Design/Belsőépítészet

V11- a design esszenciájával

2021.03.17. 14:04

A Tondach V11 tetőcserép elnevezésében megjelenik a design esszenciáját adó V-alakú kialakítás, illetve a szám, amely egy négyzetméternyi tetőfelület lefedéséhez szükséges. Az új tetőcserép a nagy múltú Wienerberger építőipari csoport és a szintén komoly történeti háttérrel bíró Studio F. A. Porsche együttműködésében jött létre. A design iroda, amelyet a mára klasszikussá vált 911-es autómodell tervezője alapított, a közös munka során újfajta szemléletet hozott - erről, illetve további aktualitásokról beszélgettünk az osztrák stúdió vezető tervezőjével, Christian Schwamkrug-gal.

Építészfórum: A “fedél valaki felett" biztonságot, otthont jelent, ennek megfelelően a tető egy valódi építészeti archetípus. Hogyan közelít egy kortárs formatervező ehhez az erőteljesen funkcionális elemhez?

Christian Schwamkrug: Amikor először megkaptuk a feladatot és elkezdtünk rajzolni, akkor derült ki, hogy milyen fontos is ez, hiszen a tető kialakításánál a védelem, a stabilitás elsődlegesen fontos, mindent ennek kellett alárendelnünk. Többfajta szerkezeti megoldás létezik a tető kialakítására annak hajlásszögétől függően, de akárhogyan is, a végeredmény az lesz, hogy a tető határozza meg a házunk látványának 50 %-át. Mi - designerként - kihívást találtunk abban, hogy miként lehet ezt befolyásolni. Az is elképzelhetőnek tűnt, hogy idáig alábecsülték annak lehetőségét, hogy a design, az innováció, a szépség a tetőn is megjelenjen.

ÉF: Mi a V alakú kialakítás pontos szerepe?

CS: Elsősorban a vízelvezetés szempontjából fontos. Pontos kalkulációkkal dolgoztunk a forma további sajátosságait illetően, hogy biztosan passzoljanak egymáshoz a darabok, és ne legyenek rések, hiszen az elsődleges funkció itt valóban a védelem.

ÉF: Mindent összevetve, nehéz volt megfelelni a technikai elvárásoknak úgy, hogy közben a saját koncepció se csorbuljon?

CS: Viszonylag szűkre szabott keretek között dolgoztunk, már ami a fix méretet illeti, és azt a tényt, hogy minden pontosan ki volt számolva, hiszen a cél az volt, hogy végül működjön a terv a gyakorlatban is. Ezért fontos volt egyensúlyt találni.

ÉF: Mi határozta meg az anyagválasztást, és miként sikerült elérni ezt a fémes hatású felületet?

CS: Az az igazság, hogy ez valójában a Wienerberger szakértelmének a gyümölcse, és én kevésbé is tudnám elmagyarázni azt az eljárást, amely ehhez a fényes, a V formát vizuálisan is kihangsúlyozó eredményhez vezetett. Mi a magunk részéről mindenképp ragaszkodtunk ahhoz, hogy megmaradjunk az antracitos-titános színtartománynál, ennek három árnyalata elérhető jelenleg a Wienerberger termékválasztékában. Nemigen láttuk magunk előtt a cserepet vörös, barna vagy világosabb szürke színben.

ÉF: Hogyan zajlott a közös munka a Wienerbergerrel?

CS: Igazán hatékony volt. A Wienerberger most kezdetben dolgozott tervezőirodával, és be kell valljam, először tartottam attól, hogy emiatt adódhatnak nehézségek - abból az általános tapasztalatból kiindulva, hogy a szigorú mérnöki szemlélet és a szárnyaló designeri attitűd olykor nehezen terelhető közös mederbe. Itt nem így történt. A munka nagy egyetértésben zajlott - tulajdonképpen nem is voltak ütközőpontok vagy kompromisszum-helyzetek.
A Wienerberger és mi is egyforma elégedettséggel szemléltük az első elkészült prototípust. Külön ki kell emelnem, hogy a piaci tálalásban, a termék utóéletében betöltött szerepük is kimagaslóan pozitív tapasztalat.

ÉF: Magyarországon talán kevésbé ismert az F. A. Porsche. Melyek a tervezői stúdió legfontosabb értékei, módszerei?

CS: Mit is mondhatnék? A megbízó-centrikus attitűdön túl, az időtlenség, tehát a tartósság, illetve a következetesség és a kiszámíthatóság tesz minket megbízhatóvá. Ausztriában működik a központunk, de Németországban, az Egyesült Államokban és Kínában is van irodánk. Általában nehezen hiszik el, hogy a teljes csapat csak 35 főből áll. A tevékenységünk egy része stúdiómunkaként valósul meg, vagyis nem mindent értékesítünk a saját logónkkal, saját termékünkként. Így kevesen tudják, hogy még egészségügyi területen is működünk, egy japán megbízónk számára például fogorvosi széket is terveztünk. Ha úgy hozza a feladat, még az építészetben is megjelenünk, lásd például a Miami tornyunkat [Porsche Design Miami torony]. Törekszünk is arra, hogy minél színesebben tartsuk a palettánkat, nem szívesen állnánk be hosszú távon csak egyféle dolog tervezésére.

ÉF: Hogyan alakítja a generációkon átívelő, örökölt szakmai attitűd egy design stúdió jelenlegi küldetését?

CS: Az előző felvetésekhez visszatérve, fontos, hogy legyenek olyan bejáratott értékek, amelyek jó hírét keltik egy cégnek. Számunkra talán valóban az időtállóság az egyik ilyen érték. 40 éve működünk, ez természetesen ad egyfajta megbecsülést, vagy ha tetszik, egy nevet a szakmában. A sztár-designerek kora már lejárt, még ha vannak is ma is szép számmal olyanok, akiket hirtelen felkapnak, tisztelnek, és “trendinek" számítanak egy ideig. Megmosolyogtató az a designer, aki azt képzeli, hogy épp egy ikont alkot meg. A design világában ugyanis akkor válik valami ikonikussá, ha kiállja az idő próbáját.

Szeretünk a stúdión belül egyfajta edukációs tevékenységet is folytatni, hiszen fontos, hogy az újabb generációk is megtanulják a régi értékeinket - de az is világos, hogy a mi szemléletünknek is haladnia kell a kor gondolkodásával. Ma a design világa is épp annyira felgyorsult, mint bármi más. Ott vannak a 3D tervezőprogramok, bármit le lehet rajzolni: hamar kész van, de meglehet, hogy egy sor felmerülő probléma elsikkadt menet közben. A design-folyamat a különböző ötletek elvetéséről szól. Megfontoltan, a jövőbeli használót tiszteletben tartva kell tervezni.

ÉF: Az elmúlt egy évben egy sor olyan világrengető probléma zajlott és zajlik és itt nem is kizárólag a pandémiára gondolhatunk — amely teljesen kiszámíthatatlanná tette a mindennapok bejáratott mechanizmusait. Tervezőként elő lehet valamiként segíteni a biztonságérzetet ezekben a vészterhes időkben?

CS: Azok az értékek, amelyek az előbb említett hagyományaink szerves részét képezik, most elkezdenek szélesebb körben is fontossá válni: az idő-és értékállóság, a megbízhatóság, a pontosság, a hatékonyság. Mintha sokan mostanság kezdtek volna el gondolni arra, hogy lassítani kellene, és nem csak jobban megélni a környezetet, de a korábbiaktól gyökeresen eltérő elvek mentén berendezni az életüket. Azt hiszem, egy jó design lendíthet az ilyesfajta szándékon.