Közélet, hírek

Veszprém – Pop up rendezvényhelyszín a volt Balaton Bútorgyár helyén és Digitális Élményközpont épülhet

2021.01.14. 14:45

Régi épületek, évek óta nem használt területek sorsa dőlhet el véglegesen Veszprémben az Európa Kulturális Fővárosa 2023 program részeként tervezett projektek indulásával. Sajtótájékoztató keretében mutatták be az aktuális, helyi infrastrukturális fejlesztéseket és a közeljövő terveit.

Veszprém és a Veszprém-Balaton 2023 Zrt. kulturális célú fejlesztések megvalósítását tervezi a volt Balaton Bútorgyár (Veszprém, Jutasi u. 3. és Arany János u. 2.), valamint az egykori Szikvíz parkolóként ismert (Veszprém, Ady Endre u. 5.) ingatlanokhoz kapcsolódóan. A két helyszínen olyan beruházások valósulnának meg, melyek segítik elérni az EKF2023 programban is megfogalmazott célokat: Veszprém és a Régió európai szintű láthatóságának emelését, nemzetközi szintű attrakciók, művészeti koncepciók bemutatását.

A tavaly folytatódott Modern Városok Programnak köszönhetően elindulhatott a Csermák Antal Zeneiskola (Veszprém, Megyeház tér 5.) felújítása, a régóta várt városi uszoda építése és a 8-as út déli elkerülő korszerűsítése - idézte fel az elmúlt időszak legfontosabb eseményeit Ovádi Péter országgyűlési képviselő. 

Az EKF program infrastruktúra-fejlesztésének középpontjában a kulturális és közösségi programokat kiszolgáló fejlesztések állnak, melyek elsősorban a város és régió meglévő, használaton kívüli, illetve alulhasznosított épített örökségének és közterületeinek újjáélesztésére és újraértelmezésére irányulnak. Ilyen ingatlan például a város egyik frekventált részén fekvő régi bútorgyári épület is.

Porga Gyula polgármester tájékoztatása szerint a Balaton Bútorgyár és a veszprémiek által csak Szikvíz parkolóként ismert terület a városi önkormányzat tulajdona lett. 2020 év végén a Magyar Kormány 3 milliárd 303 millió forinttal támogatta a belvárosban régóta elhanyagolt, méltatlan állapotú, korábbi bútorgyári terület és a volt szakszervezeti irodaház épületeinek megvásárlását és rehabilitációját. 

Az egykori bútorgyár területén a tervezett beruházási elképzelések két ütemben valósulnának meg. Az I. ütemben, 2023. végéig egy átmeneti funkciót kap a terület: a kulturális- és fesztiválprogramokhoz kapcsolódó parkolási kapacitásbővítés részeként, ideiglenes rendezvényhelyszínként, fogadóközpontként. A megnyitással, az ingatlan a közlekedés fontos komponenseként a városszövetbe bekapcsolódó gyalogos és kerékpáros úthálózat elemévé válhat a buszpályaudvar és a Balaton Pláza között. 

A tervek szerint a bútorgyár területén zajló komplex fejlesztés II. üteme 2024. januárjától indul. A megvalósíthatóságot tanulmányozó vizsgálatot követően pedig megnyílnak a hosszú távú hasznosítási lehetőségek, ezzel újragondolva egy belvárosi, évek óta kihasználatlan, egyre romló állapotú terület lehetőségeit.

A már említett volt Szikviz parkoló helyén épülne fel a város Digitális Élményközpontja. Az üzemeltetését és berendezését tekintve a világszerte népszerű digitális múzeumok mintájára tervezett kiállítótér koncepcióját Dr. Navracsics Tibor kormánybiztos mutatta be. Olyan takarékosan szerkesztett ház létrehozására törekedtek a projektgazdák, ahol a belső terek változatossága, élményszerűsége és használhatóságuk tág lehetőségei adják az épület igazi erejét. Az állandó és időszakos működtetésű helyiségek leválasztása pedig az üzemeltetés gazdaságosságát eredményezi. Az épületet a Zsuffa és Kalmár Építész Műterem tervezte.

Az épületegyüttes Budapesti úti körforgalomhoz közelebb eső részének felső szintjein irodákat alakítanak ki, elkülönített előtérrel és lépcsőházzal, földszintjének északi részére kereskedelmi és egyéb szolgáltató funkciók kerülnek, míg a múzeum felőli részére éttermet terveztek. Az étterem konyhaüzeme a későbbiekben ki tudná szolgálni az élményközpont rendezvénytermét, illetve egyéb városi és civil rendezvények catering igényét is. Az előcsarnokban elhelyezett porta-információ szolgálattal ellenőrizhető az élményközpont forgalma, itt működhet az ajándékbolt is, a mosdók és a nyitott üzemű kávézó. Az egész létesítmény minden irányból akadálymentesített, a területen pedig összesen 158 db személygépjármű számára biztosítanak parkolási lehetőséget. 

A Digitális Élményközpont egyik legfontosabb missziója a nemzetközi sztárkiállítások bemutatása mellett a híres magyar és régiós festők bemutatása, nem csak szórakoztató, hanem edukatív jelleggel is, valamint kiemelt cél a képzőművészet iránt kevésbé érdeklődők számára élvezhetővé, befogadhatóvá tenni a klasszikus képzőművészeti alkotásokat, a múzeum által közvetített kulturális, művészeti tartalmakat. A beruházás célja, hogy Veszprémet, magyarországi viszonylatban unikálissá, Európában kiemelt kreatívipari célponttá tegye.

Az élményközpontban az elképzelés szerint a látogatókat teljesen körbe ölelő audio-vizuális élmény várja majd. A videó mapping és videó imaging technológiával dolgozó digitális múzeumok spektruma a multimédia művészeti eseményektől, gyermekek számára teremtett interaktív programokon, népszerű-tudományos bemutatókon át a legkülönbözőbb, akár kutatási, fejlesztési célú vizualizációkig terjedhet.

A tájékoztató végén, az újságírói kérdésekre válaszolva a polgármester elmondta, hogy a volt veszprémi Heim Pál Gyermekkórház épülete is városi kézbe került és hamarosan beszámolnak a kapcsolódó tervekről. A jövőképét tekintve szintén kérdéses, egykori Piarista Gimnáziumnak is rövidesen eldőlhet a sorsa. Egy adásvételi szerződés keretében önkormányzati tulajdonból érsekségi tulajdonba kerül és egyházi költségvetésből újulhat meg az épület. 

Forrás: Veszprém-Balaton 2023.