Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épületek/Lakóépület

A kéz három ujja

1/12

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/12

A kéz három ujja
Épületek/Lakóépület

A kéz három ujja

2004.03.29. 09:49

Projektinfó

Az Épületek rovatot támogatja a 

Szerzők:
Bujdosó Győző

Térkép:
II. Rákóczi Ferenc utcai önkormányzati lakás

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Csernyánszky Gábor, RADIUS Építészműterem

Tervezés éve:
2000-2002

Építés éve:
2003

Stáblista

Generáltervezõ: RADIUS Építészmûterem Kft.
Építésztervezõ: Csernyánszky Gábor
Építtetõ: Bp.– Csepel Polgármesteri Hivatala
Kivitelezõ: Hérosz Rt.
Statika: Hegedûs Péter, Hegedûs és Mizere Kft.
Gépészet: Zöld Béla, Thermo-lux Kft.
Elektromos: Osváth Miklós, Budakomfort Bt.
Közmû: Hanczár Zsoltné és Bíró Attila, Kész Kft.
Út: Barkács Gyula, Cityconsult Kft.
Kert: Papp Mariann

73 lakás, 7 üzlet. Bevezetõ sorok egy új, csepeli, önkormányzati bérház épület-együtteséhez, melyet Csernyánszky Gábor (RADIUS Építészmûterem) tervezett.

Az épületcsoport – szívesebben mondanék lakótelepet, vagy telepszerû beépítést, ha nem tapadnának ezekhez a kifejezésekhez a mai magyar köznyelvben bizonyos negatív tartalmak – jelenlegi állapotában csak egy darabja annak a tervezett struktúrának, amely a csepeli belváros és a gyár közt támadt szakadás befoltozására hivatott. Így egyelõre festõi magányban áll, a szanált terület közepén, a Rákóczi út és egy ideiglenes helyzetû, jelenleg még a telken futó, tehermentesítõ út által leszabott tömbben.

Két félnyeregtetõs tömeg egy hosszirányú (észak-déli), belsõ, süllyesztett parkolóutcát fog közre, és ez az épületpár három, változó hosszúságú keresztszárnnyal egészül ki. A már átadott részek – a hosszszárnyak meghosszabbításaival és két további, most épülõ keresztszárnnyal fognak bõvülni, így a két ütemben felépített együttes képlete a kéz tenyeréhez és öt ujjához lesz hasonló. Egy alapos épületelemzéshez tehát mindenképpen meg kellene várni a második ütem átadását, de a meglévõk máris odafigyelésre késztethetik az arra járót.

4/12

Erõs, karcos telep ez; a redukált, a mögöttes funkcióknak alárendelt homlokzatokon telített vörös vakolatbõr feszül. Nem tudok nem asszociálni Itália 18–19. századi „nápolyi vörös" városaira, a „vörös Bécs" Hofjaira és Aldo Rossi talán mindkettõre utaló, rendre visszatérõ, és jórészt papíron maradt, telibe-színes (több értelemben is vörös) építészetére. Ezeket a megkerülhetetlenül historikus ízeket ellenpontozza a trapézlemez-tetõ ipari tárgyilagossága. Mint ahogy talán a telepítés és a telep rezignáltan utopikus vonásait egy, a kivitelezés valóságát elfogadó, az anyagok, építési rendszerek realitásait könyörtelenül vállaló tervezõi magatartás egyensúlyozza ki.

Ahogy a megnevezés-elnevezés („telep"), vagyis a nyelvhasználat és az építészeti fogalomkör viszonya problematikus, és nem függetleníthetõ az elhagyott század második felének történetétõl – illetve attól, amit ebbõl mindannyian hordozunk, a tudatostól a reflex-szintekig – nos tehát, a mûfaj meghatározásakor nem lehet elkerülni, hogy utaljunk a közelmúlt fejleményeire, a gyér honi, és a jóval gazdagabb bécsi példákra. Itt, most elég talán csak megemlíteni, a tipológiai spektrum két végpontján elhelyezhetõ, szakmai körökben közismert Sargfabrik (1993) és Frauen-Werk-Stadt (1994) lakóegyütteseket.

6/12

Ezen további, finomabb tipológia után, vizsgálandó lenne még az a növekvõ szakadék is, ami a szakmai elit és a közösség-lakosság ízlése, otthon-fogalmai, és lakásszociológiai státusa között mélyül folyamatosan, nagyjából a mérnök/építészszakma „panel-bûne" óta.

(A fenti címmel, a múlt ködébe veszõ 70-es években nálunk is vetített, svéd tv-sorozatra – „A kéz öt ujja" – utaltam, jóllehet ez a cím talán csak egy szûk generációnak mondhat valamit. A szocdem-alapú, jóléti, svéd nyugatról behozott sorozatban – hippinek látszó – családok építettek, szereltek, fõztek, horgoltak, barkácsoltak, egy sereg gyerekkel, kvázi kommunában, amolyan „mutassuk meg, hogyan lehet humanizálni a városi létet" – alapon...)

Bujdosó Gyõzõ

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.