Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Előre gyártott, újrahasznosítható anyagokból készült az Oszakai Világkiállítás francia pavilonja

1/9

Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo

Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo

Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo

Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo

Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo

Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo

Forrás: Coldefy & CRA

Forrás: Coldefy & CRA

Forrás: Coldefy & CRA

?>
Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo
?>
Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo
?>
Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo
?>
Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo
?>
Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo
?>
Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo
?>
Forrás: Coldefy & CRA
?>
Forrás: Coldefy & CRA
?>
Forrás: Coldefy & CRA
1/9

Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo

Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo

Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo

Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo

Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo

Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo

Forrás: Coldefy & CRA

Forrás: Coldefy & CRA

Forrás: Coldefy & CRA

Előre gyártott, újrahasznosítható anyagokból készült az Oszakai Világkiállítás francia pavilonja
Közélet, hírek

Előre gyártott, újrahasznosítható anyagokból készült az Oszakai Világkiállítás francia pavilonja

2025.04.22. 10:35

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Japán, Oszaka

Építészek, alkotók:
Coldefy, Carlo Ratti Associati, Zoltán Neville

Megnyílt a Francia Pavilon az Oszakai Világkiállításon, amelynek tervezését a francia Coldefy építésziroda és az olasz CRA-Carlo Ratti Associati stúdió közösen jegyzi. A munkában a Coldefy részéről Zoltán Neville Budapesten élő építész is közreműködött.

Az előre, gyártott, moduláris és újrahasznosítható elemekből épült pavilont egyfajta „élet színházaként" képzelték el az alkotók, ahol az építészet a jelenlét, a mozgás és az interakció pillanatait keretezi. Az építményt az alkotók szavaival mutatjuk be:

"A díszletként is értelmezhető koncepció folyamatosan változó térsorrá formálja az épületet, amely különféle nézőpontokon vezeti végig a látogatókat – ezek az élet ritmusát tükrözik: a kezdetet, az átmenetet, a megállást és a távozást.

A tervezés ihletforrása a japán Akai Ito legenda – az a láthatatlan vörös fonal, amely az egymásnak rendelt lelkeket köti össze. A digitális elidegenedés korában a pavilon a fizikai tér szerepét hangsúlyozza mint a párbeszéd médiumát. A belső, csendes kert menedéket nyújt, és azt üzeni: a természettel való találkozás éppoly fontos, mint az egymással való kapcsolódás.

Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo
1/9
Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo

A homlokzat részeként 17 méter magas, színházi függönyöket idéző textilfüggönyök ereszkednek le az épület két oldalán, amelyek reagálnak a fényre és a szélre, kapcsolatban állnak a természeti elemekkel. Az épület útvonala gondosan koreografált: a látogatók először egy emelkedőn haladnak fel, belépnek a kiállítótérbe, zárt és nyitott terek váltakoznak, végül újra a világkiállítás tágabb terére lépnek vissza.

A pavilon előre gyártott és moduláris elemekből épül, körforgásos szemléletet követve, vagyis az anyagok szétszerelhetők és újrahasznosíthatók. Ez az építészetet olyan alkalmazkodóképes rendszerként mutatja be.

Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo
3/9
Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo

A pavilon építészeti koncepciója a színpadiasságon és az érzékszervi tapasztaláson alapszik. A bejárati lépcső és az erkély egyfajta színpadként fogadja a látogatókat. Az épület homlokzatába simuló, hullámzó lépcsősor kapcsolatot teremt a belső tér és a külső tér, azaz a pavilon és a nyilvános tér között.

A látogatók egy körkörös útvonalat járnak be: a kiállítás szívén keresztülhaladva különféle tematikus terekbe lépnek, majd egy kis kertbe érkeznek, hogy aztán újra visszatérjenek a pavilon belsejébe, és egy újabb szabadtéri pillanattal zárják az élményt. 

Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo
5/9
Forrás: Zoltán Neville. Fotó: Julien Lanoo

A pavilon három „felvonásra" tagolódik:

Emelkedés – egy érzéki, csavarodó lépcső vezet a kilátóerkélyre.
Kiállítási utazás – a látogatók kurált terek sorozatán haladnak végig, ahol installációk és látványos elemek várják őket.
Kerti közjáték – kilépve egy érzékszervileg megkomponált kertbe jutnak, ahol megpihenhetnek, mielőtt visszatérnek a belső térbe.
Záró átmenet – a túra egy újabb nyitott pillanattal és a világkiállítás terébe való visszatéréssel zárul, megerősítve a bent és a kint ritmikus váltakozását.

A pavilon körforgásos tervezésű, mely modularitásra épít. A mozgatott függönyhomlokzat szétszedhető és újrahasznosítható. A tervezők igyekeztek a lehető legtöbb ideiglenes és előre gyártott elemet használni, például konténereket az irodai terekhez – ezzel csökkentve a környezeti terhelést, és biztosítva a könnyű újrahasznosíthatóságot az expó után.

Forrás: Coldefy & CRA
7/9
Forrás: Coldefy & CRA

Zoltán Neville, a Coldefy partnere és a projekt társvezetője Budapesten él, és a stúdió nemzetközi projektjeit irányítja, együttműködve franciaországi és világszerte működő csapatokkal. A folyamatról a következő gondolatokat osztotta meg:

„A Francia Pavilon megtervezése mélyen együttműködésen alapuló folyamat volt, amely visszhangozta az Expo 2025 átfogó törekvését is: hogy elgondolkodjunk társadalmaink jövőjén, és elképzeljük, hogyan élhetünk együtt a holnap világában. Egy olyan korban, amely gyakran széttöredezettnek tűnik, a pavilon mulandó természete arra ösztönzött bennünket, hogy elgondolkozzunk azon, miként teremthet a temporális építészet valódi — még ha múló — találkozásokat, teret adva a sokszínűségnek és a közös megértésnek egyaránt." — Zoltán Neville, Coldefy

Thomas Coldefy, a Coldefy társalapítója így nyilatkozott:

A Francia Pavilon az élet színházába invitálja a látogatókat. Szereplőkként és nézőkként is részei ennek az előadásnak, miközben végigjárják a pavilon útját, amely az ember és környezete szimbiózisának kifejeződése. Nagy megtiszteltetés, hogy minket választottak a pavilon megtervezésére. Hisszük, hogy a világkiállítás lehetőséget ad a reflexióra – arról, hogyan élünk, mit tartunk fontosnak, és hogyan formálhatja a design a jövőt. Egyetlen rövid élmény – legyen az térbeli gesztus, meglepő anyag vagy megosztott pillanat – is mélyen megérinthet."

Forrás: Coldefy & CRA
9/9
Forrás: Coldefy & CRA

Carlo Ratti, a CRA alapító partnere és a 2025-ös Velencei Építészeti Biennále kurátora hozzátette:

„A játékossággal átitatott Francia Pavilon dinamikus, rugalmas tér, amely váratlan találkozásokat szül. A növekvő polarizáció korában a fizikai tér nagyon is szükséges ellenszer. A digitális világgal ellentétben arra késztet bennünket, hogy találkozzunk a mássággal, és szembesüljünk a minket kihívó nézőpontokkal. Ez tükrözi a mai világkiállítások küldetését is: nyitott párbeszéd és felfedezés vibráló központjai. Nagy megtiszteltetés, hogy a CRA kutatásait Oszakába hozhatjuk, és hozzájárulhatunk Franciaország szerepéhez ebben a globális diskurzusban – egy olyan helyen, amely mélyen hatott a gondolkodásomra, az École des Ponts-on való tanulmányaimtól egészen a mostani pillanatig."

Forrás: Zoltán Neville

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.