Nézőpontok/Történet

Építészfesztivál: így telt a hétvége

1/27

Az Építészfesztivál szakmai programjainak első előadója Keller Márkus volt, aki az építészek önképéről, az építészszerepek változásáról beszélt a hallgatóságnak.

A szociológus, történész az építész és a megrendelő közötti viszony, az alkotóművészet és az alkalmazott művészet, valamint az építészet mint társadalomformáló erő témakörei mentén kezdeményezett beszélgetéseket a hallgatóság között.

Fesztiválozók várják a következő előadás kezdetét a naplementében.

Zemlényi-Kovács Barnabás Jövőredisztribúció című előadásában a popkultúra és a kortárs képzőművészet példáin keresztül arra igyekezett rámutatni, hogy kultúránk a retróiparnak köszönhetően kiüresedett a jövőképekből.

Mark Fisher Kapitalista realizmus című művének társfordítója a brit kultúrkritikus elméleteire támaszkodva mutatott rá az innováció kultúrájának ezredforduló körüli kiüresedésére, melyet a mai napig nem sikerült újjáéleszteni.

A JÜ (Mészáros Ádám, Hock Ernő, Miklós Szilveszter) koncertje megalapozta az este jó hangulatát.

Nemcsak a fesztiválnak otthont adó Szalki-szigeten, de Dunaújvárosban is voltak szakmai események, többek között a Takács Ákos és Winkler Márk vezetésével tartott Elfeledett tipológiák című városi séta.

A sétán három különleges, telepszerű lakóépületet jártunk be: a Napospart sorházas beépítést, a Szilvás utcai teraszházakat és a Bagolyvárat.

Előbbi kettőnél egy-egy lakásba is bemehettünk. Ez a fotó az Ungár Péter és Kisbán Mária által tervezett teraszházak egyik tetőteraszán készült.

Takács Ákos nemcsak a sétához csatlakozott. A város másik oldalán podcast társalkotójakával az építészet társadalmasításáról és a rendszerkritikus építészet lehetőségeiről is beszélgettünk.

A szombati nap utolsó szakmai beszélgetésének témája az utópia és annak irodalmi, építészeti és képzőművészeti vonatkozásai volt.

Czigányik Zsolt az irodalom, Miklósvölgyi Zsolt a képzőművészetek, Szántay Zsófia pedig az építészet szemszögéből közelítettek a témához. Áttfogó képet kaphattunk arról, milyen párhuzamok fedezhetőek fel e területek utópisztikus alkotásai között.

A szakmai programok után Mátrai Péter építész, zeneszerző izgalmas, építészeti tervek és történetek segítségével komponált hangperformansza következett.

Két mű, a LELETEK (bolyongás egy elhagyatott gyárban) és a LÁTHATATLAN VÁROSOK (Ersilia, Ottavia, Argia) hangzott el, mindkettő kiindulópontja az építészet, a város – és benne az ember.

A ¡Nosnach koncertje tovább fokozta az est hangulatát.

Minimál tangó New Yorktól Odesszáig. Kelet-európai sanzon. Francia, zsidó, argentin, balkáni és cirkuszi zenék keverednek kísérleti, kortárs és szabadzenei elemekkel.

Vasárnap az első szakmai beszélgetés témája az építőanyagok jövője volt, szó esett többek között arról, hogy valóban különbséget lehet-e tenni mesterséges és természetes anyagok között, vagy hogy fontos-e a megrendelők számára az őszinte anyaghasználat.

A beszélgetésen részt vett Kruchina Sándor, az Austrotherm vezető szaktanácsadója, Radev Gergő, az Ermin Architects építésze, Vatai Krisztián, az FDB Facade Design & Building tulajdonosa, valamint Szederkényi Lukács, az AU Műhely építésze.

Winkler Márk, a fesztivál szakmai programjának összeállítója épp a következő beszélgetést konferálja fel a színpadon.

Beszélgetés Michel Serres francia filozófus A természeti szerződés c. könyvéről Seregi Tamás esztétával, Kovács Gábor filozófussal és Sebestyén Endre bioinformatikussal.

A könyv az ökológiai filozófia egyik klasszikus műve úgy, hogy magát az ökológia szót egyszer sem írja le. 1990-ben felvetett kérdései és javaslatai az IPCC klímaváltozásról szóló hatodik jelentésének árnyékában fontosabbak, mint valaha.

A beszélgetések a programszünetekben is folytatódtak.

Zsugorodó Városok beszélgetés Alföldi Györggyel, a BME dékánjával, Szabó Imrével, Dunaújváros főépítészével és a moderátor Balázs Bálint építésszel.

A beszélgetés során a résztvevők arra keresték a választ, hogy milyen eszközökkel lehet megfékezni vagy legalább kordában tartani a városi lakosság számának zsugorodását mind általánosságban, mind konkrétan Dunaújváros esetében.

A szakmai programok sorát egy Dunaújváros szocreál örökségéről szóló beszélgetés zárta, Végh Árpád és Kovács Dániel építészettörténészek és Kuslits Tibor építész részvételével. A beszélgetést Böröndy Júlia moderálta.

A három, szoros dunaújvárosi kötődéssel bíró résztvevő nagy lelkesedéssel beszélgetett többek között arról, hogy milyen feltáratlan kérdések vannak még a szocreál rövid életű, de nagy hatású korszakával kapcsolatban.

Az utolsó este a Kinetic Erotic adott koncertet a színpadon. Felszabadult, táncos bulival ért véget a Fesztivál. Reméljük, hogy találkozunk jövőre is!

?>
Az Építészfesztivál szakmai programjainak első előadója Keller Márkus volt, aki az építészek önképéről, az építészszerepek változásáról beszélt a hallgatóságnak.
?>
A szociológus, történész az építész és a megrendelő közötti viszony, az alkotóművészet és az alkalmazott művészet, valamint az építészet mint társadalomformáló erő témakörei mentén kezdeményezett beszélgetéseket a hallgatóság között.
?>
Fesztiválozók várják a következő előadás kezdetét a naplementében.
?>
Zemlényi-Kovács Barnabás Jövőredisztribúció című előadásában a popkultúra és a kortárs képzőművészet példáin keresztül arra igyekezett rámutatni, hogy kultúránk a retróiparnak köszönhetően kiüresedett a jövőképekből.
?>
Mark Fisher Kapitalista realizmus című művének társfordítója a brit kultúrkritikus elméleteire támaszkodva mutatott rá az innováció kultúrájának ezredforduló körüli kiüresedésére, melyet a mai napig nem sikerült újjáéleszteni.
?>
A JÜ (Mészáros Ádám, Hock Ernő, Miklós Szilveszter) koncertje megalapozta az este jó hangulatát.
?>
Nemcsak a fesztiválnak otthont adó Szalki-szigeten, de Dunaújvárosban is voltak szakmai események, többek között a Takács Ákos és Winkler Márk vezetésével tartott Elfeledett tipológiák című városi séta.
?>
A sétán három különleges, telepszerű lakóépületet jártunk be: a Napospart sorházas beépítést, a Szilvás utcai teraszházakat és a Bagolyvárat.
?>
Előbbi kettőnél egy-egy lakásba is bemehettünk. Ez a fotó az Ungár Péter és Kisbán Mária által tervezett teraszházak egyik tetőteraszán készült.
?>
Takács Ákos nemcsak a sétához csatlakozott. A város másik oldalán podcast társalkotójakával az építészet társadalmasításáról és a rendszerkritikus építészet lehetőségeiről is beszélgettünk.
?>
A szombati nap utolsó szakmai beszélgetésének témája az utópia és annak irodalmi, építészeti és képzőművészeti vonatkozásai volt.
?>
Czigányik Zsolt az irodalom, Miklósvölgyi Zsolt a képzőművészetek, Szántay Zsófia pedig az építészet szemszögéből közelítettek a témához. Áttfogó képet kaphattunk arról, milyen párhuzamok fedezhetőek fel e területek utópisztikus alkotásai között.
?>
A szakmai programok után Mátrai Péter építész, zeneszerző izgalmas, építészeti tervek és történetek segítségével komponált hangperformansza következett.
?>
Két mű, a LELETEK (bolyongás egy elhagyatott gyárban) és a LÁTHATATLAN VÁROSOK (Ersilia, Ottavia, Argia) hangzott el, mindkettő kiindulópontja az építészet, a város – és benne az ember.
?>
A ¡Nosnach koncertje tovább fokozta az est hangulatát.
?>
Minimál tangó New Yorktól Odesszáig. Kelet-európai sanzon. Francia, zsidó, argentin, balkáni és cirkuszi zenék keverednek kísérleti, kortárs és szabadzenei elemekkel.
?>
Vasárnap az első szakmai beszélgetés témája az építőanyagok jövője volt, szó esett többek között arról, hogy valóban különbséget lehet-e tenni mesterséges és természetes anyagok között, vagy hogy fontos-e a megrendelők számára az őszinte anyaghasználat.
?>
A beszélgetésen részt vett Kruchina Sándor, az Austrotherm vezető szaktanácsadója, Radev Gergő, az Ermin Architects építésze, Vatai Krisztián, az FDB Facade Design & Building  tulajdonosa, valamint Szederkényi Lukács, az AU Műhely építésze.
?>
Winkler Márk, a fesztivál szakmai programjának összeállítója épp a következő beszélgetést konferálja fel a színpadon.
?>
Beszélgetés Michel Serres francia filozófus A természeti szerződés c. könyvéről Seregi Tamás esztétával, Kovács Gábor filozófussal és Sebestyén Endre bioinformatikussal.
?>
A könyv az ökológiai filozófia egyik klasszikus műve úgy, hogy magát az ökológia szót egyszer sem írja le. 1990-ben felvetett kérdései és javaslatai az IPCC klímaváltozásról szóló hatodik jelentésének árnyékában fontosabbak, mint valaha.
?>
A beszélgetések a programszünetekben is folytatódtak.
?>
Zsugorodó Városok beszélgetés Alföldi Györggyel, a BME dékánjával, Szabó Imrével, Dunaújváros főépítészével és a moderátor Balázs Bálint építésszel.
?>
A beszélgetés során a résztvevők arra keresték a választ, hogy milyen eszközökkel lehet megfékezni vagy legalább kordában tartani a városi lakosság számának zsugorodását mind általánosságban, mind konkrétan Dunaújváros esetében.
?>
A szakmai programok sorát egy Dunaújváros szocreál örökségéről szóló beszélgetés zárta, Végh Árpád és Kovács Dániel építészettörténészek és Kuslits Tibor építész részvételével. A beszélgetést Böröndy Júlia moderálta.
?>
A három, szoros dunaújvárosi kötődéssel bíró résztvevő nagy lelkesedéssel beszélgetett többek között arról,  hogy milyen feltáratlan kérdések vannak még a szocreál rövid életű, de nagy hatású korszakával kapcsolatban.
?>
Az utolsó este a Kinetic Erotic adott koncertet a színpadon. Felszabadult, táncos bulival ért véget a Fesztivál. Reméljük, hogy találkozunk jövőre is!
1/27

Az Építészfesztivál szakmai programjainak első előadója Keller Márkus volt, aki az építészek önképéről, az építészszerepek változásáról beszélt a hallgatóságnak.

A szociológus, történész az építész és a megrendelő közötti viszony, az alkotóművészet és az alkalmazott művészet, valamint az építészet mint társadalomformáló erő témakörei mentén kezdeményezett beszélgetéseket a hallgatóság között.

Fesztiválozók várják a következő előadás kezdetét a naplementében.

Zemlényi-Kovács Barnabás Jövőredisztribúció című előadásában a popkultúra és a kortárs képzőművészet példáin keresztül arra igyekezett rámutatni, hogy kultúránk a retróiparnak köszönhetően kiüresedett a jövőképekből.

Mark Fisher Kapitalista realizmus című művének társfordítója a brit kultúrkritikus elméleteire támaszkodva mutatott rá az innováció kultúrájának ezredforduló körüli kiüresedésére, melyet a mai napig nem sikerült újjáéleszteni.

A JÜ (Mészáros Ádám, Hock Ernő, Miklós Szilveszter) koncertje megalapozta az este jó hangulatát.

Nemcsak a fesztiválnak otthont adó Szalki-szigeten, de Dunaújvárosban is voltak szakmai események, többek között a Takács Ákos és Winkler Márk vezetésével tartott Elfeledett tipológiák című városi séta.

A sétán három különleges, telepszerű lakóépületet jártunk be: a Napospart sorházas beépítést, a Szilvás utcai teraszházakat és a Bagolyvárat.

Előbbi kettőnél egy-egy lakásba is bemehettünk. Ez a fotó az Ungár Péter és Kisbán Mária által tervezett teraszházak egyik tetőteraszán készült.

Takács Ákos nemcsak a sétához csatlakozott. A város másik oldalán podcast társalkotójakával az építészet társadalmasításáról és a rendszerkritikus építészet lehetőségeiről is beszélgettünk.

A szombati nap utolsó szakmai beszélgetésének témája az utópia és annak irodalmi, építészeti és képzőművészeti vonatkozásai volt.

Czigányik Zsolt az irodalom, Miklósvölgyi Zsolt a képzőművészetek, Szántay Zsófia pedig az építészet szemszögéből közelítettek a témához. Áttfogó képet kaphattunk arról, milyen párhuzamok fedezhetőek fel e területek utópisztikus alkotásai között.

A szakmai programok után Mátrai Péter építész, zeneszerző izgalmas, építészeti tervek és történetek segítségével komponált hangperformansza következett.

Két mű, a LELETEK (bolyongás egy elhagyatott gyárban) és a LÁTHATATLAN VÁROSOK (Ersilia, Ottavia, Argia) hangzott el, mindkettő kiindulópontja az építészet, a város – és benne az ember.

A ¡Nosnach koncertje tovább fokozta az est hangulatát.

Minimál tangó New Yorktól Odesszáig. Kelet-európai sanzon. Francia, zsidó, argentin, balkáni és cirkuszi zenék keverednek kísérleti, kortárs és szabadzenei elemekkel.

Vasárnap az első szakmai beszélgetés témája az építőanyagok jövője volt, szó esett többek között arról, hogy valóban különbséget lehet-e tenni mesterséges és természetes anyagok között, vagy hogy fontos-e a megrendelők számára az őszinte anyaghasználat.

A beszélgetésen részt vett Kruchina Sándor, az Austrotherm vezető szaktanácsadója, Radev Gergő, az Ermin Architects építésze, Vatai Krisztián, az FDB Facade Design & Building tulajdonosa, valamint Szederkényi Lukács, az AU Műhely építésze.

Winkler Márk, a fesztivál szakmai programjának összeállítója épp a következő beszélgetést konferálja fel a színpadon.

Beszélgetés Michel Serres francia filozófus A természeti szerződés c. könyvéről Seregi Tamás esztétával, Kovács Gábor filozófussal és Sebestyén Endre bioinformatikussal.

A könyv az ökológiai filozófia egyik klasszikus műve úgy, hogy magát az ökológia szót egyszer sem írja le. 1990-ben felvetett kérdései és javaslatai az IPCC klímaváltozásról szóló hatodik jelentésének árnyékában fontosabbak, mint valaha.

A beszélgetések a programszünetekben is folytatódtak.

Zsugorodó Városok beszélgetés Alföldi Györggyel, a BME dékánjával, Szabó Imrével, Dunaújváros főépítészével és a moderátor Balázs Bálint építésszel.

A beszélgetés során a résztvevők arra keresték a választ, hogy milyen eszközökkel lehet megfékezni vagy legalább kordában tartani a városi lakosság számának zsugorodását mind általánosságban, mind konkrétan Dunaújváros esetében.

A szakmai programok sorát egy Dunaújváros szocreál örökségéről szóló beszélgetés zárta, Végh Árpád és Kovács Dániel építészettörténészek és Kuslits Tibor építész részvételével. A beszélgetést Böröndy Júlia moderálta.

A három, szoros dunaújvárosi kötődéssel bíró résztvevő nagy lelkesedéssel beszélgetett többek között arról, hogy milyen feltáratlan kérdések vannak még a szocreál rövid életű, de nagy hatású korszakával kapcsolatban.

Az utolsó este a Kinetic Erotic adott koncertet a színpadon. Felszabadult, táncos bulival ért véget a Fesztivál. Reméljük, hogy találkozunk jövőre is!

Nézőpontok/Történet

Építészfesztivál: így telt a hétvége

2022.07.04. 18:47
1/27

Az Építészfesztivál szakmai programjainak első előadója Keller Márkus volt, aki az építészek önképéről, az építészszerepek változásáról beszélt a hallgatóságnak.

A szociológus, történész az építész és a megrendelő közötti viszony, az alkotóművészet és az alkalmazott művészet, valamint az építészet mint társadalomformáló erő témakörei mentén kezdeményezett beszélgetéseket a hallgatóság között.

Fesztiválozók várják a következő előadás kezdetét a naplementében.

Zemlényi-Kovács Barnabás Jövőredisztribúció című előadásában a popkultúra és a kortárs képzőművészet példáin keresztül arra igyekezett rámutatni, hogy kultúránk a retróiparnak köszönhetően kiüresedett a jövőképekből.

Mark Fisher Kapitalista realizmus című művének társfordítója a brit kultúrkritikus elméleteire támaszkodva mutatott rá az innováció kultúrájának ezredforduló körüli kiüresedésére, melyet a mai napig nem sikerült újjáéleszteni.

A JÜ (Mészáros Ádám, Hock Ernő, Miklós Szilveszter) koncertje megalapozta az este jó hangulatát.

Nemcsak a fesztiválnak otthont adó Szalki-szigeten, de Dunaújvárosban is voltak szakmai események, többek között a Takács Ákos és Winkler Márk vezetésével tartott Elfeledett tipológiák című városi séta.

A sétán három különleges, telepszerű lakóépületet jártunk be: a Napospart sorházas beépítést, a Szilvás utcai teraszházakat és a Bagolyvárat.

Előbbi kettőnél egy-egy lakásba is bemehettünk. Ez a fotó az Ungár Péter és Kisbán Mária által tervezett teraszházak egyik tetőteraszán készült.

Takács Ákos nemcsak a sétához csatlakozott. A város másik oldalán podcast társalkotójakával az építészet társadalmasításáról és a rendszerkritikus építészet lehetőségeiről is beszélgettünk.

A szombati nap utolsó szakmai beszélgetésének témája az utópia és annak irodalmi, építészeti és képzőművészeti vonatkozásai volt.

Czigányik Zsolt az irodalom, Miklósvölgyi Zsolt a képzőművészetek, Szántay Zsófia pedig az építészet szemszögéből közelítettek a témához. Áttfogó képet kaphattunk arról, milyen párhuzamok fedezhetőek fel e területek utópisztikus alkotásai között.

A szakmai programok után Mátrai Péter építész, zeneszerző izgalmas, építészeti tervek és történetek segítségével komponált hangperformansza következett.

Két mű, a LELETEK (bolyongás egy elhagyatott gyárban) és a LÁTHATATLAN VÁROSOK (Ersilia, Ottavia, Argia) hangzott el, mindkettő kiindulópontja az építészet, a város – és benne az ember.

A ¡Nosnach koncertje tovább fokozta az est hangulatát.

Minimál tangó New Yorktól Odesszáig. Kelet-európai sanzon. Francia, zsidó, argentin, balkáni és cirkuszi zenék keverednek kísérleti, kortárs és szabadzenei elemekkel.

Vasárnap az első szakmai beszélgetés témája az építőanyagok jövője volt, szó esett többek között arról, hogy valóban különbséget lehet-e tenni mesterséges és természetes anyagok között, vagy hogy fontos-e a megrendelők számára az őszinte anyaghasználat.

A beszélgetésen részt vett Kruchina Sándor, az Austrotherm vezető szaktanácsadója, Radev Gergő, az Ermin Architects építésze, Vatai Krisztián, az FDB Facade Design & Building tulajdonosa, valamint Szederkényi Lukács, az AU Műhely építésze.

Winkler Márk, a fesztivál szakmai programjának összeállítója épp a következő beszélgetést konferálja fel a színpadon.

Beszélgetés Michel Serres francia filozófus A természeti szerződés c. könyvéről Seregi Tamás esztétával, Kovács Gábor filozófussal és Sebestyén Endre bioinformatikussal.

A könyv az ökológiai filozófia egyik klasszikus műve úgy, hogy magát az ökológia szót egyszer sem írja le. 1990-ben felvetett kérdései és javaslatai az IPCC klímaváltozásról szóló hatodik jelentésének árnyékában fontosabbak, mint valaha.

A beszélgetések a programszünetekben is folytatódtak.

Zsugorodó Városok beszélgetés Alföldi Györggyel, a BME dékánjával, Szabó Imrével, Dunaújváros főépítészével és a moderátor Balázs Bálint építésszel.

A beszélgetés során a résztvevők arra keresték a választ, hogy milyen eszközökkel lehet megfékezni vagy legalább kordában tartani a városi lakosság számának zsugorodását mind általánosságban, mind konkrétan Dunaújváros esetében.

A szakmai programok sorát egy Dunaújváros szocreál örökségéről szóló beszélgetés zárta, Végh Árpád és Kovács Dániel építészettörténészek és Kuslits Tibor építész részvételével. A beszélgetést Böröndy Júlia moderálta.

A három, szoros dunaújvárosi kötődéssel bíró résztvevő nagy lelkesedéssel beszélgetett többek között arról, hogy milyen feltáratlan kérdések vannak még a szocreál rövid életű, de nagy hatású korszakával kapcsolatban.

Az utolsó este a Kinetic Erotic adott koncertet a színpadon. Felszabadult, táncos bulival ért véget a Fesztivál. Reméljük, hogy találkozunk jövőre is!

Cikkinfó

Szerzők:
Fotó: Gulyás Attila

Dosszié:

Projektinfó

Földrajzi hely:
Dunaújváros

Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.