| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Elhunyt Richard Rogers, korunk egyik legjelentősebb építésze

1/11

Richard Rogers 2020-ban. Fotó: Theo Wood

A Team 4 Creek Vean háza. Tervező: Su Brumwell, Wendy Cheeseman, Norman Foster, Richard Rogers. 1966. Fotó: Norman Foster Archives

A Rogers ház. Tervező: Richard Rogers, Su Rogeres. 1968. Fotó: Richard Bryant

A Pompidou Központ. Tervező: Richard Rogers, Renzo Piano. 1977. Fotó: Wikipedia

Richard Rogers, Renzo Piano és Peter Rice a Pompidou Központ építkezésén. Fotó: Atlas of Places, Michel Denancé - Gianni Berengo Gardin

A Pompidou Központ metszete. Forrás: Atlas of Places

A Pompidou Központ. Tervező: Richard Rogers, Renzo Piano. 1977. Fotó: Atlas of Places, Michel Denancé - Gianni Berengo Gardin

Richard Rogers és Renzo Piano a Pompidou Központ előtt. Fotó: royalacademy.org.uk

A Lloyd-palota. Tervező: The Richard Rogers Partnership. 1984. Fotó: Dezeen

A Lloyd-palota. Tervező: The Richard Rogers Partnership. 1984. Fotó: architectsjournal.co.uk

A Madris-Barajasi repülőtér 4-es terminálja. Tervező: Estudio Lamela, Rogers Stirk Harbour + Partners. 2005. Fotó: Wikipedia

?>
Richard Rogers 2020-ban. Fotó: Theo Wood
?>
A Team 4 Creek Vean háza. Tervező: Su Brumwell, Wendy Cheeseman, Norman Foster, Richard Rogers. 1966. Fotó: Norman Foster Archives
?>
A Rogers ház. Tervező: Richard Rogers, Su Rogeres. 1968. Fotó: Richard Bryant
?>
A Pompidou Központ. Tervező: Richard Rogers, Renzo Piano. 1977. Fotó: Wikipedia
?>
Richard Rogers, Renzo Piano és Peter Rice a Pompidou Központ építkezésén. Fotó: Atlas of Places, Michel Denancé - Gianni Berengo Gardin
?>
A Pompidou Központ metszete. Forrás: Atlas of Places
?>
A Pompidou Központ. Tervező: Richard Rogers, Renzo Piano. 1977. Fotó: Atlas of Places, Michel Denancé - Gianni Berengo Gardin
?>
Richard Rogers és Renzo Piano a Pompidou Központ előtt. Fotó: royalacademy.org.uk
?>
A Lloyd-palota. Tervező: The Richard Rogers Partnership. 1984. Fotó: Dezeen
?>
A Lloyd-palota. Tervező: The Richard Rogers Partnership. 1984. Fotó: architectsjournal.co.uk
?>
A Madris-Barajasi repülőtér 4-es terminálja. Tervező: Estudio Lamela, Rogers Stirk Harbour + Partners. 2005. Fotó: Wikipedia
1/11

Richard Rogers 2020-ban. Fotó: Theo Wood

A Team 4 Creek Vean háza. Tervező: Su Brumwell, Wendy Cheeseman, Norman Foster, Richard Rogers. 1966. Fotó: Norman Foster Archives

A Rogers ház. Tervező: Richard Rogers, Su Rogeres. 1968. Fotó: Richard Bryant

A Pompidou Központ. Tervező: Richard Rogers, Renzo Piano. 1977. Fotó: Wikipedia

Richard Rogers, Renzo Piano és Peter Rice a Pompidou Központ építkezésén. Fotó: Atlas of Places, Michel Denancé - Gianni Berengo Gardin

A Pompidou Központ metszete. Forrás: Atlas of Places

A Pompidou Központ. Tervező: Richard Rogers, Renzo Piano. 1977. Fotó: Atlas of Places, Michel Denancé - Gianni Berengo Gardin

Richard Rogers és Renzo Piano a Pompidou Központ előtt. Fotó: royalacademy.org.uk

A Lloyd-palota. Tervező: The Richard Rogers Partnership. 1984. Fotó: Dezeen

A Lloyd-palota. Tervező: The Richard Rogers Partnership. 1984. Fotó: architectsjournal.co.uk

A Madris-Barajasi repülőtér 4-es terminálja. Tervező: Estudio Lamela, Rogers Stirk Harbour + Partners. 2005. Fotó: Wikipedia

Elhunyt Richard Rogers, korunk egyik legjelentősebb építésze
Közélet, hírek

Elhunyt Richard Rogers, korunk egyik legjelentősebb építésze

2021.12.19. 13:50

Cikkinfó

Szerzők:
Winkler Márk

Földrajzi hely:
London, Egyesült Királyság, Firenze, Olaszország

Építészek, alkotók:
Richard Rogers

Címkék:
gyász

Richard Rogers, többek között a párizsi Pompidou Központ, a londoni Lloyd-palota és a Madrid-Barajasi repülőtér 4-es termináljának tervezője, a high-tech építészet úttörője 88 éves korában távozott közülünk.

December 18-án, szombat éjjel elhunyt Richard Rogers, olaszországi születésű brit építész a késő modern építészet egyik legnagyobb hatású tervezője. Ahogy arról mi is hírt adtunk, Rogers tavaly ősszel, több mint 50 évnyi tervezői praxissal a háta mögött köszönt le az általa alapított Rogers Stirk Harbour + Partners éléről.

Az 1991-ben lovaggá ütött, 2007-ben Pritzker-díjjal, két alkalommal Stirling-díjjal, és 1985-ben a RIBA (Brit Építészek Királyi Szövetsége) Arany Medáljával kitüntetett építész életművében számos világhírű épületet találunk. Mind közül a legjelentősebb az 1977-ben átadott, építése alatt nagy port kavaró, párizsi Pompidou kulturális központ (tervezőtárs: Renzo Piano), amely a 20. századi építészettörténet egyik legnagyobb hatású épülete. Ezen felül sokan ismerhetik a londoni Lloyd-palota, a szintén londoni Heathrow-i repülőtér 5-ös vagy épp a madridi Barajas repülőtér 4-es termináljának épületeit. Ezeken túl még érdemes megemlíteni az Emberi Jogok Európai Bíróságának Strasbourg-i épületét, a Millenmium Dome-ot (ma O2 Aréna) és a jóval kisebb léptékű Maggie´s Center gondozási központot.

A Team 4 Creek Vean háza. Tervező: Su Brumwell, Wendy Cheeseman, Norman Foster, Richard Rogers. 1966. Fotó: Norman Foster Archives
2/11
A Team 4 Creek Vean háza. Tervező: Su Brumwell, Wendy Cheeseman, Norman Foster, Richard Rogers. 1966. Fotó: Norman Foster Archives

Rogers hosszú, termékeny és sikeres karrierjéből még számos épületet ki lehetne emelni, azonban életútja sem kevésbé izgalmas. 1933-ban született Firenzében, egy angliai származású, felső középosztálybeli család gyermekeként. 6 éves korában, Mussolini hatalomra kerülését követően, szüleivel együtt Londonba költöztek. A változás megviselte Rogerst, aki – részben később diagnosztizált diszlexiája miatt – az iskolában rosszul teljesített. Az építészet azonban segített visszaszerezni önbizalmát. 1954-től 1962-ig először a világ egyik leghíresebb építészeti képzésén, az Architectural Association diákjaként, majd az amerikai Yale Egyetemen diplomázott.

A tengerentúlon ismerkedett meg a később szintén világhírűvé vált Norman Fosterrel, és első feleségével, Su Brumwellel is. Az Egyesült Királyságba visszatérve közösen alapították a kérészéletű, de így is a ´60-as évek egyik kiemelkedő irodájának számító Team 4-t. Ehhez a korszakhoz kötődik a Brumwell szülei számára tervezett Creek Vean nyaraló, a Stanley Kubrick Mechanikus narancs című filmjében is látható Skybreak House és a tervezőasztalon maradt, de sokakat inspiráló Surrey-i 120 lakásos lakótelep.

A Rogers ház. Tervező: Richard Rogers, Su Rogeres. 1968. Fotó: Richard Bryant
3/11
A Rogers ház. Tervező: Richard Rogers, Su Rogeres. 1968. Fotó: Richard Bryant

Az iroda 1967-es feloszlása után Rogers-t az előregyártás, a gyors és költséghatékony, standardizált építés, a különböző tartószerkezeti megoldások és a modern ipari technológiák felhasználása foglalkoztatta. Renzo Piano olasz építész személyében hamar értő társra lelt; a kettejük által jegyzett munkák közül több is a késő modern építészet kiemelkedő alkotásai közé tartozik.

Rogers és Piano (Su Rogers-szel, Gianfranco Franchinivel és Peter Rice szerkezettervezővel egyetemben) 1971-ben, közel 700 pályázat közül kiválasztva nyerték el a párizsi Pompidou Központ tervezési megbízását. A nyertes terv a később bowellizmusként elnevezett építészeti stílus első nagy léptékű példája volt.

Richard Rogers, Renzo Piano és Peter Rice a Pompidou Központ építkezésén. Fotó: Atlas of Places, Michel Denancé - Gianni Berengo Gardin
5/11
Richard Rogers, Renzo Piano és Peter Rice a Pompidou Központ építkezésén. Fotó: Atlas of Places, Michel Denancé - Gianni Berengo Gardin

A bowellizmus lényege az épület „kifordítása", azaz strukturális és gépészeti elemeinek a homlokzatokon kívüli elhelyezése. Ez a Pompidou Központ esetén különösen jól látható, hiszen a különböző funkciójú csövek (vízvezetékek, fűtéscsövek, elektromos és tűzvédelmi vezetékek) eltérő színezést kaptak. Ez a megoldás azon túl, hogy a tervezők szerint jól tükrözte a késő modernitás technocentrizmusát, a kulturális központ belső tereinek minél változatosabb kihasználását teszi lehetővé.

A nemzetközi zsűri és az építész szakma hamar felismerte az épület korszakos jelentőségét, azonban a párizsiak zöme és a sajtó ki nem állhatta a terveket. Az épület 1977-es átadásáig tartó időszakra Rogers így emlékszik vissza egy 2017-es The Guardiannek adott interjúban: 

“Nem is álmodnék róla, hogy ma valami hasonlót csináljak. A megbízónk nagyon jó volt, de a sajtóban pokoli visszhangot kaptunk. 7 év alatt összesen 2 darab pozitív cikk jelent meg. Nem is tudom, hogyan sikerült végigcsinálnunk."

A Pompidou Központ. Tervező: Richard Rogers, Renzo Piano. 1977. Fotó: Atlas of Places, Michel Denancé - Gianni Berengo Gardin
7/11
A Pompidou Központ. Tervező: Richard Rogers, Renzo Piano. 1977. Fotó: Atlas of Places, Michel Denancé - Gianni Berengo Gardin

A Pompidou Központ végül minden várakozást felülmúlóan sikeres lett. 20 év alatt több, mint 145 millióan látogatták meg, ami közel hatszorosa volt a várt számoknak. Viharos kezdeti fogadtatása ellenére mára Párizs egyik legnépszerűbb nevezetességévé vált. Az épületet 2023-ban, előreláthatólag 4 éven keresztül renoválják majd, hogy 2027-ben, átadásának 50. évfordulóján ismét megnyílhasson a közönségnek. 

Piano és Rogers életre szóló barátságot kötöttek, de később mindketten megalapították saját, különálló tervezőirodájukat. A The Richard Rogers Partnershiphez, majd 2007-től Rogers Stirk Harbour + Partnershez világszerte számos jelentős projekt kötődik. A fent említetteken kívül jól ismert a Channel 4 csatorna székháza, a Leadenhall utcai üveg felhőkarcoló, amelyet sokan egyszerűen csak sajtreszelőként emlegetnek vagy éppen a New York-i 3 World Trade Center torony, amely a terrortámadások utáni újjáépítések egyik kiemelt épülete.

A Lloyd-palota. Tervező: The Richard Rogers Partnership. 1984. Fotó: Dezeen
9/11
A Lloyd-palota. Tervező: The Richard Rogers Partnership. 1984. Fotó: Dezeen

Az építészeti tervezésen túl Rogers sokat foglalkozott modern nagyvárosok urbanisztikai regenerációjával, többek között a barnamezős területek újrafelhasználása mellett érvelve. Ennek következtében 2001 és 2008 között, 6 éven keresztül London főpolgármesterének (Ken Livingstone) építészeti és urbanisztikai tanácsadója volt, de hasonló tisztséget töltött be Barcelona városában is. 

Rogers nevéhez a Pompidou Központon túl más ellentmondásos, sok vitát generáló épületek is kötődnek. Ilyen például a Millennium Dome, mely bár jelenleg stadionként üzemel, eredetileg a Tony Blair vezette New Labour kormány hatalmas költségvetésű, propagandisztikus kiállításának adott otthont. Nem beszélve az átadása óta nagyrészt lakatlanul álló One Hyde Park luxustársasházról, mely a lakhatás elmúlt évtizedekben bekövetkező financializációjának jelképévé vált. 

A Madris-Barajasi repülőtér 4-es terminálja. Tervező: Estudio Lamela, Rogers Stirk Harbour + Partners. 2005. Fotó: Wikipedia
11/11
A Madris-Barajasi repülőtér 4-es terminálja. Tervező: Estudio Lamela, Rogers Stirk Harbour + Partners. 2005. Fotó: Wikipedia

Bár életműve túlnyomó részt nagy léptékű presztízsberuházásokból áll, Rogers gyakran beszélt az építészeti tervezés társadalmi felelősségéről. Renzo Piano péládul így fogalmazott: "Richard mindig négy lépéssel előttem járt. A kezdetektől fogva olyan építészetről szónokolt, amely képes jobbá tenni a világot. Mindig is volt egyfajta polgári elkötelezettsége." (Forrás: The New York Times). Elvei irodájának vezetésében is megjelentek, ahol a több mint 160 dolgozóból mindenki részesedik a cég nyereségéből, és a felső vezetők fizetése maximum kilcencszerese lehet a legalacsonyabban fizetett alkalmazottakénak.  

Álljon hozzánk közel vagy sem munkáinak lehengerlő monumentalitása, az acélt és az üveget egyedi módon ötvöző, high-tech esztétikája és saját építészetével gyakran ellentmondásba kerülő gondolkodásmódja, vitathatatlan, hogy Richard Rogers a 20. század második felének egyik legegyedibb és leginnovatívabb tervezőjeként távozott közülünk. Nyugodjék békében!

 

Rogers 1969-ben ismerkedett meg Ruth Elias-szal, akivel 1973-ban házasodtak össze. Első házasságából három, második házasságából két gyermeke született. 13 unoka büszke nagyapja volt. 

Winkler Márk

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.