Épülettervek/Középület

Salamin Miklós és Salamin Dorottya pályaműve a bölcsőde ötletpályázatra

2020.03.02. 08:20

Március 2-án délelőtt tartják a Kopp Mária Intézetben a Bölcsődeépítési Ötletpályázat díjátadóját. Ez alkalomból közreadunk egy újabb tervet, amely a mini bölcsőde kategóriában kiemelt megvételben részesült. 

Koncepcionális tanulmány

A fejlett bölcsődei hálózat lehetőséget ad azon szülőknek is a gyerekvállalásra, akik a gyerek megszületése után hamarabb, a gyermek három éves kora előtt vissza akarnak vagy vissza kell menniük dolgozni. A nemzetközi adatok igazolják, hogy azon országokban, ahol a gyerekek csecsemőkori intézményi ellátása biztosított, és a bölcsődei hálózat lehetőséget ad a szülők korai munkavállalásra, a gyermekvállalási hajlandóság magasabb. A bölcsődei hálózat fejlesztése a vállalt gyerekszám növekedésével jár, annak következménye.

Térkapcsolatok: Kevés külön helyiség (összenyitható szobák), könnyen belátható terek az optimálisak. Az ajtók, kevés kivételtől eltekintve talpig üvegezettek, az átláthatóságot biztosítják. A bölcsődei nevelés fontos helyszíne a kert. Az alacsony, 60 cm-es ablakparapet miatt folyamatos kilátást enged a kertbe a gyerek számára.

Altatószoba / játékszoba: Kisebb szoba szükséges a beszoktatáshoz, mert a kezdeti időszakban, fontos az új gyerekkel egyénileg foglalkozni, több figyelemre van szüksége. A gyerek biztonságérzetét is segíti a kisebb tér. Ha a gyerek nyugtalan, a felügyelő külön tud vele vonulni, így nem zaklatja fel a többi gyereket és kialakulhat a kötődés a gondozóval. Ez a kötődés biztonságérzetet biztosít a gyerek számára és a későbbiekben az adott gondozóról leválva, könnyebben beintegrálódik majd a csoportba. Kisebb szoba a csoportos foglalkozáshoz is szükséges, mert  a kisebb gyerekeknél nagyobb az eltérés fejlettségben, azaz lehet, hogy két külön fajta foglalkozásra van szükség, hogy mindenki a szintjéhez illeszkedő feladatokat kaphasson. A szoba tartalmazhat körjátékokhoz szükséges eszközöket: puhább labda, párnák, babzsákok. Illetve nagyobb gyerekeknél ceruzák, színes lapok is segíthetik a fejlesztést.

Előszoba: Az előszoba ne legyen megközelíthető a gyerekek számára (ráccsal legyen elválasztva) mert a biztonság kialakítása nagyon fontos ilyen kicsi gyermekeknél, folyamatos figyelmet igényelnek. Az ő biztonságérzetüket is segíti, ha határokat szabunk. Az előszoba lehetőleg ne legyen látható a gyerekszobából (ajtóval elválasztva a csoportszobától), mert a gyerekeket felzaklatja, ha a társaikért jönnek a szülők, értük még nem. Szülők nem érzékelik a határokat és bemennek a közös térbe, ezzel is megzavarva a gyerekeket. Abban a helyzetben nem egyértelmű, kinek a szabályait kell követni, a gyerekek játszmáznak a szülőkkel, nehezítik a felügyelők munkáját. Fontos, hogy legyen tágas előszoba a gyerekek öltöztetéséhez, tároló dobozok elég magasan ahhoz, hogy a gyerekek ne érhessék el. Szülőknek ülőrész fontos, hogy kényelmesen öltöztethessék a gyerekeket és a gyerekeknek is szükséges ülőrész, hogy kényelmesen, balesetmentesen várakozhassanak, amíg sorra kerülnek öltözésnél.

Tárolóhelyiség: Tárolóhelyiség fontos a kiságyaknak, illetve más eszközök tárolásához. Gyerekektől elzárva szükséges megoldani, nehogy sérülést okozhassanak. A nappali szobák így könnyen átalakíthatók alvó szobává, a tér sokkal inkább hasznosítható ezáltal. Lehetőség szerint legyen külön tárolóhelyiség a kerti játékoknak és eszközöknek.

Fürdő: A fürdőben külön fogas szükséges a törülközőknek minden gyerek számára  a fertőzések elkerülése miatt. A színes berendezés preferált, hogy a gyerekek könnyebben beazonosíthatják a sajátjukat. Tágas pelenkázó részre van szükség, hogy több felügyelő egyszerre tartózkodhasson a fürdőben a gyerekekkel. Kicsi WC és bili is fontos a már próbálkozó gyerekek számára. Ez egy közös tevékenység lehet, a gyerekek ellesik egymástól a bilizést és szimpatikussá válik ezáltal, nem ismeretlen és félelmetes.

Konyha: Amennyiben a konyha közvetlenül csatlakozik a csoportszobához, akkor onnan rá lehet látni a gyerekekre. Az ételt melegítő, előkészítő felügyelő, egyszerre előkészít és félig segíthet is a gyerekek felügyelésében. Közbe léphet, ha szükség van rá, esetleg ha nincs ajtóval elválasztva a tér, csak alacsony korláttal a gyerekek miatt. Ez egy plusz biztonságérzetet adhat a többi gondozónak.

Foglalkozások: Nálunk volt külön fiús és lányos játék rész, az jól működött, mert a lányok már babáztak, a fiúk autóztak és más a ritmusuk ebben a korban és könnyebb őket külön kezelni ilyenkor. Csoportos foglalkozásokhoz (gyerek dráma) mi a legnagyobb szobát használtuk, itt nem voltak játékok, csak a játszós szobákban. Ez azért jó, mert nem tereli el a gyerekek figyelmét a sok játék a foglalkozásról.

Udvar / kert és terasz: Udvaron fontos a nap elől védeni a gyerekeket. Napernyő, mobil vagy fix, épített árnyékoló a homokozó fölé leginkább. Kevesebb játék szükséges, nem kell túlzsúfolni. Inkább mozgatható játékok (motor), mint csúszda vagy mászóka. Pancsolós medence jó lehet, kinti bútor is az uzsonnához. Fedett hely a kinti játékoknak fontos lehet. Jó dolog, ha az udvar belátható bentről, rugalmasabb tud lenni az extra felügyelő, tud belül pakolni és látja, ha segítségre van szükség az udvaron. Az esőtől védett terület jó lehet az udvaron, délutáni etetés, kültéri játék, esetleg délutáni altatás történhet esőben, vagy erős nap esetén is. Eső és napterhelés ellen egyre több védett, árnyékos terület kell. Nem túl hideg idő esetén, esőben is kinn vannak a gyerekek. A homlokzat előtt végifutó fedett terasz (tornác) árnyéka csökkenti a nyári erős napnak a belső terekre, a csoportszobára ható melegítő hatását. A gyerekek számára a külvilág érzékelésének fontos eszköze az ízlelés, mindent a szájukba vesznek, amit találnak. A növényzet kiválasztásánál és telepítésénél ezt figyelembe kell benni. Bogyós, apró termést adó, illetve mérgező növény nem megengedett. A bölcsődéhez tartozó – nem burkolt – kert minimális alapterülete 30m2/fő. Saras, esős időben burkolt felületeken (teraszok) játszhatnak a gyerekek.

Bútorok: A gyerek fejlődését segítő játékok, az ingergazdag környezet fontos, (pl. színes labda medencében, csúszda), mint ahogyan a színekre és formákra alapozott játékok is (kategorizálás megkezdődik). Tágas, színes csoportszobákra van szükség, a fürdőszobában a gyerekek méretéhez igazodó bútorokra. Az előszobába tábla kerül a gyerekek rajzaival, festményekkel, így a szülők láthatják a kreatív tevékenységek eredményét. A bútorok nagy része alacsony kialakítású, hogy a gyerekek is elérjék, pakolni tudják azokat, fokozatosan részt vesznek a játékok, eszközök elpakolásában.

Játékkészlet: A fejlesztő játékok igazodnak a gyermekek életkorához. Könnyen tisztítható játékokra van szükség, amik biztonságosak legyenek (ne legyen apró levehető darabok) és ne legyenek nehezek. A színes játék tovább fenntartja a gyerek érdeklődését, formája is érdekes legyen, különböző nemű gyermekeknél is legyen különböző nemekhez kapcsolódó játékok. A kislányok is autózhassanak, a kisfiúk is babázhassanak. Nagyon fontos ebben a korban, hogy ők választhassanak játék tevékenységet. A játékok figyelemfelkeltő helyen legyen elhelyezve, a gyerekek lássák, az ő magasságukhoz igazodjanak a tároló polcok. Kosarak, tároló edények, amikhez könnyen hozzáférhetnek a gyerekek. Diavetítő használata elalvás előtt lehet egy opció.

Világítás, színek: Fényes terek, sok ablak. Természetes fény egész nap fontos. Vidám színek, a szemnek nyugtató színek, nem erős vagy rikító, hanem pasztell színek. Pozitív rajzok a falon, kellemes színekkel, fantáziát segítő ábrák. Az elektromos világítás ledes, energiatakarékos, nem melegedő, káprázatmentes kell legyen.

Anyaghasználat

Padlóburkolat: Linóleum, PVC, szalagparketta, könnyen tisztítható, csúszásmentes

Falak: Világos, pasztell színek, lélegző, könnyen tisztítható (mosható) Alsó részen falburkolat

Bútorok: Világos, könnyen tisztítható, fa bútorok

Ajtók, ablakok: Talpig üvegezett, a gyerekek és a nevelők átlátnak rajta, edzett biztonsági üvegezéssel, rácsok nincsenek

Sószoba: Sószoba (téli időszakban fontos a gyerekek egészségének). Homokozó játékok a sószobában segítik lekötni a gyerekek figyelmét. Keménylapos mesekönyvek is alkalmasak erre, illetve autók, babák. Zene lejátszó eszköz segítheti a megnyugtatást és a nyugodt játékot (fontos, mert a szoba mérete kicsi és biztonsági okokból fenn kell tartani a nyugodt játékot)      

Napirend: Fontos az átlátható napirend és ehhez a megfelelő elrendezésű környezet. Ha a gyermek biztonságban érzi magát, sokkal fogékonyabb lesz a tanulásra, kreativitása fejlődik és szociálisan nyitottabb lesz. Átlátható elrendezés fontos, tágabb terek, játékok szem előtt legyenek. Fontos biztosítani, hogy a gyermek maga dönthesse el mikor és mit szeretne játszani. Ezért fontos, hogy különböző játékterek legyenek biztosítva a gyerekeknek, így csapatban vagy akár egyedül is tudnak játszani. Legyen lehetőség a külön vonulásra (Pl.: Pihenő sarok, kis házikó, puha párnák a sarokban, ha a kisgyerek elfáradna, puha bútorok a szoba szélén)

 

Tervezési program : Mini bölcsőde max. 8 férőhely

 

II. A.    Mini bölcsőde kialakítása beépítetlen telken, új épületben, szabadon álló módon.

Funkcionális kialakítás: A csoportszobát és az altató / játékszobát és az azokhoz kapcsolódó teraszt a kert felé tájoltuk. A csatlakozó terepszintet a szükséges mértékben rézsűsen megemeltük. A kiszolgáló helyiségek a két oldalkert felé néznek. A bölcsőde bejárata a közterület felé megnyitott előkertbe néz. A gazdasági helyiségek megközelítése az oldal kert felől történik. Télen, illetve nedves időben, a sáros cipők miatt a kert nem csak a csoportszobából, hanem az öltözőből is megközelíthető. A bölcsődei kert felőli tömör, alacsony kerítésen elhelyezett kapu a gépkocsis megközelítést nem szolgálja, csak az esetleges nagyobb eszközök (bútorok, játszótéri eszközök, homokozó homok csere) szállításánál kap szerepet. Alaprajzi szinten két fajta variációt is ábrázoltunk.

Épülettömeg és homlokzat: A tervezett épület az utcára merőleges nyeregtetős kialakítású, amelyet két oldalt további épületszárnyak, illetve a fedett terasz (tornác) tömege tagol. A homlokzatot a vakolt falfelület mellett faburkolat, illetve esetleg homlokzati kőburkolat gazdagítja. A keskeny tornác a bevilágítást nem csökkenti, de a meredek nyári nap ellen hatásosan véd. Csoportszoba felett felülvilágító, ha szükséges, a helyiség megvilágítását javíthatja.

Az épület udvari szárnya igény szerint a kert felé tovább bővíthető.

 

II.B.     Mini bölcsőde kialakítása meglévő intézmény mellé, bővítésként.

Térkapcsolat a meglévő intézménnyel: A tervezett bölcsődeépület az oldalszárnyon keresztül csatlakozik a meglévő építményhez.

A szükséges udvar (kert) a bölcsődei funkció részére: A bölcsőde számára 30m2/fő kertet kell biztosítani, ez 8x30m2=240 m2.

A meglévő intézményben meglévő helyiségek: Az alábbi funkciók a meglévő intézményben biztosítottak, ezért az új bölcsődei épületszárnyban nem kerültek kialakításra: Személyzeti öltöző és mosdó, Konyha és kapcsolódó helyiségei: Melegítő vagy főzőkonyha

Közös használatú helyiségek: A meglévő intézményben lévő, fent felsorolt helyiségek mind a meglévő intézmény, mind a tervezett bölcsőde közös használatában vannak.

II.C1.   Mini bölcsőde kialakítása meglévő kockaház átalakításával és bővítésével és

II.C2. Családi bölcsőde kialakítása meglévő kockaház átalakításával és bővítésével. 7 férőhely

 

Épülettömeg és homlokzat: A hagyományos kockaházat az udvar felé egy nyeregtetős épületszárnnyal bővítettük. A kockaház megjelenését az új fa nyílászárók, a homlokzati faburkolatok és a csatlakozó tornácok javítják.

A keskeny tornác a bevilágítást nem csökkenti, de a meredek nyári nap ellen hatásosan véd. Csoportszoba felett felülvilágító, ha szükséges, a helyiség megvilágítását javíthatja.

Salamin Miklós és Salamin Dorottya 

_________________________________________________________________________________

A pályamű a január közepén zárult Magyarország bölcsődeépítési programhoz kapcsolódó, tervezési programok, funkciósémák, és vázlat-, illetve koncepciótervek témában kiírt ötletpályázatra készült.

A pályázat kiírója a Kopp Mária Intézet, lebonyolítója a Lechner Tudásközpont volt. Célja, hogy a tervek magas építészeti minőségük és átgondoltságuk okán követendő építészeti mintát és kiindulási alapot szolgáljanak a bölcsődék tervezéséhez a konkrét megrendeléseket  kiíró szervezetek és intézmények számára. A pályázat azzal a lehetőséggel is kecsegtet, hogy a beérkező pályamunkák értékelése elvezethet a meglévő szabályozás újragondolásához.

A pályázatra beérkező tervek tehát nem helyettesítik a közeljövőben kiírásra kerülő pályázatokat, amelyeket konkrét tervezési feladatokra írnak majd ki, hanem csak előkészítik, támpontokat adnak hozzá. A pályázatról részletesen itt írtunk.

Szerk: Somogyi Krisztina