsőépítész: Takács László - Lakóterv Kft.
Generálkivitelező: Magyar Építő Rt., HÉROSZ Rt. és Rezonátor Rt.


A cikk megjelent az Élet és Irodalom 2005/33. számában.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.