| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Irodaépület

A kikötő "agya" - velencei irányítóközpont

1/19

Harbour Brain Bulding

Harbour Brain Bulding

Harbour Brain Bulding

Harbour Brain Bulding

Harbour Brain Bulding

Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

A corten-acélba burkolt gépészeti mag - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

A felső szintre vezető corten-acél lépcső - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Belső üvegfalak - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az Arsenal-Tesa külső képe - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

?>
Harbour Brain Bulding
?>
Harbour Brain Bulding
?>
Harbour Brain Bulding
?>
Harbour Brain Bulding
?>
Harbour Brain Bulding
?>
Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli
?>
Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli
?>
Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli
?>
Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli
?>
A corten-acélba burkolt gépészeti mag - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó:  Pietro Savorelli
?>
Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó:  Pietro Savorelli
?>
A felső szintre vezető corten-acél lépcső - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó:  Pietro Savorelli
?>
Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó:  Pietro Savorelli
?>
Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó:  Pietro Savorelli
?>
Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó:  Pietro Savorelli
?>
Belső üvegfalak - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó:  Pietro Savorelli
?>
Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli
?>
Az Arsenal-Tesa külső képe - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó:  Pietro Savorelli
?>
1/19

Harbour Brain Bulding

Harbour Brain Bulding

Harbour Brain Bulding

Harbour Brain Bulding

Harbour Brain Bulding

Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

A corten-acélba burkolt gépészeti mag - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

A felső szintre vezető corten-acél lépcső - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Belső üvegfalak - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az Arsenal-Tesa külső képe - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

A kikötő
Épületek/Irodaépület

A kikötő "agya" - velencei irányítóközpont

2011.12.06. 14:29

A C+S iroda, azaz Carlo Cappai és Maria Alessandra Segatini legújabb munkája a egy ipari csarnok felújítása, átalakítása volt Velencében, az Arsenale területén. Az elhagyatott 19. századi épületben helyezték el a kikötő majdani irányítóközpontját úgy, hogy az érzékeny felújítást visszafogott kortárs réteggel és a legfrissebb műszaki megoldásokkal egészítették ki.

HBB - HARBOUR BRAIN BUILDING
Csarnok felújítása a velencei Arsenale területén

A C+S iroda, azaz Carlo Cappai és Alessandra Segatini legújabb munkája egy ipari csarnok felújítása, átalakítása volt Velencében, az Arsenale területén. Az elhagyatott 19. századi épületben helyezték el a kikötő majdani irányítóközpontját úgy, hogy az érzékeny felújítást visszafogott kortárs réteggel és a legfrissebb műszaki megoldásokkal egészítették ki.

 

Harbour Brain Bulding
1/19
Harbour Brain Bulding

Harbour Brain Bulding
2/19
Harbour Brain Bulding

Harbour Brain Bulding
3/19
Harbour Brain Bulding

 

 

A HBB építészeti kialakítása a velencei Arsenale igazi atmoszféráját ragadja meg: ez a terület jellemzően üres csarnokok sorából áll, melyeket ideiglenesen foglalnak csak el különböző – építésre, javításra vagy egyszerűen csak tárolásra váró –  tárgyak (konkrétan hajók). A tervezési program egy olyan kikötői állomás létrehozása volt, ahonnan Velence tengeri kikötő forgalmát fogják irányítani a MOSE projekt majdani elindulását követően. Egyfajta, a hajóforgalmat felügyelő agyként működik, épp ezért kapta a  Habour Brain Building (HBB) elnevezést is.

 

Harbour Brain Bulding
4/19
Harbour Brain Bulding

Harbour Brain Bulding
5/19
Harbour Brain Bulding

 

 

Egy-két tárgyalótól és irodától eltekintve, a tér igazi lakói a számítógépek, melyek a forgalmat irányítják a kikötő kapuinak nyitásakor és zárásakor. Miután minden belső válaszfalat elbontottak, az Arsenale eredetileg meglévő “teza" épületének (teza = egyszerű, ipari jellegű, ácsszerkezettel fedett pajtaépület) szögletes terébe egy korten acélból állított kolosszust terveztek az építészek, ebben az egyetlen, szoborszerűen formált tömegben, illetve a felújítás során a talajba süllyesztett pinceszinten rejtve el minden gépészetet és műszaki installációt.

 

 

Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli
6/19
Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli
7/19
Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli
8/19
Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli
9/19
Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

 

A 19. századból származó csarnok mesélni kezd múltjáról: a falak textúrája látható maradt a téglafelszínt lekövető, vékony vakolatréteg alatt. Ezen a textúrán változatosan törik meg a fény, játékba fog a tetsőszerkezetet alkotó faelemek különböző rétegeivel (rácsszerkezetek, gerendák és kitöltés), melyeket teljes mértékben felújítottak. Az eredeti épületszerkezetbe helyezett új elemek üvegezettek.

 

 

A corten-acélba burkolt gépészeti mag - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó:  Pietro Savorelli
10/19
A corten-acélba burkolt gépészeti mag - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó:  Pietro Savorelli
11/19
Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

A felső szintre vezető corten-acél lépcső - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó:  Pietro Savorelli
12/19
A felső szintre vezető corten-acél lépcső - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó:  Pietro Savorelli
13/19
Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

 

Az üvegezett függőleges paneleket nagyon vékony fa vázszerkezettel tervezték, így amellett, hogy a csarnok terét különböző helyiségekre osztják, mégis megmarad a “teza" hatalmas, egybefüggő terének hangulata. Ráadásul az egymásra rétegződő, változó felszínű különböző anyagok tükröződésének komplexitása tovább gazdagítja a teret.

A tető kortárs “bevilágító laternává" válik, mivel egy részén fotovoltaikus paneleket helyeztek fel (velencei, olasz felújítási munkák közül elsőként, csakúgy, mint a geotermikus szivattyúkat), hogy segítségükkel energiát termeljenek a HBB üzemeltetéséhez. A ház így megformált, kortárs rétege fény-árnyék játékot biztosít a meglévő térben, ugyanakkor a fenntartható építészet legkifinomultabb műszaki eszközeit alkalmazza.

 

Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó:  Pietro Savorelli
14/19
Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó:  Pietro Savorelli
15/19
Az Arsenal-Tesa csarnoktere - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Belső üvegfalak - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó:  Pietro Savorelli
16/19
Belső üvegfalak - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

 

 

A műszaki megoldás nem csupán kontrasztos, idegen tárgyként akar viselkedni a régi térben, hanem megpróbálja magát beírni az “épület emlékezetébe", azzal eggyé olvadni, a témájával, anyagokkal, színekkel és fénnyel beépülni abba a történelmi folyamatba, ami évszázadok alatt rakódott le rétegről rétegre.
 A fotovoltaikus cellák textúrája keskeny pászmákra szabdalja a fénysugarat, hasonlóan a velencei szalonok ólomüveg ablakaihoz vagy az ősi velencei padlók apró, színezett kőlapjaihoz. A fotovoltaikus panelek egyszerre viselkednek energiatermelő elemekként (a maximális előállított energia 4,8 kWp) és árnyékoló lamellaként.

A földszint klimatizálásához (60 méter mélyre nyúló) hőszivattyúkkal felszerelt hőközpontot üzemeltek be, első alkalommal Velence történetében.

 

 

Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli
17/19
Az irodaterek és a napelemes tető belső nézete - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

Az Arsenal-Tesa külső képe - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó:  Pietro Savorelli
18/19
Az Arsenal-Tesa külső képe - Carlo Cappai és Alessandra Segatini, fotó: Pietro Savorelli

 

A műszaki megoldás alkalmas az eredeti csarnoktér megőrzésére: a projekt technológiai installációja a lehető legvisszafogottabb, csupán kis, kör alakú bronz pontokként jelenik meg a fapadlón, miközben ezek a pontok valójában csatlakozásra lehetőséget nyújtó elektromos csatlakozások. A légkezelést két, a föld alatt elhelyezett kisméretű berendezés végzi. A légcsatornákat az úsztatott padló alá tették, a kifúvás a falak mentén történik, a beszívás a korten acél tömeg szélén. A számítógépes szerverszoba a pinceszinten található,  mert így biztosíthatóak a gépek számára előírt szigorú követelmények (22 °C és 45% páratartalom).


Harbor Brain Building - Arsenale 62, Velence

vezető tervezők: Carlo Cappai, Maria Alessandra Segantini
tartószerkezetek: Thetis S.p.A.
épületgépészet: Thetis S.p.A.
műszaki ellenőr: Giovanni Zarotti, Thetis S.p.A
generáltervező: C+S Associati

kivitelező: ICCEM, Venice
megrendelő: Magistrato alle Acque di Venezia tramite il suo concessionario Consorzio Venezia
fotók: Pietro Savorelli

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.