Egyéb cikkek

Újpesti városközpont építészeti ötletpályázat

2009.08.27. 10:42

Díjazásban nem részesült pályamű • építészek: Barcza Gergely, Csiszár Dalma, Kováts Petra, Kukucska Gergely, Weiser Balázs

Díjazásban nem részesült pályamű
építészek: Barcza Gergely, Csiszár Dalma, Kováts Petra, Kukucska Gergely, Weiser Balázs

 

 

Jelen építészeti műleírásban nem indokokat vagy érveket keresünk építészeti elképzeléseink alátámasztására, nem akarjuk magunk és mások előtt bizonygatni hogy nincs ennél egyszerűbb vagy „gazdaságosabb” formálási lehetőség mert tudjuk hogy: van. Úgy érezzük, azonban fontos hogy erős alkotás legyen egy ilyen léptékű beruházás, amelynek kimondott célja egy városrész központjának megteremtése, amelynek egy ilyen régi hagyományokkal és sajátos építészeti karakterrel rendelkező helyszínre kell betelepülnie és rendeznie azt. Amelynek feladata megnyitni az utat egy jelenleg méltánytalanul elhanyagolt Duna part vagy Népsziget felé.

Kiemelt fontosságúnak tartottuk a hely megjelölését, ahogy a város sziluettjéből kiemelkedő templomtornyok, gyárkémények mutatják az utat „toronyiránt”. Nem akartunk kétséget hagyni a felől hogy itt a város egy fontos pontja, egy történés van. Ezzel a gondolatmenettel összhangban fogalmazódott meg az a számunkra jogosnak tekintett igény hogy az itt élők és a területet mindennapjaikban használók számára egy több rétegből felépülő városi, szolgáltatói hálózatot hozzunk létre, amely képes befogadni és vonzóvá tenni azt a számos funkciót, amelyeket a program tartalmaz. Ezen, sokszínű programelemek köré építettük fel a formát hogy az a lehető legtöbb vizuális kapcsolatot teremtse a „városi terek”, a szolgáltatások és a kereskedelmi egységek között, miközben nem sérti a munkavégzéshez szükséges nyugodt környezetet vagy a lakófunkcióhoz tartozó intimitást. Ennek a terven végig követhető gondolatnak elemei a városi passzázstól elemelt épülettömegek, amelyek egyszersmind maguk alá – köré gyűjtik a nyüzsgő utcaszinthez szorosan kapcsolódó funkciókat, valamint megadják a kitekintés a Duna part és a Népsziget természeti környezetére. Az épületek alatt elterülő passzázs öbölként terjeszti ki a Duna parti sétány zöldfelületeit, valamint befogadja a Dunával kapcsolatot teremtő vízfelületeket. Ebbe a környezetbe helyeztük a vendéglátó egységek többségét és szabadtéri színpadot. A passzázs szintjét a Liszt Ferenc utcáéval azonos szinten tartva lehetőség nyílik a városházától induló tengely akadálymentes bevezetésére, továbbá lehetőséget ad az épületek megközelítésére a Wolfner utca szintjéről.

Tartószerkezeti műszaki leírás
A tartószerkezeti koncepció kialakításánál a pályázati kiírásban szereplő szerkezeti rasztert és az ehhez tartozó pillérvázas építési rendszert tartottuk irányadónak, azonban az épület tömegek földtől való elemelésének és zömök oszlopokra állításának feltétele egy tartószerkezeti szint (platform) beiktatása, e szintről indítható a kiírásban szereplő pillérvázas építési rendszer. A függőleges közlekedőmagok alkotják a tartószerkezeti szint zömök pilléreit és az épület fő tömegéből kimagasló tornyok elsődleges tartószerkezetét. A tornyok másodlagos (stabilitást biztosító) tartószerkezetei a vízszintessel tompaszöget bezáró homlokzati síkokban elhelyezett húzott szerkezetek, valamint az előzőektől eltérő homlokzati síkokban elhelyezett ferde nyomott pillérek.

Épületgépészeti műszaki leírás
A gépészeti alapvezetékek a mélygarázsok szintjén kötnek be az egyes ingatlanokba és az épület tömegeket alátámasztó zömök pillérek köpenyében haladnak függőlegesen a tartószerkezeti szintig, ahol lehetőség van a gépészeti gerincvezetékek szétágaztatására ill. összegyűjtésére. A jelenlegi tervezési fázisban úgy látjuk, hogy a fűtési ill. klíma berendezéseket a tornyok zárófödémére célszerű telepíteni.

Tűzvédelmi műszaki leírás
Tűzvédelmi szempontból mindhárom épülettömb „magas épületek” közé sorolandó, mivel az épületek mindegyikében a legfelső használati szint 30 m feletti a környező járdaszinthez képest (legfelső használati szint: 79,3 m).

Az épületeket vízszintes tűzszakaszokra bontjuk, ezen belül az épület fő tömegét szintenként tűzszakaszoljuk, míg a fő tömegből kiemelkedő tornyokat egy-egy tűzszakaszként terveztük kialakítani. Kiürítési szempontból a tervezés jelen szakaszában az OTSZ előírásinak megfeleltethetőnek tartjuk a megfelelő távolságokban elhelyezett füstmentes lépcsőházakból kifolyólag, ill. hogy az egyetlen tömegtartózkodásra szolgáló helyiség (konferencia központ) a földszinten került elhelyezésre. A tornyokban egy belső lépcsőház ill. egy a „homlokzaton elhelyezett” külső lépcső szolgálja a kiürítést, továbbá a épületek főtömegének járható lapostetős szintjén és a 30 m-es magassághoz legközelebb eső szinteken az egyes lépcsőházak között biztosított az átközlekedés. A tervezés jelenszakaszában nedves rendszerű tűzivíz hálózat kiépítését tartjuk indokoltnak az épületek teljes területén, megfelelő távolságban elhelyezett tűzcsapokkal, spinkler oltóberendezések elhelyezését a hotel ill. konferencia központ területein tartjuk indokoltnak.

A tűzoltási felvonulási útvonalak az épületek homlokzatai előtt biztosíthatók a Váci útról, a Wolfner utcáról, az ezekre bekötő magánutakról ill. a mélygarázsok feletti zöldtetőn ebből a célból kialakítandó szilárd burkolatú „utakról” (melyre a Liszt Ferenc utcáról szintben be lehet hajtani).

Forgalomtechnikai műszaki leírás
A beépítés környezetében a meglévő állapotban is a közúti forgalom túlterhelést jelent a környező utcákra, az Attila utcára és a József Attila utcára, melyek közül az Attila utca gyűjtő utcának minősül. Jelen terv a meglévő állapot „városközponttal” való további terhelésének mérséklésére ad javaslatot: az itt keletkező ciklikus forgalmat (reggel és este jelentkező) a lehető legrövidebb idő alatt kivezetjük a Váci útra. A terület kontrollálható forgalomirányítását jelzőlámpás csomópontok biztosítják.
A mélygarázsok kivétel nélkül a Wolfner utcára nyílnak így a terv ezen utcát ill. az ebbe csatlakozó (a Váci útra kivezető) útszakaszokat részesíti előnyben a szükséges időszakokban. Az épületek gazdasági, kiszolgáló forgalmát az egyirányúsított magánutak bonyolítják le.