| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Vélemény

A MÁV HÉV típusterv állomásépületek 130 éve

1/18

Az 1870-as évek végére, a fővonalak megépülése után a kormányzat új, egyszerűsített műszaki keretrendszert és típusterveket készített, hogy a magánszektort a hálózatot teljessé tevő, kisebb vasutak építésére ösztönözze. (kép: Fortepan/Schoch-Frigyes)

Az új vasutakhoz moduláris felvételi épületek tartoztak. A kis megállóhelyek egyszintes épülete jelentette a legalacsonyabb, negyed osztályt, míg a harmadosztályút bővítve (akár utólag is) a másod- és első osztályúak készülhettek. (vasutallomasok.hu)

A Budapest-Esztergomi HÉV az elmúlt évek felújításai nyomán az egyik legforgalmasabb elővárosi vasúttá fejlődött. Dorog állomás első osztályú épülete is a vasúttal együtt született újjá.

A 2021-re felújított állomásépület földszintjén egyszerű váróterem kapott helyet, emeletét jelenleg nem töltik meg üzemi funkciók. Bár nem védett, a felújításakor gondosan ügyeltek a 127 éves külső helyreállítására.

Diósjenő állomás harmadosztályú felvételi épülete több ütemben bővült, mai formáját az 1970-es évekre nyerte el. Utcai homlokzata előtt ma is áll az egykori vasúti távíróhálózat utolsó oszlopainak egyike.

A ma is jól karbantartott állomás történetének talán legjelentősebb változtatása az 1920-as években az épület mellé épített fölszintes vendéglő volt. Azóta alig változott, de a vasútüzem nem is tette feltétlenül szükségessé.

A ritka közlekedéstörténeti emlékek egyike az állomás melletti, eredeti burkolatú rakodótér, favázas áruraktárral. A vasutak előírásai részletesen szabályozták ezek kialakítását is, egészen az állomás elé ültetendő három gesztenyefáig bezárólag.

A Bicske–Székesfehérvár–Sárbogárdi HÉV vasúttársaság 1898-ban kezdte meg működését, maga a vasútvonal 80 évig működött eredeti formában. A már erősen lepusztult Alcsút-Felcsút állomás 2006-ban.

2012-re az állomás teljesen megújult, négy évvel később pedig a HÉV nyomvonalán megépült Vál-völgyi turisztikai kisvasút középső megállóhelye lett.

Az első osztályú felvételi épület tetőácsolatát eredeti fényképek és tervek szerint állították helyre. 2006 óta helyi védelem alatt áll.

Ugyancsak hagyományos nagyvasúti szolgálati helyként kezdte működését Almamellék állomás, az egykori Szigetvár-Kaposvári HÉV vonalán. A vasút 1976-os bezárása előtt még Pécs-Balaton viszonylatú gyorsvonatok is áthaladtak itt.

Az állomásról a közeli erdőkbe induló erdei vasút átvészelte a vasútvonal bezárását, és ma almamelléki kisvasútként szolgálja a kirándulókat. A végállomássá lett HÉV-épületbe helytörténeti múzeum költözött, 2018-ra homlokzata is visszanyerte díszeit.

A megszűnt vasútállomások újkori történetére különleges példa a budapesti Vizafogó teherpályaudvar, amely a 20. század elején még az újlipótvárosi ipari területek kiszolgálását segítette.

A mintegy ötven éve bezárt állomás épülete némileg eltér a HÉV típustervtől, méretében az Angyalföld állomáson épült párjához hasonlóan az 1880. évi Máv fővonali szabványépületekre is hasonlít. Jelenleg irodaház.

A megállóhelyek és megálló-rakodóhelyek jellegzetes épülete az egyszintes, negyedosztályú típusterv, amelyben csak iroda és kis váróterem kapott helyet, szolgálati lakás nélkül.

A negyedosztályú épületek egyik legszebb mai példája Mártély megállóhely, ahol az állomásokhoz egykor gyakran hozzáillesztett favázas utasváró is fennmaradt.

A kirándulók által sűrűn használt Nógrád megállóhely épületében a váróterem még ma is nyitva áll. A épület előtt a vasúti dolgozó a közeli útátjáró száz éves, kézzel működtethető sorompóját nyitja fel.

A 20. század közepének jellegzetes változásain esett át Mindszent állomás, amelynek díszeitől megfosztott felvételi épülete új, modern szárnyat kapott, benne a biztosító berendezés gépészetével és váróteremmel.

?>
Az 1870-as évek végére, a fővonalak megépülése után a kormányzat új, egyszerűsített műszaki keretrendszert és típusterveket készített, hogy a magánszektort a hálózatot teljessé tevő, kisebb vasutak építésére ösztönözze. (kép: Fortepan/Schoch-Frigyes)
?>
Az új vasutakhoz moduláris felvételi épületek tartoztak. A kis megállóhelyek egyszintes épülete jelentette a legalacsonyabb, negyed osztályt, míg a harmadosztályút bővítve (akár utólag is) a másod- és első osztályúak készülhettek. (vasutallomasok.hu)
?>
A Budapest-Esztergomi HÉV az elmúlt évek felújításai nyomán az egyik legforgalmasabb elővárosi vasúttá fejlődött. Dorog állomás első osztályú épülete is a vasúttal együtt született újjá.
?>
A 2021-re felújított állomásépület földszintjén egyszerű váróterem kapott helyet, emeletét jelenleg nem töltik meg üzemi funkciók. Bár nem védett, a felújításakor gondosan ügyeltek a 127 éves külső helyreállítására.
?>
Diósjenő állomás harmadosztályú felvételi épülete több ütemben bővült, mai formáját az 1970-es évekre nyerte el. Utcai homlokzata előtt ma is áll az egykori vasúti távíróhálózat utolsó oszlopainak egyike.
?>
A ma is jól karbantartott állomás történetének talán legjelentősebb változtatása az 1920-as években az épület mellé épített fölszintes vendéglő volt. Azóta alig változott, de a vasútüzem nem is tette feltétlenül szükségessé.
?>
A ritka közlekedéstörténeti emlékek egyike az állomás melletti, eredeti burkolatú rakodótér, favázas áruraktárral. A vasutak előírásai részletesen szabályozták ezek kialakítását is, egészen az állomás elé ültetendő három gesztenyefáig bezárólag.
?>
A Bicske–Székesfehérvár–Sárbogárdi HÉV vasúttársaság 1898-ban kezdte meg működését, maga a vasútvonal 80 évig működött eredeti formában. A már erősen lepusztult Alcsút-Felcsút állomás 2006-ban.
?>
2012-re az állomás teljesen megújult, négy évvel később pedig a HÉV nyomvonalán megépült Vál-völgyi turisztikai kisvasút középső megállóhelye lett.
?>
Az első osztályú felvételi épület tetőácsolatát eredeti fényképek és tervek szerint állították helyre. 2006 óta helyi védelem alatt áll.
?>
Ugyancsak hagyományos nagyvasúti szolgálati helyként kezdte működését Almamellék állomás, az egykori Szigetvár-Kaposvári HÉV vonalán. A vasút 1976-os bezárása előtt még Pécs-Balaton viszonylatú gyorsvonatok is áthaladtak itt.
?>
Az állomásról a közeli erdőkbe induló erdei vasút átvészelte a vasútvonal bezárását, és ma almamelléki kisvasútként szolgálja a kirándulókat. A végállomássá lett HÉV-épületbe helytörténeti múzeum költözött, 2018-ra homlokzata is visszanyerte díszeit.
?>
A megszűnt vasútállomások újkori történetére különleges példa a budapesti Vizafogó teherpályaudvar, amely a 20. század elején még az újlipótvárosi ipari területek kiszolgálását segítette.
?>
A mintegy ötven éve bezárt állomás épülete némileg eltér a HÉV típustervtől, méretében az Angyalföld állomáson épült párjához hasonlóan az 1880. évi Máv fővonali szabványépületekre is hasonlít. Jelenleg irodaház.
?>
A megállóhelyek és megálló-rakodóhelyek jellegzetes épülete az egyszintes, negyedosztályú típusterv, amelyben csak iroda és kis váróterem kapott helyet, szolgálati lakás nélkül.
?>
A negyedosztályú épületek egyik legszebb mai példája Mártély megállóhely, ahol az állomásokhoz egykor gyakran hozzáillesztett favázas utasváró is fennmaradt.
?>
A kirándulók által sűrűn használt Nógrád megállóhely épületében a váróterem még ma is nyitva áll. A épület előtt a vasúti dolgozó a közeli útátjáró száz éves, kézzel működtethető sorompóját nyitja fel.
?>
A 20. század közepének jellegzetes változásain esett át Mindszent állomás, amelynek díszeitől megfosztott felvételi épülete új, modern szárnyat kapott, benne a biztosító berendezés gépészetével és váróteremmel.
1/18

Az 1870-as évek végére, a fővonalak megépülése után a kormányzat új, egyszerűsített műszaki keretrendszert és típusterveket készített, hogy a magánszektort a hálózatot teljessé tevő, kisebb vasutak építésére ösztönözze. (kép: Fortepan/Schoch-Frigyes)

Az új vasutakhoz moduláris felvételi épületek tartoztak. A kis megállóhelyek egyszintes épülete jelentette a legalacsonyabb, negyed osztályt, míg a harmadosztályút bővítve (akár utólag is) a másod- és első osztályúak készülhettek. (vasutallomasok.hu)

A Budapest-Esztergomi HÉV az elmúlt évek felújításai nyomán az egyik legforgalmasabb elővárosi vasúttá fejlődött. Dorog állomás első osztályú épülete is a vasúttal együtt született újjá.

A 2021-re felújított állomásépület földszintjén egyszerű váróterem kapott helyet, emeletét jelenleg nem töltik meg üzemi funkciók. Bár nem védett, a felújításakor gondosan ügyeltek a 127 éves külső helyreállítására.

Diósjenő állomás harmadosztályú felvételi épülete több ütemben bővült, mai formáját az 1970-es évekre nyerte el. Utcai homlokzata előtt ma is áll az egykori vasúti távíróhálózat utolsó oszlopainak egyike.

A ma is jól karbantartott állomás történetének talán legjelentősebb változtatása az 1920-as években az épület mellé épített fölszintes vendéglő volt. Azóta alig változott, de a vasútüzem nem is tette feltétlenül szükségessé.

A ritka közlekedéstörténeti emlékek egyike az állomás melletti, eredeti burkolatú rakodótér, favázas áruraktárral. A vasutak előírásai részletesen szabályozták ezek kialakítását is, egészen az állomás elé ültetendő három gesztenyefáig bezárólag.

A Bicske–Székesfehérvár–Sárbogárdi HÉV vasúttársaság 1898-ban kezdte meg működését, maga a vasútvonal 80 évig működött eredeti formában. A már erősen lepusztult Alcsút-Felcsút állomás 2006-ban.

2012-re az állomás teljesen megújult, négy évvel később pedig a HÉV nyomvonalán megépült Vál-völgyi turisztikai kisvasút középső megállóhelye lett.

Az első osztályú felvételi épület tetőácsolatát eredeti fényképek és tervek szerint állították helyre. 2006 óta helyi védelem alatt áll.

Ugyancsak hagyományos nagyvasúti szolgálati helyként kezdte működését Almamellék állomás, az egykori Szigetvár-Kaposvári HÉV vonalán. A vasút 1976-os bezárása előtt még Pécs-Balaton viszonylatú gyorsvonatok is áthaladtak itt.

Az állomásról a közeli erdőkbe induló erdei vasút átvészelte a vasútvonal bezárását, és ma almamelléki kisvasútként szolgálja a kirándulókat. A végállomássá lett HÉV-épületbe helytörténeti múzeum költözött, 2018-ra homlokzata is visszanyerte díszeit.

A megszűnt vasútállomások újkori történetére különleges példa a budapesti Vizafogó teherpályaudvar, amely a 20. század elején még az újlipótvárosi ipari területek kiszolgálását segítette.

A mintegy ötven éve bezárt állomás épülete némileg eltér a HÉV típustervtől, méretében az Angyalföld állomáson épült párjához hasonlóan az 1880. évi Máv fővonali szabványépületekre is hasonlít. Jelenleg irodaház.

A megállóhelyek és megálló-rakodóhelyek jellegzetes épülete az egyszintes, negyedosztályú típusterv, amelyben csak iroda és kis váróterem kapott helyet, szolgálati lakás nélkül.

A negyedosztályú épületek egyik legszebb mai példája Mártély megállóhely, ahol az állomásokhoz egykor gyakran hozzáillesztett favázas utasváró is fennmaradt.

A kirándulók által sűrűn használt Nógrád megállóhely épületében a váróterem még ma is nyitva áll. A épület előtt a vasúti dolgozó a közeli útátjáró száz éves, kézzel működtethető sorompóját nyitja fel.

A 20. század közepének jellegzetes változásain esett át Mindszent állomás, amelynek díszeitől megfosztott felvételi épülete új, modern szárnyat kapott, benne a biztosító berendezés gépészetével és váróteremmel.

Nézőpontok/Vélemény

A MÁV HÉV típusterv állomásépületek 130 éve

2022.08.06. 11:21
1/18

Az 1870-as évek végére, a fővonalak megépülése után a kormányzat új, egyszerűsített műszaki keretrendszert és típusterveket készített, hogy a magánszektort a hálózatot teljessé tevő, kisebb vasutak építésére ösztönözze. (kép: Fortepan/Schoch-Frigyes)

Az új vasutakhoz moduláris felvételi épületek tartoztak. A kis megállóhelyek egyszintes épülete jelentette a legalacsonyabb, negyed osztályt, míg a harmadosztályút bővítve (akár utólag is) a másod- és első osztályúak készülhettek. (vasutallomasok.hu)

A Budapest-Esztergomi HÉV az elmúlt évek felújításai nyomán az egyik legforgalmasabb elővárosi vasúttá fejlődött. Dorog állomás első osztályú épülete is a vasúttal együtt született újjá.

A 2021-re felújított állomásépület földszintjén egyszerű váróterem kapott helyet, emeletét jelenleg nem töltik meg üzemi funkciók. Bár nem védett, a felújításakor gondosan ügyeltek a 127 éves külső helyreállítására.

Diósjenő állomás harmadosztályú felvételi épülete több ütemben bővült, mai formáját az 1970-es évekre nyerte el. Utcai homlokzata előtt ma is áll az egykori vasúti távíróhálózat utolsó oszlopainak egyike.

A ma is jól karbantartott állomás történetének talán legjelentősebb változtatása az 1920-as években az épület mellé épített fölszintes vendéglő volt. Azóta alig változott, de a vasútüzem nem is tette feltétlenül szükségessé.

A ritka közlekedéstörténeti emlékek egyike az állomás melletti, eredeti burkolatú rakodótér, favázas áruraktárral. A vasutak előírásai részletesen szabályozták ezek kialakítását is, egészen az állomás elé ültetendő három gesztenyefáig bezárólag.

A Bicske–Székesfehérvár–Sárbogárdi HÉV vasúttársaság 1898-ban kezdte meg működését, maga a vasútvonal 80 évig működött eredeti formában. A már erősen lepusztult Alcsút-Felcsút állomás 2006-ban.

2012-re az állomás teljesen megújult, négy évvel később pedig a HÉV nyomvonalán megépült Vál-völgyi turisztikai kisvasút középső megállóhelye lett.

Az első osztályú felvételi épület tetőácsolatát eredeti fényképek és tervek szerint állították helyre. 2006 óta helyi védelem alatt áll.

Ugyancsak hagyományos nagyvasúti szolgálati helyként kezdte működését Almamellék állomás, az egykori Szigetvár-Kaposvári HÉV vonalán. A vasút 1976-os bezárása előtt még Pécs-Balaton viszonylatú gyorsvonatok is áthaladtak itt.

Az állomásról a közeli erdőkbe induló erdei vasút átvészelte a vasútvonal bezárását, és ma almamelléki kisvasútként szolgálja a kirándulókat. A végállomássá lett HÉV-épületbe helytörténeti múzeum költözött, 2018-ra homlokzata is visszanyerte díszeit.

A megszűnt vasútállomások újkori történetére különleges példa a budapesti Vizafogó teherpályaudvar, amely a 20. század elején még az újlipótvárosi ipari területek kiszolgálását segítette.

A mintegy ötven éve bezárt állomás épülete némileg eltér a HÉV típustervtől, méretében az Angyalföld állomáson épült párjához hasonlóan az 1880. évi Máv fővonali szabványépületekre is hasonlít. Jelenleg irodaház.

A megállóhelyek és megálló-rakodóhelyek jellegzetes épülete az egyszintes, negyedosztályú típusterv, amelyben csak iroda és kis váróterem kapott helyet, szolgálati lakás nélkül.

A negyedosztályú épületek egyik legszebb mai példája Mártély megállóhely, ahol az állomásokhoz egykor gyakran hozzáillesztett favázas utasváró is fennmaradt.

A kirándulók által sűrűn használt Nógrád megállóhely épületében a váróterem még ma is nyitva áll. A épület előtt a vasúti dolgozó a közeli útátjáró száz éves, kézzel működtethető sorompóját nyitja fel.

A 20. század közepének jellegzetes változásain esett át Mindszent állomás, amelynek díszeitől megfosztott felvételi épülete új, modern szárnyat kapott, benne a biztosító berendezés gépészetével és váróteremmel.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.