Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Kritika

Bauhaus, 1919-1933, Reform és avantgárd

1/2

Hirdetés
?>
?>
1/2

Bauhaus, 1919-1933, Reform és avantgárd
Nézőpontok/Kritika

Bauhaus, 1919-1933, Reform és avantgárd

2008.11.19. 13:45

Magdalena Droste gazdagon illusztrált könyve a Bauhausról, Walter Gropius, Hannes Meyer és Mies van der Rohe szerepéről, a mozgalom történetéről annak születésétől a nácik hatalomátvételét követő megszüntetéséig, és a Bauhaust övező legenda kialakulásáról.

1/2

Mint a szerző írja a gazdagon illusztrált könyv bevezetőjében: manapság a Bauhaus fogalomnak a köznapi nyelvben más csengése van, mint volt annak idején. A modernizmus kezdetét jelöli, alapformákkal (négyzetek, háromszögek és körök), alapszínekkel (vörös, sárga és kék), valamint csővázas acélbútorokkal, fehér kocka-architektúrával és a funkcionalizmussal kapcsolatos asszociációkat ébreszt. Az évek során publikált tények és értelmezések dzsungelében elhomályosult e kis német művészeti iskola, az 1919 és 1933 között létezett Bauhaus története, így mára szinte megközelíthetetlen a részletes kutatás és új értékelés számára. Ennek ellenére a Bauhaus olyan jelenség, amelyet minden generáció újra felfedez a maga számára.

A Weimari Köztársaság idején a kortársak a lakásépítészetben 1923 után kibontakozó racionalizáló és modernizáló törekvések szimbólumának tekintették a Bauhaust, amely elvetett minden felesleges luxust. Ez azonban egy meglehetősen széles, konzervatív kultúrájú rétegben ellenérzéseket keltett, ami fölött gyakran szemet hunynak a „ragyogó húszas évek"-ről szóló értékelések...  A Harmadik Birodalom idején (1933-1945), amikor a "nép", a "faj", a "haza" és a "klasszicizmus" vált egy romlott nemzet legfőbb értékévé, a Bauhaust "kulturális bolsevizmussal" vádolták, "internacionalistának", "zsidónak" bélyegezték. Miközben a náci rezsim felhasználta sötét céljaira a modernizmus újításait, a Bauhaus prominens személyiségei közül a legtöbben emigráltak, sokuk zsidó származású rokonait elpusztították.

Az NDK-ban, ahol (Weimar, Dessau) egykor a legfontosabb Bauhaus-iskolák működtek, az intézmény a háborút követően elutasításban részesült. Csak a hatvanas évek végén vált fokozatosan az "ország kulturális örökségének" részévé. A NSZK-ban és az Egyesült Államokban a Bauhausra a hatvanas évekig a modernizmus meghatározó jelentőségű fejezeteként tekintettek.  Az egyértelműen pozitívan minősítő évtizedeket az elutasító kritika és megvetés időszaka követte. Az Egyesült Államokban Tom Wolfe 1981-ben megjelent „A Bauhaustól az otthonunkig" című könyvében a Bauhaust az elidegenedés fokozására szőtt összeesküvésként jellemezte.

A könyv szerzője szerint a Bauhausról alkotott mai kép kialakításában 1932 után Walter Gropius játszotta a legfontosabb szerepet, aki sokat tett annak érdekében, hogy a Bauhaus mint téma továbbra is aktuális maradjon, és ő volt az, aki megszabadította a történetétől, nemzeti hovatartozásától. Ugyanakkor Magdalene Droste szerint fenntartásokkal kell kezelni Gropius „re-interpretációját", ami tulajdonképpen egy maga alkotta legenda, és ezt a – számos tanulmány által bírált – Bauhaus-képet vette át a média.

Fordító: Szikra Renáta
Kiadó: Taschen/Vince Kiadó
Megjelenés: 2008
Oldalszám: 96
Ára: 2.275 Ft

ISBN 978-3-8365-0716-5

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.