Nézőpontok/Vélemény

A MÁV HÉV típusterv állomásépületek 130 éve

1/18

Az 1870-as évek végére, a fővonalak megépülése után a kormányzat új, egyszerűsített műszaki keretrendszert és típusterveket készített, hogy a magánszektort a hálózatot teljessé tevő, kisebb vasutak építésére ösztönözze. (kép: Fortepan/Schoch-Frigyes)

?>
Az 1870-as évek végére, a fővonalak megépülése után a kormányzat új, egyszerűsített műszaki keretrendszert és típusterveket készített, hogy a magánszektort a hálózatot teljessé tevő, kisebb vasutak építésére ösztönözze. (kép: Fortepan/Schoch-Frigyes)
?>
Az új vasutakhoz moduláris felvételi épületek tartoztak. A kis megállóhelyek egyszintes épülete jelentette a legalacsonyabb, negyed osztályt, míg a harmadosztályút bővítve (akár utólag is) a másod- és első osztályúak készülhettek. (vasutallomasok.hu)
?>
A Budapest-Esztergomi HÉV az elmúlt évek felújításai nyomán az egyik legforgalmasabb elővárosi vasúttá fejlődött. Dorog állomás első osztályú épülete is a vasúttal együtt született újjá.
?>
A 2021-re felújított állomásépület földszintjén egyszerű váróterem kapott helyet, emeletét jelenleg nem töltik meg üzemi funkciók. Bár nem védett, a felújításakor gondosan ügyeltek a 127 éves külső helyreállítására.
?>
Diósjenő állomás harmadosztályú felvételi épülete több ütemben bővült, mai formáját az 1970-es évekre nyerte el. Utcai homlokzata előtt ma is áll az egykori vasúti távíróhálózat utolsó oszlopainak egyike.
?>
A ma is jól karbantartott állomás történetének talán legjelentősebb változtatása az 1920-as években az épület mellé épített fölszintes vendéglő volt. Azóta alig változott, de a vasútüzem nem is tette feltétlenül szükségessé.
?>
A ritka közlekedéstörténeti emlékek egyike az állomás melletti, eredeti burkolatú rakodótér, favázas áruraktárral. A vasutak előírásai részletesen szabályozták ezek kialakítását is, egészen az állomás elé ültetendő három gesztenyefáig bezárólag.
?>
A Bicske–Székesfehérvár–Sárbogárdi HÉV vasúttársaság 1898-ban kezdte meg működését, maga a vasútvonal 80 évig működött eredeti formában. A már erősen lepusztult Alcsút-Felcsút állomás 2006-ban.
?>
2012-re az állomás teljesen megújult, négy évvel később pedig a HÉV nyomvonalán megépült Vál-völgyi turisztikai kisvasút középső megállóhelye lett.
?>
Az első osztályú felvételi épület tetőácsolatát eredeti fényképek és tervek szerint állították helyre. 2006 óta helyi védelem alatt áll.
?>
Ugyancsak hagyományos nagyvasúti szolgálati helyként kezdte működését Almamellék állomás, az egykori Szigetvár-Kaposvári HÉV vonalán. A vasút 1976-os bezárása előtt még Pécs-Balaton viszonylatú gyorsvonatok is áthaladtak itt.
?>
Az állomásról a közeli erdőkbe induló erdei vasút átvészelte a vasútvonal bezárását, és ma almamelléki kisvasútként szolgálja a kirándulókat. A végállomássá lett HÉV-épületbe helytörténeti múzeum költözött, 2018-ra homlokzata is visszanyerte díszeit.
?>
A megszűnt vasútállomások újkori történetére különleges példa a budapesti Vizafogó teherpályaudvar, amely a 20. század elején még az újlipótvárosi ipari területek kiszolgálását segítette.
?>
A mintegy ötven éve bezárt állomás épülete némileg eltér a HÉV típustervtől, méretében az Angyalföld állomáson épült párjához hasonlóan az 1880. évi Máv fővonali szabványépületekre is hasonlít. Jelenleg irodaház.
?>
A megállóhelyek és megálló-rakodóhelyek jellegzetes épülete az egyszintes, negyedosztályú típusterv, amelyben csak iroda és kis váróterem kapott helyet, szolgálati lakás nélkül.
?>
A negyedosztályú épületek egyik legszebb mai példája Mártély megállóhely, ahol az állomásokhoz egykor gyakran hozzáillesztett favázas utasváró is fennmaradt.
?>
A kirándulók által sűrűn használt Nógrád megállóhely épületében a váróterem még ma is nyitva áll. A épület előtt a vasúti dolgozó a közeli útátjáró száz éves, kézzel működtethető sorompóját nyitja fel.
?>
A 20. század közepének jellegzetes változásain esett át Mindszent állomás, amelynek díszeitől megfosztott felvételi épülete új, modern szárnyat kapott, benne a biztosító berendezés gépészetével és váróteremmel.
1/18

Az 1870-as évek végére, a fővonalak megépülése után a kormányzat új, egyszerűsített műszaki keretrendszert és típusterveket készített, hogy a magánszektort a hálózatot teljessé tevő, kisebb vasutak építésére ösztönözze. (kép: Fortepan/Schoch-Frigyes)

Nézőpontok

SZILICE// Rejtett kincsek

2023.03.16. 16:42
10

A Szilicei-fennsík karsztos világának természeti kincsein túl ismert egy építészeti gyöngyszem is: ez pedig a gótikus eredettel bíró, mára a Református Egyházhoz tartozó szilicei templom. A Rejtett kincsek mai részében a 13. századi eredettel bíró, különleges, erődített kegyhelyet ismerhetjük meg.

A Szilicei-fennsík karsztos világának természeti kincsein túl ismert egy építészeti gyöngyszem is: ez pedig a gótikus eredettel bíró, mára a Református Egyházhoz tartozó szilicei templom. A Rejtett kincsek mai részében a 13. századi eredettel bíró, különleges, erődített kegyhelyet ismerhetjük meg.

Nézőpontok

KEMÉNY GYÖRGY SECCOJA// Egy hely + Építészfórum

2023.03.16. 14:24
9

Budapest szívében, a Ferenciek tere egyik lakásának cselédszobájában rejtőzik a magyar pop-art egyik kulcsműve és a város egyik legérdekesebb zuga. A lakásban marxista szemináriumok következménye lett a jól ismert kollektív alkotás, azaz egy falkép, amelyet minden szombat este tovább színeztek a tagok, míg a figurákat, kontúrokat Kemény György grafikus és plakáttervező készítette el.

Budapest szívében, a Ferenciek tere egyik lakásának cselédszobájában rejtőzik a magyar pop-art egyik kulcsműve és a város egyik legérdekesebb zuga. A lakásban marxista szemináriumok következménye lett a jól ismert kollektív alkotás, azaz egy falkép, amelyet minden szombat este tovább színeztek a tagok, míg a figurákat, kontúrokat Kemény György grafikus és plakáttervező készítette el.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk