Nézőpontok/Vélemény

Átöltöző, cserélődő, és megőrzött örökség - Budapest modern épületei új korukban és ma

1/28

Az Ajtósi Dürer sor és a Hungária körút kereszteződésében 1978 óta áll a Metalimpex-Konsumex székház. Fotó: Fortepan/ Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény

A toronyházak a 2000-es évek elején teljes külső, belső, és gépészeti felújítást kaptak, jelenleg Hermina Towers néven működnek az eredeti funkciójukhoz hasonló irodaházként.

A későmodern korszak keskeny pilléren álló toronyházainak talán legkisebb képviselője, az egykori Demokratikus Ifjúsági Szövetség (DIVSZ) székháza, a Rózsadomb melletti Ady Endre utca végén. Fotó: Fortepan/ Urbán Tamás

Az épület teljes felújítás után, ezúttal is irodaházként éli második életét. A központi pillér oldalában növekvő étterem könnyűszerkezetes szárnya sajnos letörte a korábbi légies összképét.

Az Árpád híd pesti hídfőjénél 1973-ra készült el a főváros egyik legmagasabb toronyháza, a húszemeletes SZOT-irodaház, Dúl Dezső tervei szerint. Előtérben Gyurcsek Ferenc domborműve. Fotó: Fortepan/ Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény

A 73 méter magas épület ma is szinte változatlan formában áll, jelenleg a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóságának használatában. Az előtte elterülő terület jövője az ide készült tervek hosszú sora után ma is kérdéses.

A pesti belváros központjában álló Vörösmarty térre itt nemcsak azért nehéz ráismerni, mert ma sétálóutcák központját jelenti, de Tallós Elemér és Hübner Tibor 1971-re megépült ORI székháza sem áll már. Fotó: Fortepan/ Főfotó

A rendszerváltás után kihasználatlanul maradt székházat 2003-ban lebontották, helyén a következő évben, Fazakas György tervei szerint épült modern, többfunkciós épület.

Az Országház szomszédságában, az alatta lévő metróállomással együtt épült meg 1973-ra a MTESZ-ház, a kor belvárosi foghíjbeépítéseinek egyik megosztó képviselője. Fotó: Fortepan/ Főfotó

A lebontásra kijelölt épület helyére tervpályázat választott a környezetbe simuló, kortárs megoldást, végül azonban kívülről teljes mértékben az eredeti, százéves tervek szerint készült el a belül modern Szabad György irodaház.

A világháborút követő, de még a szocialista realizmust megelőző építészet ritka, jeles képviselője az Erzsébet téri MÁVAUT autóbusz-pályaudvar, amely 1949-re készült el Nyiri István tervei szerint. Fotó: Fortepan/UVATERV

A már 28 éves kora óta műemléki védelem alatt álló épületegyüttes 2002-ig működött távolsági autóbusz-állomásként, majd felújítása után Design Terminál néven működik tovább.

A kettes metró 1970-72 közt elkészült lejárócsarnokai már a szocreált követő, újra előtérbe került modern építészet képviselői. Fotó: Fortepan/UVATERV

Ötven év elteltével, az alapvető karbantartás mellett továbbra is elfogadható állapotban áll az épület, az összképet sajnos itt is rontják a bérlők érdekei szerint alakított üzlethelyiségek és reklámok.

A város talán legismertebb metrólejárat fölötti csarnoka persze a Széll Kálmán, azaz egykori Moszkva téri vasbeton legyezőépület. A Czeglédi István tervezte szerkezet alatt, a pénztárak mellett üzletek is helyet kaptak. Fotó: Fortepan/UVATERV

A tér 2016-os felújításakor az épület egy részének lebontásával lényegesen nyitottabbá vált.

Bár a kettes metró 1950-ben megkezdett építésekor még öt éven belüli átadással számoltak, az akkori, szocreál építészettel dolgozó tervek a legtöbb állomásra már el sem készültek. Az 1963-ban újrakezdett munkák nyomán modernebb, egységes arculat készült.

A metróvonal 2004-2007 közti teljes felújítása során csak néhány állomáson maradt meg az eredeti arculat egy része, a Széll Kálmán téren csak a padló kövezése őrzi a korábbi építészetet.

A Földalatti Vasút Vállalat kelenföldi munkásszállója 1970-re készült el. Fotó: Fortepan/UVATERV

Itt szinte csak a fák növekedése változtatta a környezetet. Az épület ma is eredeti formában, viszonylag jó állapotban áll. Önálló jövedelemmel rendelkező hajléktalanok átmeneti szállója található benne.

1986-ban nyílt meg a nagyközönség számára a könnyen bejárhatóvá tett Szemlő-hegyi-barlang. Kapuja a város egyik különleges, rejtőzködő épülete, amely teljes egészben a földfelszín alatt kapott helyet. Fotó: Fortepan/UVATERV

Karakteres, de kissé zegzugosra sikerült belső terét az elmúlt évek felújításai teljesen átalakították, kívül azonban nem változott.

Idén ötven éves nemcsak Buda, de hazánk későmodern építészetének egyik leglátványosabb alkotása, a Kővári György tervezte Déli Pályaudvar. Fotó: Fortepan/Chuckyeager tumblr

Talán az előkészítés alatt álló Déli-Nyugati alagút miatt is, az épület még a vasúton szokásos állagmegóvásból is csak a lehető legkevesebbet kapja, omló homlokzatát háló takarja.

A pályaudvar pénztárcsarnoka az 1980-as évek elején. Fotó: Fortepan/ Gábor Viktor

A nehezen pótolható, eredeti álmennyezet problémáját talán túlságosan is nagyvonalú megoldással zárta rövidere a fenntartó, a néhány hónapja fővárosi helyi védelmet is kapott pályaudvaron.

A Dózsa György úton álló Mémosz székház 1949-re készült el a Gádoros Lajos, Perényi Imre, Preisich Gábor, és Szrogh György alkotta tervezőcsapat munkájaként. Fotó: Fortepan/ Preisich család

2001-re elkészült teljes felújítása óta az épület nagy része irodaházként működik, a Városligeti fasorra nyíló kongresszusi terem szárnya azonban egyelőre még hasznosításra, renoválásra vár.

?>
Az Ajtósi Dürer sor és a Hungária körút kereszteződésében 1978 óta áll a Metalimpex-Konsumex székház. Fotó: Fortepan/ Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény
?>
A toronyházak a 2000-es évek elején teljes külső, belső, és gépészeti felújítást kaptak, jelenleg Hermina Towers néven működnek az eredeti funkciójukhoz hasonló irodaházként.
?>
A későmodern korszak keskeny pilléren álló toronyházainak talán legkisebb képviselője, az egykori Demokratikus Ifjúsági Szövetség (DIVSZ) székháza, a Rózsadomb melletti Ady Endre utca végén. Fotó: Fortepan/ Urbán Tamás
?>
Az épület teljes felújítás után, ezúttal is irodaházként éli második életét. A központi pillér oldalában növekvő étterem könnyűszerkezetes szárnya sajnos letörte a korábbi légies összképét.
?>
Az Árpád híd pesti hídfőjénél 1973-ra készült el a főváros egyik legmagasabb toronyháza, a húszemeletes SZOT-irodaház, Dúl Dezső tervei szerint. Előtérben Gyurcsek Ferenc domborműve. Fotó: Fortepan/ Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény
?>
A 73 méter magas épület ma is szinte változatlan formában áll, jelenleg a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóságának használatában. Az előtte elterülő terület jövője az ide készült tervek hosszú sora után ma is kérdéses.
?>
A pesti belváros központjában álló Vörösmarty térre itt nemcsak azért nehéz ráismerni, mert ma sétálóutcák központját jelenti, de Tallós Elemér és Hübner Tibor 1971-re megépült ORI székháza sem áll már. Fotó: Fortepan/ Főfotó
?>
A rendszerváltás után kihasználatlanul maradt székházat 2003-ban lebontották, helyén a következő évben, Fazakas György tervei szerint épült modern, többfunkciós épület.
?>
Az Országház szomszédságában, az alatta lévő metróállomással együtt épült meg 1973-ra a MTESZ-ház, a kor belvárosi foghíjbeépítéseinek egyik megosztó képviselője. Fotó: Fortepan/ Főfotó
?>
A lebontásra kijelölt épület helyére tervpályázat választott a környezetbe simuló, kortárs megoldást, végül azonban kívülről teljes mértékben az eredeti, százéves tervek szerint készült el a belül modern Szabad György irodaház.
?>
A világháborút követő, de még a szocialista realizmust megelőző építészet ritka, jeles képviselője az Erzsébet téri MÁVAUT autóbusz-pályaudvar, amely 1949-re készült el Nyiri István tervei szerint. Fotó: Fortepan/UVATERV
?>
A már 28 éves kora óta műemléki védelem alatt álló épületegyüttes 2002-ig működött távolsági autóbusz-állomásként, majd felújítása után Design Terminál néven működik tovább.
?>
A kettes metró 1970-72 közt elkészült lejárócsarnokai már a szocreált követő, újra előtérbe került modern építészet képviselői. Fotó: Fortepan/UVATERV
?>
Ötven év elteltével, az alapvető karbantartás mellett továbbra is elfogadható állapotban áll az épület, az összképet sajnos itt is rontják a bérlők érdekei szerint alakított üzlethelyiségek és reklámok.
?>
A város talán legismertebb metrólejárat fölötti csarnoka persze a Széll Kálmán, azaz egykori Moszkva téri vasbeton legyezőépület. A Czeglédi István tervezte szerkezet alatt, a pénztárak mellett üzletek is helyet kaptak. Fotó: Fortepan/UVATERV
?>
A tér 2016-os felújításakor az épület egy részének lebontásával lényegesen nyitottabbá vált.
?>
Bár a kettes metró 1950-ben megkezdett építésekor még öt éven belüli átadással számoltak, az akkori, szocreál építészettel dolgozó tervek a legtöbb állomásra már el sem készültek. Az 1963-ban újrakezdett munkák nyomán modernebb, egységes arculat készült.
?>
A metróvonal 2004-2007 közti teljes felújítása során csak néhány állomáson maradt meg az eredeti arculat egy része, a Széll Kálmán téren csak a padló kövezése őrzi a korábbi építészetet.
?>
A Földalatti Vasút Vállalat kelenföldi munkásszállója 1970-re készült el. Fotó: Fortepan/UVATERV
?>
Itt szinte csak a fák növekedése változtatta a környezetet. Az épület ma is eredeti formában, viszonylag jó állapotban áll. Önálló jövedelemmel rendelkező hajléktalanok átmeneti szállója található benne.
?>
1986-ban nyílt meg a nagyközönség számára a könnyen bejárhatóvá tett Szemlő-hegyi-barlang. Kapuja a város egyik különleges, rejtőzködő épülete, amely teljes egészben a földfelszín alatt kapott helyet. Fotó: Fortepan/UVATERV
?>
Karakteres, de kissé zegzugosra sikerült belső terét az elmúlt évek felújításai teljesen átalakították, kívül azonban nem változott.
?>
Idén ötven éves nemcsak Buda, de hazánk későmodern építészetének egyik leglátványosabb alkotása, a Kővári György tervezte Déli Pályaudvar.  Fotó: Fortepan/Chuckyeager tumblr
?>
Talán az előkészítés alatt álló Déli-Nyugati alagút miatt is, az épület még a vasúton szokásos állagmegóvásból is csak a lehető legkevesebbet kapja, omló homlokzatát háló takarja.
?>
A pályaudvar pénztárcsarnoka az 1980-as évek elején. Fotó: Fortepan/ Gábor Viktor
?>
A nehezen pótolható, eredeti álmennyezet problémáját talán túlságosan is nagyvonalú megoldással zárta rövidere a fenntartó, a néhány hónapja fővárosi helyi védelmet is kapott pályaudvaron.
?>
A Dózsa György úton álló Mémosz székház 1949-re készült el a Gádoros Lajos, Perényi Imre, Preisich Gábor, és Szrogh György alkotta tervezőcsapat munkájaként. Fotó: Fortepan/  Preisich család
?>
2001-re elkészült teljes felújítása óta az épület nagy része irodaházként működik, a Városligeti fasorra nyíló kongresszusi terem szárnya azonban egyelőre még hasznosításra, renoválásra vár.
1/28

Az Ajtósi Dürer sor és a Hungária körút kereszteződésében 1978 óta áll a Metalimpex-Konsumex székház. Fotó: Fortepan/ Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény

A toronyházak a 2000-es évek elején teljes külső, belső, és gépészeti felújítást kaptak, jelenleg Hermina Towers néven működnek az eredeti funkciójukhoz hasonló irodaházként.

A későmodern korszak keskeny pilléren álló toronyházainak talán legkisebb képviselője, az egykori Demokratikus Ifjúsági Szövetség (DIVSZ) székháza, a Rózsadomb melletti Ady Endre utca végén. Fotó: Fortepan/ Urbán Tamás

Az épület teljes felújítás után, ezúttal is irodaházként éli második életét. A központi pillér oldalában növekvő étterem könnyűszerkezetes szárnya sajnos letörte a korábbi légies összképét.

Az Árpád híd pesti hídfőjénél 1973-ra készült el a főváros egyik legmagasabb toronyháza, a húszemeletes SZOT-irodaház, Dúl Dezső tervei szerint. Előtérben Gyurcsek Ferenc domborműve. Fotó: Fortepan/ Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény

A 73 méter magas épület ma is szinte változatlan formában áll, jelenleg a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóságának használatában. Az előtte elterülő terület jövője az ide készült tervek hosszú sora után ma is kérdéses.

A pesti belváros központjában álló Vörösmarty térre itt nemcsak azért nehéz ráismerni, mert ma sétálóutcák központját jelenti, de Tallós Elemér és Hübner Tibor 1971-re megépült ORI székháza sem áll már. Fotó: Fortepan/ Főfotó

A rendszerváltás után kihasználatlanul maradt székházat 2003-ban lebontották, helyén a következő évben, Fazakas György tervei szerint épült modern, többfunkciós épület.

Az Országház szomszédságában, az alatta lévő metróállomással együtt épült meg 1973-ra a MTESZ-ház, a kor belvárosi foghíjbeépítéseinek egyik megosztó képviselője. Fotó: Fortepan/ Főfotó

A lebontásra kijelölt épület helyére tervpályázat választott a környezetbe simuló, kortárs megoldást, végül azonban kívülről teljes mértékben az eredeti, százéves tervek szerint készült el a belül modern Szabad György irodaház.

A világháborút követő, de még a szocialista realizmust megelőző építészet ritka, jeles képviselője az Erzsébet téri MÁVAUT autóbusz-pályaudvar, amely 1949-re készült el Nyiri István tervei szerint. Fotó: Fortepan/UVATERV

A már 28 éves kora óta műemléki védelem alatt álló épületegyüttes 2002-ig működött távolsági autóbusz-állomásként, majd felújítása után Design Terminál néven működik tovább.

A kettes metró 1970-72 közt elkészült lejárócsarnokai már a szocreált követő, újra előtérbe került modern építészet képviselői. Fotó: Fortepan/UVATERV

Ötven év elteltével, az alapvető karbantartás mellett továbbra is elfogadható állapotban áll az épület, az összképet sajnos itt is rontják a bérlők érdekei szerint alakított üzlethelyiségek és reklámok.

A város talán legismertebb metrólejárat fölötti csarnoka persze a Széll Kálmán, azaz egykori Moszkva téri vasbeton legyezőépület. A Czeglédi István tervezte szerkezet alatt, a pénztárak mellett üzletek is helyet kaptak. Fotó: Fortepan/UVATERV

A tér 2016-os felújításakor az épület egy részének lebontásával lényegesen nyitottabbá vált.

Bár a kettes metró 1950-ben megkezdett építésekor még öt éven belüli átadással számoltak, az akkori, szocreál építészettel dolgozó tervek a legtöbb állomásra már el sem készültek. Az 1963-ban újrakezdett munkák nyomán modernebb, egységes arculat készült.

A metróvonal 2004-2007 közti teljes felújítása során csak néhány állomáson maradt meg az eredeti arculat egy része, a Széll Kálmán téren csak a padló kövezése őrzi a korábbi építészetet.

A Földalatti Vasút Vállalat kelenföldi munkásszállója 1970-re készült el. Fotó: Fortepan/UVATERV

Itt szinte csak a fák növekedése változtatta a környezetet. Az épület ma is eredeti formában, viszonylag jó állapotban áll. Önálló jövedelemmel rendelkező hajléktalanok átmeneti szállója található benne.

1986-ban nyílt meg a nagyközönség számára a könnyen bejárhatóvá tett Szemlő-hegyi-barlang. Kapuja a város egyik különleges, rejtőzködő épülete, amely teljes egészben a földfelszín alatt kapott helyet. Fotó: Fortepan/UVATERV

Karakteres, de kissé zegzugosra sikerült belső terét az elmúlt évek felújításai teljesen átalakították, kívül azonban nem változott.

Idén ötven éves nemcsak Buda, de hazánk későmodern építészetének egyik leglátványosabb alkotása, a Kővári György tervezte Déli Pályaudvar. Fotó: Fortepan/Chuckyeager tumblr

Talán az előkészítés alatt álló Déli-Nyugati alagút miatt is, az épület még a vasúton szokásos állagmegóvásból is csak a lehető legkevesebbet kapja, omló homlokzatát háló takarja.

A pályaudvar pénztárcsarnoka az 1980-as évek elején. Fotó: Fortepan/ Gábor Viktor

A nehezen pótolható, eredeti álmennyezet problémáját talán túlságosan is nagyvonalú megoldással zárta rövidere a fenntartó, a néhány hónapja fővárosi helyi védelmet is kapott pályaudvaron.

A Dózsa György úton álló Mémosz székház 1949-re készült el a Gádoros Lajos, Perényi Imre, Preisich Gábor, és Szrogh György alkotta tervezőcsapat munkájaként. Fotó: Fortepan/ Preisich család

2001-re elkészült teljes felújítása óta az épület nagy része irodaházként működik, a Városligeti fasorra nyíló kongresszusi terem szárnya azonban egyelőre még hasznosításra, renoválásra vár.

Nézőpontok/Vélemény

Átöltöző, cserélődő, és megőrzött örökség - Budapest modern épületei új korukban és ma

2022.05.14. 19:10
1/28

Az Ajtósi Dürer sor és a Hungária körút kereszteződésében 1978 óta áll a Metalimpex-Konsumex székház. Fotó: Fortepan/ Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény

A toronyházak a 2000-es évek elején teljes külső, belső, és gépészeti felújítást kaptak, jelenleg Hermina Towers néven működnek az eredeti funkciójukhoz hasonló irodaházként.

A későmodern korszak keskeny pilléren álló toronyházainak talán legkisebb képviselője, az egykori Demokratikus Ifjúsági Szövetség (DIVSZ) székháza, a Rózsadomb melletti Ady Endre utca végén. Fotó: Fortepan/ Urbán Tamás

Az épület teljes felújítás után, ezúttal is irodaházként éli második életét. A központi pillér oldalában növekvő étterem könnyűszerkezetes szárnya sajnos letörte a korábbi légies összképét.

Az Árpád híd pesti hídfőjénél 1973-ra készült el a főváros egyik legmagasabb toronyháza, a húszemeletes SZOT-irodaház, Dúl Dezső tervei szerint. Előtérben Gyurcsek Ferenc domborműve. Fotó: Fortepan/ Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény

A 73 méter magas épület ma is szinte változatlan formában áll, jelenleg a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóságának használatában. Az előtte elterülő terület jövője az ide készült tervek hosszú sora után ma is kérdéses.

A pesti belváros központjában álló Vörösmarty térre itt nemcsak azért nehéz ráismerni, mert ma sétálóutcák központját jelenti, de Tallós Elemér és Hübner Tibor 1971-re megépült ORI székháza sem áll már. Fotó: Fortepan/ Főfotó

A rendszerváltás után kihasználatlanul maradt székházat 2003-ban lebontották, helyén a következő évben, Fazakas György tervei szerint épült modern, többfunkciós épület.

Az Országház szomszédságában, az alatta lévő metróállomással együtt épült meg 1973-ra a MTESZ-ház, a kor belvárosi foghíjbeépítéseinek egyik megosztó képviselője. Fotó: Fortepan/ Főfotó

A lebontásra kijelölt épület helyére tervpályázat választott a környezetbe simuló, kortárs megoldást, végül azonban kívülről teljes mértékben az eredeti, százéves tervek szerint készült el a belül modern Szabad György irodaház.

A világháborút követő, de még a szocialista realizmust megelőző építészet ritka, jeles képviselője az Erzsébet téri MÁVAUT autóbusz-pályaudvar, amely 1949-re készült el Nyiri István tervei szerint. Fotó: Fortepan/UVATERV

A már 28 éves kora óta műemléki védelem alatt álló épületegyüttes 2002-ig működött távolsági autóbusz-állomásként, majd felújítása után Design Terminál néven működik tovább.

A kettes metró 1970-72 közt elkészült lejárócsarnokai már a szocreált követő, újra előtérbe került modern építészet képviselői. Fotó: Fortepan/UVATERV

Ötven év elteltével, az alapvető karbantartás mellett továbbra is elfogadható állapotban áll az épület, az összképet sajnos itt is rontják a bérlők érdekei szerint alakított üzlethelyiségek és reklámok.

A város talán legismertebb metrólejárat fölötti csarnoka persze a Széll Kálmán, azaz egykori Moszkva téri vasbeton legyezőépület. A Czeglédi István tervezte szerkezet alatt, a pénztárak mellett üzletek is helyet kaptak. Fotó: Fortepan/UVATERV

A tér 2016-os felújításakor az épület egy részének lebontásával lényegesen nyitottabbá vált.

Bár a kettes metró 1950-ben megkezdett építésekor még öt éven belüli átadással számoltak, az akkori, szocreál építészettel dolgozó tervek a legtöbb állomásra már el sem készültek. Az 1963-ban újrakezdett munkák nyomán modernebb, egységes arculat készült.

A metróvonal 2004-2007 közti teljes felújítása során csak néhány állomáson maradt meg az eredeti arculat egy része, a Széll Kálmán téren csak a padló kövezése őrzi a korábbi építészetet.

A Földalatti Vasút Vállalat kelenföldi munkásszállója 1970-re készült el. Fotó: Fortepan/UVATERV

Itt szinte csak a fák növekedése változtatta a környezetet. Az épület ma is eredeti formában, viszonylag jó állapotban áll. Önálló jövedelemmel rendelkező hajléktalanok átmeneti szállója található benne.

1986-ban nyílt meg a nagyközönség számára a könnyen bejárhatóvá tett Szemlő-hegyi-barlang. Kapuja a város egyik különleges, rejtőzködő épülete, amely teljes egészben a földfelszín alatt kapott helyet. Fotó: Fortepan/UVATERV

Karakteres, de kissé zegzugosra sikerült belső terét az elmúlt évek felújításai teljesen átalakították, kívül azonban nem változott.

Idén ötven éves nemcsak Buda, de hazánk későmodern építészetének egyik leglátványosabb alkotása, a Kővári György tervezte Déli Pályaudvar. Fotó: Fortepan/Chuckyeager tumblr

Talán az előkészítés alatt álló Déli-Nyugati alagút miatt is, az épület még a vasúton szokásos állagmegóvásból is csak a lehető legkevesebbet kapja, omló homlokzatát háló takarja.

A pályaudvar pénztárcsarnoka az 1980-as évek elején. Fotó: Fortepan/ Gábor Viktor

A nehezen pótolható, eredeti álmennyezet problémáját talán túlságosan is nagyvonalú megoldással zárta rövidere a fenntartó, a néhány hónapja fővárosi helyi védelmet is kapott pályaudvaron.

A Dózsa György úton álló Mémosz székház 1949-re készült el a Gádoros Lajos, Perényi Imre, Preisich Gábor, és Szrogh György alkotta tervezőcsapat munkájaként. Fotó: Fortepan/ Preisich család

2001-re elkészült teljes felújítása óta az épület nagy része irodaházként működik, a Városligeti fasorra nyíló kongresszusi terem szárnya azonban egyelőre még hasznosításra, renoválásra vár.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.