A formálás szabadsága - az UIA Infopontja
Az idei UIA szervezői nemzetközi ötletpályázatot írtak ki az építészeti világkongresszus információs bázisaként működő építmény tervezésére, 35 év alatti építészek számára. A legtöbb pályázó persze provizórikus, nyitott, interaktív struktúrákat alkotott – mindenki lubickolt a formálás szabadságában. Bemutatjuk a nyerteseket.
Az UIA 2008. évi torinói világkongresszusának keretében nemzetközi építészeti ötletpályázatot hirdetett a „Közvetítő építészet" mottójával. A jelentkezőknek olyan interaktív berendezésekkel felszerelt információs bázisnak helyet adó építményt, ún. Infopontot kellett tervezniük, mely nemcsak az UIÁ-val és az építészetben rejlő értékekkel ismerteti meg a látogatókat, de egyfajta éjjel-nappali közösségi találkozóhelyként, a „városi demokrácia" nyitott központjaként is működik.
A versenyt igen nagy érdeklődés övezte: 49 országból több száz, 35 évnél fiatalabb építészek által készített pályázat érkezett; Magyarországról hét munkát nyújtottak be – Csiszár Dalma és Barcza Gergely; Hámori Máté, Kukucska Gergely és Roman Torre Sanchez; Helfrich Gábor, Konrád Péter, Weinber Anita, Holló Hunor (tervük A Tisztás itt olvasható!; Lábadi Zoltán; Mihályi Ákos; Szabó Réka és Rakonczai Gábor; valamint Varró Ákos és Bertalan József alkotása sajnos nem ért el helyezést.
Olvasónk jelezte: Eric Lemstra, Arjen Bloem és Bársony István csapata is részt vett, holland színekben a versenyen.
A díjátadásra az UIA hivatalos programjaként június 2-án, hétfőn került sor.
1. díjas: Alberto Garcia Castro, Juan Jose Cruz, Ismael Paez Jurado (Spanyolország)
A fődíjas alkotás egy sajátos kísérlet terméke: az alkotók azt keresték, hogy miként lehet papírból olyan struktúrát alkotni, amelyben a téralkotás alapelvét a hajtogatás adja. A kétdimenziós világ hogyan fordítható át háromdimenziósba úgy, hogy közben a funkcióhoz kapcsolódó igények is maradéktalanul kielégüljenek? A tervezők olyan papírszerkezethez jutottak, mely könnyűszerrel „áthajtogatható", és rendkívül sokféle használathoz igazítható. A papírház mindig tökéletesen kompakt formát alkot, hiszen enteriőrje és exteriőrje egymás fordítottjait, „pozitívjait" és „negatívjait" jelentik.
2. díjas: Kakhaber Kakhishvili (Grúzia)
A tervező fix struktúra helyett egyfajta univerzálisan alakítható épületet álmodott meg, mely képes követni a változások ritmusát. A terv egy minden részletében következetesen funkcionális, azaz önazonos építményt mutat, másfelől a külvilággal való kapcsolatában kiteljesedő installációként is értelmezhető. A konkáv ívben meghajló falakra tükröket helyezett el – így a ház mintegy felszívja a környező teret. A homorú tükrök „összegyűjtik" a városi tér látványelemeit, színeit, s ezáltal az épület szinte eltűnni látszik, kvázi a környezetével válik azonossá.
3. díjas: Andrea Veglia, Luca Rocca, Francesca Thiébat, Benedetta Veglia, Jacopo Testa (Olaszország)
Az Ezüstdoboz nevű, téglalap alaprajzú épület szerkezete a végletekig leegyszerűsített. A tetőre tervezett sajátos struktúra egyfelől természetes klímaberendezésként, másfelől a napfényt a kívánt helyekre irányító világítószerkezetként is működik. Ez a részletgazdag, látványos tetőszerkezet éles kontrasztban áll az épület puritán formavilágával – ez a belső feszültség adja az épület sajátos karakterét.
Első dicséretben részesült: Cristina Cardinale, Mario Augusti, Stefania Campochiaro, Tania Castagno, Valentina Murgia, Tullia Ricciardi, Alberto De Davide (Olaszország)
A tervezőcsoport egy gerincként működő falra felfűzött dobozok és információhordozó installációk ötletével állt elő. A sokféle tömegforma az egyes funkciótípusokhoz igazodik: a tervezők nem kísérleteztek multifunkcionális terek megalkotásával. A gerincfal egytelen hatalmas interaktív felületként működik. Az épületek minden részletükben környezetbarát anyagokból állnak.
Második dicséretben részesült: Daniele Mancini, Andrea Cattabriga, Bruno Losengo, Irene Rinaldi (Olaszország)
A Tehén nevű épület egy, a bolygónkon zajló élet folyamatait szemléltető biológiai folyamatot szemléltet – térszerkezete ehhez igazodik. A mű célja, hogy felhívja a figyelmet a gazdaság és a természet kölcsönhatásaira és a pörgő fogyasztás által okozott károkra.
Harmadik dicséretben részesült: Spiros I. Papadimitriou, Sebastian Duque, Roubini Makridou (Görögország)
Az i Cloud című terv egy felhőszerű, számítógéppel generált formát mutat. A mű a mai technológiai-kivitelezési lehetőségeken túllépve annak a lehetőségeit kutatja, hogy az algoritmikus formák hogyan hasznosíthatók az építészeti struktúrák alkotása terén.
Haba Péter