Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

A "Károlyi István Városközpont" építészeti ötletpályázat

1/2

látvány

Hirdetés
látvány
1/2

látvány

A
Egyéb cikkek

A "Károlyi István Városközpont" építészeti ötletpályázat

2008.06.05. 11:39

rangsorolás nélküli megvételben részesült a 3. sz. pályamű.tervezők: Károlyi István, Sári István munkatársak: Szász Zoltán, Urbán Attila, Belányi Zsolt

rangsorolás nélküli megvételben részesült a 3. sz. pályamű.
tervezők: Károlyi István, Sári István
munkatársak: Szász Zoltán, Urbán Attila, Belányi Zsolt

 

látvány
1/2
látvány

 

 


Részletes bírálat:

 

A pályamű a KSzT-nek megfelelő helyen négy „prizma" alakú magasházat helyez el, amely a fő irányokból, a prizma tömegek egymásra vetülésével is városképi jelet alkot. A magasházaktól keletre a Wolfner utca átépítésével nagyméretű szabályos téglány teret alkot, amelyet kelet felé a magasház és É-NY felé a látvány érdekében megszakított. Ezt a felsőbb szinteken látható, gyalogos zónán túlzott méretű teret a négy sarokban elhelyezett intézményépületek finomítják és létrehoznak egy belső gyalogos zónát, amely kettős léptékével jóleső városi teret eredményez.

A tömb meglévő külső kérgén belül, attól megfelelően eltávolodva a pályamű egy merev belső keretet hoz létre, melynek keleti oldalában „ülnek be" a magasházak. Ennek következtében a magasházak keleti oldalán (a már épülő és a tervezett lakóházak közelében) kedvező és védett zöldfelület alakulhat ki.

A pályamű erőltetett ideológiai alapra építve a terv lelkének a kikötőt és a vizet tekinti. A koncepciót – a műleírás szerint - elsősorban ennek rendeli alá. Ez a megközelítés azonban számos hibához vezetett, mivel a Károlyi István Városközpont nem elsősorban a vízről szól. A nagyvonalú téren szinte csak felesleges dolgok vannak és történnek (vízen járás, ládában nevelt fák alatti hűsölés stb.), igazi városi tér helyett. A főtéren, a „vízen túl" már igazi városi térfalak létesülnek az alsó szinteken.
Kétségesnek tartja azonban a BB a nagyméretű szolár tetők realitását és látványát a felsőbb szintekről, amelynek szélső rossz példái a déli oldal leárnyékolt, vagy a szabadtéti színpad szolár teteje.
A több tekintetben is kérdéses koncepcióra épített terv egyes részletei mindazonáltal szépen megoldottak (pl. a szálloda és az Andretti-ház kapcsolata).
A főtengely látványa vitatható, vélhetőleg nem lesz vonzó, a teret szegélyező épületek térfalai merevek, a „hónaljakba" elhelyezett tömegek kevés városi funkciót hordoznak és a keret földszintjének felhasználása az áruházat és hotelt kivéve ismeretlen.
A tervben javasolt „bevásárlóközpont" jellegét tekintve idegen a városközponttól.

A javaslatban szereplő függőkertek a magasházak építészeti gazdagítására nem tűnnek alkalmasnak, a javasolt rácsozás pedig még kevésbé.

A zöldterületek általában jó helyen vannak, de keskenyek, és jelentősen elszakadnak a központi tértől.
Kapcsolat a Dunaparttal egy szélesedő plató jó és jelszerű; a part megformálása határozott, dinamikus. A Szabadság parkot nem tárgyalja. Műleírásában a szabadterekre, zöldfelületekre érdemi jó javaslatotokat ad.

A Wolfner utca szakaszos lefedése a gyalogosátvezetés miatt is előnyös. A gyalogosforgalom Dunaparti kivezetése jól átgondolt. A Dunapart kiszolgálására tett közlekedési javaslata jó.

A tervlapok tartalma a megérthetőséget akadályozó módon hiányos.

A pályamű összességében nem tartalmaz olyan városépítészeti szakmai javaslatot, ötletet, mely a tervezési program véglegesítése szempontjából ajánlható lenne. Részleteiben azonban olyan megoldásokat vetnek fel, amely a továbbtervezésre iránymutató lehet:
- A prizma formálású magasház-csoport városképi látványa.
- Az új városi tér magasabb szinteken nagyvonalú geometrikus és alsóbb szinteken kisebb méretű tagoltabb térsor, vagy sorok képzése.
- Dunaparti zöldfelület kialakítása.

Mindezekért a BB a pályaművet 2.000.000.-Ft-os megvételben részesíti.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.