| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

"Cracow Goes Modern" - Wyspiański 2000, Krakkó

1/13

alaprajz

a Wyspiański 2000 pavilon, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó

a Wyspiański 2000 pavilon terve

a Wyspiański 2000 pavilon terve

?>
alaprajz
?>
a Wyspiański 2000 pavilon, Krakkó
?>
Wyspiański 2000, Krakkó
?>
Wyspiański 2000, Krakkó
?>
Wyspiański 2000, Krakkó
?>
Wyspiański 2000, Krakkó
?>
Wyspiański 2000, Krakkó
?>
Wyspiański 2000, Krakkó
?>
Wyspiański 2000, Krakkó
?>
Wyspiański 2000, Krakkó
?>
a Wyspiański 2000 pavilon terve
?>
a Wyspiański 2000 pavilon terve
?>
1/13

alaprajz

a Wyspiański 2000 pavilon, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó

a Wyspiański 2000 pavilon terve

a Wyspiański 2000 pavilon terve

Épületek/Középület

"Cracow Goes Modern" - Wyspiański 2000, Krakkó

2008.04.03. 08:46

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Varga Ákos

Földrajzi hely:
Krakkó, Lengyelország

Projektvezető: Krzysztof Ingarden Társtervező építészek: Jacek Ewý, Wojciech Paprowicz

Lazításképpen felejtkezzünk meg saját kulturális fővárosunk körüli bonyodalmakról, vessük szemünket Európa egykori kulturális központjára (2000 különleges évében kilenc város viselhette a Kulturális Főváros címet Európában - a szerk.). A 750 éves Krakkó öreg utcáin sétálva belénk hasít az irigykedő gondolat: itt még mindig történik valami.

Ami európai szemmel talán gyakori, de saját bűvkörünkből kiindulva valami izgalom valóban történt mostanában a Plac Wszystkich Swietychen, azaz a Mindenszentek terén. Hogy mi vette rá a konzervatív városvezetést a mondernizálás irányába, nem tudni, de egy bizonyos: a Bunkier Sztuki művészeti galériája után megépült a második modernkori épület a belváros szívében: a "Wyspiański 2000".

alaprajz
1/13
alaprajz

a Wyspiański 2000 pavilon, Krakkó
2/13
a Wyspiański 2000 pavilon, Krakkó



A projekt támogatója az Oscar-díjas lengyel filmgyáros, Andrzej Wajda (filmjéért a Katyn mészárlásról érdemes lesz a mozikba szaladni) a megbízást egy krakkói építészre, Krzysztof Ingardenre bízta, aki a 2005-ös Japán Expo sikeres lengyel pavilonjának szülője. Wajda egyébként sok helyi beruházás mecénása volt, köztük az 1994-ben kreált hullámzó tömegű japán kulturális központ (Manggha) a Visztula partján. Tervezője, Arata Isozaki neve manapság is felmerült a legutóbbi Krakkói Kongresszusi központ első díjas pályázata során (Ingarden & Ewy irodájával együtt). Igen tehát, itt a mai napig is történik valami.

Wyspiański 2000, Krakkó
3/13
Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó
4/13
Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó
5/13
Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó
6/13
Wyspiański 2000, Krakkó



Visszatérve a belvárosba, Ingarden meglehetősen kihívó feladatot kapott: veszejtően szűk, frekventált helyen – a nagy piactér és a királyi palota közötti királyi útvonal felében –, középkori pincerendszerekkel elegánsan aláaknázott, tenyérnyi építési telket, melybe egy egyedi elemet kellett adoptálnia. Ezen elem pedig a zaklatott életű géniusz, Stanislaw Wyspianski (1869-1907) festett üvegeinek zseniális triója. Művét eredetileg a Wawel székesegyházába készítette száz évvel ezelőtt, de a helyi klérus túl modernnek és dramatikusnak titulálta. A műtárgyat kihantolták, és feltámasztották, így jutott el építészünk tervezőasztalára, egy világi építészeti környezetbe.

Wyspiański 2000, Krakkó
7/13
Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó
8/13
Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó
9/13
Wyspiański 2000, Krakkó

Wyspiański 2000, Krakkó
10/13
Wyspiański 2000, Krakkó



Két funkció ötvözése az épület – éppúgy információs pavilon, mint a festett üvegek méltó kiállítási tere –, melyen térszövetek követelményrendszereit továbbgondolva hamar ellentmondásba kerülhet az első skicceit egymás után gyűrögető építészember. A festett üvegek élménye egy zárt, sötét szakrális helyiség emlékképét idézi, míg a turisztikai szolgáltatás az önmagába csalogató, nyitottság transzparenciáját erőszakolja minduntalan. Az ellentmondó elvárások egy mobil főhomlokzatot eredményeztek, mely egyben transzparens és zárt. A nyugodtság a tumultussal, a sötétség a világossággal: ezek a karakterek viaskodnak egymással, és a konfliktust az építész békítő tollával oldani látszik, legalábbis olyannyira, hogy a látogató ebből mit sem érez. A bevilágítás enyhítésére szolgáló vertikális, egyedileg elforgatható téglaelőtétek néhol felfedik a belső tereket. Ez az elgondolás metaforája kíván lenni a szomszédos – Ferences és Domonkos rendi – téglatemplomoknak.

a Wyspiański 2000 pavilon terve
11/13
a Wyspiański 2000 pavilon terve

a Wyspiański 2000 pavilon terve
12/13
a Wyspiański 2000 pavilon terve



A trapéz alakú téglákat egyedileg fejlesztette ki a helyi ipar, egy Alsó-Sziléziai téglagyár. A pavilon modern multimédiás egységei 2 millió Zlotyiba (150 millió forint) kerültek. Amikor a terv realizálódott 2005-ben, a Kulturális minisztérium 3 millió zlotyit adományozott, a többit a város állta, a végösszeg 10,6 millióra rúgott (760 millió forint). Haszoncsalogató ingatlan-beruházásnak nem mondható, de mindenképpen egy előre megfontolt merénylet ez a felvilágosult gondolkodású várostól. Egy méltó információs egység egy méltó város méltó helyén.

Varga Ákos (szöveg + fotó)

szemle: Cracow Life, Ingarden & Ewy
alaprajzok és látványtervek: www.ingarden-ewy.com.pl


"Wyspiański 2000"

megbízó: Urzd Miasta Krakowa
projektvezető: Krzysztof Ingarden
társtervező építészek: Jacek Ewý, Wojciech Paprowicz

együttműködő építészek: Bogdan Blady, Jacek Dubiel, Grzegorz Miąsko, Piotr Hojda, Krzysztof Stępniak
Társmérnökök: Bartosz Haduch , Sebastian Machaj, Krzysztof Stepniak, Jakub Wagner
szerkezet: Jan Grabacki & Partners, Poland
berendezés: Equipment engineer (M&E): ARUP Poland
alapterület: 620 m2
tervezés: 1998–2001
kivitelezés: 2006–2007

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.