Programok

A nemnövekedés építészete: Építészeti Triennále Oslóban

1/11

Oslói Építészeti Triennále 2020

?>
Oslói Építészeti Triennále 2020
?>
Oslói Építészeti Triennále 2020. A kurátori csapat, az Interrobang tagjai: Maria Smith, Matthew Dalziel, Phineas Harper és Cecilie Sachs Olsen. Fotó: OAT, Virág István
?>
Oslói Építészeti Triennále 2020. Rimini Protokoll: Society under Construction (State 2). Fotó © Benno Tobler
?>
Oslói Építészeti Triennále 2020. Rimini Protokoll: Society under Construction (State 2) by Stefan Kaegi, Nationaltheatret. Fotó: OAT / Sverre Chr. Jarild
?>
Oslói Építészeti Triennále 2020. Rimini Protokoll: Society under Construction (State 2) by Stefan Kaegi, Nationaltheatret. Fotó: OAT / Sverre Chr. Jarild
?>
Oslói Építészeti Triennále 2020. METIS - The Factory of The Future. Fotó © David Sandison
?>
Oslói Építészeti Triennále 2020. We Should All Be Dreaming. Fotó: Essi Maaria Orpana
?>
Oslói Építészeti Triennále 2020. Factory of the Future, DOGA. Fotó: OAT / Virág István
?>
Oslói Építészeti Triennále 2020. Communities of Compost, installáció a Nemzeti Múzeum udvarán. Fotó: OAT / Virág István
?>
Oslói Építészeti Triennále 2020. Public Works: "Power plant!", a Nemzeti Múzeumnál. Fotó: OAT / Virág István
?>
Oslói Építészeti Triennále 2020. A Nemzeti Múzeumban létrehozott Könyvtár tere. Fotó: OAT / Virág István
1/11

Oslói Építészeti Triennále 2020

A nemnövekedés építészete: Építészeti Triennále Oslóban
Programok

A nemnövekedés építészete: Építészeti Triennále Oslóban

2019.09.30. 11:00

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Osló

Szeptember 26-án startolt az Oslói Építészeti Triennále, a skandináv országok legfontosabb szakmai fesztiválja. Fókuszában idén a „nemnövekedés" (angolul degrowth, franciául décroissance) áll, a termelés és a túlfogyasztás ellen indult, az önkéntes egyszerűségen alapuló mozgalom. 

A 2019-es Oslói Építészeti Triennále kurátora az Interrobang építészeti és mérnöki kollektíva; a főkurátori csapat tagja a kollektíva két alapítója, Maria Smith brit építész, mérnök, író (a Studio Weave egyik alapítója) és Matthew Dalziel kanadai építész, oktató mellett Phineas Harper brit kritikus, designer, valamint Cecilie Sachs Olsen norvég városkutató, képzőművész. A holisztikus szemléletéről, tág érdeklődési köréről és nagy perspektívájú projektjeiről ismert Interrobang 2017-ben nyílt pályázaton kapta a megbízást (71 pályázó közül) az „Elég. A nemnövekedés építészete" (Enough. The Architecture of Degrowth) témájú programmal.


Oslói Építészeti Triennále 2020. A kurátori csapat, az Interrobang tagjai: Maria Smith, Matthew Dalziel, Phineas Harper és Cecilie Sachs Olsen. Fotó: OAT, Virág István
2/11
Oslói Építészeti Triennále 2020. A kurátori csapat, az Interrobang tagjai: Maria Smith, Matthew Dalziel, Phineas Harper és Cecilie Sachs Olsen. Fotó: OAT, Virág István



A nemnövekedés, a 19. századi eredetű, de fősodorrá a Római Klub tevékenysége nyomán, majd a 2009-es gazdasági válságot követően vált eszme és mozgalom. Alapvetően az energia- és anyaghasználat tervezett, a Föld lehetőségeivel arányosított csökkentését, és ennek kapcsán a társadalmi működés újrakalibrálását jelenti, amely egyben a jólét növelésére és a javak arányosabb elosztására törekszik. Középpontba helyezésével a szervezők túllépnek a klímakrízis és az erőforrások túlhasználása miatti vészcsengő-nyomkodáson, és élhető, megvalósítható alternatívát próbálnak kínálni. A folyamatos piaci növekedésre alapozott gondolkodás nem fenntartható tovább, a GDP hamis bálvány – állítja a triennále manifesztuma. „Az otthonok a tőkespekuláció eszközeivé váltak, a galériák befektetőket vonzó hirdetésekké, az utcán a fogyasztás infrastruktúrájának helyszínei, az egyetemek profitért exportálják a felvilágosodást." A kurátorok szerint az építészetnek és az építészeknek szembe kell nézniük ezzel a helyzettel, és a túl sok vagy túl kevés helyett az eleget választani.


Oslói Építészeti Triennále 2020. Communities of Compost, installáció a Nemzeti Múzeum udvarán. Fotó: OAT / Virág István
9/11
Oslói Építészeti Triennále 2020. Communities of Compost, installáció a Nemzeti Múzeum udvarán. Fotó: OAT / Virág István



A triennále már a helyszínek kiválasztásával is üzenni kíván annak a világnak, ahol egy átlagos manhattani felhőkarcoló élettartama mindössze harminc év. A négy központi projekt helyszíne minden esetben újrahasznosított tér: egy múzeumként működő 19. századi banképület, két funkciót váltott erőmű, és egy galériaként szolgáló autógarázs.

A négy épületben jön létre a triennále négy nemnövekedési intézménye: a Könyvtár, a Színház, a Játszótér és az Akadémia. A szerepváltásra jó példa a november 24-ig Könyvtárrá alakuló norvég nemzeti múzeum, a Nasjonalmuseet. A négy szekcióra bontott, szabadon lapozható, kezelhető dokumentumgyűjtemény rajzok, modellek, anyagminták, tárgyak, eszközök és kiadványok segítségével mutatják be a nemnövekedés gazdaságtanának eszméjét – természetesen kritikai szemszögből is.


Oslói Építészeti Triennále 2020. Rimini Protokoll: Society under Construction (State 2) by Stefan Kaegi, Nationaltheatret. Fotó: OAT / Sverre Chr. Jarild
4/11
Oslói Építészeti Triennále 2020. Rimini Protokoll: Society under Construction (State 2) by Stefan Kaegi, Nationaltheatret. Fotó: OAT / Sverre Chr. Jarild



A kiemelt projektek közé tartozik a világhírű Rimini Protokoll előadása, a Nemzeti Színházban bemutatott Society under Construction (State 2), ahol a közönség nyolc szakértő nyomában vonul végig nyolc különböző építkezés jelenetén. A multidiszciplináris programban a performance, a kortárs irodalom, a participatív színház, és a közösségi tervezésen alapuló workshopok is helyet kaptak. A triennálét publikációk sora kíséri: az online-eflux Architecture magazinnal közösen indított, a nemnövekedésre fókuszáló tanulmányok olyan szerzők munkái, mint a Weelwright-díjas Anna Puigjaner, az építész-filozófus Hélène Frichot, vagy a The Big Rethink című esszésorozatáról ismert Peter Buchanan.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok

SZILICE// Rejtett kincsek

2023.03.16. 16:42
10

A Szilicei-fennsík karsztos világának természeti kincsein túl ismert egy építészeti gyöngyszem is: ez pedig a gótikus eredettel bíró, mára a Református Egyházhoz tartozó szilicei templom. A Rejtett kincsek mai részében a 13. századi eredettel bíró, különleges, erődített kegyhelyet ismerhetjük meg.

A Szilicei-fennsík karsztos világának természeti kincsein túl ismert egy építészeti gyöngyszem is: ez pedig a gótikus eredettel bíró, mára a Református Egyházhoz tartozó szilicei templom. A Rejtett kincsek mai részében a 13. századi eredettel bíró, különleges, erődített kegyhelyet ismerhetjük meg.

Nézőpontok

KEMÉNY GYÖRGY SECCOJA// Egy hely + Építészfórum

2023.03.16. 14:24
9

Budapest szívében, a Ferenciek tere egyik lakásának cselédszobájában rejtőzik a magyar pop-art egyik kulcsműve és a város egyik legérdekesebb zuga. A lakásban marxista szemináriumok következménye lett a jól ismert kollektív alkotás, azaz egy falkép, amelyet minden szombat este tovább színeztek a tagok, míg a figurákat, kontúrokat Kemény György grafikus és plakáttervező készítette el.

Budapest szívében, a Ferenciek tere egyik lakásának cselédszobájában rejtőzik a magyar pop-art egyik kulcsműve és a város egyik legérdekesebb zuga. A lakásban marxista szemináriumok következménye lett a jól ismert kollektív alkotás, azaz egy falkép, amelyet minden szombat este tovább színeztek a tagok, míg a figurákat, kontúrokat Kemény György grafikus és plakáttervező készítette el.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk