Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

Budaörs Városháza bővítése - Az országos nyílt építészeti tervpályázat

1/9

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/9

Budaörs Városháza bővítése - Az országos nyílt építészeti tervpályázat
Egyéb cikkek

Budaörs Városháza bővítése - Az országos nyílt építészeti tervpályázat

2003.12.14. 23:00

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Patartics Zorán

1.300.000.- Ft megvétel 15. számú pályamű - Horváth és Patartics Építész Iroda Kft. vezető építész tervező: Patartics Zorán

1.300.000.- Ft megvétel 15. számú pályamű - Horváth és Patartics Építész Iroda Kft.
vezető építész tervező: Patartics Zorán
szakági tervezők: Várkonyi Zoltán, Pittrich Ernő, Lénárt Gábor
munkatársak: Kádár György, Orlovits Balázs

 

1/9

2/9

3/9

4/9

5/9

6/9

7/9

8/9

 

 

A kiírás a megelőző tanulmányterv alapján felvázolt egy elgondolást arról, milyennek szeretné látni az új városházát. Amennyire én ezt magamnak meg tudom eleveníteni, az inkább a plázák világa, mintsem a szimbolikus tartalommal is felvértezett városházáé. Nekem rangos épületek jutnak eszembe – leginkább is mindenek előtt Toscanából. Súllyal bíró házakra gondolok, nem marketing fogásokra, és pszeudo terekre.

Komoly probléma, hogy a jelen városháza nem rendelkezik pozícióval. Egy városházának ugyanis mindennél erősebb karakterét a városi térszerkezetben betöltött pozíciója adja meg, s csak másodsorban építészeti milyensége. Világos, hogy itt egy körforgalom van, nem pedig tér. Ezért a városházától több szimbolikát, több erőt kell várjunk. De a szimbolika sem elsősorban a tagozatoknak, a dekor elemeknek lehet eredménye.

Én a megoldást abban látom, ha nem ringatjuk magunkat a ház előtti kedves tér illúziójában, hanem egy tömör házat építünk, amely azért kellően jól diszponálja magát, és főleg a lehetőséget mutatja, hogy a városi tér saját keretein belül jöhet csak létre ezen a helyen. Tervünk építészeti alapvetése tulajdonképpen ez. Ezt tudva a többi már következmény, és a tervből érthető: önmagába visszaforduló ház, de az örökölt térbeli orientáció felé csak egyetlen fal jelenti a határt. A megérkezés nem csupán ennek átlépése, ez valóban csak határ, a dolog hitelét ebben a saját térben való liturgia adja: a felérkezés a felsőszinti udvarra.

A ház a hegyre megy fel, így az udvara is, a teteje is. Ebből határozottság, tömörség következik, és markánsan eredményezi a kívánt rangos megjelenést. A ház nagyobbnak látszik, mint amekkora. Eltekintve az északi szomszédjától, ettől a magára maradt családi háztól, ez nem jelent problémát. Nem kell a családi házas területbe besimulni itt, a különbözo léptékû beépítések határán. Éppen ellenkezőleg. A családi házak ezzel nem hátrányos helyzetbe kerülnek, hanem jó ház esetén emelkedettbe – akár a kisvárosok a középkori katedrálisok tövében.

Az épület ilyen léptéke és az északi úttól való távolsága egyébként szép arányban van. Aránykérdésnek érzem azt is, hogy ez a hátsó terület milyen minőséget kap. Úgy gondolom, az igényes park, és az abba ágyazott, bebútorozás szerû játszópark valóban hasznos, és igazi tett, nem csak látszat.

Fontos erénynek gondolom még, hogy a kiírás sugalmai ellenére a házasságkötő termet önállósítottuk, azaz teljesen függetlenül használható a hivatal tereitől, de mégis a rangos felső udvarból.

A fenti logikának van még egy előnye. A kedvezményes parkolókapacitást mindössze egy földalatti szinttel ki lehet elégíteni, hiszen a másik garázs szint csupán részben alagsori, ennek a tetején van a felsőszinti udvar. Így a földalatti építés költségei mérsékelhetők, illetve benne van a házban annak lehetősége is, hogy több pince szinten épüljön nagyobb parkolószámmal, lévén még úgyis mértéktartó a földbe süllyesztés. Az sem mellékes, hogy a kvázi földszinti garázs amolyan félig publikus tér, és mint ilyen, a mélygarázsok sok negatív beidegződésével képes szakítani, lényegében van némi kapcsolata az utcával, még ha csak perforáció mértékû is.

Sokat gondolkodtam az anyaghasználaton. Először a tömörségnek megfelelő tömör anyagot kerestem, de a limitált pénzösszeg mellett ennek véleményem szerint nincs realitása. Igaz, egy pontosabb építtetői program nagyban segítette volna ennek megítélhetőségét. A mértéktartás mellett egy szint, mint posztamens kapott kőburkolatot, a flaszterburkolattal azonos anyaggal. Egyebekben egy vakolt, fehér házat terveztünk.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.