Közélet, hírek

Zajcsökkentő piramisok az amszterdami Schiphol repülőtéren

2007.11.14. 09:52

Bemutatták annak a kb. 150 piramisnak a tervét, amelyeket az amszterdami Schiphol repülőtér legújabb kifutópályája mentén fognak felépíteni. Az építkezés első üteme már 2009 szeptemberére befejeződik.

Bemutatták annak a kb. 150 piramisnak a tervét, amelyeket az amszterdami Schiphol repülőtér legújabb kifutópályája mentén fognak felépíteni. Az építkezés első üteme már 2009 szeptemberére befejeződik. A három sorban elhelyezett piramisokkal a földi zajt fogják megszűrni annak elnyelésével és visszatükrözésével. De miért pont piramisok, és miért nem folyamatos zajcsökkentő falak épülnek? A tanulmányok szerint a turbulencia elkerülése miatt a fal csak megszakításokkal jöhetne szóba, míg a piramis formával kapcsolatban igen jók a tapasztalatok. A tervek tehát a tudományon, és nem elsősorban az építészeten alapulnak.

A zajcsökkentő rendszer kidolgozásában számos légiközlekedési technológiával foglalkozó cég és intézmény vett részt. A cél a repülőtér működési zajának és széndioxid-kibocsátásának 20%-kal való csökkentése a légiközlekedés 10%-os növekedése mellett. A cél eléréséhez a piramisok tervei már készen állnak, de a többi intézkedés még körvonalazatlan. A tervek között szerepel a repülőtérhez közeli lakóházak hálószobáinak hangszigetelése, és repülőtéri terminálok építése különböző vasútállomásokon (akár a távolabbi Belgiumban is). Így a check-in a vasútállomáson történne, ahonnan aztán az autóknál jóval kisebb légszennyezést okozó vonatokkal lehetne eljutni magára a repülőtérre.



Persze hosszú távon a halk és környezetbarát repülők jelentenék a megoldást. A Boeing Dreamliner lehet az első ilyen repülőgép, de a delfti egyetemen is komoly kutatás folyik egy "zöld" repülő kifejlesztésére, amely mellesleg egy repülő csészealjra hasonlít leginkább.

szemle és képek: www.eikongraphia.com