| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Örökség

Az újjászülető Operaház kulisszatitkai

1/27

A Városliget Zrt. által irányított projekt a ZDA – Zoboki Építésziroda generáltervezésében készül el, a kivitelező a W-É-LKonzorcium, magát az izgalmas bejárást pedig ezúton is köszönjük a WHB szakembereinek!

A főbejárat két oldalán Erkel Ferenc és Liszt Ferenc megújult szobrai már a következő évtizedekre felkészítve várják az állványzat lebontását.

Az előcsarnok apró kövekből rakott mozaikpadlóján bőven akad tennivaló, ugyanis a fehér mészkő a fekete gránitnál jóval gyorsabban kopik. A tömör márványoszlopokon álló dongaboltozatot a görög mitológia kilenc múzsájának képe díszíti.

A díszlépcső védőburkolat alatt. Az állványzatok mögött és fölött a zene ébredésének és hatalmának mitológiáját körbejáró festmények restaurálása zajlik.

A távolról épnek tűnő festmények esetén sokszor csak közelről tűnnek fel a javítandó sérülések, apró repedések sokasága, amik gondos kezelés nélkül idővel a képek drasztikusabb roncsolódásához vezetnének.

Egy a felújítás előtt itt maradt, A walkürt népszerűsítő díszlet a fólia mögött. Reméljük, Richard Wagner elképesztő operáját hamarosan az újjászületett auditóriumból hallhatjuk újra.

A földszinti ruhatár poroszsüveg boltozata. Az acélgerendák a tűzállóságot biztosító, hőszigetelő bevonatot kaptak.

Az Operaház egyik legnagyobb terme a homlokzati terasz mögött húzódó foyer, azaz nagybüfé, a felvonások közötti társasági élet legfontosabb helyszíne. A Lotz Károly és Feszty Árpád festményeivel díszített terem padlója és gépészeti rendszere is megújul.

A királyi páholy oldalfalán most feltárulnak a régi korok rétegei. A legutóbbi, 1980-84-es felújítás során számos felületen a pasztell színek kerültek előtérbe, a jelenleg tervezett színvilág azonban visszatér az eredeti, élénkebb árnyalatokhoz.

A színpad elemeit az épület megnyitásakor a világon elsőként hidraulika működtette. Az nyugdíjazott gépészeti berendezések negyven éve voltak utoljára használatban, az új színpadtechnológia halkabb, gyorsabb, és magasabbra képes emelni a színpad utcáit.

A nézőtér alatti zengőtérbe visszatér egy, az eredetinél vaskosabb fa vázszerkezet a Medgyaszay István-kori felújítás acélstruktúrája helyébe, mindez a jobb akusztikát szolgálja. Az ideiglenes fém dúcok a nézőtéren álló óriási állványzat súlyát viselik.

A nézőtéri csillár, melyet még eredeti (!) csörlőjével engedtek le a földszintig, hogy egy külön erre a célra szolgáló, ideiglenes helyiség védelmében kezdjenek neki az égők rendszerének és formáinak Ybl-kori rekonstrukciójához.

A csillár három tonnás súlyának közel harmadát gázvezetékek tették ki, hiszen eredetileg mintegy ötszáz gázégő hordozására tervezték. A csövek egészen az 1980-as felújításig a helyükön maradtak, eltávolításuk 900 kilogramm súlycsökkenést eredményezett.

Három hónapig építették azt az állványzatot, amelyről a nézőtér falait és mennyezetét el lehet érni. Az állványzat önmagában is különleges alkotás, ami a tér javarészét kitölti, azonban nem érintkezik a falakkal.

Hogy az 1884-es megnyitó után komponált modernebb darabokat is kiváló akusztikával tudják eljátszani a teremben, többek között a páholy falai is változáson esnek át, ám láthatatlanul. A páholy függönyei mögé akusztikai panelek kerülnek majd például.

Korok találkozása: a páholyfolyosó stukatúr födémén át a teljes légcsatorna-rendszer újjáépül.

Az Auditórium mennyezetén az Operaház, és egyben hazánk egyik legnagyobb falfestménye, A zene apoteózisa című alkotás. A több mint 14 méter átmérőjű secco Lotz Károly munkája, restaurálásán hét szakember dolgozik.

Újabb néhány méterrel magasabban, a nézőtér fölötti tér, az Ördögpadlás acélszerkezete. Bal oldalon a csonkakúp formájú mennyezet közepén, a csillár fölött induló szellőző kürtő látható.

A szellőző kürtő a következő szinten folytatódik. A csillárpadlásnak nevezett térnek a külső tömegalakításban van fontos szerepe: neki köszönhetően tűnik kívülről úgy, hogy a nézőtér és a jóval magasabb zsinórpadlás egységes tetősík alatt foglal helyet.

A csillárpadlás oldalán lévő, építéskori kézi csörlő szolgál a csillár leengedésére és felemelésére a karbantartások idején. A fogaskerekes, csigás áttételen keresztül a váltott kezelőszemélyzet kimért lassúsággal mozgatja a több tonnás tömeget.

Egy újabb szinttel feljebb, már több mint negyven méterrel az Andrássy út fölött. A tető teljes egészében eredeti, 140 éves faszerkezetének fennmaradása Budapest viharos történelmét ismerve konkrétan egy csodával ér fel.

A legnagyobb terhelésnek kitett csomópontokat már eredetileg is megerősítették, idén pedig a hozzájuk csatlakozó, ferde gerendák is kapnak további acélszerkezetű támaszt.

A tetőszint különleges tere az északi padlás, amelynek faszerkezetét az első, 1912-es átépítést végző Medgyaszay István vasbetonra cserélte, hogy javítson a kellékek tárolásának helyzetén. A felújítás után többfunkciós rendezvénytérként működhet.

Az épület legmagasabb pontja több mint ötven méterrel emelkedik a belvárosi utcák fölé. Érdemes megfigyelni az oldalak kő díszkorlátját, ahol a látszat csal: valójában könnyű vázszerkezetre erősített bádoglemezekről van szó.

A többszintes, összetett formájú tető magasságát jól érzékelteti, hogy az Andrássy úti homlokzat tetejét lezáró díszek irányába is meredeken lefelé kell néznünk.

Sokak szerint a ház ötödik homlokzata a tető; minden bizonnyal osztotta ezt a nézetet Ybl Miklós is, és pompás formákkal koronázta meg az Operaházat. A bádog elemek felújítására több mint 25 ezer órát fordítottak a szakemberek.

A szállodaként újjászülető Drechsler-palota, és az Operaház Andrássy úti homlokzatai. Két év múlva már biztosan egészen más arcukat láthatjuk.

?>
A Városliget Zrt. által irányított projekt a ZDA – Zoboki Építésziroda generáltervezésében készül el, a kivitelező a W-É-LKonzorcium, magát az izgalmas bejárást pedig ezúton is köszönjük a WHB szakembereinek!
?>
A főbejárat két oldalán Erkel Ferenc és Liszt Ferenc megújult szobrai már a következő évtizedekre felkészítve várják az állványzat lebontását.
?>
Az előcsarnok apró kövekből rakott mozaikpadlóján bőven akad tennivaló, ugyanis a fehér mészkő a fekete gránitnál jóval gyorsabban kopik. A tömör márványoszlopokon álló dongaboltozatot a görög mitológia kilenc múzsájának képe díszíti.
?>
A díszlépcső védőburkolat alatt. Az állványzatok mögött és fölött a zene ébredésének és hatalmának mitológiáját körbejáró festmények restaurálása zajlik.
?>
A távolról épnek tűnő festmények esetén sokszor csak közelről tűnnek fel a javítandó sérülések, apró repedések sokasága, amik gondos kezelés nélkül idővel a képek drasztikusabb roncsolódásához vezetnének.
?>
Egy a felújítás előtt itt maradt, A walkürt népszerűsítő díszlet a fólia mögött. Reméljük, Richard Wagner elképesztő operáját hamarosan az újjászületett auditóriumból hallhatjuk újra.
?>
A földszinti ruhatár poroszsüveg boltozata. Az acélgerendák a tűzállóságot biztosító, hőszigetelő bevonatot kaptak.
?>
Az Operaház egyik legnagyobb terme a homlokzati terasz mögött húzódó foyer, azaz nagybüfé, a felvonások közötti társasági élet legfontosabb helyszíne. A Lotz Károly és Feszty Árpád festményeivel díszített terem padlója és gépészeti rendszere is megújul.
?>
A királyi páholy oldalfalán most feltárulnak a régi korok rétegei. A legutóbbi, 1980-84-es felújítás során számos felületen a pasztell színek kerültek előtérbe, a jelenleg tervezett színvilág azonban visszatér az eredeti, élénkebb árnyalatokhoz.
?>
A színpad elemeit az épület megnyitásakor a világon elsőként hidraulika működtette. Az nyugdíjazott gépészeti berendezések negyven éve voltak  utoljára használatban, az új színpadtechnológia halkabb, gyorsabb, és magasabbra képes emelni a színpad utcáit.
?>
A nézőtér alatti zengőtérbe visszatér egy, az eredetinél vaskosabb fa vázszerkezet a Medgyaszay István-kori felújítás acélstruktúrája helyébe, mindez a jobb akusztikát szolgálja. Az ideiglenes fém dúcok a nézőtéren álló óriási állványzat súlyát viselik.
?>
A nézőtéri csillár, melyet még eredeti (!) csörlőjével engedtek le a földszintig, hogy egy külön erre a célra szolgáló, ideiglenes helyiség védelmében kezdjenek neki az égők rendszerének és formáinak Ybl-kori rekonstrukciójához.
?>
A csillár három tonnás súlyának közel harmadát gázvezetékek tették ki, hiszen eredetileg mintegy ötszáz gázégő hordozására tervezték. A csövek egészen az 1980-as felújításig a helyükön maradtak, eltávolításuk 900 kilogramm súlycsökkenést eredményezett.
?>
Három hónapig építették azt az állványzatot, amelyről a nézőtér falait és mennyezetét el lehet érni. Az állványzat önmagában is különleges alkotás, ami a tér javarészét kitölti, azonban nem érintkezik a falakkal.
?>
Hogy az 1884-es megnyitó után komponált modernebb darabokat is kiváló akusztikával tudják eljátszani a teremben, többek között a páholy falai is változáson esnek át, ám láthatatlanul. A páholy függönyei mögé akusztikai panelek kerülnek majd például.
?>
Korok találkozása: a páholyfolyosó stukatúr födémén át a teljes légcsatorna-rendszer újjáépül.
?>
Az Auditórium mennyezetén az Operaház, és egyben hazánk egyik legnagyobb falfestménye, A zene apoteózisa című alkotás. A több mint 14 méter átmérőjű secco Lotz Károly munkája, restaurálásán hét szakember dolgozik.
?>
Újabb néhány méterrel magasabban, a nézőtér fölötti tér, az Ördögpadlás acélszerkezete. Bal oldalon a csonkakúp formájú mennyezet közepén, a csillár fölött induló szellőző kürtő látható.
?>
A szellőző kürtő a következő szinten folytatódik. A csillárpadlásnak nevezett térnek a külső tömegalakításban van fontos szerepe: neki köszönhetően tűnik kívülről úgy, hogy a nézőtér és a jóval magasabb zsinórpadlás egységes tetősík alatt foglal helyet.
?>
A csillárpadlás oldalán lévő, építéskori kézi csörlő szolgál a csillár leengedésére és felemelésére a karbantartások idején. A fogaskerekes, csigás áttételen keresztül a váltott kezelőszemélyzet kimért lassúsággal mozgatja a több tonnás tömeget.
?>
Egy újabb szinttel feljebb, már több mint negyven méterrel az Andrássy út fölött. A tető teljes egészében eredeti, 140 éves faszerkezetének fennmaradása Budapest viharos történelmét ismerve konkrétan egy csodával ér fel.
?>
A legnagyobb terhelésnek kitett csomópontokat már eredetileg is megerősítették, idén pedig a hozzájuk csatlakozó, ferde gerendák is kapnak további acélszerkezetű támaszt.
?>
A tetőszint különleges tere az északi padlás, amelynek faszerkezetét az első, 1912-es átépítést végző Medgyaszay István vasbetonra cserélte, hogy javítson a kellékek tárolásának helyzetén. A felújítás után többfunkciós rendezvénytérként működhet.
?>
Az épület legmagasabb pontja több mint ötven méterrel emelkedik a belvárosi utcák fölé. Érdemes megfigyelni az oldalak kő díszkorlátját, ahol a látszat csal: valójában könnyű vázszerkezetre erősített bádoglemezekről van szó.
?>
A többszintes, összetett formájú tető magasságát jól érzékelteti, hogy az Andrássy úti homlokzat tetejét lezáró díszek irányába is meredeken lefelé kell néznünk.
?>
Sokak szerint a ház ötödik homlokzata a tető; minden bizonnyal osztotta ezt a nézetet Ybl Miklós is, és pompás formákkal koronázta meg az Operaházat. A bádog elemek felújítására több mint 25 ezer órát fordítottak a szakemberek.
?>
A szállodaként újjászülető Drechsler-palota, és az Operaház Andrássy úti homlokzatai. Két év múlva már biztosan egészen más arcukat láthatjuk.
1/27

A Városliget Zrt. által irányított projekt a ZDA – Zoboki Építésziroda generáltervezésében készül el, a kivitelező a W-É-LKonzorcium, magát az izgalmas bejárást pedig ezúton is köszönjük a WHB szakembereinek!

A főbejárat két oldalán Erkel Ferenc és Liszt Ferenc megújult szobrai már a következő évtizedekre felkészítve várják az állványzat lebontását.

Az előcsarnok apró kövekből rakott mozaikpadlóján bőven akad tennivaló, ugyanis a fehér mészkő a fekete gránitnál jóval gyorsabban kopik. A tömör márványoszlopokon álló dongaboltozatot a görög mitológia kilenc múzsájának képe díszíti.

A díszlépcső védőburkolat alatt. Az állványzatok mögött és fölött a zene ébredésének és hatalmának mitológiáját körbejáró festmények restaurálása zajlik.

A távolról épnek tűnő festmények esetén sokszor csak közelről tűnnek fel a javítandó sérülések, apró repedések sokasága, amik gondos kezelés nélkül idővel a képek drasztikusabb roncsolódásához vezetnének.

Egy a felújítás előtt itt maradt, A walkürt népszerűsítő díszlet a fólia mögött. Reméljük, Richard Wagner elképesztő operáját hamarosan az újjászületett auditóriumból hallhatjuk újra.

A földszinti ruhatár poroszsüveg boltozata. Az acélgerendák a tűzállóságot biztosító, hőszigetelő bevonatot kaptak.

Az Operaház egyik legnagyobb terme a homlokzati terasz mögött húzódó foyer, azaz nagybüfé, a felvonások közötti társasági élet legfontosabb helyszíne. A Lotz Károly és Feszty Árpád festményeivel díszített terem padlója és gépészeti rendszere is megújul.

A királyi páholy oldalfalán most feltárulnak a régi korok rétegei. A legutóbbi, 1980-84-es felújítás során számos felületen a pasztell színek kerültek előtérbe, a jelenleg tervezett színvilág azonban visszatér az eredeti, élénkebb árnyalatokhoz.

A színpad elemeit az épület megnyitásakor a világon elsőként hidraulika működtette. Az nyugdíjazott gépészeti berendezések negyven éve voltak utoljára használatban, az új színpadtechnológia halkabb, gyorsabb, és magasabbra képes emelni a színpad utcáit.

A nézőtér alatti zengőtérbe visszatér egy, az eredetinél vaskosabb fa vázszerkezet a Medgyaszay István-kori felújítás acélstruktúrája helyébe, mindez a jobb akusztikát szolgálja. Az ideiglenes fém dúcok a nézőtéren álló óriási állványzat súlyát viselik.

A nézőtéri csillár, melyet még eredeti (!) csörlőjével engedtek le a földszintig, hogy egy külön erre a célra szolgáló, ideiglenes helyiség védelmében kezdjenek neki az égők rendszerének és formáinak Ybl-kori rekonstrukciójához.

A csillár három tonnás súlyának közel harmadát gázvezetékek tették ki, hiszen eredetileg mintegy ötszáz gázégő hordozására tervezték. A csövek egészen az 1980-as felújításig a helyükön maradtak, eltávolításuk 900 kilogramm súlycsökkenést eredményezett.

Három hónapig építették azt az állványzatot, amelyről a nézőtér falait és mennyezetét el lehet érni. Az állványzat önmagában is különleges alkotás, ami a tér javarészét kitölti, azonban nem érintkezik a falakkal.

Hogy az 1884-es megnyitó után komponált modernebb darabokat is kiváló akusztikával tudják eljátszani a teremben, többek között a páholy falai is változáson esnek át, ám láthatatlanul. A páholy függönyei mögé akusztikai panelek kerülnek majd például.

Korok találkozása: a páholyfolyosó stukatúr födémén át a teljes légcsatorna-rendszer újjáépül.

Az Auditórium mennyezetén az Operaház, és egyben hazánk egyik legnagyobb falfestménye, A zene apoteózisa című alkotás. A több mint 14 méter átmérőjű secco Lotz Károly munkája, restaurálásán hét szakember dolgozik.

Újabb néhány méterrel magasabban, a nézőtér fölötti tér, az Ördögpadlás acélszerkezete. Bal oldalon a csonkakúp formájú mennyezet közepén, a csillár fölött induló szellőző kürtő látható.

A szellőző kürtő a következő szinten folytatódik. A csillárpadlásnak nevezett térnek a külső tömegalakításban van fontos szerepe: neki köszönhetően tűnik kívülről úgy, hogy a nézőtér és a jóval magasabb zsinórpadlás egységes tetősík alatt foglal helyet.

A csillárpadlás oldalán lévő, építéskori kézi csörlő szolgál a csillár leengedésére és felemelésére a karbantartások idején. A fogaskerekes, csigás áttételen keresztül a váltott kezelőszemélyzet kimért lassúsággal mozgatja a több tonnás tömeget.

Egy újabb szinttel feljebb, már több mint negyven méterrel az Andrássy út fölött. A tető teljes egészében eredeti, 140 éves faszerkezetének fennmaradása Budapest viharos történelmét ismerve konkrétan egy csodával ér fel.

A legnagyobb terhelésnek kitett csomópontokat már eredetileg is megerősítették, idén pedig a hozzájuk csatlakozó, ferde gerendák is kapnak további acélszerkezetű támaszt.

A tetőszint különleges tere az északi padlás, amelynek faszerkezetét az első, 1912-es átépítést végző Medgyaszay István vasbetonra cserélte, hogy javítson a kellékek tárolásának helyzetén. A felújítás után többfunkciós rendezvénytérként működhet.

Az épület legmagasabb pontja több mint ötven méterrel emelkedik a belvárosi utcák fölé. Érdemes megfigyelni az oldalak kő díszkorlátját, ahol a látszat csal: valójában könnyű vázszerkezetre erősített bádoglemezekről van szó.

A többszintes, összetett formájú tető magasságát jól érzékelteti, hogy az Andrássy úti homlokzat tetejét lezáró díszek irányába is meredeken lefelé kell néznünk.

Sokak szerint a ház ötödik homlokzata a tető; minden bizonnyal osztotta ezt a nézetet Ybl Miklós is, és pompás formákkal koronázta meg az Operaházat. A bádog elemek felújítására több mint 25 ezer órát fordítottak a szakemberek.

A szállodaként újjászülető Drechsler-palota, és az Operaház Andrássy úti homlokzatai. Két év múlva már biztosan egészen más arcukat láthatjuk.

Épületek/Örökség

Az újjászülető Operaház kulisszatitkai

2021.04.24. 11:13
1/27

A Városliget Zrt. által irányított projekt a ZDA – Zoboki Építésziroda generáltervezésében készül el, a kivitelező a W-É-LKonzorcium, magát az izgalmas bejárást pedig ezúton is köszönjük a WHB szakembereinek!

A főbejárat két oldalán Erkel Ferenc és Liszt Ferenc megújult szobrai már a következő évtizedekre felkészítve várják az állványzat lebontását.

Az előcsarnok apró kövekből rakott mozaikpadlóján bőven akad tennivaló, ugyanis a fehér mészkő a fekete gránitnál jóval gyorsabban kopik. A tömör márványoszlopokon álló dongaboltozatot a görög mitológia kilenc múzsájának képe díszíti.

A díszlépcső védőburkolat alatt. Az állványzatok mögött és fölött a zene ébredésének és hatalmának mitológiáját körbejáró festmények restaurálása zajlik.

A távolról épnek tűnő festmények esetén sokszor csak közelről tűnnek fel a javítandó sérülések, apró repedések sokasága, amik gondos kezelés nélkül idővel a képek drasztikusabb roncsolódásához vezetnének.

Egy a felújítás előtt itt maradt, A walkürt népszerűsítő díszlet a fólia mögött. Reméljük, Richard Wagner elképesztő operáját hamarosan az újjászületett auditóriumból hallhatjuk újra.

A földszinti ruhatár poroszsüveg boltozata. Az acélgerendák a tűzállóságot biztosító, hőszigetelő bevonatot kaptak.

Az Operaház egyik legnagyobb terme a homlokzati terasz mögött húzódó foyer, azaz nagybüfé, a felvonások közötti társasági élet legfontosabb helyszíne. A Lotz Károly és Feszty Árpád festményeivel díszített terem padlója és gépészeti rendszere is megújul.

A királyi páholy oldalfalán most feltárulnak a régi korok rétegei. A legutóbbi, 1980-84-es felújítás során számos felületen a pasztell színek kerültek előtérbe, a jelenleg tervezett színvilág azonban visszatér az eredeti, élénkebb árnyalatokhoz.

A színpad elemeit az épület megnyitásakor a világon elsőként hidraulika működtette. Az nyugdíjazott gépészeti berendezések negyven éve voltak utoljára használatban, az új színpadtechnológia halkabb, gyorsabb, és magasabbra képes emelni a színpad utcáit.

A nézőtér alatti zengőtérbe visszatér egy, az eredetinél vaskosabb fa vázszerkezet a Medgyaszay István-kori felújítás acélstruktúrája helyébe, mindez a jobb akusztikát szolgálja. Az ideiglenes fém dúcok a nézőtéren álló óriási állványzat súlyát viselik.

A nézőtéri csillár, melyet még eredeti (!) csörlőjével engedtek le a földszintig, hogy egy külön erre a célra szolgáló, ideiglenes helyiség védelmében kezdjenek neki az égők rendszerének és formáinak Ybl-kori rekonstrukciójához.

A csillár három tonnás súlyának közel harmadát gázvezetékek tették ki, hiszen eredetileg mintegy ötszáz gázégő hordozására tervezték. A csövek egészen az 1980-as felújításig a helyükön maradtak, eltávolításuk 900 kilogramm súlycsökkenést eredményezett.

Három hónapig építették azt az állványzatot, amelyről a nézőtér falait és mennyezetét el lehet érni. Az állványzat önmagában is különleges alkotás, ami a tér javarészét kitölti, azonban nem érintkezik a falakkal.

Hogy az 1884-es megnyitó után komponált modernebb darabokat is kiváló akusztikával tudják eljátszani a teremben, többek között a páholy falai is változáson esnek át, ám láthatatlanul. A páholy függönyei mögé akusztikai panelek kerülnek majd például.

Korok találkozása: a páholyfolyosó stukatúr födémén át a teljes légcsatorna-rendszer újjáépül.

Az Auditórium mennyezetén az Operaház, és egyben hazánk egyik legnagyobb falfestménye, A zene apoteózisa című alkotás. A több mint 14 méter átmérőjű secco Lotz Károly munkája, restaurálásán hét szakember dolgozik.

Újabb néhány méterrel magasabban, a nézőtér fölötti tér, az Ördögpadlás acélszerkezete. Bal oldalon a csonkakúp formájú mennyezet közepén, a csillár fölött induló szellőző kürtő látható.

A szellőző kürtő a következő szinten folytatódik. A csillárpadlásnak nevezett térnek a külső tömegalakításban van fontos szerepe: neki köszönhetően tűnik kívülről úgy, hogy a nézőtér és a jóval magasabb zsinórpadlás egységes tetősík alatt foglal helyet.

A csillárpadlás oldalán lévő, építéskori kézi csörlő szolgál a csillár leengedésére és felemelésére a karbantartások idején. A fogaskerekes, csigás áttételen keresztül a váltott kezelőszemélyzet kimért lassúsággal mozgatja a több tonnás tömeget.

Egy újabb szinttel feljebb, már több mint negyven méterrel az Andrássy út fölött. A tető teljes egészében eredeti, 140 éves faszerkezetének fennmaradása Budapest viharos történelmét ismerve konkrétan egy csodával ér fel.

A legnagyobb terhelésnek kitett csomópontokat már eredetileg is megerősítették, idén pedig a hozzájuk csatlakozó, ferde gerendák is kapnak további acélszerkezetű támaszt.

A tetőszint különleges tere az északi padlás, amelynek faszerkezetét az első, 1912-es átépítést végző Medgyaszay István vasbetonra cserélte, hogy javítson a kellékek tárolásának helyzetén. A felújítás után többfunkciós rendezvénytérként működhet.

Az épület legmagasabb pontja több mint ötven méterrel emelkedik a belvárosi utcák fölé. Érdemes megfigyelni az oldalak kő díszkorlátját, ahol a látszat csal: valójában könnyű vázszerkezetre erősített bádoglemezekről van szó.

A többszintes, összetett formájú tető magasságát jól érzékelteti, hogy az Andrássy úti homlokzat tetejét lezáró díszek irányába is meredeken lefelé kell néznünk.

Sokak szerint a ház ötödik homlokzata a tető; minden bizonnyal osztotta ezt a nézetet Ybl Miklós is, és pompás formákkal koronázta meg az Operaházat. A bádog elemek felújítására több mint 25 ezer órát fordítottak a szakemberek.

A szállodaként újjászülető Drechsler-palota, és az Operaház Andrássy úti homlokzatai. Két év múlva már biztosan egészen más arcukat láthatjuk.

Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.